Hallituksen esitys VM/2023/124

« Valtioneuvoston yleisistunto 9.10.2023 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta

HE 35/2023

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Riikka Purra

Esittelijä

Osastopäällikkö, ylijohtaja Terhi Järvikare, p. +358 295 530 113

Asia

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennettäisiin yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Kevennys kohdistuisi keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muuttuisi. Veronkevennys koskisi vuonna 2025 arviolta keskimäärin 1,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa autoa eli vajaata 60 prosenttia liikennekäytössä olevasta henkilö- ja pakettiautokannasta. Veronalennuksen kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenisi keskimäärin noin 28 euroa, suurimmillaan veronalennus olisi noin 52 euroa vuodessa. Esitys liittyy vuoden 2024 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. Kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2025 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi ajoneuvoverolain liitteen muuttamisesta

Vaikutukset

Ajoneuvoveron perusveron kevennyksen arvioidaan vähentävän ajoneuvoveron tuottoa vuonna 2025 noin 50 miljoonaa euroa. Kevennyksestä noin 30 prosenttia eli 15 miljoonaa euroa toteutuisi verotuoton alenemana jo vuonna 2024, sillä ajoneuvovero kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta verokaudelta ja uusien veroperusteiden mukaista veroa sisältäviä verolippuja lähetettäisiin jo tammikuusta 2024 alkaen. Ajoneuvokannan uudistuessa vähäpäästöisemmäksi veronkevennys kohdentuisi yhä pienempään osaan ajoneuvokannasta, jolloin myös sen ajoneuvoveron tuottoa pienentävä vaikutus vähenisi. Ehdotetulla veronkevennyksellä arvioidaan olevan korkeintaan vähäinen liikenteen hiilidioksidipäästöjä lisäävä vaikutus. Ajoneuvoa kohden veronkevennyksen määrä olisi pienituloisilla kotitalouksilla keskimäärin suurempi johtuen siitä, että suurempi osuus pienituloisten ajoneuvoista on veronkevennyksen piirissä. Veronalennuksen vaikutus kotitalouksien väliseen tulonjakoon jäisi kuitenkin vähäiseksi johtuen ennen kaikkea veronkevennyksen pienuudesta.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen