Kansallisen palveluväylän arkkitehtuurin suunnitteluhanke
VM008:00/2013 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Hankkeen tehtävänä on suunnitella alla kuvattujen tavoitteiden mukainen Palveluväylän viitearkkitehtuuri ja sitä tarkentavat ratkaisun kuvaukset.
Hankkeessa toteutettavan arkkitehtuurisuunnittelun lähtökohtana on:
Kuvata välitysalustaan perustuva palveluväylän viitearkkitehtuuri (toiminnallisen kokonaisuuden looginen kuvaus) kokonaisarkkiteh-tuurimenetelmän avulla. Loogisen viitearkkitehtuurin lisäksi hankkeessa otetaan kantaa myös viitearkkitehtuurissa tunnistettujen ke-hittämiskohteiden toteutusratkaisuihin siinä määrin kuin se on tarkoituksenmukaista.
Hyödyntää suunnittelussa olemassa olevien palveluiden kokonaisuus mahdollisimman hyvin ja tunnistaa niihin mahdollisesti tarvittavat muutokset
Laatia suunnitelma tavoitetilan arkkitehtuurin mukaisen kansallisen palveluväylän toteuttamiseksi sekä arvioida muutoksen vaikutukset. Suunnitelman pohjalta käynnistetään kansallisen palveluväylän toteuttamiseksi vaadittavat yksittäiset kehittämistyöt.
Kuvata ja analysoida ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM008:00/2013
Asianumerot 109/00.01.00.01/2013
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 7.2.2013 – 31.12.2013
Asettamispäivä 7.2.2013
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja kuvata kokonaisarkkitehtuurimenetelmän mukaisesti palveluväyläratkaisu
joka muodostaa tiedonvälityskokonaisuuden, jossa eri toimintaympäristöjen palveluiden tarvitsema tieto on saatavilla avoimien raja-pintojen yli kaikille tietoa tarvitseville palveluille ja kukin väylään liitetty palvelu hallitsee omia tietojaan sekä vastaa siitä, että muiden tarvitsemat tiedot ovat saatavissa välitysalustan kautta
joka perustuu mahdollisimman pitkälle olemassa oleviin tiedonvälitysratkaisuihin
jota käyttävät julkinen hallinto, yritykset sekä kolmas sektori toiminnassaan
joka hyödyntää olemassa olevien palveluiden (kansalliset ja muut yhteisesti käytettävät) standardoituja rajapintoja
joka mahdollistaa tarvittaessa yhteistyön ja tiedonvaihdon EU:n sisällä niiden valtioiden välillä, jotka käyttävät ja ovat sitoutuneet vastaavaan tiedonvälitysratkaisuun
joka vastaa tiedonvaihdon osalta julkisen hallinnon toiminnalle asetettuja tietoturvavaatimuksia
Tiivistelmä
Hankkeen tehtävänä on suunnitella alla kuvattujen tavoitteiden mukainen Palveluväylän viitearkkitehtuuri ja sitä tarkentavat ratkaisun kuvaukset.
Hankkeessa toteutettavan arkkitehtuurisuunnittelun lähtökohtana on:
Kuvata välitysalustaan perustuva palveluväylän viitearkkitehtuuri (toiminnallisen kokonaisuuden looginen kuvaus) kokonaisarkkiteh-tuurimenetelmän avulla. Loogisen viitearkkitehtuurin lisäksi hankkeessa otetaan kantaa myös viitearkkitehtuurissa tunnistettujen ke-hittämiskohteiden toteutusratkaisuihin siinä määrin kuin se on tarkoituksenmukaista.
Hyödyntää suunnittelussa olemassa olevien palveluiden kokonaisuus mahdollisimman hyvin ja tunnistaa niihin mahdollisesti tarvittavat muutokset
Laatia suunnitelma tavoitetilan arkkitehtuurin mukaisen kansallisen palveluväylän toteuttamiseksi sekä arvioida muutoksen vaikutukset. Suunnitelman pohjalta käynnistetään kansallisen palveluväylän toteuttamiseksi vaadittavat yksittäiset kehittämistyöt.
Kuvata ja analysoida tiedonvaihdon nykytilan ratkaisut siinä laajuudessa, kuin se nykyisten ratkaisuiden hyödyntämisen ja kehitystyön jatkosuunnittelun sekä ratkaisun toteutuksen vaikutusten ja kustannusten ja hyötyjen arvioinnin kannalta on tarpeellista
Hankkeen tehtävät on tarkemmin kuvattu hankesuunnitelmassa.
Lähtökohdat
Valtiovarainministeriössä muodostettu julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri on yhteisten ratkaisujen suunnittelua ja hyödyntämistä sekä yhteentoimivuutta edistävä rakenne, jonka avulla koordinoidaan ja kehitetään julkisen hallinnon organisaatioiden keskinäistä ja eri järjestelmien välistä yhteentoimivuutta. Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri koostuu joukosta yhteisiä arkkitehtuureja. Yhteisessä arkkitehtuurissa suunnitellaan ja toteutetaan ne ratkaisut, joita alueen toimijoiden kannattaa yhteisesti hyödyntää. Yksi yhteisistä arkkitehtuureista on Julkisen hallinnon yhteinen kokonais-arkkitehtuuri (JHKA).
Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri tulee sisältämään mm. viitearkkitehtuurien kuvauksia, joilla ohjataan tietyn rajatun ratkaisukokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta julkisen hallinnon organisaatioissa halutunlaiseen yhtenäiseen toteutusrakenteeseen. Yksi näistä JHKA:n sisältämistä viitearkkitehtuureista on Palveluväylän viitearkkitehtuuri.
Palveluväylän arkkitehtuurissa näkökulmaa laajennetaan kansalliselle tasolle siten, että suunniteltava ratkaisu mahdollistaa myös yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden liittymisen samaan väylään julkisen hallinnon kanssa.
Julkaisut ja raportit
-
Valtiovarainministeriö
Julkaisuvuosi: 2013;
Kokousaineistot ja liitteet
-
14.10.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
14.10.2013 Valtiovarainministeriö
-
14.10.2013 Valtiovarainministeriö
-
7.10.2013 Valtiovarainministeriö
-
29.8.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
29.8.2013 Valtiovarainministeriö
-
12.6.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
13.5.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
9.4.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
11.3.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
7.10.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
2.10.2013 Verohallinto
-
1.10.2013 Suomen Akatemia
-
30.9.2013 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
27.9.2013 Microsoft Oy
-
27.9.2013 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
-
27.9.2013 Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
-
27.9.2013 Pääesikunnan johtamisjärjestelmäosasto
-
27.9.2013 Valtioneuvoston kanslia
-
25.9.2013 Elisa Oyj
-
25.9.2013 Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry
-
23.9.2013 Sisäasiainministeriö
-
20.9.2013 Suomen tietoturvaklusteri (FISC)
-
20.9.2013 VTT
-
20.9.2013 Tekes
-
20.9.2013 Oikeusministeriö
-
20.9.2013 Maaseutuvirasto
-
20.9.2013 Sosiaali - ja terveysministeriö
-
20.9.2013 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
20.9.2013 Espoon kaupunki
-
20.9.2013 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
20.9.2013 Tieto Finland Oy
-
20.9.2013 Medi-IT Oy
-
20.9.2013 Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea
-
20.9.2013 Nortal Oy
-
20.9.2013 Kansaneläkelaitos
-
20.9.2013 APOTTI-hanketoimisto
-
20.9.2013 Fujitsu Finland Oy
-
20.9.2013 HUS/Tietohallinto, arkkitehtuuri- ja teknologiayksikkö
-
20.9.2013 Ubisecure Solutions Oy
-
20.9.2013 Kuntien Tiera Oy
-
20.9.2013 Maanmittauslaitos
-
20.9.2013 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
20.9.2013 Opetushallitus
-
19.9.2013 IBM Finland Oy
-
19.9.2013 Valtiokonttori
-
19.9.2013 Puolustusministeriö
-
19.9.2013 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
19.9.2013 Kuntaliitto
-
19.9.2013 Ilmatieteen laitos
-
19.9.2013 Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus Tike
-
19.9.2013 Maa- ja metsätalousministeriö
-
18.9.2013 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
-
18.9.2013 Väestörekisterikeskus
-
17.9.2013 Finnvera Oyj
-
16.9.2013 Kuluttajatutkimuskeskus
-
12.9.2013 Eläketurvakeskus
-
12.9.2013 Ohjelmistoyrittäjät ry
-
5.9.2013 Valtiovarainministeriö
-
2.9.2013 Valtiovarainministeriö
-
2.9.2013 Valtiovarainministeriö
-
2.9.2013 Valtiovarainministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Kansallinen palveluväylä - konsepti, tavoitteet ja ratkaisumalli
16.5.2013 Valtiovarainministeriö
-
15.5.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
18.4.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks
-
21.2.2013 Suomen Kuntaliitto
-
13.2.2013 Helsingin kaupunki
-
11.2.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
7.2.2013 Valtiovarainministeriö
-
6.2.2013 Verohallinto
-
6.2.2013 Suomen Kuntaliitto
-
6.2.2013 Suomen Kuntaliitto
-
5.2.2013 Kuntien Tiera Oy
-
4.2.2013 Kansaneläkelaitos
-
4.2.2013 Ohjelmistoyrittäjät ry
-
4.2.2013 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
4.2.2013 Itella Oyj
-
4.2.2013 Tekes
-
1.2.2013 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
1.2.2013 Eläketurvakeskus ETK
-
1.2.2013 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
1.2.2013 Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK
-
31.1.2013 Sisäasiainministeriö
-
31.1.2013 Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
-
31.1.2013 Teknologiateollisuus ry
-
31.1.2013 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
30.1.2013 Espoon kaupunki
-
29.1.2013 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
-
28.1.2013 Valtiokonttori
-
24.1.2013 FICom
-
22.1.2013 Valtiovarainministeriö
-
22.1.2013 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
25.2.2013 Valtiovarainministeriö
-
15.2.2013 Valtiovarainministeriö
-
15.2.2013 Valtiovarainministeriö
-
7.2.2013 Valtiovarainministeriö
-
7.2.2013 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -toiminto/Vaatimukset ja suosituks