Finansministeriets förslag till förvaltningsområdets budget för 2016
Finansministeriet föreslår anslag om sammanlagt 17 547 miljoner euro för sitt förvaltningsområde. Det är en ökning med 592 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Understöden till kommunerna utgör 51 procent av förvaltningsområdets anslag, statens pensioner och ersättningar 27 procent och EU-avgifterna 13 procent.
De flesta ämbetsverkens anslag har minskat i enlighet med regeringsprogrammets omkostnadsbesparingar, produktivitetsbesparingar, genomförandet av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror och löneglidningsbesparingar.
Beskattningen och tullväsendet
Enligt förslaget höjs anslagen med sammanlagt 23 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015.
I skatteförvaltningens anslag föreslås en höjning med 0,5 miljoner euro jämfört med 2015 för att trygga den grundläggande verksamheten. Projektet att förnya tillämpningsprogrammen fortsätter. Investeringsprojektet för att förnya plattformen för e-tjänster genomförs. De totala utgifterna för projektet beräknas uppgå till 10 miljoner euro varav 5 miljoner euro föreslås för 2016. Projektet går ut på att skapa en ny plattform för Skatteförvaltningens e-tjänster. Fungerande e-tjänster och de nya möjligheter som tillämpningsprogrammen erbjuder är centrala för Skatteförvaltningens verksamhet och de syns också utåt i tjänsterna för allmänheten.
I anslagen för tullväsendet föreslås en höjning på 7 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. Höjningen beror främst på att totalreformen av tullklareringssystemen inleds (5,4 miljoner euro), resurserna för inre säkerhet höjs i enlighet med regeringsprogrammet (4 miljoner euro) och på bekämpandet av den gråa ekonomin (1 miljoner euro).
Tjänster till statssamfundet
I förslaget ingår en nedskärning i anslagen. Jämfört med budgeten för 2015 föreslås en nedskärning på 8 miljoner euro som huvudsakligen består av flera inbesparingar riktade mot Statskontoret (3 miljoner euro) samt nedskärningar i anslagen för statens servicecenter för ekonomi- och personalförvaltning samt statens center för informations- och kommunikationsteknik som ett led i besparingarna i förvaltningens omkostnader.
Projekt som gäller informationsförvaltning, informationssystem och produktivitet
Enligt förslaget höjs anslagen med sammanlagt 56 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. I budgeten finns beredskap att genom centraliserad finansiering bekosta projekt rörande informationsförvaltingen med mål att höja effektiviteten inom den offentliga förvaltningen, inköpandet av forskning och tjänster samt för centrala projekt som rör it-system.
Ett betydande tillägg till budgeten för 2016 är anslagen på 5,7 miljoner euro för att grunda ett nationellt inkomstregister. Inkomstregisteret är ett centraliserat register för medborgarnas inkomstuppgifter där uppgifterna uppdateras elektroniskt och i realtid av utbetalaren. Registret ska användas av alla myndigheter som behöver tillgång till medborgarnas inkomstuppgifter i sin verksamhet. Med hjälp av inkomstregistret försnabbas beslutsprocesser som rör medborgare, processerna blir ännu mera pålitliga och kräver färre åtgärder av både medborgare och myndigheter. Inkomstregistret förverkligar en av grundidéerna med digitaliseringen när man tack vare en gemensam databas kan automatisera processer och avskaffa manuella uppgifter samt skapa nya tjänster som inte tidigare var möjliga.
Statens regional- och lokalförvaltning
För statens regional- och lokalförvaltning föreslås ett anslag på 88 miljoner euro, som innebär en minskning på 3 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. Minskningen beror huvudsakligen på att det anslag av engångsnatur på 0,7 miljoner euro som beviljades för 2015 för att råda bot på anhopningen i handläggningen av miljötillstånd inte lägre ingår, liksom inte heller det anslag på 1,4 miljoner euro som beviljades för piloteringen av den offentliga förvaltningens gemensamma Kundservice 2014-projekt.
Stöd till kommunerna
För statsandelen för kommunal basservice föreslås 8 903 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 403 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen i statsandelen beror främst på en justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna, på de ökningar som föreslagits i regeringsprogrammet och på förändringar i beräkningsfaktorerna. Statsandelen minskar å sin sida på grund av de nedskärningar i statsandelen som det fattades beslut om under föregående regeringsperiod och det nya regeringsprogrammets förslag om en minskning av kommunernas uppgifter. I överensstämmelse med regeringsprogrammet har det inte gjorts någon indexhöjning av statsandelen för kommunal basservice för 2016.
Överföringar till landskapet Åland
De inkomstöverföringar som ska betalas till landskapet Åland har beräknats uppgå till sammanlagt 244 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 5 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015 till följd av ändringar i inkomstposterna.
Statens pensionsutgifter
För de pensioner och ersättningar som staten betalar föreslås 4 753 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 60 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2015. Ökningen beror på indexjusteringar, pensionernas ökade volym och en förändring i ränteprognosen.
EU och internationella organisationer
Det föreslås att anslaget ska höjas med 75 miljoner euro jämfört med budgeten för 2015. En betydande minskning är att den utgift av engångsnatur på 170,5 miljoner euro som i budgeten för 2015 beviljades för stabilitetsfonden inte längre ingår, medan den preciserade uppskattningen av avgifterna till Europeiska unionen utgör en ökning. Det föreslås 11 miljoner euro ska anvisas med tanke på den första raten av Finlands andel av grundkapitalet till Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar.
För mera information:
ekonomidirektör Jan Holmberg, tfn 02955 30156
specialmedarbetare Tuomas Vanhanen, tfn 02955 30216