Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Evenemang
  • Aktuella teman
  • Finansministeriet i sociala medier
  • Beställ material
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Hallituksen vastaus välikysymykseen hallituksen ennätyksellisestä velkaantumisesta

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 4.6.2025 14.22
Tyyppi:Välikysymysvastaus
Riikka Purra.

Valtiovarainministeri Riikka Purra vastasi välikysymykseen hallituksen ennätyksellisestä velkaantumisesta 4. kesäkuuta 2025.

Arvoisa puhemies,

Oppositio on tehnyt välikysymyksen siitä, mitä hallitus aikoo tehdä velkaantumisen taittamiseksi. Kerromme nyt teille. Hallitus on ohjelmassaan sopinut kuuden miljardin sopeutuskokonaisuudesta julkiseen talouteen. Kun tämä ei riittänyt heikentyneen suhdanteen vuoksi, sovimme kehysriihessä 2024 kolmen miljardin euron lisätoimista julkisen velkaantumisen hidastamiseksi. Leikkasimme lisää valtion menoja, ja valitettavasti jouduimme myös korottamaan veroja. Veronkorotukset teimme haitat minimoiden, eli valtaosa veronkorotuksista osui kulutusveroihin. Tavoitteenamme on turvata tuleville sukupolville kestävä julkinen talous, jota ilman ei voida rahoittaa hyvinvointiyhteiskuntamme palveluja, maksaa sairaanhoitajien ja opettajien palkkoja tai armeijan ja poliisin tarvitsemia menoja. 

Haluan muistuttaa oppositiota siitä, mistä velkaantumisessa on kysymys. Suomen kasvutarina loppui kuin seinään jo loppuvuodesta 2007. Keskustalla oli tuolloin hallituksen vetovastuu. Mitään merkittäviä sopeutusohjelmia ei kuitenkaan tehty. Olemme nyt tilanteessa, jossa soteen laitetaan joka vuosi miljardeja euroja lisää veronmaksajien rahaa. Työ on vielä kesken, ja seuraavakin hallitus joutuu jatkamaan sote-mallin korjaamista. Tämä hallitus tekee nyt määrätietoisesti töitä, jotta hyvinvointialueet oikeasti voivat turvata hyvän hoidon ja huolenpidon nykyhetken lisäksi myös tulevaisuudessa. 

Suomi ei voi maantieteelleen mitään. Meidän vastuullamme on 1 300 kilometriä ei vain Suomen, vaan myös EU:n ja Naton itäistä rajaa. Geopoliittinen tilanne kiristyi olennaisesti jo 2014, kun sota Ukrainassa alkoi. Puolustusvoimien resursointiin herättiin aivan liian myöhään. Tämä hallitus päätti puoliväliriihessä noin 3,5 miljardin euron pysyvästä lisäyksestä puolustuksen kehysmenoihin ja lisää on mahdollisesti tulossa Naton vuoksi. Aseita, asejärjestelmiä, ammuksia, sotilaita, upseereita. Koko kenttäarmeija on isossa muutoksessa. Nyt maksamme muun muassa Laivue 2020 -hankkeesta, uusi korvetti laskettiin taannoin vesille Raumalla. Merivoimien kyvykkyydet ilmavoimien uusien hävittäjien lisäksi ovat pakollisia menoja, ne turvaavat suvereniteettiamme. Peruisitteko arvon oppositio nämä hankinnat tai jättäisittekö ottamanne velan korot maksamatta? Korkoihin menee jo yli 3 miljardia euroa vuodessa, enemmän kuin kuntien peruspalveluiden valtionosuuksiin, kiitos 18 vuotta jatkuneen velkaantumisen.

Arvoisa puhemies,

Me ajattelemme hallituksessa isoa kuvaa.  Kasvutoimiin lukeutuu suuri joukko erilaisia toimenpiteitä, joista vain osa on verotusta keventäviä. Verotuksen keventäminen on politiikkaa, ja ennen muuta arvovalinta. Pieni- ja keskituloisten verotusta kevennetään yli 1,25 miljardia euroa tällä vaalikaudella, marginaaliverotusta rajataan 52 prosenttiin lisätulosta. Punavihreä oppositio olisi varmastikin mielellään kiristänyt progressiota, ja konfiskoinut lisää ihmisten omaisuutta valtiolle. Hallituksen verotuksen painopistettä siirretään työn ja yrittämisen verotuksesta kulutuksen ja haittojen verottamiseen. Tämä on myös oppikirjan suositus. Kiistääkö oppositio kansantaloustieteen faktat? Kokonaisveroaste laskee hallituskauden aikana – tämä on terve suunta. Valitettavasti alhainen syntyvyys nakertaa eläkejärjestelmämme kestävyyttä. Työeläkemaksut ovat nousseet koko 2000-luvun. Siksikin muun verotuksen on pakko keventyä. 

Syntyvyyden nostamiseksi hallitus päätti kasvattaa työtulovähennyksen lapsikorotusta 100 miljoonalla. Ylimpien marginaaliverojen alentaminen maksanee itsensä takaisin korkojen kera – näin on käynyt myös Ruotsissa, jossa on tehty vastaava muutos. Hallitusohjelman ja puoliväliriihen perusteella kevennämme pelkästään työn verotusta vaalikaudella yli 1,5 miljardilla eurolla. Yhteisöveron keventäminen parantaa talouskasvun edellytyksiä yhtäältä sen investointeja lisäävien vaikutusten kautta. Se kannustaa yrityksiä lisäämään kotimaisia investointeja, ja myös siirtämään ulkomaisia investointeja Suomeen. Tämän lisäksi yhteisöveron keventäminen voi kannustaa monikansallisia yrityksiä näyttämään voittojaan Suomessa. 

Keskusta on perännyt itse yhteisöveron reilua kevennystä sekä verotuksen progression keventämistä. Kun nyt hallitus tekee tämän suuntaisia toimia, ne eivät kelpaa. On myös varsin erikoista, että sosialidemokraattien työkalupakin keskeisin työkalu, finanssipoliittinen elvytys ei kelpaa nyt, kun siitä päättää tämä hallitus. Ansiotulojen verotuksen kevennys ensi vuonna yli miljardilla eurolla – painottaen keski- ja pienituloisia – ei kelpaa sosialistille. On aikoihin eletty. Sosialidemokraattinen elvytyspolitiikka voi olla vain menoja lisäävää. Sosialidemokraattien pysyväiselvytys - päätösperäinen menojen kasvattaminen 2000-luvulla on ollut tuhoisaa Suomen valtiontalouden kannalta. Menojen lisääminen oli varmasti mukavaa nollakorkomaailmassa. 

Inflaatio on maltillista, korot ovat maltillisella tasolla. Hallituksen rakenteelliset uudistukset sosiaaliturvassa ja työmarkkinoilla luovat edellytyksiä korkeammalle työllisyydelle. On epä-älyllistä ja harhaanjohtavaa väittää, että heikko kehitys työllisyydessä olisi jotakin muuta kuin valtaosin suhdanneperusteista.

Arvoisa puhemies,

Tiedostamme sen, että sotilaallisen maanpuolustuksen menot kasvavat valtavasti 2030-luvulla, jo pelkästään Nato-vaatimusten vuoksi. Tarvitsemme kasvua ja kasvupolitiikkaa. Kaiken voi tosiaan tehdä reilummin, ja kiitos hallituksen toimien, keskituloiselle työntekijälle jää jatkossa rahaa käteen enemmän. SDP:n talouspolitiikka on aina perustunut ajatukselle siitä, että sinun rahasi eivät ole sinun. Sen sijaan on erikoista, että porvarillinen keskustapuolue on lähtenyt lumoutumaan sosialidemokraattien käärmehuilusta. Punamultahallituksen toimet huomioon ottaen on varsin kyseenalaista, miten oppositio kehtaa esittää tällaisen välikysymyksen. Rahaa oli fläppitaululla, ja Antti Rinteen sanoin: ”Tämän hallituksen ei tarvitse lähteä leikkaamaan menoista!”. Samalle porukalle ei kelpaa juuri mikään hallituksen säästötoimi, joilla korjataan talouden epätasapainoa ja veronmaksajien rahan polttamista. 

Oppositio on nyt toisaalta sitä mieltä, että hallitus ei leikkaa tarpeeksi. Hallitusohjelmassa mainittu 1 prosentin alijäämätavoite vuodelle 2027 perustui valtiovarainministeriön jäännöslaskelmaan, eikä se ole ollut hallituksen keskeinen finanssipolitiikan tavoite. On kuitenkin selvää, että lisääntyvien puolustusmenojen maailmassa seuraava hallitus joutuu jatkamaan sopeuttamista samalla mitalla, jotta turvaamme luottoluokitustamme uusilta alentumisilta, ja että lainamme korkotaso ei nouse suhteessa verrokkimaihin. Valtiovarainministeriön kesäennuste kertoo meille sen, missä olemme tällä hetkellä tämän tavoitteen osalta. Julkisen talouden ennusteessa on pääsääntöisesti huomioitu vain sellaisia toimia, joista eduskunnalle on jo annettu lakiesitys. 

Arvoisa puhemies,

Hallitus ei puutu julkisen talouden ennusteisiin sisällöllisesti – tämä olisi laitonta – virkamiehet vastaavat dynaamisten vaikutusten huomioinnista ennusteissa. Rakennetoimemme kyllä auttavat Suomea pääsemään 100 000 lisätyöllisen tavoitteeseen, kunhan suhdanne kääntyy, ja nyt se on selvästi kääntymässä. 

Kokonaisuudessaan valtiovarainministeriön konservatiivisen kokonaisarvion perusteella puoliväliriihen paketti ei lisää julkisen talouden velkaantumista. Toki me hallituksessa toivomme ja uskomme, että kasvupakettimme sysää Suomen talouskasvuun. Omaisuuden myynnin merkitys jää kokonaisuudessa pieneksi, mutta siltarahoitusratkaisu on tarpeellinen, jotta veronkevennykset ehtivät vaikuttaa positiivisesti. 

Kasvupolitiikka on välttämätöntä uudessa verotaloudellisessa tilanteessa, jossa Nato tulee vaatimaan jopa 5 prosentin pysyviä satsauksia puolustusmäärärahoihin suhteessa bruttokansantuotteeseen. Tämä vastaa noin 15 miljardia euroa vuodessa nykyrahassa. Kun oppositio joskus ymmärtää valtiontaloutemme todelliset haasteet, se kiittää hallitusta. Jos oppositio pääsisi valtaan, juuri mitään hallituksen toteuttamia leikkauksia ei peruttaisi. Niitä ei peruttaisi, koska oppositiolla ei ole mitään säästöjä takataskussaan. Sosialidemokraattien takki on tyhjä, eikä vihreiden tai vasemmistoliiton taikaseinästä ole avuksi. Vuonna 2027 alkavalla vaalikaudella valtiontaloutta pitää sopeuttaa saman verran, mitä tämä hallitus on kuluvalla vaalikaudella sopeuttanut. Ja sopeuttamiseksi ei hyvät ystävät riitä sosiaalivakuutusmaksujen mekanistinen kiristys. On luultavaa, että oppositio on tosiasiassa varsin tyytyväinen hallituksen jo tekemiin leikkauksiin ja veropäätöksiin. 

Kestävä julkinen talous Orpon hallitusohjelma Talouspolitiikka
hallitusohjelmat talous velkaantuminen välikysymykset

Se även

Föreslagna lagändringar utvidgar ansvarsområdet för Enheten för utredning av grå ekonomi

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:7.2.2025 13.42

Utredarna Arto Sulonen och Eero Laesterä överlämnade sin rapport om reformen av statsandelssystemet till kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen 

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:16.12.2024 12.00

Internationella valutafonden stöder regeringens finanspolitiska linje

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:8.11.2024 14.09

Lagändringar effektiviserar informationsutbytet för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:10.10.2024 14.04

Ministeriernas förvaltningsområdesspecifika produktivitetsprogram har publicerats

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 14.11

Propositionen om statsbudgeten för 2025 har överlämnats till riksdagen

VM
Typ:Pressmeddelande Utgivningsdatum:23.9.2024 13.55
Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Förlängning av tiden för täckande av underskott
        • Coronastöd till kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Digi i vardagen -delegationen
          • Digi i vardagen verksamhetsberättelse
            • Digitaliseringen får inte marginalisera
            • Digitala färdigheter nya medborgarfärdigheter
            • Alla gynnas av tillgänglighet
            • Problem med identifiering
            • Hur påverkar digitaliseringen människors vardag?
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation