Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringens svar på interpellationen om regeringens rekordhöga skuldsättning

finansministeriet
Utgivningsdatum 4.6.2025 14.22 | Publicerad på svenska 4.6.2025 kl. 14.28
Typ:Interpellationssvar
Riikka Purra.

Finansminister Riikka Purra besvarade interpellationen om regeringens rekordhöga skuldsättning den 4 juni 2025.

Ärade talman,

oppositionen har ställt en interpellation om vad regeringen tänker göra för att stoppa skuldsättningen. Det ska vi berätta för er. Regeringen har i sitt program kommit överens om en anpassningshelhet på sex miljarder euro i de offentliga finanserna. Eftersom det här inte räckte till på grund av den försvagade konjunkturen kom vi vid ramförhandlingarna 2024 överens om ytterligare åtgärder på tre miljarder euro för att bromsa den offentliga skuldsättningen. Vi skar ner statens utgifter ytterligare, och tyvärr blev vi också tvungna att höja skatterna. Vi minimerade olägenheterna av skattehöjningarna genom att i första hand höja konsumtionsskatterna. Vårt mål är att trygga hållbara offentliga finanser för kommande generationer för att kunna finansiera tjänsterna i vårt välfärdssamhälle, för att kunna betala sjukskötarnas och lärarnas löner och arméns och polisens utgifter. 

Jag vill påminna oppositionen om vad skuldsättningen handlar om. Finlands tillväxthistoria fick ett tvärt slut redan i slutet av 2007. Det var då centerpartiet som ledde regeringen. Inga betydande anpassningsprogram genomfördes ändå. Nu är situationen den att vi varje år lägger flera miljarder euro mer av skattebetalarnas pengar på social- och hälsovården. Arbetet pågår fortfarande, och även följande regering kommer att bli tvungen att fortsätta korrigera social- och hälsovårdsmodellen. Den här regeringen arbetar nu målmedvetet för att välfärdsområdena på riktigt ska kunna trygga en god vård och omsorg inte bara nu, utan också i framtiden. 

Finland rår inte för sitt geografiska läge. Vi ansvarar för 1 300 kilometer av inte bara Finlands, utan också EU:s och Natos, östra gräns. Det geopolitiska läget skärptes avsevärt redan 2014 när kriget i Ukraina började. Man kom alldeles för sent att fundera på försvarsmaktens resurser. Den här regeringen beslutade vid halvtidsöverläggningen om ett permanent tillägg på cirka 3,5 miljarder euro för ramutgifterna för försvaret, och mer är eventuellt att vänta med anledning av Nato. Vapen, vapensystem, ammunition, soldater, officerare. Hela fältarmén genomgår stora förändringar. Nu betalar vi bland annat för projektet Flottilj 2020, en ny korvett sjösattes nyligen i Raumo. Marinens förmågor liksom också flygvapnets nya jaktplan är absolut nödvändiga utgifter, de tryggar vår suveränitet. Skulle ni, bästa opposition, annullera de här anskaffningarna, eller skulle ni låta bli att betala räntorna på de lån ni har tagit? Det går redan över 3 miljarder euro per år till räntor, mer än till statsandelarna för kommunal basservice, tack vare den skuldsättning som har pågått i 18 år.

Ärade talman,

i regeringen tänker vi på helhetsbilden. Tillväxtåtgärderna omfattar ett stort antal olika åtgärder, av vilka bara en del lindrar beskattningen. Skattelindringar är politik och handlar framför allt om värderingar. Beskattningen av låg- och medelinkomsttagare lindras med över 1,25 miljarder euro under den här valperioden, marginalskatten begränsas till 52 procent av tilläggsinkomsten. Den rödgröna oppositionen skulle säkert gärna ha skärpt progressiviteten i beskattningen och konfiskerat mer av folkets egendom åt staten. Regeringen flyttar tyngdpunkten i beskattningen från beskattning av arbete och företagande till beskattning av konsumtion och i synnerhet skadlig konsumtion. Det här är också vad som rekommenderas i läroböckerna. Förnekar oppositionen nationalekonomiska fakta? Den totala skattegraden sjunker under regeringsperioden – det är en sund riktning. Tyvärr undergräver den låga nativiteten hållbarheten i vårt pensionssystem. Arbetspensionsavgifterna har stigit under hela 2000-talet. Också därför måste den övriga beskattningen lindras. 

För att höja nativiteten beslutade regeringen att öka barnförhöjningen i arbetsinkomstavdraget med 100 miljoner euro. Sänkningen av de högsta marginalskatterna torde betala sig med ränta – det är också vad som har hänt i Sverige, där man har gjort en motsvarande ändring. På basis av regeringsprogrammet och halvtidsöverläggningen lindrar vi beskattningen av arbete med över 1,5 miljarder euro under valperioden. Lindringen av samfundsskatten förbättrar förutsättningarna för ekonomisk tillväxt genom att den leder till ökade investeringar. Det sporrar företagen att öka sina inhemska investeringar och också att flytta utländska investeringar till Finland. Dessutom kan lindringen av samfundsskatten uppmuntra multinationella företag att visa sina vinster i Finland. 

Centerpartiet har självt efterlyst en rättvis lindring av samfundsskatten och en lindring av progressiviteten i beskattningen. När regeringen nu vidtar åtgärder för det här, duger de inte. Det är också mycket intressant att det viktigaste verktyget i socialdemokraternas verktygslåda, finanspolitisk stimulans, inte duger nu när det är den här regeringen som beslutar om det. Beskattningen av förvärvsinkomster lindras nästa år med över en miljard euro – med betoning på medel- och låginkomsttagare – men det duger inte för socialisterna. Nu har man sett allt. Socialdemokratisk stimulanspolitik kan bara öka utgifterna. Socialdemokraternas konstanta stimulerande – besluten om utgiftsökningar under 2000-talet – har varit förödande för Finlands statsfinanser. Säkert kändes det bra att öka utgifterna i en värld med nollräntor. 

Inflationen är måttlig, räntorna ligger på en måttlig nivå. Regeringens strukturella reformer inom den sociala tryggheten och på arbetsmarknaden skapar förutsättningar för högre sysselsättning. Det är ointelligent och vilseledande att påstå att den svaga sysselsättningsutvecklingen är något annat än till största delen konjunkturbetingad.

Ärade talman,

vi vet att utgifterna för det militära försvaret kommer att öka enormt på 2030-talet, inte minst på grund av Natokraven. Vi behöver tillväxt och tillväxtpolitik. Allt kan göras mer rättvist, och tack vare regeringens åtgärder kommer medelinkomsttagare i fortsättningen att få mer pengar i handen. SDP:s ekonomiska politik har alltid byggt på tanken att dina pengar inte är dina. Det som däremot är märkligt är att det borgerliga centerpartiet har låtit sig tjusas av socialdemokraternas sirensång. Med tanke på rödmylleregeringens agerande kan man fråga sig hur oppositionen har mage att ställa en sådan här interpellation. Pengar fanns på blädderblocket, och med Antti Rinnes ord: ”Den här regeringen behöver inte skära i utgifterna!” För samma sällskap duger knappt någon av regeringens sparåtgärder för att korrigera obalansen i ekonomin och sluta bränna skattebetalarnas pengar. 

Samtidigt anser oppositionen att regeringen inte skär ner tillräckligt. Målet att underskottet ska vara högst 1 procent 2027, som nämns i regeringsprogrammet, baserade sig på finansministeriets kalkyler, och det har inte varit regeringens centrala finanspolitiska mål. I en värld med ökande försvarsutgifter står det ändå klart att nästa regering blir tvungen att fortsätta göra anpassningar i samma grad för att vi ska kunna skydda vår kreditvärdering mot ytterligare sänkningar och för att räntenivån på våra lån inte ska bli högre än i jämförelseländerna. Finansministeriets sommarprognos visar oss var vi för närvarande befinner oss i förhållande till det här målet. I prognosen för de offentliga finanserna har i regel endast sådana åtgärder beaktats som det redan har lämnats ett lagförslag om till riksdagen. 

Ärade talman,

regeringen lägger sig inte i innehållet i prognoserna för de offentliga finanserna – det skulle vara olagligt – det är tjänstemännen som svarar för att de dynamiska effekterna beaktas i prognoserna. Våra strukturåtgärder hjälper Finland att nå målet att ha 100 000 nya sysselsatta, förutsatt att konjunkturen vänder, och nu håller den klart på att vända. 

Enligt finansministeriets konservativa helhetsbedömning leder paketet från halvtidsöverläggningen som helhet inte till att den offentliga skuldsättningen ökar. Naturligtvis hoppas och tror vi i regeringen att vårt tillväxtpaket kommer att leda till ekonomisk tillväxt i Finland. Försäljning av egendom är av liten betydelse i helheten, men en bryggfinansieringslösning behövs för att skattelättnaderna ska hinna få en positiv effekt. 

Tillväxtpolitiken är nödvändig i det nya skattefinansiella läget, där Nato kommer att kräva bestående satsningar på försvarsanslagen på upp till 5 procent av bruttonationalprodukten. Det motsvarar cirka 15 miljarder euro per år i dagens pengar. När oppositionen en gång inser de verkliga utmaningarna i våra statsfinanser, kommer den att tacka regeringen. Om oppositionen fick makten skulle knappt några av regeringens nedskärningar upphävas. De skulle inte upphävas, eftersom oppositionen inte har några besparingar i bakfickan. Socialdemokraterna har slut på krutet, och de gröna eller vänsterförbundet kan inte hjälpa till att trolla fram pengar. Under den valperiod som inleds 2027 måste anpassningar i statsfinanserna göras i samma utsträckning som den här regeringen har gjort under den pågående valperioden. Och, kära vänner, för anpassningen räcker det inte med en mekanistisk skärpning av socialförsäkringsavgifterna. Det är troligt att oppositionen i själva verket är mycket nöjd med de nedskärningar och skatteändringar som regeringen redan har gjort. 

Finanspolitiken Hållbara offentliga finanser Orpos regeringsprogram
ekonomi interpellationer regeringsprogram skuldsättning

Se även

Föreslagna lagändringar utvidgar ansvarsområdet för Enheten för utredning av grå ekonomi

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.2.2025 13.42

Utredarna Arto Sulonen och Eero Laesterä överlämnade sin rapport om reformen av statsandelssystemet till kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen 

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:16.12.2024 12.00

Internationella valutafonden stöder regeringens finanspolitiska linje

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.11.2024 14.09

Ministeriernas förvaltningsområdesspecifika produktivitetsprogram har publicerats

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 14.11

Propositionen om statsbudgeten för 2025 har överlämnats till riksdagen

FM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 13.55

Elektroniskt delägarregister underlättar skötseln av dödsboets ärenden

FM
Typ:Nyhet Utgivningsdatum:3.7.2024 10.43
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Delegationen för välfärdsområdenas ekonomi och förvaltning
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Ansökan om finansiering
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation