Normitalkoot-hanke
VM077:00/2009 Projekt
Hankkeen tulee:
1. Laatia säädöspoliittinen viitekehys, joka arvioi tällä hetkellä käytössä olevien normien, kannustimien ja informaatio-ohjauksen vaikutuksia kuntien, kuntayhtymien ja muiden kuntien määräysvallassa olevien palveluntuottajien toimintaan, talouteen ja tuottavuuteen. Tällaista arviota voidaan käyttää kaikissa ministeriöissä ja keskusvirastoissa apuna lainvalmistelussa sekä suunniteltaessa kuntien tehtäviin kohdistuvia kannustimia, tulos- ja tavoiteohjelmia taikka informaatio-ohjausta.
2. Kartoittaa tarpeet kunnallisten palveluiden sisältöä täsmentävien ja laatua ohjaavien sekä hallintoa ja palvelujen järjestämistapaa koskevien normien muutoksiksi, joilla edistetään kuntien, kuntayhtymien ja niiden määräysvallassa olevien palveluntuottajien tuottavuuden parantamista ja niiden toiminnan vaikuttavuuden lisäämistä. Valmis-telussa tulee eriyttää nopealla aikataululla uudistettavat tai kumottavat ja pidempää valmistelua vaativat normit ja muut ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM077:00/2009
Ärendenummer
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 1.7.2009 – 30.12.2010
Datum för tillsättande 18.6.2009
Mål och resultat
Politiikkariihen kannanoton mukaan normitalkoissa ei ole kysymys puuttumisesta normeihin, jotka säätävät kansalaisten oikeuksista palveluihin ja kuntien velvollisuudesta järjestää palveluita. Sen sijaan normitalkoissa tulee keskittyä palveluiden sisältöä täsmentäviin ja laatua ohjaaviin sekä hallintoa ja palveluiden järjestämistapaa koskeviin normeihin ja vastaaviin kuntien ohjauskeinoihin.
Palvelujen sisältöä täsmentäviin ja laatua ohjaaviin normeihin liittyy merkittäviä taloudellisia vaikutuksia. Tällaisten normien määrä on 2000-luvulla lisääntynyt niin sosiaali- ja terveydenhuollossa kuin opetustoimessakin. Lisäksi valtionhallinnossa on ryhdytty soveltamaan kuntiin erilaisia uusia informaatio- ja resurssiohjauksen muotoja sekä tavoite- ja tulossopimuksia. Niiden muodostamaa kokonaisuutta ei ole laajasti kartoitettu ja arvioitu.
Vapaakuntakokeilun pohjalta 1980 ja 1990 -luvuilla toteutettujen säännösten purkuhankkeiden jälkeen kuntien hallintoa ja palveluiden järjestämistapaa koskevia normeja ei ole enää runsaasti. Ne tulee kuitenkin kartoittaa tässä yhteydessä, vaikka niistä saatavat tuottavuushyödyt eivät olisikaan merkittäviä.
Kaikilla edellä kuvatuilla normeilla on vaikutusta tuottavuuteen ja toiminnan rakenteisiin ja sitä kautta kuntien talouteen. Normityypistä riippuen niiden muuttamisen tai poistamisen tuottavuusvaikutus ja taloudellinen merkitys on kuitenkin hyvin erilainen kuntien ja palvelujen käyttäjien kannalta.
Ajan myötä myös kunnissa on kehittynyt omia, säädösnormeihin perustumattomia käytänteitä, joilla on tuottavuuden kehitystä estäviä ja rakenteita jäykistäviä vaikutuksia. Tällaisten tekijöiden kartoittaminen normitalkoiden yhteydessä edistäisi kuntatalouden sopeuttamista niukkeneviin voimavaroihin. Siihen tarjoaa käytännön mahdollisuuksia tiivis yhteistyö muun muassa jo käynnistyneen 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelmatyöryhmän kanssa.
Normitalkoot jakautuu kahteen osaan. Valtion kuntiin kohdistuvan ohjuksen kokonaisarvio ja sen edellyttämät toimenpiteet on laajempi ja enemmän aikaa vaativa osio, se koskee koko kunnan toimintaa. Se liittyy myös politiikkariihen rajatumpaan kannanottoon, jonka mukaan ennaltaehkäisevien palveluiden saatavuuden lisäämiseksi selvitetään kannustimien, normiohjauksen ja informaatio-ohjauksen suhde. Tämän suhteen on otettava huomioon oikeuskanslerin kannanotot sekä eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietinnössä (TrVM 5/2008 vp.) informaatio-ohjauksesta esitetyt varsin kriittiset kannanotot.
Tuottavuuden kannalta ongelmallisten, edellä viitattujen normien kartoitus ja uudistaminen tai purku taas tulee valmistella nopealla aikataululla ja siirtää hyväksytyt muutokset lainsäädäntövalmisteluun sitä mukaa kuin niitä valmistuu.
Utgångspunkter
Valtion kuntataloutta tukevista toimenpiteistä huolimatta taantuma heikentää kuntien taloutta ja sitä kautta niiden edellytyksiä rahoittaa peruspalvelut. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen taustana olevien väestörakenteen muutosten ja muiden tekijöiden lisäksi taantuma aiheuttaa kunnille kasvavia vaatimuksia tuottavuuden parantamiseksi. Valtion on osaltaan luotava siihen edellytyksiä. Yksi keino on uudistaa tai purkaa kuntien toimintaa ohjaavia normeja, jotka ovat ristiriidassa tuottavuustavoitteiden kanssa.
Näistä syistä hallitus päätti politiikkariihen kannanotossaan 24.2.2009:
(1)Valtio käynnistää yhteistyössä Kuntaliiton kanssa normitalkoot, joissa kartoitetaan ja pyritään poistamaan tuottavuuden parantamista estäviä ja palvelurakenteiden jäykkyyksiä ylläpitäviä normeja.
(2)Ennaltaehkäisevien palveluiden saatavuuden lisäämiseksi selvitetään kannustimien, normiohjauksen ja informaatio-ohjauksen suhde.
(3)Kaksikymmentä suurinta kuntaa velvoitetaan laatimaan palveluidensa kehittämiseksi tuottavuusohjelmat, joiden toteutumista seurataan kuntien ja valtion yhteistyönä. Tuottavuusohjelmien toimintaa arvioidaan ja niiden perusteella syntyneitä hyviä käytäntöjä sovelletaan myös muissa kunnissa.
Lisäksi hallitus on päättänyt kehysriihessään 24.3.2009 seuraavaa:
(4)Kuntatalouden voimakkaasti heikentyneiden näkymien vuoksi valtio lähtökohtaisesti pidättyy tässä vaiheessa kuntien menoja lisäävistä toimista. Tämän vuoksi kehyspäätökseen ja peruspalveluohjelmaan sisältyvien kuntien menoja lisäävien uudistusten laajuus, voimaantuloajankohta ja taloudelliset vaikutukset arvioidaan kussakin tapauksessa erikseen.
Publikationer och rapporter
Principerna för statlig styrning som riktas mot kommunerna - normprojektarbetsgruppens förslag, 13/2011
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 13/2011; Julkaisuvuosi: 2011; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/03_kunnat/20110217Kuntii/name.jsp;
Remissbehandlingar och höranden
Lausunto loppuraportista
12.1.2011 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
Lausunto loppuraportista
12.1.2011 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
Lausunto
12.1.2011 Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ry
Lausunto, 6/10/2011
12.1.2011 KT Kuntatyönantajat
Lausunto, 1003/12.1.2011
12.1.2011 Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty
Lausunto
12.1.2011 Tekniikka ja Terveys KTN ry
Kannanotto loppuraporttiin
11.1.2011 Toimihenkilöiden neuvottelujärjestö TNJ
Övriga dokument och promemorior
Jakelussa mainitut; Kutsu kuulemistilaisuuteen 12.1.2011
22.12.2010 Valtiovarainministeriö
JHL ry; Normitalkoot-hankkeen ohjausryhmän kokoonpanosta
14.9.2009 Valtiovarainministeriö
Tiedote 84/2009; Normitalkoot uudistamaan ja purkamaan kuntien tuottavuuden parantamista haittaavia normeja
18.6.2009 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 84/2009; Normtalkon för att förnya och avveckla normer som försvårar förbättrandet av kommunernas produktivitet
18.6.2009 Valtiovarainministeriö
Edustajan nimeäminen, STM/2315/2009
12.6.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jakelun mukaan; Kutsu neuvotteluun sekä edustajan nimeämispyyntö Normitalkoot-hankkeen ohjausryhmään
9.6.2009 Valtiovarainministeriö
Tillsättande och organisering
Esitys kunta-alan liittojen mukaan ottamisesta ohjausryhmään
10.9.2009 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
Asettamispäätös PDF
18.6.2009 Valtiovarainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt