Försöket med förlängda öppettider för de gemensamma serviceställena upphör
Ett försök med regelbundna förlängda öppettider har genomförts vid de gemensamma serviceställena för den offentliga förvaltningen i Lahtis och Villmanstrand. Försöket som inleddes i september avslutas för denna gång, men utvecklingen av öppettiderna för de gemensamma serviceställena fortsätter inom ramen för projektet för att reformera statens service- och lokalnät.
Från och med början av september har man kunnat sköta ärenden vid de gemensamma serviceställena i Lahtis och Villmanstrand fram till klockan 18 på tisdagar. Serviceställena har erbjudit allmän rådgivning om uträttande av ärenden hos myndigheter, digitalt stöd och dessutom har man har kunnat lämna in handlingar till myndigheterna. En del myndigheter har också erbjudit kunderna personlig service med tidsbokning eller könummer.
Kunderna önskade flexibilitet i öppettiderna, arbetstagarna framförhållning
Antalet besökare under de förlängda öppettiderna var dock relativt litet i både Lahtis och Villmanstrand. Antalet kunder varierade från vecka till vecka, men kundbesöken var klart flest mellan klockan 8 och 16.15.
Under hösten bad man både kunder och personal ge respons på de förlängda öppettiderna och servicestället i allmänhet. Största delen av kunderna ansåg det vara viktigt att kunna uträtta ärenden hos myndigheterna efter klockan 16.15, eftersom detta medför flexibilitet för i synnerhet dem som arbetar. Merparten ansåg likväl att de nuvarande öppettiderna i tillräcklig utsträckning motsvarar deras behov.
Även de anställda i kundtjänsten noterade på basis av svaren betydelsen av de förlängda öppettiderna för kunderna, men största delen av de anställda ville sluta arbetsdagen klockan 16.15. Merparten av responsgivarna ansåg att kunderna efter normala öppettider ska ges betjäning endast med tidsbokning. Det skulle bidra till att förutse behovet av personal och garantera kunden snabba och smidiga tjänster.
Resultaten av försöket med förlängda öppettider kan utnyttjas i den fortsatta utvecklingen av projektet för service- och lokalnätet
Både kunderna och personalen anser att det i stället för förlängda öppettider på eftermiddagar vore viktigare att myndigheternas betjäningstider är mer enhetliga. Därför önskar man att myndigheter med kortare betjäningstider ska utvidga sin kundbetjäning inom ramen för ämbetsverkets normala öppettider.
Den lagstiftning som trädde i kraft vid ingången av året ger myndigheterna möjlighet att iaktta friare öppettider. I och med att reformen av service- och lokalnätet framskrider är det också nödvändigt att granska behovet av lagstiftningsändringar, så att serviceprincipen i fråga om kundbesök tillgodoses även vid de gemensamma serviceställena. Utvecklingen av öppettiderna är ett av projektets viktigaste utvecklingsområden under 2024.
Ytterligare information:
Konsultativ tjänsteman Jaana Salmi, tfn 0295 530 286, jaana.salmi(a)gov.fi