Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringens svar på interpellationen om regeringens finanspolitik som utarmar landet

finansministeriet
Utgivningsdatum 15.5.2024 16.26 | Publicerad på svenska 16.5.2024 kl. 12.55
Typ:Interpellationssvar

Finansminister Riikka Purra besvarade den 15 maj 2024 interpellationen om regeringens finanspolitik som utarmar landet.

Ärade talman,

I regeringsprogrammet lyder de två första meningarna som handlar om den ekonomiska politiken så här: ”Grunden för välfärd är en hållbar ekonomi. Regeringens viktigaste finanspolitiska mål är att åstadkomma hållbar tillväxt.”

Finland försörjer sig inte bara med hjälp av anpassningsåtgärder, det är klart, och här är vi av samma åsikt som oppositionen. Vi behöver ekonomisk tillväxt, investeringar i hela landet och nya arbetstillfällen.

Ärade talman,

Regeringsprogrammet är ett tillväxtprogram. Regeringen genomför historiska arbetsmarknadsreformer och ökar flexibiliteten på arbetsmarknaden. Det är enligt experternas rekommendationer det bästa sättet att öka tillväxtpotentialen och produktiviteten i ekonomin.

Regeringen avskaffar 300 normer som står i vägen för människors och företags aktivitet. Vi undanröjer bidragsfällor, ökar antalet nybörjarplatser vid högskolorna, höjer kompetensnivån och förbättrar arbets- och näringstjänsternas funktion. Genom dessa åtgärder säkerställer regeringen tillgången på kompetent arbetskraft på alla nivåer. 

Regeringen gör historiska tilläggssatsningar på forsknings- och utvecklingsverksamhet till ett belopp av en miljard euro. Finland utbildar bland annat tusen fler doktorer och förbinder sig för sin del att delta i finansieringen av byggandet av en ny superdator. Alla tillgängliga satsningar styrs till företagens forsknings- och utvecklingsverksamhet med syftet att utveckla och exportera nya produkter och tjänster till världsmarknaden.

Regeringen påskyndar tillståndsprocesserna och tar steg mot en samservicemodell. För tillståndsprocesserna och behandlingen av besvär som gäller dem fastställs målsatta handläggningstider. Ren, leveranssäker och tillräcklig energi tryggas nu och i framtiden bland annat genom att man skapar en lagstiftningsram för produktion av serietillverkad kärnkraft och stöder reglerkraftsprojekt. 

Regeringen genomför ett investeringsprogram på fyra miljarder euro till stöd för tillväxten. Som en del av programmet riktas hundratals miljoner euro till det eftersatta underhållet av vägnätet och utveckling av trafikledsnätet. Smidig rörlighet för människor och varor tryggas i hela landet.

Höjningen av arbetsinkomstavdragen och sänkningen av bränsleskatten främjar hushållens köpkraft. Sänkningen av arbetslöshetsförsäkringspremien medför en betydlig minskning också av arbetsgivarens bikostnader. Minskningen av skattekilen främjar sysselsättningen och sysselsättande åtgärder.

Bristen på kompetent och utbildad arbetskraft ska åtgärdas med effektiva metoder, bland annat ska erkännandet av utländska examina underlättas och satsningar göras på utbildning i utreselandet. För att säkerställa arbetskraftens språkkunskaper ska utbudet och kvaliteten på utbildning och språkexamina i båda de inhemska språken förbättras.

Finlands attraktionskraft ska förbättras med ett flertal åtgärder. Det ska också bli lättare för finländare bosatta utomlands att flytta tillbaka till Finland.

Ärade talman,

Vad som räknades upp ovan var bara en del av de tillväxtåtgärder som ingår i regeringsprogrammet. Det är uppenbart att vi är den mest tillväxtvänliga regeringen i Finlands historia. Interpellationen är ett utmärkt tillfälle att lyfta fram detta faktum.

