Suomi.fi-tjänsten uppdateras och utökas med temat Mina meddelanden
Myndigheternas e-kommunikation med medborgarna intensifieras
Moderniseringen av nättjänsten Suomi.fi framskrider. Reformen är en del av programmet för den nationella servicearkitekturen. Det senaste framsteget togs den 26 april när demoversionen av det interaktiva avsnittet Mina meddelanden öppnades i beta.suomi.fi. I framtiden kan medborgare och företag av en myndighet få både vanliga e-meddelanden och proaktiva meddelanden såsom påminnelser, rekommendationer och notifieringar. Det blir möjligt att besvara meddelandena och att foga bilagor till svaret. Kommunikationen är säker eftersom användaren måste identifiera sig med till exempel nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Det nuvarande Medborgarkontot som ger medborgarna möjlighet till e-kommunikation i tjänsten suomi.fi ersätts i början av 2017 med avsnittet Mina meddelanden. Ändringen kräver inga åtgärder av de organisationer som har kopplat sina tjänster till Medborgarkontot och nya tjänster kan oavbrutet kopplas till tjänsten under övergången (läs mer i Valtoris pressmeddelande på finska).
Även för företag öppnas helt nya möjligheter till e-kommunikation med myndigheterna: företagsportalen beta.yrityssuomi.fi som publiceras i juni kommer att ha ett motsvarande Mina meddelanden-avsnitt.
Suomi.fi-meddelandeförmedlingstjänsten som ligger till grund för Mina meddelanden gör det möjligt att digitalisera myndigheternas kundkommunikation. Med hjälp av den nya förmedlingen av e-meddelanden kan myndigheterna sänka sina kostnader och kommunicera med sina kunder proaktivt för att till exempel få dem att agera i rätt tid. Kunderna inom den offentliga förvaltningen sparar tid, energi och pengar när de kan sköta ärenden och kommunicera med myndigheterna enkelt och behändigt oberoende av tid och rum.
Demoversionen väntas leda till riklig respons
I demoversionen av Mina meddelanden åskådliggörs skärmen med meddelanden som kommit in från myndigheter, hur man läser meddelanden, hur man svarar på meddelanden och hur man kvitterar att ett meddelande är mottaget. Det blir lättare att kvittera ett meddelande mottaget eftersom meddelandet motsvarar ett brev med så kallad bevislig delgivning. Hittills har mottagaren varit tvungen att gå till posten för att kvittera att han eller hon har tagit emot brevet.
I demoversionen visas även hur användaren kan spara sina kontaktuppgifter, såsom mobiltelefonnummer eller e-postadress. Tack vare kontaktuppgifterna får användaren genast besked om ett nytt meddelande som har anlänt. Av demoversionen framgår dessutom hur den elektroniska förmedlingen av meddelanden kan passiveras eller aktiveras. När Mina meddelanden passiveras skickas alla meddelanden till användaren som papperspost. Enligt demoversionen finns samtliga meddelanden, även de som levereras på papper, alltid sparade i elektroniskt format i avsnittet Mina meddelanden.
Vi samlar nu in respons och utvecklingsförslag om demoversionen av beta.suomi.fi och Mina meddelanden. Tjänsten i sin helhet kommer ännu att förändras och utvecklas innan den tas i bruk under 2017.
Mina meddelanden i beta.suomi.fi
Mer information om avsnittet Mina meddelanden
Markus Rahkola, specialsakkunnig [email protected], tfn 029 553 0139.
Lasse Pynnönen, produktansvarig, [email protected]
Statens center för informations- och kommunikationsteknik (Valtori), www.valtori.fi, [email protected]
Mer information om beta.suomi.fi
Jani Ruuskanen, projektchef, [email protected], tfn 0295 535 031