Muutoksia sähköisen viranomaispostin voimaantuloon
Ensisijaisesti digitaaliseen viranomaispostiin siirtymistä koskevan lakiehdotuksen (ns. Digi ensin -muutos) arvioidaan tulevan voimaan aiemmin esitetyn 12.1.2026 sijaan myöhemmin vuoden 2026 aikana. Tarkka ajankohta vahvistuu eduskuntakäsittelyn edetessä.
Hallituksen esityksen käsittely jatkuu eduskunnan istuntotauon jälkeen helmikuussa 2026. Käsittelyssä olevan esityksen mukaan viranomaiset lähettävät jatkossa tiedoksiannot ensisijaisesti digitaalisesti niille täysi-ikäisille käyttäjille, jotka käyttävät muutoinkin viranomaisen digitaalisia palveluita. Uudistus ei koske kansalaisia, jotka eivät asioi digitaalisesti eivätkä käytä Suomi.fi-tunnistusta. Paperiseen postiin voi kuitenkin palata omalla ilmoituksella. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2026 aikana.
Viranomaisviestien toimittaminen kaupallisiin digipostipalveluihin on myös tarkoitus mahdollistaa vuoden 2026 aikana. Se tarkoittaisi, että käyttäjällä on mahdollisuus vastaanottaa ja lukea viranomaisten lähettämät sähköiset tiedoksiannot myös kaupallisessa digipostipalvelussa Suomi.fi-viestien ohella. Kaupallisten digipostipalveluiden mukaan ottamisen tavoitteena on lisätä kansalaisten valinnanvapautta ja parantaa sähköisen asioinnin käyttökokemusta.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Sami Aalto, valtiovarainministeriö, puh. 0295 530 336, sami.j.aalto(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies Niko Ruostetsaari, valtiovarainministeriö, puh. 0295 530 309, niko.ruostetsaari(at)gov.fi
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus (dvv.fi)
Tiedote 25.9.2025: Viranomaisposti muuttuu pian pääosin sähköiseksi digitaalisia palveluita käyttäville
Tiedote 15.12.2025: Viranomaisposti on jatkossa mahdollista saada myös kaupallisiin digipostipalveluihin