Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Bokföringsnämndens utlåtande om behandling av ett skadefall i ett bostadsaktiebolag

Utgivningsdatum 15.2.2022 0.00 | Publicerad på svenska 24.2.2022 kl. 13.37
Typ:Pressmeddelande 2022

Nr

2022

Bostadsaktiebolaget. Skadefallet. Behandling av en senare försäkringsersättning.

1. Ansökan    

Den sökande framför följande: 

I februari 2020 drabbades bostadsbolaget av ett skadefall som var exceptionellt i Finlands förhållanden. På en tomt som ägdes av bolaget rasade ett hus på grund av ett brott längs en glidyta i jorden. Till följd av händelsen meddelade byggnadstillsynsmyndigheten genast ett förbud att använda en av bolagets radhuslängor på två våningar på grund av rasrisken. För att minimera skadorna vidtog bolaget omedelbart efter raset reparationsåtgärder, bland annat grävningsarbeten för att lätta spänningen i markgrunden.

Syftet med dessa åtgärder var att förhindra ytterligare skador. Under räkenskapsperioden 2020 orsakade skadefallet också bland annat förvaltnings- och advokatkostnader som var stora i förhållande till bolagets ordinarie verksamhet. Under räkenskapsperioden 2020 tog bolaget upp dessa kostnader som årskostnader i sin resultaträkning. 

Reparationsåtgärder och deras kostnader

För att bolagets tomt kunde återuppbyggas för sitt egentliga användningsändamål, det vill säga fungera som byggnadsplats för bolagets hus, så att bolagets bostadslägenheter kunde användas för boende, var bolaget tvunget att på utföra betydande iståndsättningsarbeten på tomten och utöver dessa låta uppföra en så kallad tryckbank på Tammerfors stads markområde som fanns utanför bolagets tomtområde.

Syftet med tryckbanken är att möjliggöra reparationsåtgärder på bostadsbolagets tomt och att delvis förhindra att motsvarande skadefall uppstår på nytt. Kostnaderna för återuppbyggandet av den egna tomten och för uppförandet av tryckbanken uppgår sammanlagt till över 1,5 miljoner euro. Reparationsåtgärderna genomfördes under räkenskapsperioderna 2020 och 2021. De planeringskostnader som hänförde sig till reparationsåtgärderna under 2020 togs upp som materiella tillgångar under bestående aktiva i bokslutet den 31 december 2020. 

Ersättningar för skadefallet

I maj 2021 ingick bolaget i anslutning till skadefallet ett avtal med Tammerfors stad om att staden skulle delta i ärendet. Enligt avtalet ska Tammerfors stad inte på egen bekostnad utföra byggarbeten på den intilliggande tomten, det vill säga i sitt eget område. Däremot ska staden enligt avtalet delta i betalningen av kostnaderna för undersökning och reparation av de skador som raset hade orsakat på stadens markområde, och betala enligt de faktiska kostnaderna, men inte mer än 220 000 euro (plus moms). Stadens andel täckte inte alla kostnader för att uppföra tryckbanken, utan bolagets kostnadsansvar har även omfattat en del av dessa utgifter.

Enligt nuvarande uppgifter kommer bolaget inte att få någon försäkringsersättning utifrån bolagets fastighetsförsäkring. Som sin ståndpunkt har försäkringsbolaget uppgett att bolaget inte ersätter några kostnader för skadefallet. På grund av osäkerheten kring försäkringsersättningen har bostadsbolaget än så länge inte ens som uppskattning tagit upp någon del av en eventuell försäkringsersättning i bokföringen enligt försiktighetsprincipen.

Den sökande begär ett utlåtande om följande frågor:

  1. Är det förenligt med god bokföringssed att ta upp utgifterna för iståndsättning av bostadsbolagets tomt bland markområden under bestående aktiva och att behandla utgifterna som en del av anskaffningsutgiften för markområdet, det vill säga som icke återanskaffningsbara tillgångar, utan avdrag för avskrivningar (med undantag för eventuella nedskrivningar)?
  2. Är det förenligt med god bokföringssed att ta upp kostnaderna för uppförande av en tryckbank på Tammerfors stads markområde bland övriga materiella tillgångar under bestående aktiva och att inom den beräknade ekonomiska brukstiden avskriva kostnaderna som linjära avskrivningar (till den del staden inte ersätter bolaget för utgifterna)?
  3. Är det förenligt med god bokföringssed att behandla en avtalsbaserad ersättning som Tammerfors stad betalat ut till bostadsbolaget i enlighet med avtalsvillkoren som en utgiftsöverföring som minskar anskaffningsutgiften för tryckbanken och som hör till en annan part?
  4. Om bostadsbolaget senare får en försäkringsersättning från försäkringsbolaget till följd av skadefallet, är det då förenligt med god bokföringssed att ta upp försäkringsersättningen både som korrektivpost till eget kapital (under vinst/förlust under tidigare räkenskapsperioder) till den del ersättningen hänför sig till arbeten för att förhindra ytterligare skador, det vill säga arbeten som redan dragits av i form av årskostnader, och som utgiftsöverföring för rättelse av anskaffningsutgiften till den del den eventuella ersättningen hänför sig till den utgift som aktiverats i balansräkningen (markområden och/eller övriga materiella tillgångar)?

2. Bokföringsnämndens utlåtande

2.1 Bokföringslagen. Enligt 4 kap. 5 § 1 mom. i bokföringslagen (1336/1997, BFL) avses med anskaffningsutgift de direkta utgifterna för anskaffning och tillverkning av en tillgång.

2.2 Bokföringsnämndens allmänna anvisning till bostadsaktiebolag 1.2.2017. 

Avsnitt 3.1.5 i den allmänna anvisningen. Understöd och ersättningar för reparationsutgifter handlar om behandling i bokföringen av ersättningar och understöd som andra ekonomienheter har betalat ut till den bokföringsskyldige: 

Ett bostadsaktiebolag kan av offentliga medel få understöd för vissa reparationsåtgärder, t.ex. för reparation av hissar. Ett understöd som erhållits för anskaffning av en nyttighet som hör till bestående aktiva och som ska aktiveras, bokförs enligt vedertagen bokföringspraxis som en utgiftsöverföring som dras av från anskaffningsutgiften. Om understödet hänför sig till en utgift som ska dras av som räkenskapsperiodens kostnad, tas det erhållna understödet upp som en utgiftsöverföring som korrigerar ifrågavarande kostnadspost. Det rekommenderas att utgiftsöverföringen tas upp som en egen post i resultaträkningen. För reparationsutgifter i fråga om skadad egendom kan ersättning fås av den som orsakat skadan eller på basis av försäkring av försäkringsbolaget. Den ersättning som erhållits behandlas i bokföringen som en utgiftsöverföring som hänför sig till reparationsutgifterna. I bokslutet bör ersättningarna tas upp enligt prestationsprincipen. Det rekommenderas att utgiftsöverföringen tas upp som en egen post i resultaträkningen. 

2.3 Bokföringsnämndens ställningstagande. 

Bokföringsnämnden svarar ja på den sökandes frågor 1–4 på nedan angivna grunder. 
Fråga 1. Iståndsättningsarbetena på den egna tomten ökar anskaffningsutgiften för tomten. Denna balanspost omfattas av den skyldighet som avses i 5 kap. 13 § i BFL att kostnadsföra skillnaden som en nedskrivning, om den sannolika framtida inkomsten av en tillgång beräknas bli varaktigt mindre än den ännu oavskrivna anskaffningsutgiften. 

Fråga 2. Utgifterna för iståndsättning av ett markområde som ägs av en annan part kan inte aktiveras under den bokföringsskyldiges markområden, utan ska i balansräkningen tas upp som övriga materiella tillgångar under bestående aktiva på samma sätt som i det tidigare avgörandet BokfN 1764/2005. I enlighet med 5 kap. 5 § i BFL avskrivs anskaffningsutgiften enligt plan så att den kostnadsförs på respektive räkenskapsperiod under sin verkningstid. 

Fråga 3. Stadens utgifter behandlas som utgiftsöverföringar i enlighet med avsnitt 3.1.5 i den allmänna anvisningen till bostadsaktiebolag.

Fråga 4. Nedan besvarar bokföringsnämnden endast frågan när det gäller sådana bostadsaktiebolag och andra bokföringsskyldiga boendegemenskaper som liknar den sökande. Dessutom begränsas svaret endast till att gälla den helhet av skade- och försäkringsfallet som beskrivs i ansökan. 

Om det efter räkenskapsperiodens utgång fastställs att försäkringsersättningar som hänför sig till det skadefall som inträffade under räkenskapsperioden och som enligt försiktighetsprincipen ännu inte har tagits upp som fordringar i balansräkningen ska betalas till den bokföringsskyldige, ska de behandlas som utgiftsöverföringar på det sätt som anges i avsnitt 3.1.5 i den allmänna anvisningen till bostadsaktiebolag.
 
Den utgiftsöverföring som grundar sig på det erhållna skadeståndet hänförs som avdrag till utgiftsresten av den aktiverade posten i balansräkningen. Å andra sidan kan en del av skadeståndet hänföra sig till den utgift som redan under en tidigare räkenskapsperiod har tagits upp som kostnad i resultaträkningen. Eftersom en sådan ”för stor” utgift som ska ersättas i efterhand belastar det egna kapitalet – det fria egna kapitalet har minskat med ett belopp som motsvarar dess belopp – sker en utgiftsöverföring till deras del i form av en rättelse som hänför sig till det fria egna kapitalet. Enligt bokföringsnämndens uppfattning motsvarar förfarandet etablerad praxis som tillämpas i bostadsbolag. 

I fråga om utgiftsaktiveringar i balansräkningen vill nämnden också ägna uppmärksamhet åt den tvingande nedskrivningsbestämmelsen i 5 kap. 13 § BFL: Om den sannolika framtida inkomsten av en tillgång eller investering som hör till bestående aktiva beräknas bli varaktigt mindre än den ännu oavskrivna anskaffningsutgiften, ska skillnaden kostnadsföras som en nedskrivning.

Med hänsyn till att omtvistade försäkringsärenden och eventuella ersättningar som hänför sig till sådana ärenden kan ha betydelse för räkenskapsperiodens resultat i ett bostadsaktiebolag, är det motiverat att i verksamhetsberättelsen redogöra för hur man har förfarit sig i ärendet och att i noter ange det belopp av utgifterna för skadefallet som har aktiverats i balansräkningen och det belopp som har tagits upp som kostnad i resultaträkningen. 

ansvar bostadsaktiebolag skadeansvar skadeförsäkring skadestånd

Se även

Ökningen av finansiella åtaganden försämrar statens förmåga att bära risker

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:20.12.2024 8.04
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation