Tulosohjauksen kehittämishanke
VM010:00/2011 Kehittäminen
Hankkeen tehtävänä on kehittää ministeriöiden ja niiden alaisen hallinnon välistä tulosohjausta niin, että
1. kehittämistyö ja -suunta palvelevat ohjausjärjestelmien kokonaisuutta ja suhteita. 
2. hallinnonalan virastojen, laitosten ja alue- ja paikallishallinnon tavoitteilla on tiiviimpi suhde koko valtoinneuvostotason ja hallinnonalan tavoitteisiin (poikkihallinnollisuus)
3. tavoitteidenasetinta ja tuloksista raportointi sekä tulostiedon hyödyntäminen tavoitteiden asettamisessa kehittyvät
4. tuloksellisuuden osa-alueiden selkiyttäminen, tulosprisman ja sen hyödyntämisen edelleen kehittäminen
5. tavoitteenasetannassa huomioidaan tilivelvollisuus myös tuleville sukupolville (esim. taloudellinen, ekologinen ja sosiaalinen kestävyys) ja järjestelmä tukee nykyistä paremmin innovaa-tiojohtamista 
6. tulosohjauksessa hyödynnetään mahdollisuutta valtionhallinnon virastojen yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnontietojärjestelmän ja tietokannan (KIEKU) avulla luoda valtiokonsernille yhteisiä ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM010:00/2011
Asianumerot 162/00.01.00.01/2011
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 28.2.2011 – 30.3.2012
Asettamispäivä 22.2.2011
Yhteyshenkilö
  Jukka Erkkilä, neuvotteleva virkamies  
 [email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on nykyistä kevyempi tulosohjausjärjestelmä, joka tukee tavoitteiden tiiviimpää suhdetta valtioneuvostotason ja koko hallinnon tavoitteisiin.
Lähtökohdat
Tulosohjaus määritellään vuorovaikutteiseksi, sopimusajatteluun perustuvaksi ohjausmalliksi, jonka toiminnallinen ydin on sopijapuolten kyvyssä löytää oikea tasapaino käytettävissä olevien voimavarojen ja niillä saavutettavien tulosten välillä. Perusidean mukaan voimavarat ja tavoitteet sekä toiminnan tehokkuus ja laatu ovat mahdollisimman hyvässä tasapainossa keskenään ja toiminnalla saadaan kustannustehokkaasti aikaan halutut vaikutukset
Tulosohjauksena tunnetun julkisten palvelujen ohjausmallin valmistelu käynnistyi valtioneuvoston 12.5.1988 tekemän periaatepäätöksen pohjalta 20 vuotta sitten. Uudistusta toteutettiin 1990-luvun alussa pilottihankkeina ja asteittain vuoteen 1995 mennessä toteutettuina talousohjauksen ja budjettirakenteiden uudistamisena. Virastojen lukuiset yksityiskohtaiset kulumomentit yhdistettiin virastokohtaisiksi toimintamenomomenteiksi, joiden käyttöä koskevaa toimivaltaa delegoitiin mittavasti virastojen johdolle. Re-surssitoimivallan vastapainona virastoilta edellytettiin sitoutumista tulostavoitteisiin. Virastojen tulostavoitteet ryhdyttiin asettamaan asianomaisen ministeriön kanssa käytävissä tulosneuvotteluissa ja niiden pohjalta solmittavissa tulossopimuksissa.
Vuoden 2004 uudistuksessa ministeriöt velvoitettiin muotoilemaan vastuullaan oleville yhteiskuntapoli-tiikan lohkoille vaikuttavuustavoitteet ja raportoimaan niiden saavuttamisesta hallituksen tilinpäätöskertomuksessa. Ministeriöiden muotoilemat vaikuttavuustavoitteet julkistetaan tiiviissä muodossa talousarvion pääluokka- ja lukuperusteluissa. Virastojen vastuulla olevat toiminnalliset tulostavoitteet esitetään momenttiperusteluissa. Ohjausotteen tiivistämiseksi ministeriöt velvoitettiin antamaan julkinen kannan-otto jokaisen solmimansa tulossopimuksen raportin vaatimista toimenpiteistä
Valtiovarainministeriö asetti 2009 tulosohjauksen arviointihankkeen. Hankkeen taustalla oli tarve sään-nöllisesti arvioida keskeisten ohjausjärjestelmien toimivuutta. Toinen erityinen syy arviointihankkeen käynnistämiselle oli, että eduskunta käsitellessään Valtiontalouden tarkastusviraston toimintakertomuk-sen varainhoitovuodelta 2006 hyväksyi myös kannanoton, jossa eduskunta edellytti hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin valtion tulosohjauksen ja tilivelvollisuusuudistuksen arvioimiseksi. Kolmanneksi tu-losohjausjärjestelmästä halutaan säännöllisesti myös palautetta ohjausjärjestelmän keskeisiltä toimijoilta. 
Arviointihanke totesi, että vuoden 2004 tulosohjausuudistus lähtökohtaisesti onnistunut
ja sen keskeisillä osa-alueilla on tapahtunut kehitystä. Uudet toimintamallit ovat saaneet hyvän vastaanoton ja esimerkiksi tulosprisma on laajasti käytössä. Myös tuloksellisuusraportointi oli tarkastelluilla hallinnonaloilla jäsentynyt verrattuna aikaisempiin vuosiin ja sen rakenne seurasi tiiviimmin tulosprisman mukaista jäsentelyä. Mittarit ovat uudistuksen myötä kehittyneet viime vuosina jäsentyneemmiksi. Samoin eduskunnan tarkastusvaliokunnan aktiivinen rooli sai arvioinneissa positiivista palautetta tu-losohjauksen terävöittämisessä 
Arviointien pohjalta on kuitenkin selvää, että tulosohjaus taitekohdassa sekä järjestelmän sisäisten haas-teiden kuin ohjausjärjestelmien muodostaman kokonaisuuden suhteen, erityisesti suhteessaan strategiseen ohjaukseen. Keskeisiä kehittämishaasteita ovat. 
 poikkihallinnollisuus ja virastojen tavoitteiden suhde koko hallinnon tavoitteisiin
 järjestelmän suhteellinen raskaus 
 strategisen ohjauksen ja tulosohjauksen erillisyys
 heikko yhteys vaikuttavuustavoitteiden ja toiminnallisten tulostavoitteiden välillä 
 tulostavoitteiden asetannassa on edelleen selkeitä ongelmia, eikä tavoitteiden toteutumisesta myöskään aina raportoida täsmällisesti. 
 tulosohjauksen heikko kyky tukea priorisointia 
 tulostietojen hyödyntäminen tavoitteen asetannassa nykyistä paremmin
 todellisen tilivelvollisuuden puute 
 järjestelmän parempi tuki innovaatioille
 tulosohjauksen toimijoiden roolien selkeyttäminen
 ulkopuolisen arvioinnin systemaattisempi hyödyntäminen hallinnonaloilla
Tulosohjausjärjestelmän haasteista osa on myös hallinnonalakohtaisiin erityispiirteisiin liittyviä, minkä vuoksi tiivis vuoropuhelu hallinnonalojen kanssa on hankkeessa tärkeää.
Hanke lähtee uudistamaan tulosohjausta osana ohjausjärjestelmien kokonaisuutta, jos/kun ohjausjärjes-telmien kokonaisuutta ja/tai strategia- ja tulosohjauksen tiiviimpää yhtenäisyyttä lähdetään kehittämään tämä hanke kytketään tiiviisti yhteen kokonaisuuden kehittämisen kanssa. Nyt käynnistyvä hanke keskittyy erityisesti tulosohjaukseen kehittämiseen ministeriöiden ja niiden alaisen hallinnon välillä. Kehittämistyössä huomioidaan kuitenkin seuraavat ohjausjärjestelmäkokonaisuutta koskevat tavoitteet.
 Ohjausjärjestelmien toimivat keskinäiset suhteet
 Toiminnan ohjautuminen aidosti hallituksen tavoitteista.
 Seuranta ja raportointi tuottavat oikeita tietoja.
 Tulosohjausjärjestelmä palvelee strategisen ohjauksen tarpeita.
 Päällekkäisen raportoinnin keventäminen. 
 Hallinnon sisäisen hallinnollisen taakan vähentäminen keventämällä ohjausjärjestelmien muo-dostamaa kokonaisuutta.
 Konserniohjauksen ja tulosohjauksen toimiva suhde
Julkaisut ja raportit
- Tulosohjauksen kehittämishanke, loppuraportti PDF - Valtiovarainministeriö/Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto/HKO - Muu laatija: Valtiovarainministeriö/Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto/HKO; Julkaisuvuosi: 2012; 
-  Valtiovarainministeriö Julkaisunumero: 21/2012; Julkaisuvuosi: 2012; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/06_valtion_tyomarkkinalaitos/20120403Tuloso/name.jsp; 
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
- Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi - 28.5.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö 
- Valtiokonttorin lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 25.5.2012 Valtiokonttori 
- Ulkoasiainministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi - 22.5.2012 Ulkoasiainministeriö 
- Sisäasiainministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi - 21.5.2012 Sisäasiainministeriö 
- Työ- ja elinkeinoministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista, sekä esitys työvaliokunnan jäseneksi - 21.5.2012 Työ- ja elinkeinoministeriö 
- Puolustusministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Puolustusministeriö 
- Ympäristöministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Ympäristöministeriö 
- Liikenne- ja viestintäministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Liikenne- ja viestintäministeriö 
- Oikeusministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Oikeusministeriö 
- Valtiontalouden tarkastusviraston lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Valtiontalouden tarkastusvirasto 
- Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 16.5.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö 
- Maa- ja metsätalousministeriön lausunto tulosohjauksen kehittämishankkeen loppuraportista - 15.5.2012 Maa- ja metsätalousministeriö 
-  16.4.2012 Valtiovarainministeriö 
Muut asiakirjat ja muistiot
- Jäsenen nimeäminen tulosohjausverkoston työvaliokuntaan - 21.5.2012 Sosiaali- ja terveysministeriö 
- Jäsenen nimeäminen tulosohjausverkoston työvaliokuntaan - 3.5.2012 Maa- ja metsätalousministeriö 
- Jäsenen nimeäminen - 8.4.2011 Ympäristöministeriö 
- Jäsenten nimeäminen - 8.4.2011 Oikeusministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 5.4.2011 Kela 
- Edustajien nimeäminen, 372/20.00.04/2011 - 1.4.2011 Puolustusministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 31.3.2011 Ympäristöministeriö 
- Jäsenten nimeäminen, 19/042/2011 - 30.3.2011 Opetus- ja kulttuuriministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 30.3.2011 Museovirasto 
- Edustajien nimeäminen, 759/51/2011 - 24.3.2011 Maa- ja metsätalousministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 23.3.2011 Työ- ja elinkeinoministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 23.3.2011 Viestintävirasto 
- Edustajan nimeäminen - 22.3.2011 Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus 
- Edustajan nimeäminen - 22.3.2011 Valtiokonttori 
- Jakelussa mainitut; Jäsenesityspyyntö hankkeen kehittämisverkostoon - 10.3.2011 Valtiovarainministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 10.3.2011 Sisäasiainministeriö 
- Edustajan niméäminen, STM/280/2011 - 28.1.2011 Sosiaali- ja terveysministeriö 
- Edustajan nimeäminen - 18.1.2011 Valtioneuvoston kanslia 
- Jakelussa mainitut; Jäsenesityspyyntö - 17.1.2011 Valtiovarainministeriö 
Asettaminen ja organisointi
- Tulosohjauksen kehittämishankkeen asettamispäätös PDF - 22.2.2011 Valtiovarainministeriö 
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Erkkilä, Jukka
 neuvotteleva virkamies
 valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
 28.2.2011 –
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet