Yleishyödyllisten yhdistysten ja säätiöiden verotus selkeämmäksi
Yleishyödyllisten yhteisöjen verotusta pohtinut työryhmä on tehnyt useita ehdotuksia, joilla selkeytetään nykyistä lain tulkintaa. Työryhmä on kuvannut esimerkein erityyppisiä tilanteita, milloin toimintaa voidaan pitää verovapaana ja milloin veronalaisena. Tarkoituksena on verotuksen ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden lisääminen. Järjestöjen verotukseen liittyy usein tapauskohtaista kokonaisarviointia ja tämän johdosta tulkinnanvaraisuutta ja epävarmuutta. Työryhmä on tulkinnan ennakoitavuutta lisäämällä pyrkinyt poistamaan tätä epävarmuutta ja sitä kautta vähentämään järjestöissä koettua verotuksen ongelmallisuutta.
Työryhmä jätti tänään 31.8.2009 muistionsa valtiovarainministeriölle. Työryhmä oli ehdotuksissaan yksimielinen. Muistioon liittyy kaksi lausumaa.
Työryhmä on käsitellyt keskeisinä teemoina yhteisön yleishyödyllisyyttä, elinkeinotoiminnan luonnetta, kiinteistötuloa sekä erityislainsäädännön perusteella määrättävää huojennusta. Näiden teemojen lisäksi työryhmä on arvioinut joitakin yksittäisiä asioita, kuten talkootyön verotusta. Työryhmä on tuonut jatkoselvitystyötä varten esille nykyisiin säännöksiin liittyviä kilpailuneutraalisuus- ja muita ongelmia.
Osa työryhmä ehdotuksista selkeyttää lain tulkintaa eikä niillä varsinaisesti ole tarkoitus muuttaa vallinnutta verotus- ja oikeuskäytäntöä. Osa ehdotuksista voi sitä vastoin työryhmän käsityksen mukaan joissain tapauksissa lieventää verotuskäytäntöä. Työryhmä ehdottaa, että yleishyödyllisten yhteisöjen ohjeistusta täsmennettäisiin nyt jätetyn muistion perusteella.
Yleishyödyllisyyden osalta työryhmä on muun muassa arvioinut, kuinka laajaa elinkeinotoimintaa yleishyödyllinen yhteisö voi harjoittaa. Työryhmä on myös käsitellyt apurahasäätiöiden jakamien apurahojen jakotapaa ja yleishyödyllisyyttä. Työryhmän käsityksen mukaan esimerkiksi säätiön jakamien apurahojen määrää tulee tarkastella useamman vuoden perusteella, vaikka yleishyödyllisyysarviointi tehdään verotuksessa vuosittain.
Työryhmä on arvioinut elinkeinotoiminnan luonnetta erityisesti koulutustoiminnassa sekä kulttuuri- ja sosiaalialalla. Työryhmän käsityksen mukaan lakisääteinen tai olennaisesti julkisin varoin tuettu koulutus ja näyttelytoiminta sekä taidetoiminta ovat lähtökohtaisesti yleishyödyllisen yhteisön verovapaata toimintaa. Samoin olennaisesti julkisin varoin tuettu sosiaalialan toiminta olisi lähtökohtaisesti yleishyödyllisen yhteisön verovapaata toimintaa.
Työryhmän käsityksen mukaan yleishyödyllisen yhteisön verotettavana elinkeinotoiminnan tulona tulisi pääsääntöisesti pitää ansiotarkoituksessa tapahtuvaa, jatkuvaa, rajoittamattomaan asiakaskuntaan suuntautuvaa itsenäistä toimintaa, johon sisältyy yrittäjäriski ja jota harjoitetaan kilpailuolosuhteissa. Työryhmä katsoo, että toiminnan liittyminen kyseisen yleishyödyllisen yhteisön yleishyödyllisen tarkoituksen toteuttamiseen on yksi toiminnan verovapautta puoltava kriteeri.
Kiinteistötulon osalta työryhmä on arvioinut kiinteistön yleistä ja yleishyödyllistä käyttöä nykypäivänä sekä kiinteistötulon tulolähdettä, kun yleishyödyllinen yhteisö vuokraa kiinteistön omistamansa osakeyhtiön käyttöön.
Lisätietoja: Erityisasiantuntija Ilkka Lahti, p. (09) 160 32199 ja erityisavustaja Sirkku Linna, p. (09) 160 33219