I motsats till vad oppositionen uppenbarligen föreställer sig är finska staten ändå inte så allsmäktig att den kan påverka hela den globala ekonomins utveckling. Räntorna har hållit sig på en hög nivå och den internationella exportefterfrågan har varit mindre än väntat. Utöver den internationella utvecklingen har Finlands ekonomi drabbats hårt av de politiska strejkerna som stöddes av vänsteroppositionen och som fick Finlands export att stanna upp.

Redan i början av året stod det klart att vi måste reagera på den svaga ekonomiska utvecklingen. Den globala konkurrensen mellan länderna om investeringar visar inga tecken på att minska. Därför fattade regeringen vid ramförhandlingarna beslut om ett omfattande nytt tillväxtpaket utöver regeringsprogrammet. 

I den helhet som främjar ekonomisk tillväxt ingår skattegottgörelse för investeringar och en satsning på 300 miljoner euro för finansiering av tillväxtföretag, samt vid behov kapitalisering av Fingrid och Gasgrid och en starkare ägarstyrning för att främja investeringar, till exempel i Östra Finland och Kajanaland.

För att locka investeringar har man beslutat att införa ett betydande skatteincitament. Det riktas till nya investeringsprojekt inom ren omställning som det beslutats att ska genomföras före utgången av 2025. Den gottgörelse på högst 150 miljoner euro som betalas av samfundsskatten säkerställer att gottgörelsen endast betalas till lönsamma företag. 

Stora investeringar stöder Finlands ekonomi. Hundratusentals små och medelstora högkompetensföretags verksamhet bygger direkt på dessa investeringar via stora värdekedjor. Om man påstår att skattegottgörelsen inte gynnar små och medelstora företag saknar man kunskap eller så vilseleder man med avsikt.

För att direkt stödja små och medelstora företag beslutade regeringen bland annat att förnya Finlands Industriinvestering-koncernen och kapitalisera den med 300 miljoner euro. Genom ytterligare kapitalisering strävar man efter att finansiera tillväxtföretag med 900 miljoner euro. Målet är att skapa en början för finländska framgångshistorier. 

I stället för att bara planera beslutade regeringen om införande av yrkesdiesel 2027. Med tanke på konkurrensen är det viktigt att stävja transportkostnaderna för den tunga trafiken.

En ojämn spelplan hämmar konkurrensen mellan företagen och försvagar den ekonomiska tillväxten. Därför har det vid budgetförhandlingarna gjorts satsningar på bekämpningen av grå ekonomi. I våras fattade statsrådet också beslut om att uppdatera programmet för bekämpning av grå ekonomi. En minskning av hushållsavdraget med 100 miljoner euro ökar inte den grå ekonomin, eftersom betydande avdrag för till exempel renoveringsarbete fortfarande kan göras.

Eftersom vårt lands resurser är begränsade, måste tillväxtpaketet träffa rätt. Vi har inte råd att misslyckas. Vi behöver alla lönsamma investeringsprojekt vi kan få till Finland. Reformerna av arbetsmarknaden och de sporrande elementen i reformen av den sociala tryggheten i vårt ypperliga regeringsprogram stöder förhoppningsvis den ekonomiska tillväxten under de kommande åren.

Ärade talman,

Marknadsekonomin är det bästa ekonomiska systemet för oss människor. Människor och företag vet i regel själva bäst vad som är optimalt för dem i olika situationer. Statsmakten agerar möjliggörare och skapar ramarna för verksamheten. Staten fastställer spelreglerna.

Detta synsätt är det som skiljer regeringens linje från vänsteroppositionen. Denna regering tror inte på att individens välfärd mäts enligt mängden förmåner och stöd som staten delar ut till medborgarna. Välfärd skapas genom arbete och företagande. Denna regering tror inte på att företagen har framgång för att politikerna är bra på att välja vinnare. Den statscentrerade lösning som oppositionens rundhänta partier förespråkar leder endast till en svällande offentlig sektor och till att den privata företagsamheten tynar bort.

I verkligheten växer företagen på en konkurrensutsatt marknad som stöds av institutioner som verkar i en stabil demokrati. Staten bör skapa förutsättningar för människors egen aktivitet och företagsamhet, inte göra alla val för människornas och företagens del.

Finland behöver en uppryckning på alla nivåer. Det är vi värda. Med de rätta ekonomiska incitamenten kan man lära sig, vara företagsam och framgångsrik och sprida välfärd omkring sig. Endast under dessa förutsättningar kan vi nå framgångar. Dessa principer är också vad regeringens politik stöder sig på.

Ärade talman, 

En stat med kroniskt underskott kan inte upprätthålla ekonomisk tillväxt. Om vi lät underskottet öka i enlighet med vänsterns läror, skulle detta innebära en sämre kreditvärdighet och skärpta skatter i framtiden. Människorna skulle förlora sin framtidstro och ekonomin skulle sacka efter. Därför tar den här regeringen, till skillnad från den förra, de växande underskotten på allvar.

Regeringens finanspolitiska linje bygger i hög grad på generationsöverskridande ansvar, rättvisa, en trovärdig och ansvarsfull skötsel av statsfinanserna samt på realism. Att fatta sparbeslut är inte lätt, men finländarna inser nog att man inte kan leva på krita i all oändlighet. Finländarna ser vem som lever som den lär och vem som bara pratar. Att utarbeta anpassningspaket kräver ryggrad.

I interpellationen efterlyser man en rättvis fördelning av bördan. I regeringens lösningar fördelas bördan på bred front i samhället. Vi skär ned på utgifterna exempelvis inom förvaltningen och utvecklingsbiståndet. Såväl studerande som pensionärer deltar. Tyngdpunkten i regeringens åtgärder ligger på sådana grupper som har möjlighet att förbättra den egna situationen genom att arbeta. Genom höjningen av den allmänna mervärdesskattesatsen fördelas bördan i praktiken på alla. I de högsta inkomstskatteskalorna görs det ingen indexjustering, vilket skärper beskattningen. Med andra ord deltar de som har det bäst ställt.

Men det finns gränser. De höga marginalskatterna är redan nu det största problemet i vårt skattesystem. Det råder ingen oklarhet om huruvida höginkomsttagarna deltar i de gemensamma ansträngningarna. Det gör de minsann. De två högsta decilerna av höginkomsttagarna betalar fortfarande mer än hälften av all inkomstskatt.

Vi skyddar barnen och barnfamiljerna, och värnar också om säkerheten och den grundläggande utbildningen. I handikappförmånerna, fronttilläggen och utkomststödet infördes inga indexbromsar. I enlighet med regeringsprogrammet har vi strävat efter att skydda dem som har det sämst ställt. Samhällets kärnuppgifter sköts och tryggas. 

Vad gäller social- och hälsovårdsreformen minskar regeringen ingalunda nettobeloppet av finansieringen av social- och hälsovårdsområdena. Finansieringen av områdena ökar också nästa år med nästan två miljarder euro. Utgiftsökningarna i den finansieringsmodell som den föregående regeringen beslutade om garanterar detta.

Senast nu står det klart att välfärdsområdenas finansieringsmodell inte skapar fungerande incitament för välfärdsområdena att öka produktiviteten. Därför ändrar regeringen finansieringslagen i tre faser. I den första fasen införs ett självriskelement för välfärdsområdena som innebär att de belönas för att de driver en ansvarsfull ekonomi. Dessutom gallrar regeringen med eftertanke och i enlighet med experternas rekommendationer och områdenas egna önskemål bort vissa dimensioneringar och utvidgade tjänster som fastställts under de senaste åren.

Ärade talman,

I interpellationen påstås det att statens skatteinkomster kommer att rasa. Medlemmarna i det största oppositionspartiet har hävdat att en sänkning av den totala skattegraden skulle medföra en minskning av de offentliga finanserna med upp till åtta miljarder euro. Dessa påståenden stämmer givetvis inte.

En lindrig skärpning av beskattningen är oundviklig. Den totala skattegraden stiger dock inte ens efter regeringens åtgärder jämfört med 2023 års nivå, utan den förblir stabil.

Med tanke på företagsverksamheten är det uppenbart att vi tvärtemot vad som har framförts i denna sal inte har råd att ytterligare skärpa i synnerhet beskattningen av arbete och företagande. Regeringen har inte infört punktvisa ideologiska skatter som drabbar investeringarna eller skärpt beskattningen av onoterade företag.

Ärade talman,

Oppositionens alternativ saknar innehåll och deras önskebrunn ekar tomt. Någon konkret alternativ besparing på 9 miljarder euro har fortfarande inte lagts fram. Om exempelvis pensionstillväxten för perioder utan lön skulle slopas skulle detta inte minska den offentliga skulden med en cent, utan det skulle stärka pensionssystemet. Också denna nytta skulle man få vänta på ett tag, eftersom effekterna av åtgärderna kommer att märka gradvis först framemot 2090. Vi måste kunna stärka de offentliga finanserna under denna valperiod, inte före århundradets slut.  Har oppositionen glömt skolans räknelära och all grundläggande logik? 

Verkligheten är att denna regering anpassar statsfinanserna med nio miljarder euro genom konkreta åtgärder, ända in på nivån för enskilda utgiftsmoment och inkomstklasser. Alla åtgärder har bedömts i ett oberoende förfarande som tjänsteuppdrag vid finansministeriet.

Inget av de nuvarande oppositionspartierna når upp till denna konkretionsnivå. De dokument som publicerats innehåller för all del desto mer konkreta utopier; bekämpningen av grå ekonomi ska ge besparingar på miljontals euro, i hundratal.

Inte ens vänsterns listor över skattehöjningar tål en närmare granskning. Redan under den föregående perioden stod det klart att ideologiskt betingade punktvisa skatter via effekten på människors beteende tar in bara några miljoner euro, om ens det, snarare än hundratals miljoner euro.

Med en sådan ekonomisk trovärdighet skulle Finland få säga farväl till de högsta kreditvärderingarna och omedelbart landa i EU:s förfarande vid alltför stora underskott. Så kan man inte sköta finländarnas angelägenheter. 

Ärade talman,

I interpellationen gäller den första frågan förtroendet för regeringens ekonomiska politik och för Finland. Frågan bör behandlas utförligt. Saken är nämligen att regeringens ekonomiska politik har fått brett stöd av internationella expertorganisationer, såsom exempelvis Internationella valutafonden. De internationella kreditvärderingsinstituten har i sina bedömningar betonat att den nuvarande regeringens engagemang för en ansvarsfull ekonomisk politik är en central faktor som upprätthåller vår kreditvärdighet.

Finanspolitiken
ekonomi ekonomisk politik interpellationer

Se även

Finansministeriet utreder centraliseringen av statsförvaltningens funktioner som en del av omkostnadsbesparingarna

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:1.10.2025 14.39

Regeringens svar på interpellationen om regeringens rekordhöga skuldsättning

FM
Typ:Interpellationssvar Utgivningsdatum:4.6.2025 14.22

Finansministeriet publicerar en preliminär bedömning av konsekvenserna av arbetsmarknadsparternas pensionsavtal

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:24.1.2025 14.24

IMF rekommenderar att Finland minskar skuldkvoten inom de offentliga finanserna

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:21.1.2025 10.11

Finansminister Purra: Beskattningen av arbete kan lindras villkorligt

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:18.11.2024 11.33

Internationella valutafonden stöder regeringens finanspolitiska linje

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.11.2024 14.09
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation