Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja

Valtiosihteeri kansliapäällikkönä Juha Majanen:
Kestävä julkinen talous vaatii pitkäjänteistä työtä

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 24.6.2025 9.20
Tyyppi:Kolumni
Valtiosihteeri kansliapäällikkönä Juha Majanen.

Hallitus on päättänyt useista toimista, jotka pyrkivät kääntämään Suomen julkisen sektorin velkaantumisen laskuun. Julkisen talouden tilanne on silti vaikea. Julkista taloutta vahvistavia toimia tarvitaan myös tulevilla vaalikausilla osin puolustusmenojen kasvattamisen tarpeen takia.

Hallitus on päättänyt useista toimista, jotka pyrkivät kääntämään Suomen julkisen sektorin velkaantumiskäyrää alaspäin. Ne jarruttavat menojen kasvua, lisäävät verotuloja ja vauhdittavat talouskasvua. Toimet ovat uskottavia, ja moni niistä on taloutta arvioivien kansainvälisten järjestöjen ja valtiovarainministeriönkin suosittamia. Julkisen talouden tilanne on silti vaikea. Uutena tekijänä etenkin puolustusmenojen kasvu painaa raskaasti sen näkymiä seuraaville kahdelle eduskuntavaalikaudelle, ja samaan suuntaan vaikuttaa velanhoitomenojen kasvu. Suomen velanhoitokyvyn turvaaminen on nyt tavoitteena entistäkin tärkeämpi.

Vaalikauden alussa näytti siltä, että julkisen talouden vahvistaminen 6 miljardin euron verran taittaisi velkasuhteen kasvun laskuun kuluvalla vaalikaudella ja pidempiaikainen lasku edellyttäisi 3 miljardin euron lisävahvistamista seuraavalla vaalikaudella. Vuosi sitten todettiin, että samaan tavoitteeseen tarvitaankin kuuden sijaan 9 miljardia euroa jo tällä vaalikaudella. Nyt näyttää siltä, että velkasuhteen kasvun pysäyttämiseksi vaalikauden lopussa tarvitaan 1 miljardia euroa lisäsopeutusta ja myös ensi vaalikaudella aiemmin arvioitua suurempia toimia.

Seuraavalla vaalikaudella velkasuhde on saatava käännettyä laskevalle uralle samaan aikaan, kun uudet linjaukset puolustusmenojen lisäämisestä 3,5 prosenttiin alkanevat vaikuttaa. Tämän puolustusmenoja koskevan tavoitteen saavuttaminen vaatii 2030-luvulla yli 4 miljardia euroa lisää verrattuna vuoden 2025 puolustusmenotasoon. Lisäksi valtion vuotuisten velanhoitomenojen arvioidaan kasvavan nykyisestä noin 3 miljardista eurosta niin, että ne ovat vuosikymmenen lopussa noin 5 miljardia euroa.

Ottaen huomioon näköpiirissä olevat menopaineet ja ennustetun hitaahkon kasvun, velkasuhteen taittaminen maltillisesti laskevalle uralle ensi vaalikaudella ilman tälle vaalikaudelle ajoittuvia lisätoimia vaatisi mittaluokaltaan noin 6–10 miljardin euron julkisen talouden lisävahvistamisen. Arvio on monella tavoin karkea ja tietysti epävarma, mutta kertoo siitä, kuinka vakavasti ja pitkäjänteisesti julkisen talouden hoitoon on suhtauduttava.

Kun velkasuhde on tarpeen pitää selkeästi laskevalla uralla myös vuonna 2031 alkavalla vaalikaudella, voi vielä sinnekin nykynäkymien mukaan jäädä julkisen talouden lisävahvistamista jopa useamman miljardin euron edestä. Tarve on sitä pienempi, mitä enemmän vahvistamista tehdään tällä ja ensi vaalikaudella. Kun tällaiset toimet tehdään kahdella seuraavalla vaalikaudella, ei sen jälkeiselle ajalle ole näköpiirissä tarvetta lisätoimiin julkisen talouden vahvistamiseksi.

Talouden epävarmuus jarruttaa nyt julkisen talouden vahvistumista

Keskeinen syy maalin karkaamiseen tällä vaalikaudella liittyy meillä ja maailmalla yleisesti vallitsevaan epävarmuuteen, joka on saanut kuluttajat ja yritykset pitämään käsijarrun päällä huolimatta inflaation hellittämisestä, palkkojen noususta ja korkojen laskusta. Sama vaivaa meidän perinteisiä  vientimarkkinoitamme. Valtiovarainministeriö ja muut ennustelaitokset ovat jo pidempään ennustaneet, että käänne parempaan on tapahtumassa ja talous piristyy pian selvästi. Taustalla on ollut se oletus, että joko epävarmuudet poistuvat tai sitten talous lopulta sopeutuu uusiin olosuhteisiin. 

Talousdata meillä ja muualla Euroopassa näytti vuoden 2025 talvella varsin lupaavalta. Vaikka selkeää näkymää Venäjän hyökkäyssodan päättymisestä ei ollut, sodan aiheuttamia epävarmuuksia oli ehkä jo opittu hallitsemaan ja luottamus oli paranemassa. Tilanne kääntyi taas huonommaksi, kun mukaan tulivat uudet kauppapoliittiset jännitteet. Ne näyttävät aiheuttaneen uuden vakavan epävarmuuden aallon, johon talouden ei edes ole ihan helppo sopeutua. Tällä kertaa jännitteet lisäksi toivat mukanaan uuden piirteen valtioiden velkamarkkinoille. Yhdysvaltain liittovaltion velkakirjamarkkinoiden ajoittaisten huolien vetämänä valtioiden velka on joutumassa aiempaa selkeämmin valokeilaan.

Toinen syy velkaantumisen pysäyttämisen hitaaseen etenemiseen liittyy ajoitukseen sekä negatiivisten riskien toteutumiseen. Yhdeksän miljardin euron julkisen talouden vahvistamisesta arvioidaan vuoteen 2027 mennessä toteutuvan suurin osa mutta ei kaikkea. Mittavien, lähes 90 000 lisätyölliseen yltävien työllisyystoimien vaikutukset näkyvät selkeämmin vasta, kun työvoiman kysyntä alkaa elpyä. Vaikka hyvinvointialueilta on viime aikoina kuultu hyviäkin uutisia, on epävarmaa, kuinka paljon ne onnistuvat kohentamaan talouskehitystään vaalikauden loppuun mennessä. 

Lisäksi julkista taloutta vahvistavien toimien rinnalla hallitus on tehnyt toisen suuntaisia toimia kuten turvallisuusmenojen lisäyksiä sekä kasvupanostuksia, jotka heikentävät julkista taloutta lyhyellä aikavälillä. Alijäämää ovat kasvattaneet myös merkittävät sosiaaliturvamaksujen alennukset etenkin  työttömyysvakuutusmaksujen osalta. Vaalikautta on kuitenkin vielä jäljellä, ja on mahdollista, että julkinen talous vahvistuu enemmän kuin nyt arvioidaan.

Nopea talouskasvu vaatisi rauhaa, innovaatioita ja vahvempaa yksityisen sektorin panosta 

Taloudenkin näkökulmasta nyt todella kaivattaisiin Venäjän oikeudettoman hyökkäyssodan loppumista ja kestävää, oikeudenmukaista rauhaa Ukrainaan sekä pitkäaikaisia ratkaisuja tullikysymyksiin. Näkymä seuraaville vaalikausille korostaa sitä, että talouskasvulla ja sitä kautta laajenevilla veropohjilla on aivan keskeinen merkitys tulevaisuudellemme. Kun yleisen talouskehityksen käänne parempaan lopulta tapahtuu, tällä vaalikaudella toteutetut Suomen talouden suorituskyvyn parannukset alkavat näkyä. Innovatiivisena, osaavana ja kilpailukykyisenä taloutena meidän on mahdollista tarttua esimerkiksi puolustusteollisuuden, kaksikäyttötuotteiden, tekoälyn, kyberturvallisuuden, kvanttilaskennan, matkailun, meriteollisuuden, radioteknologian, sähkön ja vedyn tai puhtaan teräksen kysynnän kasvun tuomiin mahdollisuuksiin. Entistä toimivammat työmarkkinat allokoivat osaajat tehokkaasti töihin, ja työllisyysasteessa on mahdollisuus päästä pohjoismaiselle tasolle. Suomesta tulee kyllä vauraampi.

Yksityisen sektorin merkitys on ratkaiseva. Julkinen valta on tehnyt poikkeuksellisen paljon yritysten toiminta- ja investointiympäristön eteen. Esimerkiksi verotuloja vähentäviin reformeihin ei ole varaa, vaikka niitä eri puolilla haaveissa olisikin. Nyt yritysten ja yksityisen sektorin on otettava vetovastuuta  taloudesta.

Talouden vakaus edellyttää vastuullista finanssipolitiikkaa

Julkisen sektorin tehtävä keskittyy lähitulevaisuudessa keskeisesti velkaantumisen pysäyttämiseen ja velkasuhteen kääntämiseen laskevalle uralle. Kaukana ovat ne nelisen vuotta sitten vallinneet ajat, jolloin Suomen valtion vuotuiset velanhoitokulut olivat alle miljardin euron ja alaa valtasi käsitys, jonka mukaan maailma on siirtynyt pitkän nollakorkojen ja nollainflaation ajan myötä maailmaan, jossa valtioiden velalla ei ole oikeastaan merkitystä eivätkä korot koskaan nouse. Nyt on toisin. Valtion velanhoitokyky, finanssipolitiikan ennakoitavuus ja kyky tehdä tarvittaessa ikäviäkin päätöksiä tavoitteissa pysymiseksi korostuvat, kun markkinat arvioivat valtioita velallisina. Valtioiden velkamarkkinoihin liittyy myös se piirre, että velka voi kasvaa suureksikin ilman merkittävää kasvua valtion velanoton hinnassa, mutta jos luottamus syystä tai toisesta kerran horjuu, sillä voi olla suuria vaikutuksia velanhoitokustannuksiin ja jopa velan saatavuuteen. Jatkuvasti ylöspäin kipuava velkakäyrä hermostuttaa valtion papereihin sijoittavia ja luottoluokittajia. Se myös luo epävarmuutta laajemminkin talouteen, muun muassa yrityspäättäjien ja kuluttajien mielialoihin. Osa houkuttelevaa investointiympäristöä on vastuullinen ja ennakoitava julkisen talouden hoito.

On varmistettava, että päätetty 9 miljardin kokonaisuus toteutuu, ja lisäksi on oltava valmis jopa uusiin sopeutustoimiin vielä tällä vaalikaudella, jotta velkaantuminen saadaan pysäytettyä ja helpotettua samalla  seuraavan vaalikauden urakkaa. Kuluvalle vaalikaudelle suositeltava lisäsopeutustoimien mittaluokka on noin 1 miljardia euroa, jonka jälkeen seuraavalla vaalikaudella velkakäyrän taittaminen alaspäin edellyttäisi mittaluokaltaan noin 5–9 miljardin euron julkisen talouden lisävahvistamistoimia, kun otetaan huomioon muun muassa EU:n finanssipoliittiset säännöt. Mittakaava riippuu muun muassa puolustusmenojen kasvuvauhdista ja velanhoitomenojen kehityksestä sekä talouskasvusta eli paljolti siitä, kuinka hyvin Suomen talous, meidän  yrityssektorimme, työntekijämme ja kuluttajamme sopeutuvat uuteen tilanteeseen ja luottavat pärjäämiseensä. Helppoa ei tule olemaan, mutta tulevaisuuden eteen kannattaa tehdä työtä.

Juha Majanen 
Valtiosihteeri kansliapäällikkönä

Talouspolitiikka
julkinen talous julkinen velka menot puolustusmenot talous talous talouskasvu velanhoito velat

Tutustu myös

Hallituksen julkista taloutta vahvistavista toimista ja niiden vaikutuksesta velkaantumiseen

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:29.8.2025 14.09

Talous toipuu kauppakiistojen ja epävarmuuden varjossa

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:16.6.2025 11.02

Kauppasota uhkaa Suomen talouden toipumista ja jo ennestään haurasta julkista taloutta

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:30.4.2025 11.02

Onko meillä malttia vaurastua?

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:17.4.2025 14.49

Valtiovarainministeri Purra: Työn verotusta on mahdollista keventää ehdollisesti

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:18.11.2024 11.33

Taloudelliseen kasvuun uudistumalla ja asennemuutoksella

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:18.11.2024 11.29
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot