Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Budgetförslaget
Minskad skuldtagning och starkare offentliga finanser

finansministeriet
Utgivningsdatum 9.8.2017 17.02 | Publicerad på svenska 9.8.2017 kl. 17.12
Typ:Pressmeddelande

Finansminister Petteri Orpos budgetförslag skapar marginaler för tillväxt och sysselsättning. Målet är att säkerställa finansieringen av offentlig service och välfärdssamhället. Förslaget offentliggörs i sin helhet på finansministeriets webbplats torsdagen den 10 augusti.

Tillväxten kommer enligt finansministeriets ekonomiska översikt från juni att tillta i Finland och fortsätta även under kommande år. Tillväxten vilar på en bredare bas än tidigare och baserar sig inte längre enbart på konsumtion. Exporten och investeringarna växer också. Regeringen får tillgång till de allra nyaste prognossiffrorna under budgetmanglingen, och ministeriet ger ut sin ekonomiska översikt den 19 september.

Den positiva trenden inom sysselsättningen har förstärkts ytterligare. Ökningen av antalet sysselsatta har tilltagit något, men antalet arbetslösa har hållits intill 9 procent under början av året. De förbättrade konjunkturutsikterna kommer att förbättra sysselsättningen även nästa år.

”Nu är det viktigt att se till att tillväxten fortsätter, och att ge alla möjlighet att få arbete”, säger minister Orpo.

Det slutliga föreslagna budgetbeloppet är 55,4 miljarder euro

Finansministeriets förslag till statsbudgeten uppgår till 55,4 miljarder euro. Det är knappa 400 miljoner euro mindre än vad som budgeterats för innevarande år.

Det slutliga beloppet sänks bland annat av de i regeringsprogrammet överenskomna anpassningsåtgärderna. Anslagsnivåerna utökas av de ökande pensionsutgifterna samt beredningen av vård- och landskapsreformen.

Underskotten inom budgetekonomin minskar avsevärt

Finansministeriets budgetförslag har ett underskott på 3,4 miljarder euro, vilket är klart mindre än vad som budgeterats för innevarande år. Statsskulden höjs nästa år till 111 miljarder euro.

Inkomsterna inom statsekonomin beräknas uppgå till ca 52,0 miljarder euro, varav 43,3 miljarder utgörs av skatteinkomster. Ministeriet uppskattade i prognosen från juni att skatteintäkterna ökar med ca 3 procent jämfört med vad som budgeterats för detta år.

Finansministeriets förslag inkluderar de anpassningsåtgärder för nästa år som ingår i regeringsprogrammet, och de har justerats med ändringar som regeringen beslutat om. Spareffekten från anpassningsåtgärderna som riktas mot administrativa utgifter, studiestödet, den specialiserade sjukvården och FoU-bidragen ökar jämfört med innevarande år.

Sysselsättningen förstärks

Arbetskraftsservicen vidareutvecklas. Man föreslår en anslagsökning på 25 miljoner euro för utveckling av tjänster åt arbetslösa, såsom intervjuer som görs var tredje månad. Aktiveringsmodellen inom arbetslöshetsskyddet sporrar till att söka arbete och arbetskraftsservice i alla skeden av arbetslösheten.

Sanssi-kortet för att stödja ungdomars sysselsättning kombineras med Duuni-kortet för att stödja anställandet av över 30-åringar till ett enda lönesubventionskort. Avsikten är att arbetsgivaren redan under arbetsintervjun ska känna till möjligheten att utnyttja lönesubventionen för den arbetslösa arbetssökanden.

Till etableringen av Ohjaamo-verksamheten som ingår i ungdomsgarantin föreslås ett tillägg om 5 miljoner euro.

Den positiva strukturomvandlingen i Sydvästra Finland understöds genom att man anvisar 3 miljoner euro till de tekniska universitetens samarbete i Sydvästra Finland.

Arbetslöshetsskyddsutgifterna beräknas minska med 133 miljoner euro tack vare en sjunkande arbetslöshetsgrad.

Budgetförslaget avvecklar flitfällor genom att göra ändringar i förskoleverksamhetsavgifterna och bostadsbidraget. Förskoleverksamhetsavgifterna för familjer med små och medelstora inkomster sänks. Den avgiftsfria förskoleverksamheten utvidgas till att omfatta 6 700 nya familjer.

Bostadsbidraget tar i beaktande den i planen för de offentliga finanserna fastslagna taket för boendekostnader per kvadrat liksom även kopplandet av boendekostnaderna till levnadskostnadsindexet i stället för hyresindexet.  Reformerna minskar på bostadsbidragsutgifterna med sammanlagt 30 miljoner euro nästa år.

Till basfarledshållningen föreslås 1,4 miljarder euro. Nya farledsprojekt som inleds nästa år är Ring I vid Bredviken, havsfarleden till Nordsjö och arrangemangen för anslutande trafik till Västmetron.

Kompetens och tillväxt förstärks

”Förstärkningen av kompetensen och kunnandet spelar en nyckelroll vid skapandet av uthållig tillväxt. Den positiva utvecklingen får inte bromsas upp av bristen på kompetent arbetskraft. För att vi ska kunna säkerställa uthållig tillväxt, måste vi satsa i kompetensen på samtliga nivåer”, säger minister Orpo.

Personalstrukturen inom förskolepedagogiken utvecklas. Målet är att förstärka förskolepedagogikens kvalitet och pedagogik, samt att utöka det multiprofessionella stödet åt familjerna. För detta ändamål anvisas 5 miljoner euro.

15 miljoner euro tilläggsfinansiering riktas till att stärka jämlikheten i grundskolan. Finansieringen riktas till stödjandet av skolor som är verksamma i utmanande områden. De kan till exempel minska på undervisningsgrupperna och anställa mera personal.

Verkställandet av reformeringen av den yrkesinriktade utbildningen understöds med ett tilläggsanslag om 15 miljoner euro. Finansieringen stöder till exempel skapandet av nya utbildnings- och arbetslivsstigar och den förebygger avbrytande av utbildning.

Finlands Akademi anvisas tilläggsfinansiering på 25 miljoner euro för genomföringen av flaggskepp-forskningscentra som förstärker kompetens och forskning på hög nivå. Flaggskeppsprojekten grundas i samband med universiteten och forskningsinstitutionerna.

Regeringen har förbundit sig till att stöda grundandet av ett nationellt neurocenter i Kuopio som koordinerar Östra Finlands initiativ, och är redo att understöda pilotprojektet vid universitetet i Östra Finland.  Förslaget till finansiering av pilotprojektet bereds i samarbete av olika ministerier (social- och hälsovårdsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, arbets- och näringsministeriet) före budgetmanglingen i augusti med hänsyn till de fastslagna ramarna.

Business Finland, som inleder sin verksamhet i början av 2018, samlar Tekes och Finpros nuvarande tjänster kring innovationsfinansiering, export, investeringar och turism under ett tak. Business Finlands biståndsfullmakt föreslås bli ca 270 miljoner euro, vilket är ca 30 miljoner mera än i år. Detta förbättrar förutsättningarna för ökandet av små och medelstora företags export.

Verkställandet av Turism 4.0 -spetsprojektet föreslås få tilläggsfinansiering på 8 miljoner euro. Tilläggsfinansieringen ska riktas till turismmarknadsföring, förbättring av resebolagens digikompetens och utvecklandet av tjänster som tillhandahålls året runt.

För investeringar i kretsloppsekonomi, utveckling av tillväxtekosystem och främjandet av innovativa upphandlingar föreslås sammanlagt 7 miljoner euro.

Satsningar i säkerheten

Försvarsmaktens omkostnader föreslås bli höjda med 27 miljoner euro netto jämfört med budgeten i fjol. Medlen används bland annat till förbättring av beredskapen på grund av den förändrade säkerhetspolitiska miljön och till anställning av kontraktsoldater.

Polisens operativa verksamhet och antalet poliser bevaras på den nuvarande nivån, dvs. ca 7 200 poliser (exkl. skyddspolisen). Polisens omkostnadsanslag höjs med 14 miljoner euro netto jämfört med budgeten i fjol. Tillägget riktas bland annat till intern säkerhet och tryggande av verksamheten.

Informationssystemen inom räddningsväsendet får tilläggsfinansiering om 3 miljoner euro och informationssystemen görs interoperabla med systemen inom vård- och landskapsreformen.

Gränsbevakningsväsendets anslag höjs bland annat i syfte att effektivisera kontrollerna vid de yttre gränserna och förbättrandet av den interna säkerheten.

Invandringskostnaderna har dimensionerats enligt prognosen att det kommer 7 000 nya asylsökande till Finland. Minskningen av utgifterna begränsas av att behandlingen av asylansökningar tar längre tid. Rättväsendet ges därför ytterligare resurser för påskyndande av behandlingen av besvär.

För nästa år föreslås en ny statlig ersättning för kommunala kostnader som föranleds av brådskande socialvård för personer som vistas olagligt i landet. Anslaget föreslås vara 5,3 miljoner euro.

Satsningar i omsorg

För säkerställandet av tillgången till skyddshemsplatser föreslås en anslagsökning på 4,0 miljoner euro. För vården av mödrar med missbruksproblem föreslås ett anslag på 3 miljoner euro.

För höjningen av garantipensioner föreslås 8,8 miljoner euro och för höjningen av grundstödet inom vårdbidraget för pensionstagare 10 miljoner euro nästa år.

Studeranden omfattas av det allmänna bostadsbidraget, vilket betyder att anslagen för studiestödet minskar med 193 miljoner euro, och anslagen för bostadsbidrag höjs med 167 miljoner euro.  Till studiestödet fogas en försörjarförhöjning åt studeranden som har vårdnad över barn under 18 år, vilket ökar på anslagsbehoven med 10 miljoner euro.

För ersättning av kostnader för tjänster inom öppenvården enligt lagen om skada, ådragen i militärtjänst anvisas 15 miljoner euro. I anslaget har det dessutom beaktats att den invaliditetsgrad som berättigar till kommunala öppenvårdstjänster från och med ingången av detta år har sänkts från 15 % till 10 % i fråga om krigsinvalider med lindriga skador. Detta får en kostnadseffekt på 5,2 miljoner euro nästa år.

När det gäller frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän föreslås det att Estländska frivilliga frontsoldaters frontstöd höjs från 590 euro till 2 000 euro, vilket ökar anslagsbehoven med 50 000 euro.

Vid finansieringen av vård- och landskapsreformen iakttas den förändrade tidsplanen

Beredningen av vård- och landskapsreformen föreslås få 166 miljoner euro som används för inledandet av landskapsförvaltningen, grundandet av servicecentraler och IKT-förändringsstöd.  För genomförandet av försök med valfrihet inom social- och hälsovården anvisas ett anslag på 100 miljoner euro för 2018. Den förändrade tidsplanen för vård- och landskapsreformen skjuter upp beredningsmedel till kommande år.

Kommunernas deltagande i utvecklandet av social- och hälsovårds-IKT som överförs till landskapen förstärks med en överföring av 40 miljoner euro som beräknas bli sparade i samband med statsandelarna.

Budgeteringen av hållbar utveckling inleds

Budgetförslaget innehåller för första gången en genomgång av iakttagandet av hållbar utveckling. Mera omfattande budgetering av hållbar utveckling inleds i samband med budgeten för 2019.

Budgetförslaget förstärker skyddet av skogarnas biologiska mångfald genom en satsning av 5 miljoner euro i skyddet av gamla skogar (METSO-programmet).

Skatteändringar bereds före budgetmanglingen

Bilskatten sänks ytterligare i enlighet med regeringsprogrammet , tobaksaccisen skärps och avdraget för bostadslåneräntor minskas.  Slopandet av banskatten och halveringen av farledsavgifterna är i kraft till utgången av 2018. Skattegrunderna inom förvärvsinkomstbeskattningen genomgår en inflationsjustering som motsvarar förhöjningen av konsumentpriserna.

Fastighetsskatten höjs 2018 och 2019 i enlighet med beslut som redan fattats.

Ändringarnas konsekvenser för kommunernas skatteintäkter kompenseras i enlighet med regeringsprogrammet.

Beslut om andra skatteändringar kommer att fattas i slutet av augusti vid regeringens budgetmangling. Ärendet bereds av regeringspartierna, under ledning av finansminister Petteri Orpo.

Regeringen behandlar budgeten i slutet av augusti

Finansministeriets förslag baserar sig på beslut som ingår i plan för de offentliga finanserna från april. Finansministeriet för bilaterala förhandlingar om budgetförslaget med ministerierna den 17-18 augusti.

Regeringen behandlar budgetförslaget vid sin budgetmangling den 30-31 augusti. Regeringens proposition offentliggörs efter statsrådets behandling tisdagen den 19 september.

Ytterligare information:

Ville Valkonen, specialmedarbetare, tfn 044 567 2201, ville.valkonen(at)vm.fi
Mikko Kortelainen, specialmedarbetare, tfn 050 301 8334, mikko.kortelainen(at)vm.fi

Obs! Bilagorna (på finska) har korrigerats den 9. augusti kl. 17.15:

Slide 15:
Felaktig: Verotulot kasvavat yli 500 miljoonalla 43,3 mrd. euroon – kasvua 4 %

Korrigerad: Verotulot kasvavat reilulla 1 miljardilla 43,3 mrd. euroon – kasvua 3 %

Slide 16:
Felaktig: Budjettitalouden menot ovat 55 mrd. vuonna 2018 eli 0,3 mrd. tälle vuodelle budjetoitua vähemmän.

Korrigerad: Budjettitalouden menot ovat 55,4 mrd.  euroa vuonna 2018 eli vajaa 0,4 mrd. euroa  tälle vuodelle budjetoitua vähemmän.
 

Valtiovarainministerin budjettiesitys
Beskattning Ekonomiska utsikter Finanspolitiken Petteri Orpo
beskattning budgeter budgetförslag budgetplanering budgetproposition budgetpropositioner ekonomi ekonomisk politik förslag penningöverföring regeringspropositioner

Se även

Ny reglering bekämpar missbruk av aktiebyte

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:25.9.2025 14.06

Budgetförslaget för finansministeriets förvaltningsområde 2026

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.8.2025 11.26

Statsrådet enades om planen för de offentliga finanserna för 2026–2029

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:30.4.2025 13.34

Finansminister Riikka Purra: De europeiska staterna måste än en gång förbinda sig till säkerheten

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:5.3.2025 14.04

IMF rekommenderar att Finland minskar skuldkvoten inom de offentliga finanserna

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:21.1.2025 10.11

Finansminister Purra: Beskattningen av arbete kan lindras villkorligt

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:18.11.2024 11.33
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation