Kravet på fasta öppettider för statliga myndigheter slopas
Statsrådet har den 20 december utfärdat en förordning om minimiöppettider för statliga myndigheter. Den nya förordningen gör det möjligt att tillämpa flexiblare öppettider som på ett bättre sätt tillgodoser kundens behov när han eller hon uträttar ärenden på plats. Bestämmelserna träder i kraft den 1 januari 2023.
”Tjänsterna måste vara tillgängliga då människorna behöver dem. Förordningen gör det äntligen möjligt att förlänga ämbetsverkens öppettider vid behov. Myndigheterna kan erbjuda olika öppettider, vilket gör det lättare för olika kundgrupper att uträtta myndighetsärenden. Detta är ett betydande steg när det gäller att förbättra tillgången till service och underlätta människors vardag,” säger kommunminister Sirpa Paatero.
Förordningen ålägger myndigheterna att hålla de verksamhetsställen som finns på deras huvudsakliga verksamhetsställen öppna under minst sex timmar varje vardag. Dessutom borde verksamhetsställena hålla öppet på vardagar i minst tre timmar, om kundvolymen vid verksamhetsstället är minst hälften av det huvudsakliga verksamhetsställets dito. Det är fråga om en miniminivå, verksamhetsställena kan med andra ord ha öppet också en längre tid. Ämbetsverken beslutar själva om de noggrannare öppettiderna för andra verksamhetsställen, men också då ska öppettiderna uppfylla de ramar som anges i lagen.
Den nuvarande regleringen av öppettider är från 1994. Statliga ämbetsverk har i regel varit öppna varje vardag kl. 8.00–16.15. I och med den nya förordningen slopas kravet på specifika öppettider. Det måste dock fortfarande vara möjligt att inleda ärenden och lämna in handlingar vid minst ett verksamhetsställe inom verksamhetsområdet kl. 8.00–16.15.
Förordningen är en del av den lagstiftningsreform som gäller myndigheternas öppettider
Riksdagen godkände propositionen om öppettider hösten 2022 och den träder i kraft vid ingången av 2023. Lagändringen skapar tydliga ramar och minimikrav för statliga myndigheters öppettider.
Öppettiderna ska i fortsättningen organiseras så att man tar i beaktande kundernas behov. För öppettidernas del beaktar man behovet av kundbesök i förhållande till andra sätt att sköta ärenden, såsom e-tjänster. Dessutom ska öppettiden ställas i proportion till hur viktiga de ärenden som myndigheten sköter är för kunderna. Tillräckliga öppettider ska tryggas i synnerhet i ärenden som är av betydelse med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna, t.ex. i ärenden som har direkt eller indirekt inverkan på utkomst, boende eller tillgång till dem. Miniminivån för öppettiderna behöver nödvändigtvis inte alltid vara tillräcklig för myndighetstjänsten i fråga.
Reformen tryggar tillgången till personliga besök, möjligheten att nå myndigheterna per telefon samt utvecklandet av verksamheten tack vare flexiblare öppettider. Dessutom identifierar lagstiftningen de begränsade öppettiderna för multilokala myndigheters mindre verksamhetsställen och tryggar servicen vid dem. Det uppstår emellertid inte något omedelbart tryck på att ändra myndigheternas nuvarande öppettider.
Kundbesök tryggas även i fortsättningen
Den nuvarande förordningen har blivit föråldrad eftersom den har utfärdats vid en tid då det inte fanns några offentliga e-tjänster och kundbesök fortfarande var populära. De statliga tjänsterna har digitaliserats redan under en länge tid, men personlig service spelar fortfarande en viktig roll för många kunder. Det finns också vissa ärenden som kräver personliga besök. Tryggandet av traditionella kundbesök främjar likabehandlingen av kunderna hos förvaltningen.
Målet med finansministeriets projekt för att reformera service- och lokalnätet är att skapa ett gemensamt kundservicenätverk för statsförvaltningen i samarbete med FPA och kommunerna före 2029. Den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställen ska vara öppna enligt gemensamma principer överallt i Finland. De nya bestämmelser om öppettider som ingår i lagen och förordningen innehåller inte några bestämmelser om kundserviceställen som är gemensamma för olika myndigheter. Myndigheterna fattar själva beslut om sina öppettider också vid de gemensamma serviceställen som öppnas 2023. Alla myndigheter måste dock iaktta de nya bestämmelserna om öppettider. Vid behov föreskriver man senare separat om öppettiderna för gemensamma kundserviceställen.
Ytterligare information:
Elina Isoksela, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 116, elina.isoksela(at)gov.fi
Finansministeriets pressmeddelande 12.5.2022:Lagstiftningen om de statliga ämbetsverkens öppettider revideras – flexiblare utveckling av kundbetjäningen
Mer information om service- och lokalnätsreformen