Regeringens proposition
Personliga besök tryggas tack vare statens gemensamma kundserviceverksamhet

De statliga myndigheterna ska i fortsättningen vara skyldiga att erbjuda kundservice vid Finlandsdiskarna. Genom ändringarna säkerställer man en möjlighet i hela landet även för de kunder som inte kan eller vill använda de statliga myndigheternas e-tjänster att uträtta ärenden.
De statliga myndigheterna betjänar kunder i första hand digitalt. I fortsättningen ska myndigheterna vara skyldiga att tillhandahålla kundservice vid Finlandsdiskarna antingen med sin egen personal eller via distansservice. Kunden kan få stöd för sin ärendehantering av en servicerådgivare.
Genom regeringspropositionen säkerställs tillgången till traditionella kundbesök i hela landet för de kunder som inte använder e-tjänster. Kundservicen tillhandahålls i form av myndighetssamarbete i gemensamma lokaler och enligt en gemensam modell.
”Genom denna reform tryggar vi kundernas möjlighet att uträtta ärenden hos myndigheterna i hela landet. Myndigheternas gemensamma verksamhetsställen förenhetligar också kvaliteten på servicen mellan olika myndigheter och på olika håll i Finland”, konstaterar kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.
En styrgrupp bestående av myndigheter som är skyldiga att medverka vid de gemensamma kundserviceställena beslutar om modellen för gemensam kundservice och vart Finlandsdiskar ska placeras. Statsrådet ställer upp strategiska mål för den gemensamma kundservicen i en plan som godkänns varje regeringsperiod.
Det nya Tillstånds- och tillsynsverket svarar för utvecklandet och samordningen av statens gemensamma kundservice
Propositionen är en del av reformen av statens service- och lokalnät, där man skapar ett gemensamt kundservicenätverk för statsförvaltningen och övergår till gemensamma kontorslokaler före 2030. Staten främjar dessutom koncentreringen av FPA:s, kommunernas och välfärdsområdenas kundservice till Finlandsdiskarna. Målet med reformen är att uppnå årliga besparingar på 50 miljoner euro före 2030.
Propositionen har dessutom ett samband med reformen av statens regionförvaltning, där statens tillstånds- och tillsynsuppgifter koncentreras från flera för närvarande verksamma ämbetsverk till det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket. Tillstånds- och tillsynsverket ges en central roll inom planeringen, utvecklingen och uppföljningen av den gemensamma modellen för statens kundservice och nätverket av gemensamma kundserviceställen.
Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2026, då även Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet.
Mer information:
Elina Isoksela, lagstiftningsråd, tfn 0295 530 116, elina.isoksela(at)gov.fi