Selvitysmies Markku Hirvonen: Projekti kehittämään harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaan liittyvää viranomaisten yhteistyötä
Selvitysmies Markku Hirvonen on luovuttanut harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan viranomaisyhteistyön kehittämistä koskevan loppuraporttinsa ministeri Suvi-Anne Siimekselle. Raportissa selvitetään viranomaisten yhteistyön kehittymistä ja siihen liittyviä ongelmia. Hirvonen ehdottaa projektia kehittämään harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaan liittyvää viranomaisten yhteistyötä. Valtiovarainministeriö on jo asettanut työryhmän projektin käytännön valmisteluja varten.
Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan yhtenä keskeisenä ongelmana on raportin mukaan viranomaistoiminnan hajanaisuus, joka haittaa sekä harmaata taloutta ja talousrikollisuutta koskevan kokonaiskuvan muodostamista että oikea-aikaisten, kokonaisvaltaisten ja riittävän tehokkaiden torjuntatoimenpiteiden toteuttamista.
Selvitysmies Hirvonen ehdottaa loppuraportissaan, että valtioneuvosto asettaisi harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan liittyvän viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin, jonka tehtävänä olisi erityisesti
- harmaan talouden, yritystukien väärinkäytön sekä muiden julkisen talouden tulo- ja menorahoitukseen kohdistuvien rikosten paljastamisen ja ennalta ehkäisyn tehostaminen,- harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaan liittyvän viranomaisyhteistyön kehittäminen ja- osallistuminen yhteiskunnan harmaata taloutta ja talousrikollisuutta sekä niiden torjuntaa koskevan tilannekuvan ylläpitämiseen.
Projektin vastuuministeriönä toimisi valtiovarainministeriö. Sen johtoryhmänä olisi talousrikostorjunnan johtoryhmä, jonka valmistelevana elimenä projekti samalla toimisi. Projekti olisi voimassa vuoden 2001 loppuun eli nykyisen talousrikostorjuntaohjelman voimassaoloajan.
Projektin operatiivinen tiedonhallinta rakentuisi verohallinnon yritystoiminnasta verovalvontaa varten keräämälle tietovarastolle, jota täydennettäisiin muiden viranomaisten yritystoimintaa koskevilla tiedoilla. Projektiin nimettävät verohallinnon, poliisin, tullin, ulosoton ja eräiden muiden viranomaisten edustajat toimisivat projektissa omien virastojensa palveluksessa ja tietojen vaihto viranomaisten välillä tapahtuisi voimassa olevia salassapitosäännöksiä noudattaen. Projektissa työskentelevien noin 20 henkilön palkat maksettaisiin heidän omista virastoistaan. Perustamis- ja käyttömenoja varten projekti tarvitsisi vuodeksi 2000 noin 1,5 miljoonaa markkaa.
Projekti olisi pelkästään tietoa keräävä, käsittelevä, analysoiva ja jakava elin eikä se suorittaisi ulkopuolisiin kohdistuvia operatiivisia toimenpiteitä. Projektilla ei olisi myöskään esimiesasemaa muihin viranomaisyksiköihin nähden.
Projektin toiminnasta saatujen kokemusten perustella ratkaistaisiin harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaan liittyvän viranomaisyhteistyön toimintamalli ja mahdolliset organisaatioratkaisut vuoden 2001 jälkeen.
Loppuraporttiin sisältyvät muut ehdotukset viranomaisyhteistyön kehittämiseksi
Loppuraporttiin sisältyvät lisäksi ehdotukset
- viranomaisten yhteisen talousrikostorjuntaan liittyvän koulutuksen edelleen kehittämisestä ja laajentamisesta koskemaan mm. syyttäjä- ja tuomioistuinlaitosta sekä viranomaisten johtoportaisiin kuuluvia,- verohallinnon harmaan talouden torjuntaan liittyvien organisointi- ja toimintamallikysymysten selvittämisestä valtiovarainministeriön asettamassa työryhmässä, - verotarkastajalle säädettävästä oikeudesta ottaa tarkastettava kirjanpitoaineisto haltuun - rahanpesun valvonnan tehostamisesta epäillyissä verorikostilanteissa mm. säätämällä veroviranomaisille ilmoitusvelvollisuus mahdolliseen rahanpesuun liittyvistä epäilyttävistä liiketoimista,- konkurssien ja liiketoimintakiellon valvonnan tehostamisesta viranomaisten yhteisprojektilla,- yritystukien valvontaan kehitettävästä viranomaisyhteistyömallista, johon liittyen EU-tukien valvontaan sijoitettavat lisäresurssit tulisi kohdentaa virka-aputehtäviin osoitettaviin verotarkastajiin eikä yksityisiin tilintarkastuspalveluihin ja- projektimuotoisen työskentelyn lisäämisestä viranomaisten käytännön operatiivisessa yhteistyössä.
VM asettanut työryhmän projektin käytännön valmistelua varten
Valtiovarainministeriö on 30.12.1999 asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on 15.2.2000 mennessä täsmentää Hirvosen ehdotuksia, jotka koskevat projektin käytännön toteuttamisen organisointia, työnjakoa, vastuukysymyksiä ja sen suhdetta olemassa oleviin talousrikostorjuntahankkeisiin. Lisäksi työryhmän tulee tehdä yksityiskohtaiset ehdotukset projektiin tarvittavien henkilöstö- ja muiden voimavarojen rahoituksen järjestämisestä ja niiden huomioon ottamisesta VM:n alaisten yksiköiden tulossopimuksissa.
Työryhmän on työnsä kuluessa kuultava projektin toimintaan osallistuviksi ehdotettuja yhteistyötahoja. Työryhmän puheenjohtajana toimii hallitusneuvos Kirsi Seppälä valtiovarainministeriön vero-osastolta ja sen jäseninä ovat hallintojohtaja Heikki Euramo valtiovarainministeriön hallintoyksiköstä, johtaja Ahti Leoska verohallituksesta sekä selvitysmies Markku Hirvonen valtiovarainministeriöstä.
Valtiovarainministeriö on 30.12.1999 asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on 15.2.2000 mennessä täsmentää Hirvosen ehdotuksia, jotka koskevat projektin käytännön toteuttamisen organi-sointia, työnjakoa, vastuukysymyksiä ja sen suhdetta olemassa oleviin talousrikostorjunta-hankkeisiin. Lisäksi työryhmän tulee tehdä yksityiskohtaiset ehdotukset projektiin tarvittavien henkilöstö- ja muiden voimavarojen rahoituksen järjestämisestä ja niiden huomioon ottamisesta VM:n alaisten yksiköiden tulossopimuksissa.
Työryhmän on työnsä kuluessa kuultava projektin toimintaan osallistuviksi ehdotettuja yhteistyötahoja. Työryhmän puheenjohtajana toimii hallitusneuvos Kirsi Seppälä valtiovarainministeriön vero-osastolta ja sen jäseninä ovat hallintojohtaja Heikki Euramo valtiovarainministeriön hallintoyksiköstä, johtaja Ahti Leoska verohallituksesta sekä selvitysmies Markku Hirvonen valtiovarainministeriöstä.