Kansalaiset pitävät käyntiasiointia tärkeänä julkisissa palveluissa
Kansalaiskyselyyn vastanneista 77 prosenttia pitää henkilökohtaista käyntiasiointia tärkeänä asioidessaan julkisen hallinnon kanssa. Lähes 90 prosenttia vastanneista puolestaan pitää suunnitteilla olevia julkisen hallinnon yhteisiä asiakaspalvelupisteitä hyödyllisinä, selviää valtiovarainministeriön Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Tutkimuksessa selvitettiin kansalaisten mielipiteitä asioinnista julkisen hallinnon kanssa. Erityisesti tutkittiin sitä, mitä mieltä kansalaiset ovat yhteisistä asiakaspalvelupisteistä. Tutkimus tehtiin henkilökohtaisina haastatteluina (Omnibus) 974 henkilön otoksessa, joka edustaa Suomen 15-79 -vuotiasta väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Taloustutkimus haastatteli kansalaisia 93 paikkakunnalla 19.10.-5.11.2012. Tuloksia hyödynnetään julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämishankkeessa, Asiakaspalvelu 2014.
Haastatelluista nuorimmille (15-24v) ja vanhimmille (50-79v) käyntiasiointi on keskimääräistä useammin tärkeää. Vastausten mukaan kolme mieluisinta asiointitapaa ovat käyntiasiointi viranomaisen omassa asiakaspalvelupisteessä, asiointi puhelimen välityksellä ja käyntiasiointi yhteisessä asiakaspalvelupisteessä.
Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelupisteestä halutaan erityisesti Kelan ja Verohallinnon palveluita, poliisin lupa- ja löytötavarapalveluita sekä kuntien palveluita.
Ihmiset asioisivat mieluimmin asuinpaikkakunnallaan eivätkä käyttäisi mielellään matka-aikaa yli puolta tuntia yhteen suuntaan asioidessaan julkisen hallinnon kanssa.
Puolet suomalaisista asioisi yhteisessä asiakaspalvelupisteessä mieluimmin arkisin klo 8-16. Kolmannes asioisi arkisin klo 16-18 ja joka kymmenes arkisin klo 18 jälkeen. Mieluisimman asiointiajan suhteen on selviä ikäryhmäkohtaisia eroja: 50-79 -vuotiaista selvästi suurin osa asioisi arkisin klo 8-16, kun taas selvästi yli puolet 25-49 -vuotiaista asioisi mieluiten arkisin klo 16 jälkeen.
Asiakaspalvelu 2014 -hanke perustuu hallitusohjelmaan. Hankkeen tavoitteena on, että asiakas saa julkisen hallinnon palvelut yhteisissä asiakaspalvelupisteissä, jotka sijaitsevat kohtuuetäisyydellä asukkaista. Tavoitteena on myös tuottavuuden ja taloudellisuuden paraneminen.
Lisätietoja:
Hallitusneuvos Tarja Hyvönen, puh. 02955 30147 ja kehittämisjohtaja Marko Puttonen puh. 02955 30271
Lisätietoa Asiakaspalvelu 2014 -hankkeesta
Asiakaspalvelu 2014 –hanke (www.vm.fi/asiakaspalvelu2014)