Valtion viranomaisten kellonaikakohtaisesta aukioloaikavaatimuksesta luovutaan
Valtioneuvosto on antanut 20. joulukuuta asetuksen, jolla säädetään valtion viranomaisten vähimmäisaukiolosta. Uusi asetus mahdollistaa joustavamman ja asiakkaan tarpeita paremmin palvelevan aukiolon paikan päällä asioinnissa. Asetus tulee voimaan vuoden 2023 alusta.
”Palvelujen on oltava saatavilla silloin, kun ihmiset niitä tarvitsevat. Asetus antaa vihdoin mahdollisuuden siihen, että jatkossa virastojen aukioloaikoja voidaan pidentää, jos sille on tarvetta. Viranomaiset voivat tarjota erilaisia aukioloaikoja, jolloin eri asiakasryhmien on helpompaa asioida viranomaisissa. Tämä on merkittävä askel palvelujen saatavuuden parantamiseksi ja ihmisten arjen helpottamiseksi”, kuntaministeri Sirpa Paatero kommentoi.
Asetus velvoittaa viranomaiset pitämään päätoimipaikoillaan olevat asiointipaikat auki vähintään kuuden tunnin ajan arkipäivisin. Lisäksi asiointipaikkojen tulisi olla auki vähintään kolmen tunnin ajan arkipäivisin, jos toimipaikassa on asiakkaita vähintään puolet päätoimipaikaan verrattuna. Kyseessä on vähimmäistaso, eli toimipaikat voivat olla auki myös pidempään. Muiden toimipaikkojen tarkemmista aukioloista virastot päättävät itse, mutta aukiolon on silloinkin täytettävä laissa säädetyt puitteet.
Nykyinen aukioloa koskeva sääntely on vuodelta 1994. Valtion virastot ovat olleet sen mukaan pääsääntöisesti auki arkisin kello 8.00–16.15. Uuden asetuksen myötä kellonaikakohtaisista aukioloaikavaatimuksesta luovutaan. Asioiden vireillepano ja asiakirjojen jättäminen pitää kuitenkin olla edelleen mahdollista vähintään yhdessä toimialueen toimipaikassa kello 8.00–16.15.
Asetus on osa viranomaisten aukioloihin liittyvää lainsäädännön uudistusta
Eduskunta hyväksyi aukioloihin liittyvän lain syksyllä 2022 ja se tulee voimaan vuoden 2023 alusta. Lakimuutoksella luodaan selkeät raamit ja asetuksella vähimmäisvaatimukset valtion viranomaisten aukiololle.
Aukioloaika tulee jatkossa järjestää siten, että huomioon otetaan alueen asiakkaiden tarpeet. Aukioloajoissa huomioidaan käyntiasioinnin tarve suhteessa muiden asiointitapojen käyttöasteeseen, kuten sähköisiin palveluihin. Lisäksi aukioloaika on suhteutettava viranomaisen hoitamien asioiden merkitykseen asiakkaalle. Aukioloajan riittävyys on turvattava erityisesti perusoikeuksien kannalta merkityksellisissä asioissa, esimerkiksi sellaisissa asioissa, joilla on suoraa tai epäsuoraa vaikutusta toimeentuloon, asumiseen tai niiden saatavuuteen. Aukiolon vähimmäistaso ei siis ole aina riittävä aukiolo.
Uudistuksessa turvataan käyntiasioinnin saatavuus, viranomaisen tavoitettavuus puhelimitse sekä toiminnan kehittäminen joustavammilla aukioloajoilla. Lisäksi lainsäädäntö tunnistaa monipaikkaisten viranomaisten pienten toimipaikkojen rajoitetun aukioloajan ja turvaa niiden palvelut. Viranomaisten nykyisiin aukiolokäytäntöihin ei kohdistu kuitenkaan välittömiä muutospaineita.
Paikan päällä asiointi turvataan jatkossakin
Nykyinen asetus on jäänyt ajastaan jälkeen, sillä se on annettu aikana, jolloin ei ole ollut sähköisiä julkisia palveluita ja jolloin käyntiasiointi oli vielä suosittua. Valtion palvelut ovat jo pitkään sähköistyneet, mutta henkilökohtaisella palvelulla on vielä tärkeä merkitys monille asiakkaille. Edelleen on myös joitakin asioita, joissa käyntiasiointi on välttämätöntä. Perinteisen käyntiasioinnin turvaaminen edistää hallinnossa asioivien asiakkaiden yhdenvertaisuutta.
Valtiovarainministeriön palvelu- ja toimitilaverkon uudistamishankkeessa tavoitteena on luoda yksi yhteinen valtionhallinnon asiakaspalveluverkko yhteistyössä Kelan ja kuntien kanssa vuoteen 2029 mennessä. Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet olisivat auki yhteisin periaattein kaikkialla Suomessa. Lain ja asetuksen muodostamassa uudessa aukiolosääntelyssä ei ole eri viranomaisten yhteisiä asiakaspalvelupisteistä koskevia säännöksiä. Viranomaiset päättävät vuonna 2023 avautuvissa yhteisissä asiointipisteissäkin itse aukioloajoistaan. Kaikkien viranomaisten on kuitenkin noudatettava uutta aukiolosääntelyä. Tarvittaessa yhteisten asiakaspalvelupisteiden aukioloajoista säädetään myöhemmin erikseen.
Lisätietoja:
Lainsäädäntöneuvos Elina Isoksela, puh. 0295 530 116, elina.isoksela(at)gov.fi
Valtiovarainministeriön tiedote 12.5.2022: Valtion virastojen aukioloaikojen lainsäädäntö uudistuu – mahdollistaa käyntiasioinnin joustavamman kehittämisen
Lisätietoa palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksesta