Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja

Vuodenvaihteen muutoksia VM:n hallinnonalalla

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 20.12.2012 11.59
Tyyppi:Tiedote -

Verotus

Tuloveroasteikko vuodelle 2013

Verotettava ansiotulo, euroa

Vero alarajan

kohdalla, euroa

Vero alarajan ylittävästä tulon osasta, %
16 100—23 900 8,00 6,50
23 900—39 100 515,00 17,50
39 100—70 300 3 175,00 21,50
70 300—100 000 9 883,00 29,75
100 000— 18 718,75 31,75

Vuoden 2013 tuloveroasteikkoon sisältyy uusi tuloluokka 100 000 euroa ylittäville tuloille. Yli 100 000 euroa ansaitsevia palkansaajia arvioidaan olevan noin 50 000. Uusi tuloluokka on tarkoitus sisällyttää tuloveroasteikkoon myös vuosina 2014 ja 2015. Vuonna 2012 sovellettavaan asteikkoon verrattuna ylin marginaaliveroprosentti nousee 2 prosenttiyksikköä. Tulojen ollessa esimerkiksi 130 000 euroa palkansaaja maksaa keskimäärin veroa vuodessa noin 415 euroa nykyistä enemmän, jolloin verotus kiristyy 0,3 prosenttiyksikköä uuden tulorajan johdosta.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Ilkka Lahti, puh. 02955 30319

Tuloverolain muutoksia

Työtulovähennyksen enimmäismäärä nousee 945 eurosta 970 euroon ja kertymäprosentti korottuu 7,1 prosentista 7,3 prosenttiin. Muutos lisää käytettävissä olevaa tuloa noin 25 euroa vuodessa eli noin 2 euroa kuukaudessa 20 000–80 000 euroa työtuloa vuodessa ansaitsevilla.  Muutos kohdistuisi 8 400 - 121 400 euron työtuloille.

Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärää korotetaan 2 850 eurosta 2 880 euroon, mikä keventää pienituloisten verotusta vajaalla 8 eurolla vuodessa. Verotus kevenee palkkatulon saajilla suunnilleen tulovälillä 5 400 - 22 400, päivärahatulon saajilla suunnilleen tulovälillä 3 000 - 17 200 ja eläketulon saajilla suunnilleen tulovälillä 10 400 - 19 600.

Eläketulon lisäveroa maksetaan 6 prosenttia siltä osin kuin eläketulo vähennettynä eläketulovähennyksen määrällä ylittää 45 000 euroa. Lisävero kohdistuu arviolta noin 45 000 verovelvolliseen.

Kotitalousvähennys myönnetään myös ulkomaisen yrityksen myymien palvelujen osalta, kun palvelu tarjotaan toisessa Euroopan talousalueen valtiossa. Vähennystä voi hakea takautuvasti vuodesta 2007 alkaen.

Veroperustemuutoksista aiheutuvat muutokset kuntien veropohjassa kompensoidaan kunnille täysimääräisesti valtionosuusjärjestelmän kautta.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Ilkka Lahti, puh. 02955 30319

Verosta vapaa kilometrikorvaus

Verosta vapaan kilometrikorvauksen määrä muuttuu vaiheittain siten, että kilometrikorvauksen yleistä määrää vahvistettaessa Verohallinto vähentää yksityisajojen osuutena 5 prosenttia Valtion työmarkkinalaitoksen laskemasta enimmäismäärästä. 

Vuoden 2014 alusta Verohallinto erikseen vahvistaa verosta vapaan kilometrikorvauksen enimmäismäärän 15 000 kilometrin ylittävälle osalle. Tältä osin verosta vapaa määrä on 55 prosenttia Valtion työmarkkinalaitoksen laskemasta kilometrikorvauksen enimmäismäärästä

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Ilkka Lahti, puh. 02955 30319

Perintö- ja lahjavero

Sekä perintöveroa että lahjaveroa koskeviin veroasteikkoihin on lisätty uusi porras 1 000 000 euroa ylittävän perintöosuuden tai lahjan osalta. Ensimmäisessä vero-luokassa veroprosentti on 19 prosenttia ja toisessa veroluokassa 35 prosenttia.

Vakuutuksesta edunsaajamääräyksen nojalla vastikkeetta saadun vakuutuskorvauksen lahjaverovapaudesta 8 500 euron määrään asti luovutaan. Kuolinpesän varoista tehtäviin vähennyksiin ei jatkossa vaikuta se, missä maassa perinnönjättäjä ja perillinen tai testamentinsaaja on asunut.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen, puh. 02955 30239

Veromuutoksia vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen ja pitkäaikaissäästämiseen

Vapaaehtoisen yksilöllisen eläkevakuutuksen ja pitkäaikaissäästämissopimusten sekä kollektiivisen lisäeläketurvan maksujen vähennysoikeuden edellytyksenä oleva eläkeikä nousee lykättyyn vanhuuseläkkeeseen oikeuttavaan ikään (68v).  Vanhoja säännöksiä sovellettaisiin, jos vakuutus- tai pitkäaikassäästämissopimus, on tehty ja maksuja alettu maksaa ennen lain voimaantuloa Kollektiiviseen lisäeläkejärjestelyyn sovelletaan vanhoja säännöksiä, jos verovelvollinen on ollut lisäeläkejärjestelyn piirissä lain tullessa voimaan.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen, puh. 02955 30239

Varainsiirtoverotus

Asunto-osakeyhtiön ja keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön osakkeiden sekä asunto-osuuskunnan osuuksien luovutuksesta suoritettava varainsiirtovero nousee 1,6 prosentista 2 prosenttiin. Sama koskee muun sellaisen osakeyhtiön osakkeiden luovutusta, jonka toiminta tosiasiallisesti käsittää pääasiallisesti kiinteistöjen omistamista tai hallintaa.

Varainsiirtoveron perusteena olevaan vastikkeeseen luetaan osakkeisiin luovutushetkellä kohdistuva yhtiölainaosuus, joka osakkaalla on oikeus tai velvollisuus maksaa yhtiölle. Vastikkeeseen luetaan samoin osakkeisiin kohdistuva osuus rakentamisaikaisista lainoista, vaikka päätöstä osakkaiden oikeudesta tai velvollisuudesta maksaa yhtiölainaosuus ei ole vielä tehty.

Rakentamisaikana tai aiemmin tapahtuvissa luovutuksissa vastikkeeseen luetaan luovutettuihin osakkeisiin kohdistuva osuus yhtiön kaikista veloista omistusoikeuden siirtymisajankohtana tai silloin, kun rakennus on valmistunut ja hyväksytty käyttöönotettavaksi.

Kaikkien arvopaperien luovutuksissa vastikkeeseen luetaan myös luovutuksensaajan muulle kuin luovuttajalle tekemä suoritus, joka on luovutussopimuksen ehtona, samoin kuin suoritusvelvoite, josta luovutuksensaaja on luovutussopimuksen ehtojen mukaan ottanut vastattavakseen, jos suoritus tai suoritusvelvoite tulee luovuttajan hyväksi.

HUOM. Uusia säännöksiä sovelletaan 1.3.2013 tai sen jälkeen tehdyn sopimuksen perusteella tapahtuvaan luovutukseen. 

Kuntien kiinteistövarallisuuden yhtiöittämiseen liittyvien määräaikaisten verovapauksien soveltamisaikaa jatketaan koskemaan vuosina 2013 – 2016 tapahtuvia luovutuksia.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen, puh. 02955 30239

YLE-vero

Televisiomaksusta luovutaan ja käyttöön otetaan yleisradiovero. Henkilön YLE-vero on 0,68 prosenttia verovuoden puhtaan ansiotulon ja puhtaan pääomatulon yhteismäärästä tai sitä korkeammasta YEL:n tai MYEL:n mukaisen työtulon yhteismäärästä. Vähimmäismäärä on 50 euroa ja enimmäismäärä 140 euroa. Veroa ei määrätä alle 18-vuotiaille. Vero kannetaan ennakonpidätyksen yhteydessä.

Liike- tai ammattitoimintaa taikka maataloutta harjoittavan yhteisön, jonka verotettava tulo on vähintään 50 000 euroa, on maksettava veroa 140 euroa lisättynä 0,35 prosentilla 50 000 euron ylittävältä osalta, kuitenkin enintään 3 000 euroa. Verosta vapautettuja ovat mm. asunto-osakeyhtiöt.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Jukka Vanhanen, puh. 02955 30239

Nettokorkomenojen vähennysoikeuden rajoittaminen

Yhteisöjen sekä avoimien yhtiöiden ja kommandiittiyhtiöiden nettokorkomenojen vähennysoikeutta rajoitetaan. Rajoitusta sovelletaan elinkeinotulolähteessä. Nettokorkomenoilla tarkoitetaan korkotulot ylittäviä korkomenoja. Nettokorkomenot voidaan vähentää 500 000 euroon saakka. Nettokorkomenojen ylittäessä 500 000 euroa vähennyskelpoisia ovat nettokorkomenot, joiden määrä vastaa enintään 30 prosenttia niin sanotusta oikaistusta elinkeinotoiminnan tuloksesta. Oikaistulla elinkeinotoiminnan tuloksella tarkoitetaan elinkeinotoiminnan tuloksesta, johon on lisätty korkomenot, verotuksessa vähennyskelpoiset poistot, rahoitusomaisuuden menetykset ja arvonmuutokset sekä konserniavustuslain mukaiset saadut konserniavustukset ja josta on vähennetty annetut konserniavustukset. Nettokorkomenot ovat vähennyskelvottomia siltä osin kuin ne ylittävät 30 prosenttia velallisen oikaisutusta elinkeinotoiminnan tuloksesta Vähennyskelvottomien korkomenojen enimmäismäärä on kuitenkin enintään etuyhteysyrityksille verovuonna maksettujen korkomenojen suuruinen. Lisäksi eräissä laissa säädetyissä tilanteissa korkovähennysoikeuden rajoitusta ei sovelleta. Verovuoden vähennyskelvottomat korkomenot voidaan vähentää seuraavien verovuosien tuloista kunkin verovuoden vähennyskelpoisten korkomenojen määrään saakka.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Marianne Malmgrén puh. 02955 30163

Tuotannollisten investointien korotetut poistot

Uusien tehtaiden ja työpajojen sekä tehtaissa ja työpajoissa käytettävien uusien koneiden ja laitteiden hankintamenoista saa verotuksessa tehdä enintään kahtena verovuotena kaksinkertaiset poistot säännönmukaisiin poistoihin verrattuna. Enimmäismäärän korotus koskee uusia vuosina 2013 – 2015 hankittuja ja käyttöönotettuja hyödykkeitä.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Ann-Mari Kemell puh. 02955 30080

Ns. bisnesenkeleiden verovähennys

Kohdeyhtiöstä riippumaton bisnesenkelinä toimiva yksityinen sijoittaja voi vähentää pääomatulostaan 50 prosenttia vuosina 2013 - 2015 lain voimaantulon jälkeen osakeyhtiöön sijoittamansa osakepääoman määrästä.

HUOM. On tärkeää huomata, että vaikka eduskunta nyt hyväksyy lain, niin se tulee voimaan erillisellä asetuksella vasta sen jälkeen, kun Euroopan unionin komissio on hyväksynyt järjestelmän yhteismarkkinoille sopivaksi. Verovähennyksen saa vain sijoituksista, jotka on tehty lain voimaantulon jälkeen.

Vähennyksen vähimmäismäärä on 5000 euroa ja enimmäismäärä 75 000 euroa vuodessa. Vähennyksen saa siis 10 000 – 150 000 euron suuruisen sijoituksen perusteella. Yksittäinen sijoittaja voi tehdä sijoituksia useampiin kohteisiin, jolloin vähennyksen enimmäismäärä on yhteensä 150 000 euroa vuodessa 300 000 euron suuruisten sijoitusten perusteella. Kohdeyhtiön veronhuojennukseen oikeuttava sijoitusten enimmäismäärä on 2 500 000 euroa 12 kuukauden aikana.

Sijoitus tulee tehdä pieneen yritykseen, jolla on enintään 50 työntekijää ja jonka taseen loppusumma tai liikevaihto on alle kymmenen miljoonaa euroa.

Verotuksessa vähennettyä määrää vastaava määrä vähennetään osakkeiden hankintamenosta osakkeita myöhemmin luovutettaessa ja luovutusvoittoa tai –tappiota laskettaessa. Vähennys palautetaan sijoittajan tuloon myös silloin, kun osakkeet luovutetaan vastikkeetta tai kohdeyhtiö lopettaa elinkeinotoiminnan harjoittamisen.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Jari Salokoski, puh. 02955 30437

Tutkimus- ja kehittämistoiminnasta lisävähennys

Yritykset voivat tehdä tutkimus- ja kehittämistoiminnastaan lisävähennyksiä vuosina 2013 - 2015. Lisävähennykseen ovat oikeutettuja osakeyhtiöt ja osuuskunnat työntekijöilleen maksamiensa tutkimus- ja kehittämistoiminnan palkkojen perusteella.

Elinkeinotoiminnan tulosta tehtävän lisävähennyksen määrä on 100 prosenttia yrityksen tutkimus- ja kehittämistoiminnan hankkeisiin kohdistuvista palkoista. Lisävähennyksen enimmäismäärä verovuonna on  400 000 euroa ja alaraja 15 000 euroa.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Anu Rajamäki, puh. 02955 30398

Pankkivero

Talletuspankeilta kerätään pankkiveroa, joka on 0,125 prosenttia pankin vakavaraisuuslaskennan mukaisten riskipainotettujen erien yhteismäärästä.  Verovuoden pankkiveron suuruus perustuu vakavaraisuuslaskennan mukaisten riskipainotettujen erien määrään edeltävän kalenterivuoden lopussa. Riskipainotettujen erien määrä muodostaa osan pankkien vakavaraisuuden laskennan tunnusluvuista, jotka pankin on ilmoitettava niiden toimintaa valvovalle Finanssivalvonnalle.  Pankkivero ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen erä. Pankkiveroa kerätään verovuosina 2013 - 2015.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Tarja Järvinen, puh. 02955 30089

Polttoaineiden verotus

Lämmitykseen käytettävien polttoaineiden samoin kuin voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veroon vaikuttavaa hiilidioksidiosuuden arvoa korotetaan. Kevyen ja raskaan polttoöljyn, kivihiilen ja maakaasun hiilidioksidiveron laskentaperusteena oleva hiilidioksiditonnin arvo nostetaan nykyisestä 30 eurosta 35 euroon. Energiasisältöveron osuus alenee 7,70 eurosta 6,65 euroon megawattitunnilta.  Mäntyöljyn veroa korotetaan saman verran kuin raskaan polttoöljyn osalta. Maakaasusta kannetaan alennettua energiasisältöveroa 4,45 euroa megawattitunnilta vuoden 2014 loppuun. Lämmityspolttoaineista turpeen verotukseen ei tule muutoksia.

Kaupallisen vesiliikenteen polttoaineiden verottomuus laajenee koskemaan myös maakaasua ja kivihiiltä.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Leo Parkkonen puh. 02955 30372

Arvonlisäverolain ja vakuutusmaksuverolain muutokset

Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23 prosentista 24 prosenttiin.Elintarvikkeisiin, rehuihin sekä ravintola- ja ateriapalveluihin sovellettava verokanta korotetaan 13 prosentista 14 prosenttiin. Kirjoihin, tilattuihin sanoma- ja aikakauslehtiin, lääkkeisiin, liikuntapalveluihin, henkilökuljetuksiin, majoituspalveluihin, televisio- ja yleisradiotoiminnasta saatuihin korvauksiin, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksiin, tekijän suorittamiin taide-esineiden myynteihin, kaikkien taide-esineiden maahantuontiin sekä tekijänoikeusjärjestöjen saamiin tekijänkorvauksiin sovellettava korotetaan 9 prosentista 10 prosenttiin. Vakuutusmaksuvero nousee 23 prosentista 24 prosenttiin.

Lisätietoja: Erityisasiantuntija Tuula Karjalainen, puh. 02955 30542

Arvonlisäverotuksessa laskutukseen liittyvistä säännöksistä

Arvonlisäverolakiin on tehty laskutusta koskevan Euroopan unionin direktiivin edellyttämät muutokset. Lakiin on otettu säännös siitä, missä tilanteissa Suomen laskutusta koskevia säännöksiä sovelletaan. Jäsenvaltioiden rajat ylittäviä liiketoimia koskevien laskujen antamiselle on asetettu määräaika. Laskujen tietosisältövaatimuksiin on tehty pienehköjä muutoksia. Kevennettyihin laskun tietosisältövaatimuksiin liittyvä vähäisen laskun enimmäisarvo on nostettu 400 euroon. Lakiin on myös otettu säännös sekä paperisten että sähköisten laskujen alkuperän aitouden ja sisällön muuttumattomuuden varmistamisvelvollisuudesta.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Suvi Anttila, puh. 02955 30201

Tullin organisaatio uudistuu

Nykyistä kaksiportaista tullilaitoksen organisaatiota uudistetaan siten, että Tullihallituksesta, sen alaisista viidestä tullipiiristä ja tullilaboratoriosta muodostetaan valtiovarainministeriön hallinnonalalle Tulli-niminen viranomainen. Tullin yksiköistä ja niiden tehtävienjaosto säädetään valtioneuvoston asetuksella. Tullin tehtävät eivät muutu.

Lisätietoja: Finanssineuvos Ismo Mäenpää, puh. 02955 30231

Verotusmenettelyyn ja muutoksenhakuun muutoksia

Vuoden 2013 alusta verotuksen ennakollista oikeusturvajärjestelmää yhtenäistetään siten, että tuloverotuksen ennakkotietomenettely muutetaan ennakkoratkaisumenettelyksi ja ratkaisut tulevat valituskelpoisiksi.

Arvonlisäverotuksessa, varainsiirtoverotuksessa ja arpajaisverotuksessa otetaan käyttöön menettely, joka siirtää muutoksenhaussa prosessinjohdon nykyistä selkeämmin hallinto-oikeudelle. Myös eräitä muita verotuksen muutoksenhakumenettelyitä yhtenäistetään ja selkeytetään.

Verosta vapauttamista koskevat säännökset muuttuvat siten, että Verohallinto ratkaisee verosta vapauttamista koskevat hakemusasiat, kuitenkin siten, että kunta ratkaisee kunnallisverosta tai kiinteistöverosta vapauttamista koskevat asiat, jos kunta pidättää ratkaisuvallan itselleen.

Verohallinnon kantamien verojen ja maksujen lykkäystä sekä maksujärjestelyä koskevat säännökset yhdistetään maksujärjestelyksi.

Verotililaissa säädettyä myöhästymismaksua lievennetään siten, että myöhästymismaksu lasketaan 15 prosentin vuotuisen korkokannan mukaisesti, ja sen enimmäismäärä verolajilta on 15 prosenttia myöhässä ilmoitetun maksettavan veron määrästä, kuitenkin enintään 15 000 euroa. Työnantajan sosiaaliturvamaksun palautusmenettely muuttuu vastaamaan muita verotililain soveltamisalaan kuuluvia veroja.

Uusi ennakkopäätösvalitusmenettely tulee voimaan vuonna 2014. Tuloverotuksessa, kiinteistöverotuksessa sekä perintö- ja lahjaverotuksessa mahdollistetaan ennakkopäätösvalituksen tekeminen oikaisuvaatimusmenettelyssä annetusta verotuksen oikaisulautakunnan päätöksestä suoraan korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Asian käsittely ennakkopäätösvalituksena edellyttää korkeimman hallinto-oikeuden antamaa valituslupaa ja valituslupa voidaan myöntää vain ennakkopäätösperusteella. Menettely edellyttää myös muutoksenhakijan vastapuolen suostumusta asian käsittelyyn ennakkopäätösvalituksena. Menettelyllä pyritään nopeuttamaan laintulkintaa koskevan oikeuskäytännön syntymistä ja edistämään verotuksen ennakoitavuutta, yhtenäisyyttä jaoikeusvarmuutta. Ennakkopäätösvalitusta koskeva menettely olisi poikkeuksellista ja kyseessä tulisi olla ennakkopäätösluonteinen selkeän oikeuskysymyksen sisältävä tapaus. Lakia sovelletaan vuoden 2014 alusta.

Lisätietoja: ylitarkastaja Timo Annala, puh. 02955 30318

Muita muutoksia

Kuntien yhdistymiset

Karjalohjan kunta liittyy Lohjan kaupunkiin, Lohjan kaupunki ja Nummi-Pusulan kunta yhdistyvät (kunnan nimi Lohja), 

* Haukiputaan, Kiimingin, Oulunsalon ja Yli-Iin kunnat ja Oulun kaupunki yhdistyvät (kunnan nimi Oulu)
* Alavuden kaupunki ja Töysän kunta yhdistyvät (kunnan nimi Alavus)
* Kuopion ja Nilsiän kaupungit yhdistyvät (kunnan nimi Kuopio)
* Kerimäen ja Punkaharjun kunnat sekä Savonlinnan kaupunki yhdistyvät (kunnan nimi Savonlinna)
* Vaasan kaupunki ja Vähänkyrön kunta yhdistyvät (kunnan nimi Vaasa)
*  Kesälahden kunta ja Kiteen kaupunki yhdistyvät (kunnan nimi Kitee)
* Raahen kaupunki ja Vihannin kunta yhdistyvät (kunnan nimi Raahe)
* Mikkelin kaupunki sekä Ristiinan ja Suomenniemen kunnat yhdistyvät (kunnan nimi Mikkeli)
* Kiikoisten kunta ja Sastamalan kaupunki yhdistyvät (kunnan nimi Sastamala)

Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Anu Hernesmaa, puh. 02955 30027

Matkakustannusten korvauksia koskeva virka- ja työehtosopimus

Valtion matkakustannusten korvaamisesta tehtyä virka- ja työehtosopimusta tarkistetaan 1.1.2013 alkaen. Neuvottelutuloksen mukaan henkilöauton kilometrikorvaus pysyy senttimääräisesti samalla tasolla kuin vuonna 2012. Laskennassa on otettu huomioon tasoa alentavana tekijänä 5 prosentin yksityisajojen osuus samalla tavalla kuin Verohallinnon verottomia matkakustannusten korvauksia koskevassa päätöksessä. Muiden kulkuvälineiden kilometrikorvaukset alenevat ja matkustussääntöön liittyvien ns. lisäsenttien tasot pidetään ennallaan. Yhteensä kilometrikustannuskorvausten arvioidaan laskevan noin 0,1 prosenttia vuoteen 2012 verrattuna.

Kotimaan kokopäivärahaa ja osapäivärahaa nostetaan 1.1.2013 alkaen siten, että kokopäiväraha nousee 36 eurosta 38 euroon ja osapäiväraha 16 eurosta 17 euroon. Ateriakorvaus nousee kokopäivärahan mukaisesti 9 eurosta 9,50 euroon. Kotimaan päivärahamenojen arvioidaan nousevan ratkaisun seurauksena noin 5,8 prosentilla vuoteen 2012 verrattuna.

Kotimaan majoituskorvausten ja ulkomaan hotellikorvaustasojen enimmäismäärät pysyvät vuoden 2012 tasolla. Ulkomaan päivärahoja tarkistetaan 1.1.2013 alkaen todettujen kustannusmuutosten mukaisesti. Ulkomaanmatkojen maakohtaisilla käyntimäärillä painottaen ulkomaan päivärahat pysyvät keskimäärin vuoden 2012 tasolla.

Virka- ja työehtosopimusratkaisun tarkistamisen kustannusvaikutus valtion budjettitalouden piirissä on 1,1 prosenttia eli noin 1,4 milj. euroa.

Lisätietoja: neuvottelevavirkamies Joanna Autiovuori, puh. 02955 30268

Arvopaperimarkkinoita koskevat säännökset uudistettu

Vuodenvaihteessa voimaan tulevien uusien arvopaperimarkkinoita koskevien lakien myötä arvopaperimarkkinalainsäädännön rakenne on uudistettu ja muun muassa arvopaperimarkkinalaki jaettu useammaksi laiksi. Uudistus on osa tavoitetta parantaa arvopaperimarkkinalainsäädännön selkeyttä ja ymmärrettävyyttä.

Arvopaperipörssistä, monenkeskisestä kaupankäyntijärjestelmästä ja osakekaupankäynnin läpinäkyvyydestä säädetään jatkossa uudessa rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annettavassa laissa. Arvopaperien selvitystoiminnasta säädetään puolestaan uudessa laissa arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta.  Sijoituspalvelutoiminnan menettelytapoja koskevat säännökset on keskitetty sijoituspalveluyrityksistä annetun lain pohjalle säädettyyn uuteen sijoituspalvelulakiin. Sijoituspalvelulakiin on yhdistetty nykyisin erillisiin lakeihin sisältyvät säännökset sijoituspalveluyrityksistä ja ulkomaisen sijoituspalveluyrityksen oikeudesta tarjota sijoituspalvelua Suomessa.

Johdannaispörssitoimintaa koskeva sääntely on yhdistetty pörssin ylläpitämää säänneltyä markkinaa koskevan sääntelyn kanssa rahoitusvälineiden kaupankäynnistä annettavaan lakiin. Johdannaiskauppojen selvitystoimintaa koskeva sääntely on yhdistetty arvopaperikauppojen selvitystoimintaa koskevan sääntelyn kanssa arvo-osuusjärjestelmästä ja selvitystoiminnasta annettavaan lakiin.

Uudessa laissa arvopaperitileistä säädettäisiin arvopaperien välillisestä säilyttämisestä ja siihen liittyvistä tilinhaltijan oikeuksista. Lailla selkeytetään arvopapereita koskevien esineoikeudellisten kysymysten oikeustilaa. Erityisesti säilyttäjän konkurssitilanteessa olisi sijoittajan suoja nykyistä selvempi. Lisäksi säätämällä säilytyspalvelut sijoituspalvelulaissa luvanvaraisiksi palveluiksi korostetaan asiakkaiden varojen säilyttämisessä noudatettavaa erityistä huolellisuutta

Uudessa arvopaperimarkkinalaissa säädetään jatkossa kolme keskeistä arvopaperimarkkinalainsäädännön yleissäännöstä, joita ovat hyvän arvopaperimarkkinatavan vastaisen ja sopimattoman menettelyn sekä totuudenvastaisten ja harhaanjohtavien tietojen antamisen kiellot sekä riittävien tietojen tasapuolinen pitäminen saatavilla. Lisäksi lukuisia listayhtiöiden tiedonantovelvollisuutta ja julkisia ostotarjouksia koskevia säännöksiä on täsmennetty erityisesti yhtiöiden hallinnollisen taakan keventämiseksi.

Finanssivalvonnan käytössä olevan hallinnollisen seuraamusjärjestelmän käyttöala laajenee sekä ankaroituu. Muutoksilla varaudutaan osaltaan vireillä oleviin EU-lainsäädännön muutoksiin. Seuraamusjärjestelmää koskevat säännökset ovat Finanssivalvonnasta annetussa laissa, mutta teot, joiden vastaisesta toiminnasta seuraamuksia voidaan määrätä, on kuvattu kussakin erillislaissa. Ankarimmat yli miljoonan euron suuruiset hallinnolliset seuraamukset määräisi jatkossa Finanssivalvonnan sijaan Markkinaoikeus.

Uuteen arvopaperimarkkinalakiin sisältyy säännökset, joiden seurauksena pörssiyhtiöiden sisäpiiriläisten ja näiden lähipiirinjulkiset sisäpiirirekisterit keskitetään yhteen ja niiden ylläpito olisi jatkossa Finanssivalvonnan tehtävä. Muutoksella tehostetaan sisäpiirirekisterien luotettavuutta ja parannetaan sijoittajien mahdollisuuksia saada tietoja. Nämä säännökset tulevat voimaan kuitenkin vasta pitkän siirtymäajan jälkeen, sillä niiden lopullinen sisältö ratkeaa parhaillaan neuvoteltavana olevan markkinoiden väärinkäyttöä koskevan EU-asetuksen myötä.

Säännöksiä, jotka koskevat arvopaperinvälittäjien ja muiden markkinaosapuolten sisäpiiriläisille asetettua velvoitetta tehdä osakeomistuksiaan koskevia sisäpiiri-ilmoituksia, ei uusissa laeissa poisteta. Vaikka sääntely tältä osin onkin kansallista ja poikkeaa muiden EU-maiden sääntelystä, on julkisuudella ja läpinäkyvyydellä arvioitu olevan merkitystä väärinkäytösten ennaltaehkäisyssä.

Lisäksi uudessa lainsäädännössä täsmennetään muun muassa vahingonkorvausta koskevaa sääntelyä sekä tehostetaan Finanssivalvonnan ja muiden viranomaisten yhteistyötä harmaan talouden torjunnassa.

Uudistus ei pidä sisällään ehdotuksia julkisuudessa paljon esillä olleesta hallintarekisteröinnin laajennuksesta.

 Lisätietoja: lainsäädäntöneuvos Tuija Taos, puh. 02955 30309

Loput valtion eläkeasiat Valtiokonttorista Kevaan

Valtion eläkkeiden työnantajiin liittyvät tehtävät Valtiokonttorista siirtyvät vuoden 2013 alusta Kevan hoidettaviksi. Näitä tehtäviä ovat palvelussuhderekisteri, eläkemaksujen perintä ja tarkastaminen sekä valtion eläkkeisiin liittyvät aktuaari- ja tilastotoimen tehtävät. Kaiku-työhyvinvointipalvelut eivät siirry Kevaan, vaan ne hoidetaan jatkossakin Valtiokonttorissa. Valtiokonttoriin ei vuodenvaihteen jälkeen jää valtion eläketurvaan liittyviä tehtäviä. Keva on jo vuodesta 2011 alkaen hoitanut valtion eläkelain piiriin kuuluvien henkilöasiakkaiden eläkkeen hakemiseen ja maksamiseen sekä neuvontaan liittyvät asiat.

Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää ja yksinkertaistaa valtion eläkejärjestelmän toimeenpanoa, välttää kaksinkertaista työtä sekä aikaansaada kustannussäästöjä valtion eläkejärjestelmän toimeenpanossa.

Tehtävien siirto ei koske eläkkeiden rahoitusta eikä eläkevarojen sijoittamista. Valtion eläkkeet rahoitetaan valtion budjetista ja Valtion Eläkerahasto huolehtii valtion eläkevarojen sijoittamisesta.

Lisätietoja: finanssineuvos Asko Lindqvist, puh. 02955 30415

aluehallinto aluepolitiikka hallinto henkilöstö johtaminen raha talous vakuutus verotus

Tutustu myös

Valtiosihteerin kansliapäällikkönä virkaan haki 12 henkilöä

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:25.8.2025 15.05

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen valtion aluehallinnon uudistuksesta

TEM VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:19.6.2025 8.20

Hyvä johtajuus on avain toimivaan julkiseen hallintoon

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:5.2.2025 12.59

Yhteiset periaatteet julkisen johtamisen tueksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:4.2.2025 13.15

Terhi Järvikare jatkaa vero-osaston osastopäällikkönä

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:23.1.2025 13.39

5 haki vero-osaston osastopäälliköksi

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:14.11.2024 15.00
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot