Budgetförslag
Budgetförslaget för finansministeriets förvaltningsområde 2026

För finansministeriets förvaltningsområde föreslås anslag på sammanlagt 41,9 miljarder euro. Det är 1,6 miljarder euro mer än i den ordinarie budgeten för 2025. Ökningen beror i huvudsak på att välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens finansiering av social- och hälsovården och räddningsväsendet, statsandelarna till kommunerna och Finlands bidrag till Europeiska unionen har ökat.
Av förvaltningsområdets anslag riktas 65 procent till välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens finansiering, 15 procent till pensioner och ersättningar som betalas av staten, 10 procent till stöd för kommunerna, 6,7 procent till EU:s och andra internationella organisationers betalningsandelar, 0,8 procent till betalningar till landskapet Åland och 0,1 procent till energiskattestöd. Av anslagen under huvudtiteln används 2,4 procent för ministeriets och ämbetsverkens omkostnader och 0,4 procent för förvaltningsområdets mervärdesskatteutgifter.
I förslaget ingår inbesparingar i omkostnaderna enligt regeringsprogrammet samt ytterligare besparingar på sammanlagt 69,77 miljoner euro som överenskoms vid ramförhandlingarna våren 2024. Dessa inbesparingar har riktats till omkostnaderna för finansministeriet och ämbetsverken inom förvaltningsområdet samt till andra anslag av konsumtionstyp. De nya omkostnadsbesparingar som regeringen enades om vid sin halvtidsöversyn i april 2025 ingår i finansministeriets bemötande som kommer att publiceras den 13 augusti 2025.
Finansieringen av välfärdsområdena och kommunal basservice
Den statliga finansieringen med allmän täckning till välfärdsområdena uppgår till sammanlagt till cirka 27,1 miljarder. Dessutom får välfärdsområdena in kundavgifter och andra verksamhetsintäkter samt finansiella intäkter.
Indexhöjningen av finansieringen av välfärdsområdena är 3,24 procent år 2026 och dess inverkan på välfärdsområdenas finansiering är ca 849 miljoner euro. Av detta ingår ca 34 miljoner euro i efterhandsjusteringen av finansieringen för 2024. I finansieringen av välfärdsområdena beaktas dessutom den beräknade årliga ökningen av servicebehovet inom social- och hälsovården. Ökningen av servicebehovet beräknas öka finansieringen med cirka 248 miljoner euro, varav den ökning av servicebehovet som ingår i justeringen i efterhand är cirka 10 miljoner euro 2026. Från och med 2025 har man beaktat 80 procent av ökningen av servicebehovet.
För statsandelen för kommunal basservice föreslås 3,5 miljarder euro och för ersättningar för kommunernas skatteförluster 0,57 miljarder euro. Statsandelen för kommunal basservice höjs från 25,02 procent till 25,79 procent 2026. År 2026 är indexhöjningen i fråga om statsandelen för basservice 3,4 procent och den därav följande ökningen av statsandelen 118 miljoner euro.
Beskattningen och Tullen
För Skatteförvaltningens och Tullens omkostnader föreslås anslag på sammanlagt 717 miljoner euro. Detta inkluderar 39 miljoner euro i omkostnader för det nationella inkomstregistret och utgifter för ett positivt kreditupplysningsregister. I Tullens omkostnader ingår också 11,7 miljoner euro för den fortsatta totalreformen av tullklareringssystemet och ökningen av permanenta IKT-utgifter.
För återbetalning av skatter, för ränteutgifter som hänför sig till beskattningen och för exportrestitution av bilskatt föreslås dessutom 46 miljoner euro.
Statens interna tjänster
För tjänster för statssamfundet föreslås anslag på 63 miljoner euro. I anslagen ingår omkostnaderna för Statskontoret, Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet och Valtori. Merparten av tjänsterna finansieras som avgiftsbelagd verksamhet enligt självkostnadsprincipen. Statskontoret producerar dessutom centraliserade tjänster för staten bland annat i fråga om medelsanskaffningen och centralbokföringen. Maximibeloppet för Senatkoncernens investeringsfullmakt föreslås vara 1,3 miljarder euro. Investeringarna fokuserar på byggande som är nödvändigt med tanke på skötseln av statens uppgifter och som förbättrar inomhusklimatet, ökar lokaleffektiviteten och tryggar myndigheternas verksamhetsförutsättningar. I investeringsplanerna ingår också Försvarsmaktens investeringsbehov i anslutning till internationella avtal.
Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
För statistikväsendet, statens ekonomiska forskning och registerförvaltningen föreslås sammanlagt 141 miljoner euro. Beloppet innefattar Statistikcentralens omkostnader till ett belopp av 54 miljoner euro, Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader till ett belopp av 6,6 miljoner euro samt omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata till ett belopp av 70,6 miljoner euro. För utgifter som har ett samband med elektronisk identifiering föreslås 7 miljoner euro.
Statens regional- och lokalförvaltning
Anslagen för regional- och lokalförvaltningen består till största delen av Tillstånds- och tillsynsverkets omkostnader, för vilka det föreslås 127 miljoner euro. Till tillstånds- och tillsynsverket koncentreras Valviras uppgifter, största delen av regionförvaltningsverkens uppgifter samt ändamålsenliga uppgifter inom ansvarsområdet miljö och naturresurser vid livskrafts-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna).
Statens pensionsutgifter och ersättningar
För utgifter som hänför sig till pensioner och pensioner som staten betalar föreslås 6,1 miljarder euro. De pensioner som omfattas av statens pensionsskydd beviljas och betalas ut av Keva till de pensionstagare som senast huvudsakligen omfattades av statens pensionsskydd (principen om sista pensionsanstalt). Staten överför ett belopp till Keva för att täcka kostnaderna för betalning av pensioner. Dessutom föreslås 41 miljoner euro för skadestånd som Statskontoret betalar, inklusive utgifterna för statens skydd för reseskador.
Bidrag till Europeiska unionen
För de finansiella bidrag som Finland betalar till Europeiska unionen föreslås 2,7 miljarder euro vilket är 403 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2025.
År 2026 är det sjätte år budgetåret under EU:s budgetramperiod 2021–2027. Det föreslagna anslaget baserar sig på kommissionens förslag till nivå på avgiftstaket i EU:s fleråriga budgetram för 2026.
Kommissionen får be en medlemsstat att ställa nödvändiga medel till kommissionens förfogande i en situation där de budgeterade anslagen i unionens budget inte är tillräckliga för att täcka unionens behov av likvida medel.
För Finlands andel av räntekostnaderna för makroekonomiskt stöd till Ukraina föreslås ett förslagsanslag på 10 miljoner euro.
Behandlingen av budgetförslaget fortsätter i september
Regeringen behandlar budgetförslaget vid sina budgetförhandlingar den 1–2 september. Därefter färdigställer finansministeriet regeringens budgetproposition, som överlämnas till riksdagen den 22 september. Riksdagen godkänner statsbudgeten i december.
Mer information:
Jan Holmberg, ekonomichef, tfn 0295 530 156, jan.holmberg(at)gov.fi
Riku Jylhänkangas, budgetråd, tfn 0295 530 475, riku.jylhankangas(at)gov.fi
Budgetförslaget för 2026 (budjetti.vm.fi, på finska)