Nya riktlinjer för datatrafik-, terminal- och kommunikationstjänster
Nya riktlinjer fastställs för den offentliga förvaltningens datatrafik-, terminal- och kommunikationstjänster före utgången av nästa år. Syftet med riktlinjerna är att öka på den offentliga förvaltningens verkningsfullhet och att spara på utgifterna genom att minska på överlappande tjänster och utvecklingsprojekt. Dessutom vill man förbättra informationsförmedlingen mellan myndigheterna, medborgarna och företagen.
Finansministeriet tillsatte den 3 november 2015 en arbetsgrupp med uppdraget att utarbeta riktlinjer för den offentliga förvaltningens datatrafik-, terminal- och kommunikationstjänster (TPVL) före utgången av 2016.
Riktlinjerna som utarbetas är nya i denna omfattning. De ersätter flera sektor-, region- och kommunspecifika strategier. De färdiga riktlinjerna kommer att styra såväl arkitekturen hos den offentliga förvaltningens IKT-tjänster som utvecklingsprojekten och serviceurvalet. Riktlinjerna bereds i samma omfattning och på samma sätt som statens maskinsals- och kapacitetsservicestrategi, som nu verkställs i rask takt.
Riktlinjerna stöder FM:s och JulkICT:s målsättning om en mera heltäckande styrning av kommunerna. De stöder samtidigt tydligare styrning av IKT-verksamheten inom social- och hälsovårdssektorn. De principer som nu fastslås förutsätts av regeringsprogrammets riktlinjer för verkställandet av digitaliseringen, förverkligandet av den nationella servicekanalen och planeringen av den offentliga förvaltningens digitala tjänster.
Anmäl dig till en öppen workshop den 14 januari 2016
Tillsättningsbeslut (på finska)
Ytterligare information:
Yrjö Benson, specialsakkunnig, tfn 02955 30280, [email protected]
Esko Vainio, specialsakkunnig, tfn 02955 30312, [email protected]