Tillgången till tjänster förbättras genom digitala lösningar och genom att trygga traditionell service
Statsrådet har godkänt planen för tillgången till och den regionala placeringen av statlig service. Kundbesöken koncentreras till gemensamma serviceställen och e-tjänster prioriteras i allt större mån framöver. Olika användargruppers behov och traditionella sätt att uträtta ärenden, såsom kundbesök och telefonkommunikation, tas i beaktande.
Statsrådets plan innehåller strategiska mål för tillgången till och den regionala placeringen av tjänster, nyckelresultat som motsvarar dem samt mätare för hur målen har uppnåtts.
Möjligheten till traditionell ärendehantering bevaras
Enligt en undersökning från 2021 som Taloustutkimus utförde på uppdrag av finansministeriet, är e-tjänster enligt allmänheten det bästa sättet att sköta myndighetsärenden. Därefter följer telefonservice och kundbesök.
Finland övergår stegvis till att prioritera e-service vid myndighetskommunikation, och Finland har goda förutsättningar att tillhandahålla alla viktigaste offentliga medborgartjänster på nätet. Målet är att skapa lättanvända e-tjänster och att samtidigt beakta de kunder som har problem med e-kommunikation. De erbjuds till exempel möjlighet till kundbesök eller telefonbetjäning.
Servicenätet förnyas på riksnivå
De statliga myndigheternas nätverk av verksamhetsställen koncentreras och man strävar efter att dela verksamhetsställen med såväl statliga myndigheter som kommuner och välfärdsområden. Statens kundbesök och kontorslokaler koncentreras i enlighet med statens lokalstrategi under innevarande årtionde i regel i arbetsmiljöer som delas av olika myndigheter. Arbetet utförs inom det projekt för service- och lokalnätet som samordnas av finansministeriet.
Placeringen av gemensamma serviceställen planeras regionalt med tillämpning av två kriterier: en timmes avstånd till kundservicestället och ett tillräckligt befolkningsunderlag. Kriterierna kan vid behov betonas på olika sätt för att tillgången till service ska motsvara olika kundgruppers servicebehov i landskap med olika stora befolkningsunderlag. Servicen ska i regel finnas tillgänglig på högst en timmes avstånd från kunden.
Nätverket av gemensamma serviceställen kan vid behov kompletteras med andra servicelösningar, såsom mindre distansserviceställen eller mobila serviceställen. Distansserviceställen och mobila tjänster utvecklas och främjas tillsammans med regionala och lokala aktörer, vid behov i samarbete med den privata och tredje sektorn.
Statsförvaltningens smidighet tryggas genom att minska på regleringen av verksamhetsställen och öka det styrande ministeriets och ämbetsverkens möjligheter att besluta om verksamhetsställen enligt efterfrågan på tjänster.
Lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner förpliktar regeringen till att utarbeta en plan för regeringsperioden. Statsförvaltningens produktivitetsprogram och behovet av att anpassa omkostnaderna ska tas i beaktande vid utarbetandet av planen, och den ska samordnas med planen för de offentliga finanserna.
Mer information:
Elina Isoksela, lagstiftningsråd, elina.isoksela (at) gov.fi, tfn 0295 530 116
Statsrådets beslut (vm.fi) på finska
Nätverket för tjänster och lokaler (vm.fi)