Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen: reformen framskrider, men det behövs korrigerande åtgärder för att uppnå målen

finansministerietinrikesministerietsocial- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 10.12.2025 9.00
Typ:Pressmeddelande

Välfärdsområdesreformen har framskridit som planerat i hela landet, men det finns fortfarande mycket att göra. Detta visar en omfattande halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen som har gjorts av en oberoende expertgrupp.

Välfärdsområdena har lyckats bra med det regionala genomförandet av reformen av servicenätverket och tjänsterna inom social- och hälsovården. Tillgången till social- och hälsovårdstjänster är nationellt sett i huvudsak på samma nivå som den var före reformen.  

Kvaliteten på tjänsterna och jämlikheten i fråga om tjänsterna har förbättrats enligt halvtidsutvärderingen.  När det gäller förenhetligandet har i synnerhet kriterierna för beviljande och innehållen i social- och hälsovårdstjänsterna blivit enhetligare.  

Utvärderingen visar dock att det finns stora skillnader mellan välfärdsområdena när det gäller vissa tjänster.   

Inom räddningsväsendet var utvecklingen positiv under de första åren av reformen när det gäller tillgången till tjänsterna och beredskapen. Det finns dock regionala skillnader i synnerhet mellan tillväxtcentrumen, där utvecklingen i fråga om tillgången till tjänsterna inte riktigt har motsvarat befolkningsökningen och de demografiska förändringarna. Men beredskapen för kriser och störningar har utvecklats, och största delen av välfärdsområdena anser att den har förbättrats.  

I halvtidsutvärderingen konstateras det att inledningsskedet av reformen krävde mycket resurser av välfärdsområdena. Välfärdsområdenas arbete med den nya förvaltningsstrukturen, dvs. uppbyggandet av det politiska beslutsfattandet och ledningssystemet, var betungande.  

Enligt expertgruppen varierar ledningens kapacitet regionalt. Samtidigt har välfärdsområdena varit tvungna att förnya servicenätverket, slå samman social- och hälsovårdstjänster och anpassa sig till den nya finansieringsmodellen. Många välfärdsområden har lyckats bra med att leda personalen och verksamheten under förändringarna. Framstegen har varit snabbare i de välfärdsområden som har en tydlig strategisk ledningsmodell, där den hösta ledningens team har tillräcklig kompetens eller som har kunnat investera i ledningen.   

Expertgruppen föreslår korrigerande åtgärder 

I fråga om slutledningarna av utredningen och rekommendationerna var expertgruppen enig. En del av åtgärderna borde inledas omedelbart, medan andra kräver mera utveckling och tid. 

Utredarna ser tre olika scenarier för framtiden: starkare regionalt självstyre, utveckling av den nuvarande modellen eller en starkare statlig styrning. 

Det viktiga enligt experterna är att förbättra det parlamentariska samarbetet så att verksamheten blir mer planmässig och social- och hälsovårdstjänsterna och räddningstjänsterna kan utvecklas över valperioderna.

Det krävs ett modigt och långsiktigt grepp när man utvecklar den nationella styrningen och välfärdsområdenas strukturer för social- och hälsovården. 

Expertgruppen föreslår att antalet välfärdsområden ska bedömas nationellt som en helhet. Den föreslår också att man före regeringsförhandlingarna våren 2027 ska fastställa tydliga verksamhetsmässiga och ekonomiska kriterier för en ny bedömning av välfärdsområdesstrukturen och antalet välfärdsområden.  

Enligt halvtidsutvärderingen behöver den nationella styrningen av välfärdsområdena stärkas och förtydligas.

De styrande ministerierna måste i samförstånd fatta beslut om den strategiska gemensamma styrningen av välfärdsområdena, styrningshelheten och det centrala innehållet i den. Experterna föreslår att ministerierna ska samordna de befintliga styrmetoderna för att öka möjligheterna att uppnå reformens verksamhetsmässiga och ekonomiska mål.  

De problem som konstaterats i fråga om finansieringsmodellen för välfärdsområdena behöver enligt expertgruppen korrigeras. Som första åtgärd rekommenderar den att man ska förlänga skyldigheten att täcka underskotten till år 2028 också för de välfärdsområden som uppvisat ett underskott år 2025 och som trots det har en tillräckligt grundlig plan som är godkänd av statsrådet. 

Utredarna rekommenderar också att de tekniska problemen med kunskapsunderlaget för social- och hälsovården ska korrigeras och att man ska säkerställa att alla välfärdsområden tillämpar samma tillförlitliga dokumenteringspraxis (särskilt för statistiken över diagnoser och sjukdomar). Förfarandena för dokumenteringen ska vid behov auditeras så att man kan garantera kvaliteten.

I utvärderingen föreslås att de incitament i finansieringsmodellen som gäller de förebyggande och kostnadseffektiva åtgärderna ska utökas. Utredarna föreslår att den kalkylmässiga finansieringsandel som nu anvisas för främjande av hälsa och välfärd ska användas mera som ett incitament. På lång sikt rekommenderar experterna att välfärdsområdena ska ta större ansvar själva för ekonomin genom en ny beskattningsrätt, förutsatt att man väljer alternativet med starkare självstyre.  

Reformen bör utvärderas regelbundet

Social- och hälsovårdsministeriet, finansministeriet och inrikesministeriet inledde våren 2025 en omfattande halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen inom ramen för understatssekreterare Marina Erholas uppdrag.

Halvtidsutvärderingen grundar sig på regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Enligt regeringsprogrammet ska regeringen noga följa och utvärdera hur förvaltningsstrukturen för social- och hälsovårdstjänsterna fungerar, om finansieringsmodellen är hållbar och sporrande och hur servicesystemet fungerar, inklusive integrationen av tjänsterna och tillgången till tjänster.

Målet för den här halvtidsutvärderingen var att utreda hur man lyckats med verkställandet av reformen under de första åren och hur bra förutsättningarna är för att uppnå målen för reformen på lång sikt. 

”En reform av den här omfattningen måste utvärderas regelbundet. Välfärdsområdesreformen är en av de mest betydande förvaltningsreformerna i Finlands historia som har förändrat hur de offentligt finansierade social- och hälsovårdstjänsterna organiseras, tillhandahålls och finansieras”, sammanfattar social- och hälsovårdsministeriets kanslichef Veli-Mikko Niemi. 

Halvtidsutvärderingen utfördes av en grupp meriterade forskare från olika forskningsinstitut och högskolor.  I utvärderingen deltog professor Arto Haveri från Tammerfors universitet, professor Harri Jalonen från Vasa universitet, professor emeritus Ilmo Keskimäki från Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Tammerfors universitet, professor Juho Saari från Tammerfors universitet, ledande sakkunnig Liina-Kaisa Tynkkynen från THL, forskningsprofessor emeritus Markku Pekurinen, professor Mika Kortelainen från Åbo universitet och THL, forskningsprofessor Teemu Lyytikäinen från Statens ekonomiska forskningscentral (VATT), verkställande direktör Tiina Ristikari från Väestöliitto och forskningsdirektör Ville-Pekka Sorsa från Helsingfors universitet. 

Mer information:

Saara Leppinen, direktör, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 630, [email protected]

  • Halvtidsutvärdering av välfärdsområdesreformen (Statsrådets publikationer 2025:109)
  • Utvecklingen av reformen och styrningen av välfärdsområdena: Slutrapport om den första uppgiften i understatssekreterarens uppdrag (Statsrådets publikationer 2025:56)
  • Presentationsmaterial från presskonferensen (på finska)

Halvtidsutvärderingens expertgrupp och forskningsteman:

Verkställandet av reformen och utvecklingen av servicesystemet: 

Det regionala verkställandet av reformen
Professor Harri Jalonen, Vasa universitet, [email protected], tfn 0294 498 596

Förvaltningsstruktur
Ville-Pekka Sorsa, forskningsdirektör, Helsingfors universitet, [email protected],  tfn 0294 124 559
Arto Haveri, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 190 4020

Servicesystem
Liina-Kaisa Tynkkynen, ledande sakkunnig, THL, [email protected], tfn 029 524 8517
Tiina Ristikari, verkställande direktör, Väestöliitto, [email protected], tfn 050 917 7396

Finansieringsmodell och ekonomiutveckling
Mika Kortelainen, professor, Åbo universitet & THL [email protected], tfn 029 524 8302
Teemu Lyytikäinen, forskningsprofessor, Statens ekonomiska forskningscentral, [email protected], tfn 029 551 9431
Markku Pekurinen, forskningsprofessor emeritus, tfn 044 971 4581, markku(at)pekurinen.com

Nationell styrning
Arto Haveri, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 190 4020

Verksamhetsmiljö:
Centrala lagstiftningsmässiga ramvillkor
Markku Pekurinen, forskningsprofessor emeritus, tfn 044 971 4581, markku(at)pekurinen.com

Regionala förutsättningar
Ilmo Keskimäki, professor emeritus, THL & Tammerfors universitet, [email protected], tfn 029 524 7256

Förändringar i omvärlden
Juho Saari, professor, Tammerfors universitet, [email protected], tfn 040 828 1027

finansiering forskning forskningsverksamhet hälsa kognition litterära verk publikationer regionförvaltning räddningstjänst räddningsväsen social- och hälsovårdsreform social- och hälsovårdstjänster utvärdering välfärd välfärdsområden

Se även

Arbetsgrupp utreder hur ministeriets konsekvensbedömning kunde utvecklas

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.11.2025 13.03

Rapport kartlägger risker med öppen delning av information om kritisk infrastruktur

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:12.6.2025 13.55

Verkningsfullhet betonas i välfärdsområdenas riksomfattande mål  

FM IM SHM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:28.5.2025 12.06

Ny OECD-rekommendation ger verktyg för att svara på desinformation

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:21.1.2025 13.09

Enhetskostnaderna för social- och hälsovårdstjänsterna ger värdefull information om välfärdsområdenas och statsrådets informationsledning 

FM SHM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:13.12.2024 9.42
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation