Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringen lämnade en tilläggsbudgetproposition till riksdagen

finansministerietstatsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 27.10.2022 13.34
Typ:Pressmeddelande 621/2022

Regeringen lämnade den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2022 till riksdagen torsdagen den 27 oktober.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås anslag bland annat för säkerställande av Finlands försvarsberedskap, stöd till Ukraina, nödvändiga ersättningar till följd av covid-19-pandemin samt planering av gränshinder vid östgränsen och ett pilotprojekt med anknytning till detta.

Det föreslås att anslagen höjs med 66 miljoner euro och inkomstposterna med 322 miljoner euro. Den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2022 minskar statens behov av nettoupplåning med 256 miljoner euro.

Ändringar i inkomstposten

Det föreslås att kalkylen över skatteinkomster höjs med något över en miljard euro, vilket beror på att intäktskalkylen över skatten på förvärvs- och kapitalinkomster har höjts. Dessutom föreslås det att kalkylen över inkomster av blandad natur höjs med 235 miljoner euro. Enligt förslaget ska också kalkylen över ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst sänkas med 974 miljoner euro. Ändringen beror på att inkomsterna av försäljning av aktier beräknas minska. Av ändringen föranleds 574 miljoner euro av att inkomsterna beräknas inflyta 2023.

Säkerställande av Finlands försvarsberedskap samt stöd till Ukraina

Det föreslås att försvarsmaktens anslag höjs med 1,5 miljoner euro för att täcka kostnaderna för stödet till Ukraina. Dessutom föreslås det att tilläggsanslagen för ersättande av den försvarsmateriel som levererats till Ukraina ska omfattas av fullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten, vars totala belopp stiger med 74 miljoner euro. Utgifterna för de ersättande anskaffningarna realiseras under senare år.

För stödet till Ukraina anvisas dessutom finansiering på 30 miljoner euro, antingen för Finlands betalningsandel till den internationella fonden för materiellt bistånd International Fund for Ukraine eller för direkt stöd till Ukraina så att finansieringen anvisas till Ukrainas ambassad i Finland för att användas till anskaffningar från den inhemska försvarsindustrin. Förfarandet preciseras vid den fortsatta beredningen.

Det föreslås att maximibeloppet för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten höjs med 104 miljoner euro för att täcka de effekter som fördröjningen av varvsarbetet inom projektet Flottilj 2020 har för försvarsmakten. Tilläggsfullmakten beräknas orsaka utgifter 2025–2027.

För anskaffningen av multirollflygplan föreslås tilläggsfinansiering på 74,4 miljoner euro för att täcka den förutsedda valutakursförlusten. I fråga om anskaffningen av jaktplan har dessutom beaktats en överföring på 188 miljoner euro från beställningsfullmakten till de anslag som hänför sig till engångsanskaffningar. Genom ändringen förtydligas beställningsfullmakten så att den omfattar de maskin-, vapen- och underhållsavtal som skaffas utomlands. I reservationsanslaget för anskaffningen ingår de avtal som ingås i hemlandet. Ändringen genomförs inom ramen för den totala finansiering som beviljats projektet i budgeten för 2021.

Till gränsbevakningsväsendet föreslås dessutom 6 miljoner euro för planering av gränshinder vid östgränsen och ett pilotprojekt med anknytning till detta.

Stödet till Ukraina och pilotprojektet med gränshinder vid östgränsen täcks med stöd av den säkerhetspolitiska undantagsklausulen.

Ändringar som beror på ersättningar som hänför sig till covid-19-pandemin

För de understöd som anvisas för att täcka de kostnader som covid-19-pandemin orsakat den offentliga social- och hälsovården 2022 föreslås en anslagsökning på 60 miljoner euro. Dessutom föreslås det att 50 miljoner euro av det anslag som överförts från 2021 och som reserverats för understöd återtas och ombudgeteras.

Till landskapet Åland föreslås 12,6 miljoner euro för särskilt understöd som hänför sig till covid-19-pandemin.

Till gränsbevakningsväsendet föreslås 0,36 miljoner euro för ersättande av kostnader för bekämpningen av covid-19-pandemin under tiden 1 april–31 juli 2022.

För upprätthållandet av systemet för EU:s digitala covidintyg och för nödvändiga ändringar i systemet föreslås ett tillägg på 0,4 miljoner euro. Enligt den ursprungliga EU-förordningen var avsikten att systemet skulle upprätthållas fram till juni 2022. Genom en ändring som gjordes i EU-förordningen har verksamhetsmodellen förlängts med ett år.

Kostnaderna för hälsosäkerheten i samband med covid-19-pandemin täcks som utgifter utanför ramen.

Nationell medfinansiering av lån för energisjälvförsörjning inom programmet Invest EU

För den nationella medfinansieringen av programmet Invest EU föreslås 59,8 miljoner euro i bevillningsfullmakt. Fullmakten fördelas mellan arbets- och näringsministeriets och miljöministeriets förvaltningsområden. Med programmets finansieringsinstrument stöds investeringar som förbättrar byggnaders energiprestanda eller förnyar uppvärmningssystemen så att de utnyttjar förnybara energikällor, såsom jordvärme eller vind- och solenergi. Programmet möjliggör att medel också anvisas för bland annat byggande av infrastruktur för laddning av fordon, anskaffning av gas- och elbilar samt andra miljövänliga investeringar.

Den nationella medfinansieringen på 100 miljoner euro omfattar utöver denna fullmakt också en allokering på 31,6 miljoner euro av befintliga strukturfondsmedel och en statsborgen på 8,7 miljoner euro, som ingick i den andra tilläggsbudgeten för 2022.

Förslag som gäller tillgång på personal och säkerställande av kompetensen

Utbildningen av omsorgsassistenter utökas med 800 personer, och för detta föreslås ett anslagstillägg på sammanlagt cirka 8,5 miljoner euro. Av tillägget anvisas 5,4 miljoner euro för utbildning som anskaffats av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (JOTPA) och 3,1 miljoner euro för yrkesutbildning som ordnas i form av arbetskraftsutbildning. Dessutom föreslås det 0,5 miljoner euro för inledandet av utvecklingen av den behörighetsgivande utbildning som gäller rätten till yrkesutövning för sjukskötare som genomgått utbildning inom social- och hälsovården i ett land utanför EU/EES. För sådan yrkesutbildning och utbildning som handleder för examensutbildning som ordnas för ukrainare föreslås ett tilläggsanslag på 3 miljoner euro.

Förslag som gäller trafikprojekt

För basunderhållet av transportinfrastrukturen föreslås 31,4 miljoner euro på grund av eftersatt underhåll och ökade kostnader. Det föreslås att fullmakterna för de trafikutvecklingsprojekt som det fattats beslut om under regeringsperioden höjs med sammanlagt cirka 85 miljoner euro i fråga om 11 projekt, av vilka de största gäller utvecklande av bangården i Åbo (20,25 miljoner euro), förbättring av bangården i Kuopio (12 miljoner euro), en fast förbindelse till Karlö (10 miljoner euro), förbättring av bangården i Joensuu (9 miljoner euro) och elektrifiering av banavsnittet Laurila–Torneå–Haparanda (8 miljoner euro).

Fullmakten för projektet för utvecklande av riksväg 5, vägavsnittet Hurus–Hietanen höjs från 7 miljoner euro till 12,3 miljoner euro och fullmakten för projektet för utvecklande av riksväg 4, vägavsnittet Äänekoski–Viitasaari höjs från 21,2 miljoner euro till 50 miljoner euro. Detta beror på att de ursprungliga kostnadsförslagen för projekten grundade sig på gamla planer.

För en förbättring av markeringen av havsfarleden till Ingå och av Södra Finlands vinterfarled för att trygga smidiga och säkra hamnbesök vid LNG-transporter föreslås 1,9 miljoner euro.

Som ett nytt vägprojekt föreslås en förbättring av riksväg 9 och trafikarrangemang för regionväg 562 Lentokentäntie, så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 42,6 miljoner euro. För projektet ansöks det också om stöd för den militära rörligheten i EU.

För projektet för vägförbindelse till Suhanko gruva föreslås en fullmakt på 3,2 miljoner euro, med vilken staten täcker hälften av kostnaderna för projektet. Fullmakten är ett villkor för inledandet av gruvdriften.

Förslag som gäller kapitalisering och statsborgen

Det föreslås 226 miljoner euro för kapitaliseringen av Gasonia Oy i syfte att finansiera återbetalning av bolagets banklån.

För kapitaliseringen av Gasgrid Finland Oy föreslås 105 miljoner euro i syfte att finansiera terminalbolagets driftskapital samt infrastruktur.

Det föreslås också att Finlands Bank beviljas en statsgaranti på 400 miljoner euro som säkerhet för eventuella förluster som föranleds av ett lån som beviljas Internationella Valutafonden till förmån för fonden Poverty Reduction and Growth Trust (PRGT).

Andra ändringar i tilläggsbudgetpropositionen

  • För polisväsendets omkostnader föreslås sammanlagt cirka 5,5 miljoner euro bland annat för ett program för IKT-modernisering och för en förbättring av säkerhetslösningarna för polisens lokaler.
  • För räddningsväsendets omkostnader föreslås 0,9 miljoner euro med anledning av ökningen av antalet personer som genomgår räddningsutbildning, bland annat för anskaffning av släckningsbilar och för planering av projekt som gäller ändringar i lokaler.
  • För överföring av Finlands miljöcentrals datacenter till ett informationssäkert datacenter vid Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori föreslås 220 000 euro. Finlands miljöcentrals informationssystem används också i sådana kritiska uppgifter för hantering av vattenförhållanden som avses i säkerhetsstrategin för samhället (bl.a. hantering av översvämningsrisker och dammsäkerhet).
  • För omkostnaderna för verket för finansiell stabilitet föreslås ett tillägg på cirka 7 miljoner euro för kontosystemet inom försörjningsberedskapen.
  • Intäktsföringen i statsbudgeten av vinstutdelningen 2021 för de aktier i Fingrid Oy som ägs av Försörjningsberedskapscentralen slopas. Förfarandet stärker Försörjningsberedskapscentralens kassalikviditet och förbättrar möjligheterna att reagera på kommande hot och kriser.
  • För utbetalning av ett extra barnbidrag föreslås 112 miljoner euro.
  • För statens skuldhanteringsutgifter föreslås 109 miljoner euro på grund av höjningen av den allmänna räntenivån. Till följd av detta uppgår de ränteutgifter som budgeterats för 2022 till sammanlagt 783 miljoner euro.
  • Dessutom justeras flera anslagsuppskattningar. Det föreslås bland annat att utgifterna för mottagande av flyktingar och asylsökande minskas avsevärt, likaså utgifterna kopplade till arbetslöshet. 

Konsekvenser för balansen i statsfinanserna och skuldsättningen

Med beaktande av att de ordinarie inkomsterna ökar med 322 miljoner euro och anslagen ökar med 66 miljoner euro, minskar den fjärde tilläggsbudgetpropositionen för 2022 behovet av statens nettoupplåning med 256 miljoner euro.

Statens budgeterade nettoupplåning beräknas 2022 uppgå till cirka 18,6 miljarder euro, vilket inbegriper den beredskap på 10 miljarder euro som det beslutats om i den tredje tilläggsbudgeten för 2022 och som gäller lån och garantier som beviljas bolag verksamma på marknaden för elderivat.

Ytterligare information: Ilkka Kaukoranta, statsministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 160 449, och Joel Kuuva, finansministerns finanspolitiska specialmedarbetare, tfn 0295 530 458

Regeringens proposition till riksdagen om en fjärde tilläggsbudget för 2022
Ukraina beslut budgeter budgetpropositioner coronavirus ekonomi ekonomisk politik stater säkerhet och trygghet tilläggsbudgeter

Se även

Budgetpropositionen: Sammanfattning av skatteändringarna 2026

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:22.9.2025 14.22

Propositionen om statsbudgeten för 2026 har överlämnats till riksdagen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:22.9.2025 14.11

Finansministrarna diskuterar förenkling av EU-lagstiftningen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.3.2025 12.51

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

Finland visar återigen starkt stöd till Ukraina vid IMF:s och Världsbankens möten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:22.10.2024 8.21

Finansministrarna diskuterar stödet till Ukraina

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:4.10.2024 13.24
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation