Kansallisen tunnistusratkaisun toteuttamishanke
VM140:05/2013 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Uusi tunnistamisen palvelu tulee korvaamaan hallinnon nykyiset ratkaisut Katve-konsortion Tunnistus.fi - palvelun ja Vetuma - palvelun (tunnistami-sen osalta). Käyttöönotot aloitetaan siirtämällä tunnistus.fi palvelua käyttä-vät palvelut vuosien 2015 - 2016 aikana uuden kansallisen ratkaisun piiriin. Vuosien 2016 – 2017 aikana aloitetaan Vetumaa hyödyntävien organisaati-oiden siirto uuteen tunnistamisen palveluun. Vuosien 2016 – 2019 aikana tunnistamisen palvelu tullaan liittämään osaksi uutta Rooli- ja valtuutus pal-velua KATSO - palvelu huomioiden.
Tunnistamisen - palveluun liittyvät tehtävät on kuvattu tarkemmin hanke-suunnitelmassa (liite 1).
Hanke tuottaa osana uutta tunnistuksen ohjauspalvelua ratkaisumallin Eu-roopan Unionin rajat ylittävien palveluiden kansalliselle PEPS:lle (Pan Eu-ropean Proxy Server) syksyllä 2015 tarkentuvien eIDAS-asetuksen määri-tysten mukaisesti.
Hanke tukee edellytysten kehittämistä Kansalaisvarmenteen hyödyntämisel-le sähköisissä ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM140:05/2013
Asianumerot 2599/00.01.00.01/2014
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.3.2015 – 31.12.2017
Asettamispäivä 11.3.2015
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeen tavoitteena on tehostaa vahvan sähköisen tunnistamisen hyödyn-tämistä julkisen hallinnon sähköisissä asiointipalveluissa. Hanke tuottaa luo-tettavan ja tietoturvallisen tunnistamisen ratkaisun kansalaisille. Tavoiteti-lassa vahvasti tunnistettu kansalainen voi toimia kansalaisen, yrityksen, yh-teisön tai virkamiehen roolissa.
Uusi tunnistamisen palvelu tulee korvaamaan hallinnon nykyiset päällekkäi-set ratkaisut Katve-konsortion Tunnistus.fi - palvelun ja Vetuma - palvelun (tunnistamisen osalta).
Hanke tukee kansallisen tunnistuspalvelun tarjoajien luottamusverkoston hallintamallien määrittelytyötä ja teknisten kuvausten synnyttämistä. Lisäksi hanke tukee vahvan sähköisen identiteetin hyödyntäminen EU-jäsenvaltioiden rajat ylittävissä sähköisissä asiointipalveluissa.
Tiivistelmä
Uusi tunnistamisen palvelu tulee korvaamaan hallinnon nykyiset ratkaisut Katve-konsortion Tunnistus.fi - palvelun ja Vetuma - palvelun (tunnistami-sen osalta). Käyttöönotot aloitetaan siirtämällä tunnistus.fi palvelua käyttä-vät palvelut vuosien 2015 - 2016 aikana uuden kansallisen ratkaisun piiriin. Vuosien 2016 – 2017 aikana aloitetaan Vetumaa hyödyntävien organisaati-oiden siirto uuteen tunnistamisen palveluun. Vuosien 2016 – 2019 aikana tunnistamisen palvelu tullaan liittämään osaksi uutta Rooli- ja valtuutus pal-velua KATSO - palvelu huomioiden.
Tunnistamisen - palveluun liittyvät tehtävät on kuvattu tarkemmin hanke-suunnitelmassa (liite 1).
Hanke tuottaa osana uutta tunnistuksen ohjauspalvelua ratkaisumallin Eu-roopan Unionin rajat ylittävien palveluiden kansalliselle PEPS:lle (Pan Eu-ropean Proxy Server) syksyllä 2015 tarkentuvien eIDAS-asetuksen määri-tysten mukaisesti.
Hanke tukee edellytysten kehittämistä Kansalaisvarmenteen hyödyntämisel-le sähköisissä asiointipalveluissa huomioiden mahdolliset etätunnistamisen (NFC) tuomat mahdollisuudet.
Parhaillaan käynnissä on vuoropuhelu yhteistyömahdollisuuksista Viron ja Suomen välille liittyen henkilön sähköiseen tunnistamiseen ja sähköisiin al-lekirjoituksiin. Hankkeessa voidaan tukea Suomen ja Viron henkilökorttien yhteisen middleware - ohjelmiston kehittämiseen liittyviä ratkaisuja.
Hanke on riippuvainen Valtion ja pankkien vuosien 2016 - 2017 välille so-vittavista sopimuskäytännöistä sähköiseen tunnistamiseen liittyen. Hankkeen toteutuksen pitää sopeutua vuonna 2016 uuteen hallinta- ja sopimusmalliin.
Lähtökohdat
Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi päätöksessään 19.11.2013, että hallituksen rakennepoliittisen ohjelman (29.8.2013) tavoitteiden toteuttami-seksi valtiovarainministeriö asettaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteut-tamisohjelman. Ministerivaliokunta puolsi edelleen, että kansallisen palve-luarkkitehtuurin kokonaisuuteen sisältyy palveluväylän, tunnistusratkaisun ja rooli- ja valtuutuspalvelun ohella kansalaisten, yritysten ja viranomaisten tarvitsemat yhteiset palvelukanavat (palvelunäkymät).
Valtiovarainministeriö asetti kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamis-ohjelman 18.6.2014. Kansallisen palveluarkkitehtuurin ohjelmaryhmä päätti 25.6. kokouksessaan, että tunnistamisen ketterän kehittämisen tiimin kilpai-lutus voidaan aloittaa ohjelman piirissä.
Työ- ja elinkeinoministeriö ja Verohallinto hyödyntävät sähköisen asioinnin palveluissaan kansalaisten tunnistamiseen Tunnistus.fi – palvelua sekä yritys- ja yhteisöasiakkaiden tunnistamiseen KATSO - palvelua. Tunnistus.fi - palvelu on ollut käytössä vuodesta 2003 alkaen.
Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu Vetuman tuottaa Valtion tieto- ja viestintätekniikan keskus Valtori. Vetuma - palvelu on ollut kansalaisten käytettävissä vuodesta 2006 alkaen. Vetumaa hyödyntävät ministeriöt, vi-rastot, kunnat ja muut julkishallinnon organisaatiot. Valtori ostaa Vetuma – palvelua kokonaispalveluna Fujitsu Oy:ltä. Valtorin ja Fujitsun välinen so-pimus on vuodelta 2010.
Valtiovarainministeriö on kansallisen palveluarkkitehtuuriohjelman asetta-mispäätöksessään 18.6.2014 antanut ohjelman tehtäväksi luoda kansallinen sähköisten palveluiden infrastruktuuri, johon sisältyy kansallinen sähköinen tunnistusmalli, jossa sähköisesti todennettu henkilöllisyys voidaan toteuttaa valtion ja yksityisten toimijoiden yhteistyönä.
2.7.2014 laaditussa valtiovarainministeriön kirjeessä on kuvattu, että osana JulkICT:n ohjaamaa kansallisen vahva sähköinen tunnistusmallin määrittelyä huomioidaan myös julkishallinnon tuottamien asiointipalveluiden edel-lyttämien sähköisten tunnistuspalveluiden tarjoaminen. Suunnittelussa edet-tiin syksyllä 2014 Katve-konsortion (Kela, TEM, Verohallinto), Valtorin ja CSC:n toteuttamaan pilottiin (Proof of Concept). Pilotissa osoitettiin, että hallinnon nykyiset tunnistuksenohjauspalvelut Tunnistus.fi ja Vetuma voi-daan korvata tarkoituksenmukaisesti uudella palvelulla.
Kansallista palveluarkkitehtuuriohjelmaa ohjaava ohjelmaryhmä päätti 25.11.2014, että uuden tunnistuksenohjauspalvelun toteutustyö voidaan käynnistää. Toimeenpanoon liittyvät kehitystehtävät määrätään Väestörekis-terikeskukseen perustetun Kansallisen palveluarkkitehtuuriyksikön toteutet-tavaksi.
Tasavallan presidentin vahvisti 20.2.2015 vahvasta sähköisestä tunnistami-sesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetun lain muuttamisen (HE 272/2014 vp). Lakiin lisätään säännös tunnistuspalvelun tarjoajien verkostosta. Lisäksi muutetiin väestötietojärjestelmää, ensitunnistamista ja henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä. Laki tulee voimaan 1.1.2016. Lain 12 a §:ää (Kansallinen luottamusverkosto) sovelletaan kuitenkin vasta 1.5.2017 lukien.
Julkaisut ja raportit
-
KaPA Sähköinen tunnistamisratkaisu loppuraportti PDF
Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto-ja viestintätekninen osasto/Digi
Muu laatija: Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto-ja viestintätekninen osasto/Digi; Julkaisuvuosi: 2018;
Muut asiakirjat ja muistiot
-
9.2.2016 Väestörekisterikeskus
-
8.5.2015 CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy
-
6.5.2015 Valtiovarainministeriö
-
15.1.2015 Valtori
-
15.1.2015 Väestörekisterikeskus
-
9.1.2015 Verohallinto
-
8.1.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
22.12.2014 Kansaneläkelaitos
-
19.12.2014 Väestörekisterikeskus
-
18.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
Liite nimeämispyyntöön: Tunnistusratkaisun toteuttamishankkeen asettamispäätöksen luonnos PDF
18.12.2014 Valtiovarainministeriö
Kokousaineistot ja liitteet
-
Kansallisen tunnistusratkaisun toteuttamishankkeen ohjausryhmän pöytäkirja 20.4.2015 PDF
22.4.2015 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
KaPA-ohjelman tunnistusratkaisun toteuttamishankkeen asettamispäätös PDF
11.3.2015 Valtiovarainministeriö
-
Asettamispäätöksen liite: Tunnistusratkaisun toteuttamishankkeen hankesuunnitelma PDF
11.3.2015 Valtiovarainministeriö