Verkställandet av planen för de offentliga finanserna preciseras
Regeringen inleder en mera helhetsinriktad styrning av den offentliga ekonomin än tidigare då planen för de offentliga finanserna tas i bruk i sin helhet i år. Finansministeriet har berett förslag på hur planen för de offentliga finanserna ska tas i bruk.
Syftet med planen för de offentliga finanserna är att trygga den offentliga ekonomins uthållighet i sin helhet. Planen inkluderar statsfinanserna, kommunalekonomin och socialskyddsfonderna. Då den offentliga ekonomin granskas ur helhetsperspektiv kan regeringen inte balansera statsfinanserna t.ex. på kommunalekonomins bekostnad.
Statsrådet utfärdade förordningen om planen för de offentliga finanserna i februari 2014. Förordningen motiveras av två orsaker:
- EU effektiviserar den finanspolitiska koordineringen
- Finland vill trygga stabila och hållbara offentliga finanser
Statsrådets förordning trädde i kraft i sin helhet vid ingången av innevarande år. Övergången till den nya styrmodellen för den offentliga ekonomin sker i början av nästa valperiod.
Hela kommunalekonomin ska involveras
Planen för de offentliga finanserna inkluderar ett nytt styrsystem för kommunalekonomin som syftar till att säkerställa en balanserad utveckling inom kommunalekonomin på längre sikt.
Ett led i det nya styrsystemet är kommunekonomiprogrammet som ingår i den nya kommunallagen. Propositionen behandlas som bäst av riksdagen.
Kommunekonomiprogrammet bereds i samband med planen för de offentliga finanserna och det omfattar hela kommunalekonomin. Hittills har man använt basserviceprogrammet, där man endast granskat den kommunala basservicen.
Kommunekonomiprogrammet analyserar hur regeringens beslut påverkar kommunalekonomin. Kommunalekonomin utvärderas dels med hänsyn till kommunstorleken, dels skilt för varje landskap. Granskningen gäller både kommungrupper och kommunalekonomin som helhet.
Dessutom utvärderar man om den s.k. finansieringsprincipen, enligt vilken staten ska garantera kommunerna faktiska förutsättningar att klara sina lagstadgade uppgifter med en rimlig skattegrad, förverkligas.
Kommunallagen skärper också kommunernas och samkommunernas skyldighet att täcka underskott. Om underskottet inte täcks inom en viss tid kan kommunen bli föremål för kriskommunförfarande. Statsrådet kan besluta om att ansluta en kriskommun till en annan kommun mot dess vilja.
Beslut om kommunernas uppgifter och finansieringen av dem
Finansministeriet tillsatte våren 2014 fyra arbetsgrupper för beredningen av verkställandet av styrningen av den offentliga ekonomin, och framför allt makrostyrningen av kommunalekonomin. Arbetsgrupperna skulle planera innehållet i styrsystemet för de offentliga finanserna, beredningen av styrningen och producerandet av nödvändig information.
Arbetsgruppen som berett verkställandet av styrningen av den offentliga ekonomin har lagt fram ett förslag om strukturen hos planen för de offentliga finanserna samt utvecklandet av beredningen.
I fortsättningen kommer beslutet om ramarna för statsfinanserna att utgöra en del av planen för de offentliga finanserna. Planen ska även innehålla regeringens beslut om finansieringsramarna för kommunalekonomin.
Finansieringsramen för kommunalekonomin innehåller följande delar:
- målsättning för de kommunala finanserna
- en euromässig begränsning för ändringar i kommunernas utgifter som beror på statens åtgärder
- beslut om ändring av kommunernas uppgifter och finansieringen av dem
Regeringen ska i samband med budgetramen även fastslå hur ansvaret för anpassningen fördelas mellan staten och kommunerna. Balanseringen av kommunalekonomin förutsätter även egna åtgärder från kommunerna.
Uppnåendet av målsättningarna och tillräckligheten hos åtgärderna kommer att utredas i samband med den årliga översynen av planen för de offentliga finanserna.
Bättre faktaunderlag för styrningen
Makrostyrningen av kommunalekonomin förutsätter ett bättre faktaunderlag än i dagsläget. Rapporten från arbetsgruppen som utrett utvecklandet av kommunernas faktaunderlag innehåller ett förslag om hurdan information som bör insamlas från kommunsektorns budgetar och budgetplaner. Gruppen har även lagt fram förslag på utveckling av rapporteringen om statistisk information.
Statistikcentralen inledde den 4 december den första datainsamlingen ur kommunernas och samkommunernas budgetar för 2015 och budgetplanerna för 2016-2017. Informationen ges ut i februari 2015.
Beredningen har inletts
Regeringen beslutar i mars 2015 om den s.k. tekniska planen för de offentliga finanserna. Det första kommunekonomiprogrammet utarbetas samtidigt. Beredningen av dessa har redan inletts.
Nya kommunekonomiprogrammet ändrar inte på samarbetsförfarandena mellan staten och kommunerna.
Kohti julkisen talouden kokonaisohjausta 2/2015 (publikationen på finska)
Ytterligare information:
Jukka Pekkarinen, överdirektör, tfn 02955 30169
Päivi Laajala, överdirektör, tfn 02955 30026