Reformen av statens service- och lokalnät på 2020-talet
VM042:00/2021 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Syftet med reformen är att skapa ett gemensamt kundservicenätverk för statsförvaltningen och FPA före 2030 i samarbete med kommunerna samt att intensifiera antalet lokaler i enlighet med statens lokalstrategi som färdigställdes 2021. Målet är att möjliggöra en mer kundorienterad och kostnadseffektiv verksamhet för kunden.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer VM042:00/2021
Ärendenummer VN/2263/2021
Projektets arrangör finansministeriet
Mandattid 24.2.2021 – 31.1.2024
Datum för tillsättande 24.2.2021
Mål och resultat
Hankkeen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa.
Hankkeen tehtävänä on:
1. laatia toimeenpanosuunnitelma 30.4.2021 mennessä
2. valmistella alueelliset suunnitelmat ja organisointi toimeenpanosuunnitelmassa nimetyillä alueilla 31.12.2021 loppuun mennessä
3. käynnistää alueellisen suunnittelun pohjalta toimeenpano nimetyillä alueilla vuoden 2022 aikana
4. määritellä julkisen hallinnon strategiassa todetun valtion asiakaspalvelu-toiminnan sisältö ja toteuttamistapa 31.12.2023 mennessä
5. laatia väliraportti uudistuksen alkuvaiheen kokemuksista 31.12.2023 mennessä
6. tehdä esitys uudistuksen jatkamisesta ja siihen liittyvistä linjaustarpeista sekä organisoinnista 31.12.2023 mennessä.
Toimeenpanossa tulee huomioida Julkisen hallinnon strategian ja Alueellistamisesta alueelliseen läsnäoloon –strategian linjaukset ja keväällä 2021 valmistuvan valtion toimitilastrategian linjaukset. Hankkeella on myös kes-keinen liittymäpinta valtion henkilöstöjohtamisen uudistusohjelmaan monipaikkaisen työn edistämisen osalta.
Sammandrag
Syftet med reformen är att skapa ett gemensamt kundservicenätverk för statsförvaltningen och FPA före 2030 i samarbete med kommunerna samt att intensifiera antalet lokaler i enlighet med statens lokalstrategi som färdigställdes 2021. Målet är att möjliggöra en mer kundorienterad och kostnadseffektiv verksamhet för kunden.
Utgångspunkter
Pääministeri Marinin hallituksen ohjelmassa luvussa Maailman paras julkinen hallinto todetaan mm., että uudistustyön keskiössä on julkishallinnon vuorovaikutteisuuden kehittäminen sekä kansalaisten palvelujen laadun, sujuvuuden ja saatavuuden parantuminen. Hallitus käynnistää toimia, joilla vähennetään valtionhallinnon siiloutumista sekä päällekkäistä työtä.
Julkisen hallinnon strategia on hyväksytty Julkisen hallinnon uudistamisen poliittisessa johtoryhmässä 25.11.2020 ja Suomen kuntaliiton hallituksessa 26.11.2020. Julkisen hallinnon strategia ohjaa ja vahvistaa koko julkisen hallinnon uudistamista 2020-luvulla. Strategian toimintalinjauksessa ”Toimimme yhtenäisesti ja yhdessä” linjataan julkisen hallinnon käyntiasioinnista seuraavaa:
”Edistämme yhtenäisyyttä esimerkiksi lisäämällä ilmiöpohjaista valmistelua ja rakentamalla yhdessä sekä sähköistä asiointia verkkopalveluina että käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisissä asiakaspalvelupisteissä. Vahvistamme valtion ja kuntien sujuvaa yhteistyötä.”
”Johdamme ja kehitämme valtion yhteisen asiakaspalvelutoiminnan
kansallista tasoa poikkihallinnollisesti.”
Työtä ohjaa myös alueelliseen läsnäoloon strategia. Strategian mukaan valtion läsnäolo alueilla perustuu ennenkaikkea palveluiden ja viranomistoiminnan järjestämisen tarpeeseen.
Rajaukset: Hanke koskee ensisijaisesti niiden valtion viranomaisten asiakaspalvelu- ja toimistotiloja, joilla on käyntiasiointipisteitä eri puolella maata. Näitä viranomaisia ovat aluehallintovirastot, Digi- ja väestötietovirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, Maahanmuuttovirasto, Maanmittauslaitos, oikeusapu- ja edunvalvontatoimistot, Poliisin lupahallinto, Rikosseuraamuslaitoksen yhdyskuntaseuraamustoimistot, TE-toimistot, Ulosottolaitos ja Verohallinto. Asiakaspalvelu- ja toimitilojen osalta tavoitellaan laajaa yhteistyötä Kansaneläkelaitoksen ja kuntien ja soveltuvin osin hyvinvointialueiden kanssa.
Ytterligare uppgifter
Tavoitteena on, että 12 käyntiasioinnin suurivolyymisinta palveluntuottajaa kokoavat käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin ja tiivistävät valtionhallinnon toimitilaverkkoa yhteistyössä Kelan, kuntien ja soveltuvilta osin hyvinvointialueiden kanssa.
Kyseiset viranomaiset ovat vuoteen 2030 mennessä luopuneet ylimääräisistä asiakaspalvelutiloistaan ja toimistotiloistaan vuonna 2021 valmistuneen valtion toimitilastrategian linjausten mukaisesti. Yhteiskäyttöisiä toimistotiloja on otettu laajalti käyttöön.
Tavoitteena on taata asiakaspalvelupisteistä yhtenäinen palveluvalikoima yhdenmukaisin aukioloajoin. Yhteisissä asiakaspalvelupisteissä panostetaan asiakkaan ohjaamiseen sähköisiin palveluihin ja digituen antamiseen. Asiakaspalvelutoimintaa johdetaan ja kehitetään valtakunnallisesti yhtenäisesti.
Tuottavuushyödyt koostuvat päällekkäisten tilojen vähenemisestä, tilojen käyttöasteen parantumisesta, tiloihin liittyvien palvelujen yhteiskäytön mahdollistamista kustannushyödyistä ja asiakaspalveluun sitoutuvan työpanoksen vähenemisestä keskittämisen tuomien volyymihyötyjen kautta.
Hyötyjä syntyy myös siitä, että peruskorjaus- tai rakentamisinvestointeja ei tarvitse tehdä sinne, jossa valtion tiloille ei ole nähtävissä pysyvää tarvetta tulevaisuudessa
Lisäksi tarpeettomien tilojen myynnistä on mahdollista saada markkinatilanteesta riippuen tuloja.
Genomförandet av projektet, som genomfördes den 24 februari 2021, har framskridit i enlighet med de uppställda målen och genomförandeplanen för projektet, som utarbetades våren 2021. Genomförandet av reformen har inletts i Södra Karelen, Norra Karelen och Päijänne-Tavastland. Mellanrapporten för projektets första fas har godkänts av styrgruppen den 31 januari 2024. Reformen fortsätter i den andra fasen, som pågår till den 31 januari 2027, varefter projektet fortsätter i den tredje fasen. Slutrapporten om hela reformen blir klar 2030.
Hankkeen asettaminen
-
FINALProjektiryhmä_eteläkarjala PDF
23.9.2021 Finansministeriet
-
FINALProjektiryhmä_paijathame PDF
23.9.2021 Finansministeriet
-
FINALProjektiryhmä_pohjoiskarjala PDF
23.9.2021 Finansministeriet
Hankkeen toteuttaminen
-
18. Palvelu- ja toimitilverkkouudistuksen terminologia 31.11.2023 PDF
15.1.2024 Finansministeriet
-
01. Yhteisen asiakaspalvelun käsikirja 7.6.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
03. Kokeilut ja väliaikaiset ratkaisut Lahdessa ja Lappeenrannassa 16.8.2023_NETTIVERSIO PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
04. Yhteisten työympäristöjen tilankäytön etiketti (esimerkki) 22.8.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
07. Yhteisten työympäristöjen toimitilapalveluiden paketti 21.6.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
10. Asiakasohjaus- ja vuoronumeropalvelukonsepti 19.6.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
12. Aulapalvelukonsepti 8.3.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
15. Yhteisten työympäristöjen vähähiilisyyden ja kiertotalouden vaatimukset 11.7.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
16. Valtion toimitilojen suunnitteluohjeita 17.8.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
19. Yhteisten työympäristöjen varautumisen periaatteet 19.6.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
Dokumenttikartta yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuudesta 12.10.2023 PDF
24.10.2023 Finansministeriet
-
Yhteiskäyttötiloissa työskentely valtiolla (1) PDF
3.1.2023 Finansministeriet
-
Yhteenvetoloppuraportin liite 10.7 VMn ohje yhteiskäyttötiloissa työskentelystä valtiolla PDF
3.1.2023 Finansministeriet
-
Valtion yhteisen asiakaspalvelutoiminnan esiselvitys PDF
16.6.2022 Finansministeriet
-
Etelä-Karjalan alueellinen suunnitelma PDF
14.6.2022 Finansministeriet
-
Päijät-Hämeen alueellinen suunnitelma PDF
14.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoloppuraportti_Julkisen_hallinnon _yhteiset_asiakaspalvelupisteet_ja_toimistotilat PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_1_Asettamispäätös_Asiakaspalvelun_kehittäminen_24062021 PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_2_Asettamispäätös_Yhteiskäyttöiset_toimistotilat 27082021 PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_5_Yhteisen_asiakaspalvelun_konsepti (1) PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_6_Yhteisten_toimistotilojen_konsepti (1) PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_7.1_ICT_konsepti PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_7.2_Valtorin_ICT_palvelut_yhteiskäyttötiloissa_Liite1 PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_8.1_Turvallisuuskonsepti_Toimitilaturvallisuus_yhteisissä_työympäristöissä PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_9_Yhteisen_työympäristöjen_tilakortit PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_10.2_Yhteisten_työympäristöjen_muutoksentuen_palvelut PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_10.3_Yhteisten_työympäristöjen_toimitilapalveluiden_paketti PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_10.4_Yhteisten_työympäristöhankkeiden_neuvottelumalli PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_10.5_Työntekijäpolut_yhteisissä_toimistotiloissa PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_10.6_Yhteisten_työympäristöjen_sopimusperiaatteet PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.1_Yhteisen_asiakaspalvelupisteiden_tilamitoitusperiaate PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.2_Yhteisten_työympäristöjen ohjeellinen_tilaohjelma XLSX
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.3_Kalusteiden_kiertotalousopas PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.4_Yhteisten_työympäristöjen_vähähiilisyys_ja_kiertotalousohje PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.5_Aulapalvelukonsepti (1) PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.6_Etäpalvelu_ja_etätulkkausprojektin_loppuraportti PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.7_Valtion toimitilojen akustiikan suunnitteluohje PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.8_Valtion_toimitilojen_suunnitteluohjeita PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_11.9_Valtion_irtokalustemallisto PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Yhteenvetoraportin_liite_12_Yhteisten_työympäristöjen_terminologiaa PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Pohjois-Karjalan alueellinen suunnitelma päivitetty PDF
10.6.2022 Finansministeriet
-
Etäpalvelu_ja_etätulkkausratkaisun_loppuraportti_17012022_FINAL PDF
17.3.2022 Finansministeriet
Lausuntomenettely
-
Aluehallintovirastojen lausunto PDF
14.4.2023 Aluehallintovirasto hallinto- ja kehittämispalvelut
-
Pohjanmaan liiton lausunto
14.4.2023 Pohjanmaan liitto
-
Keski-Suomen liiton lausunto
14.4.2023 Keski-Suomen liitto
-
Rikosseuraamuslaitoksen lausunto PDF
14.4.2023 Rikosseuraamuslaitos
-
Varsinais-Suomen liiton lausunto PDF
14.4.2023 Varsinais-Suomen liitto
-
Pirkanmaan liiton lausunto PDF
14.4.2023 Pirkanmaan liitto
-
14.4.2023 Verohallinto
-
14.4.2023 Satakuntaliitto
-
Kymenlaakson liiton lausunto PDF
13.4.2023 Kymenlaakson liitto
-
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) lausunto PDF
6.4.2023 Digi- ja väestötietovirasto
Övriga dokument och promemorior
-
Asettamispäätös PDF
24.2.2021
Valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistuksen asettamispäätös.
Sekretariat
Person
Roll, Mandattid
Salmi, Jaana
Neuvotteleva virkamies
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
24.2.2021 – 31.1.2024