Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenskaLäs artikeln på svenska English

Budget proposal
Less debt will be taken and public finances will be strengthened

Ministry of Finance
Publication date 9.8.2017 17.02 | Published in English on 9.8.2017 at 19.01
Type:Press release

Minister of Finance Petteri Orpo’s budget proposal creates room for growth and employment. The goal is to safeguard the financing of public services and the welfare state. The proposal will be published in full on the Ministry of Finance’s website on Thursday, 10 August.

Ministry of Finance estimated in its June economic survey that economic growth in Finland will accelerate significantly and that growth will continue in the coming years. Growth will be broader based and will no longer rest solely on consumption. Exports and investment will also grow significantly. The Government will receive the latest forecast figures at the budget session, and the ministry will publish an economic survey on 19 September.

The turn for the better seen in the employment situation has strengthened further. Growth of the number of people in employment has accelerated slightly, but the number of unemployed people has remained at just under 9% throughout the early part of the year. The improved economic outlook will also boost employment prospects next year.

“It is now important to ensure the continuation of economic growth and give everyone the chance to work,” says Minister Orpo.

Budget proposal totals EUR 55.4 billion

The Ministry of Finance proposes that the budget proposal’s appropriations will total EUR 55.4 billion. This is just under EUR 400 million less than budgeted for this year.

The total sum is reduced by, among other things, consolidation measures in accordance with the Government Programme, while the appropriation level is increased by growth in pension expenditure as well as the preparation of the health, social services and regional government reform.

Budget deficit will reduce significantly

The budget proposal of the Ministry of Finance is EUR 3.4 billion in deficit, which is clearly less than budgeted for this year. Central government debt will rise next year to an estimated EUR 111 billion.

Central government revenue is estimated to be EUR 52.0 billion, of which EUR 43.3 billion is tax revenue. The ministry estimated in its June forecast that tax revenue will grow approximately 3% from the figure budgeted for this year.

The Ministry of Finance’s proposal includes the consolidation measures for next year decided on in the Government Programme, and they take into account changes made to them later. The savings impact of consolidation measures made to administrative expenditure, financial aid for students, specialised medical care, and research and development grants will grow from this year.

Employment will be strengthened

The development of employment services will continue. For such services is proposed a EUR 25 million appropriations increase, which will be used to develop services for the unemployed, such as interviews conducted at three-monthly intervals. The activation model for unemployment security will encourage people to seek work and employment services at all stages of unemployment.

The Sanssi card used for the employment of young people and the Duuni card directed at the hiring of over 30 year-olds will be combined into a single wage subsidy card. The intention is that, even at the interview stage, employers will have knowledge about the opportunity to use the wage subsidy in the case of the unemployed person in question.

A EUR 5 million increase is proposed to place the Ohjaamo (counselling centre) activity, associated with the youth guarantee, on a permanent basis.

To support positive structural change in Southwest Finland, EUR 3 million will be allocated to cooperation between Finland’s technology sector universities in the region.

It is expected that unemployment benefit expenditure will decline by EUR 133 million, as the unemployment rate is projected to fall.

The budget proposal will remove incentive traps through changes to early childhood education fees and the housing allowance. Early childhood education fees for low- and middle-income families will be reduced. An additional 6,700 families will be brought within the scope of free early childhood education.

The housing allowance takes into account the maximum limit on housing expenses per square metre outlined in the General Government Fiscal Plan and the linking of housing expenses to the Cost-of-Living Index instead of the Rent Index. The reforms will reduce housing allowance expenditure by a total of EUR 30 million next year.

It is proposed that EUR 1.4 billion be allocated to basic transport infrastructure maintenance. New transport route projects to be initiated next year include the Ring Road I at Laajalahti, the Vuosaari fairway, and park & ride arrangements on the Western Metro extension.

Support will be given to skills and growth

“Strengthening skills will have a key role in achieving sustainable economic growth. A lack of skilled labour must not put the brake on positive development. To ensure the sustainability of growth, we must invest in skills at all levels,” says Minister Orpo.

The staff structure of early childhood education will be developed. The goal is to strengthen the quality and pedagogics of early childhood education and to increase the multi-professional support received by families. A total of EUR 5 million will be allocated for this purpose.

Additional funding of EUR 15 million will be allocated to strengthening equality in comprehensive schools. The funding will be allocated to support schools operating in challenging areas. They will be able, for example, to reduce the size of teaching groups and hire additional staff.

The implementation of the reform of vocational education and training will be supported with additional funding totalling EUR 15 million. The funding will be used to support, for example, the construction of new paths in education and working life as well as to reduce the education drop-out rate.

To strengthen high expertise and research, the Academy of Finland will be allocated a EUR 25 million appropriation authorisation to implement flagship research clusters. The flagships will be established in connection with universities and research institutes.

The Government is committed to supporting the Eastern Finland initiative on the establishment in Kuopio of a coordinating national neuro centre, and is prepared to support a University of Eastern Finland pilot project. A proposal on the funding of the pilot project will be prepared as a cooperative effort by the Ministry of Social Affairs and Health, the Ministry of Education and Culture, and the Ministry of Economic Affairs and Employment, within the framework of the spending limits expenditure decided by the August budget session.

Business Finland, to be launched at the beginning of next year, will gather under the same roof current Tekes and Finpro services relating to innovation funding, exports, investments and tourism promotion. Approximately EUR 270 million is proposed as Business Finland’s grant authorisation, which is EUR 30 million more than this year. This will improve conditions for increasing the exports of small and medium-sized enterprises.

Total additional funding of EUR 8 million is proposed for the implementation of the Tourism 4.0 key project. The additional funding is intended to be allocated to tourism marketing, improving the digital skills of tourism companies and developing all-year-round provision.

A total appropriation of EUR 7 million is proposed for circular economy investments, developing growth ecosystems and promoting innovative procurement.

Security will be strengthened

It is proposed that the operating expenditure of the Defence Forces be increased by a net EUR 27 million from last year’s budget. The money will be used, among other things, to improve preparedness as required by the change in the security environment and to hire contractual military personnel.

Police operational activities and the number of police can be maintained at the current level, i.e. approximately 7,200 police (excluding the Finnish Security Intelligence Service). Police operating expenditure appropriations will rise by a net EUR 14 million from the level of last year’s budget. The increase will be directed to, among other things, internal security and safeguarding operations. Additional funding of EUR 3 million will be directed to the information systems of the Rescue Services, and information systems will be developed to be interoperable with the information services of the health, social services and regional government reform.

An increase will be allocated to the appropriations of the Border Guard for the purpose of, among other things, external border inspections and improving internal security.

The level of immigration costs has been set according to a scenario of 7,000 new asylum seekers arriving in Finland, as was previously estimated. The reduction of expenditure is restricted by the fact that processing of asylum applications is taking longer. The judicial system will accordingly receive additional resources to accelerate the processing of appeals.

Next year, it is proposed that new central government compensation for municipalities be introduced for the urgent social welfare costs of individuals living in the country illegally. It is proposed that a EUR 5.3 million appropriation be allocated for the purpose.

Investment in caring

An additional appropriation of EUR 4 million is proposed to ensure the availability of shelter places. It is proposed that an appropriation of EUR 3 million be allocated to the treatment of mothers with substance abuse problems.

A total of EUR 8.8 million is proposed to increase the guaranteed pension and EUR 10 million to increase the basic element of the care allowance for pensioners next year.

Students will be transferred within the scope of the general housing allowance, which will result in a EUR 193 million reduction in financial aid for students appropriations and a EUR 167 million increase in housing allowance appropriations. To financial aid for students will be added a provider supplement for students caring for an under 18-year-old child, which will increase the appropriation requirement by EUR 10 million.

An increase of EUR 15 million will be allocated to compensation for costs of out-patient services under the Military Injury Act. In addition, the appropriation takes into account the lowering of the degree of disability granting entitlement to outpatient services from 15% to 10% for lightly disabled war veterans from the beginning of this year, the cost impact of which will be EUR 5.2 million next year.

With regard to the front grant for certain foreign volunteer front soldiers, it is proposed that the front grant for Estonian volunteer front soldiers be increased from EUR 590 to EUR 2,000, which will increase the appropriation requirement by EUR 50,000.

Funding of health, social services and regional government reform takes timetable change into account

For the preparation of the health, social services and regional government reform, an appropriation of EUR 166 million is proposed for the launch of the counties’ administration, the establishment of service centres, and support for ICT changes. An appropriation of EUR 100 million will be allocated in 2018 for the implementation of freedom of choice experiments in health and social services. The change in the timetable of the health, social services and regional government reform will shift preparation funds to future years.

The participation of the municipalities in developing heath and social services ICT being transferred to the counties will be strengthened by a EUR 40 million transfer from central government transfers corresponding to the estimated costs saved from the municipalities.

Sustainable development budgeting to be launched

The budget proposal will include for the first time an examination of taking sustainable development into account. More extensive budgeting of sustainable development will be launched in connection with the 2019 budget.

The budget proposal strengthens the protection of forest biodiversity by investing EUR 5 million in the protection of old forests (METSO programme).

Tax changes will be prepared in the budget session

In accordance with policies outlined earlier by the Government, the lowering of the car tax will be continued, the tobacco tax tightened and deductibility of home loan interest expenses reduced. The suspension of the rail goods transport tax and the halving of fairway dues will be continued until the end of 2018. An inflation adjustment will be made to earned income tax criteria to correspond with the rise in consumer prices.

The real estate tax will be increased in 2018 and 2019 in accordance with decisions made earlier.

In accordance with the Government Programme, municipalities will be compensated for the revenue impact of changes in tax criteria.

Other tax changes will be decided on in the Government’s budget session at the end of August. The matter will be prepared between the Government parties under Minister Orpo’s leadership.

Government to consider budget at the end of August

The proposal of the Ministry of Finance is based on decisions made in April in the General Government Fiscal Plan. The Minister of Finance will hold bilateral negotiations on the budget proposal with ministries on 16-17 August.

The Government will consider the budget proposal in its budget session on 30-31 August. The Government’s proposal will be published after the Government’s consideration on Tuesday, 19 September.

Inquiries:

Ville Valkonen, Special Adviser, tel. +358 44 567 2201, ville.valkonen(at)vm.fi
Mikko Kortelainen, Special Adviser,  tel. +358 50 301 8334, mikko.kortelainen(at)vm.fi

Economic Policy Economic Prospects Petteri Orpo Taxation
budget proposal budget proposals budgetary planning budgets draft budgets economic policy economy government proposals propositions taxation transfer of money

Se även

Ny reglering bekämpar missbruk av aktiebyte

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.06

Budgetförslaget för finansministeriets förvaltningsområde 2026

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.8.2025 11.26

Statsrådet enades om planen för de offentliga finanserna för 2026–2029

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:30.4.2025 13.34

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

IMF rekommenderar att Finland minskar skuldkvoten inom de offentliga finanserna

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:21.1.2025 10.11

Finansminister Purra: Beskattningen av arbete kan lindras villkorligt

Ministry of Finance
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:18.11.2024 11.33
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation