Julkishallinto valmiina digikiriin
– Suomella on ollut johtava asema digitalisaatiossa, mutta julkishallinnon osalta kehitys on viime vuosina taantunut. Valtiokonttorin tekemän selvityksen mukaan julkishallinnossa tehdään tällä hetkellä paljon päällekkäistä työtä ja nykyteknologioiden suomia mahdollisuuksia ei hyödynnetä riittävästi. Lisäksi kukin viranomainen kehittää palveluitaan ja järjestelmiään itsenäisesti. Tämä on paitsi tehotonta, ja myös hankaloittaa kansalaisten asiointia julkishallinnon kanssa. Julkishallinnon on uudistuttava, todetaan selvityksessä, jonka Valtiokonttori luovutti 12. tammikuuta kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.
Valtiokonttori selvitti valtiovarainministeriön toimeksiannosta, millaisilla toimenpiteillä valtionhallinnon digitalisaatiota voidaan parantaa ja tuottavuutta lisätä. Virastojen haastatteluissa kävi ilmi, että ne ovat halukkaita ja valmiita digikiriin. Digitalisaatiolla tarkoitetaan tässä kokonaisvaltaista toimintatapojen uudistamista, joka sisältää esimerkiksi mobiiliteknologioiden ja avointen tietovarantojen hyödyntämistä.
– Hallitusohjelman mukaisesti digitalisaatio on hallituksen strategian läpileikkaava teema. Valtiokonttorin tekemä selvitys on erinomainen lähtökartoitus julkisten palveluiden digitalisaation arkipäiväistämiselle. Selvityksen konkreettisten toimenpide-ehdotusten toteuttaminen on saatava ripeästi liikkeelle kaikilla hallinnonaloilla. Yksi selvityksen tärkeä havainto on, että vältetään ylisuunnittelua ja opitaan mieluummin toimimalla ja kokeilemalla, kertoo kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Palveluita kehitettävä kansalaisten näkökulmasta
– Kansalaisten ei tarvitsisi kulkea luukulta toiselle, jos viranomaisten järjestelmissä olevaa tietoa jaettaisiin viranomaisten kesken sähköisesti. Nyt lainsäädäntö estää monin paikoin tietojen vaihtamista. Lainsäädäntöä on päivitettävä, jotta mittava palveluiden digitalisaatio on mahdollista, sanoo Valtiokonttorin pääjohtaja Timo Laitinen.
Palveluita on kehitettävä ennen kaikkea kansalaisten ja käyttäjien näkökulmasta. Julkisen sektorin eri toimijoiden oma identiteetti ei ole asiakkaille merkityksellinen. Valtiota ja kenties koko julkista sektoria tulee tässä suhteessa tarkastella yhtenä kokonaisuutena hallinnonala- ja virastorajat unohtaen. Valtion ja kuntien on tehtävä nykyistä tiiviimmin yhteistyötä.
– Selvityksessä tuli useasti esille, että eri viranomaiset ylläpitävät lähes samoja tietoja. Esimerkiksi yritysten ja yhteisöjen perustietoja rekisteröidään sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteriin että Tilastokeskuksen yritysrekisteriin. Lisäksi yritystä perustettaessa yrittäjän on asioitava lukuisten viranomaisten kanssa ja myös neuvontaa tarjotaan monelta eri luukulta. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia tänään julkaistavassa loppuraportissamme. Viranomaisten päällekkäisiä vastuita tulee selkeyttää ja viranomaistietoa hyödyntää tehokkaammin, toteaa pääjohtaja Laitinen.
Selvityksen loppuraportissa Valtiokonttori esittää lukuisia toimenpiteitä, joilla julkishallinnon digitalisaatiossa päästään eteenpäin. Osa uudistuksista on toteutettavissa nopeasti ja osa vaatii uutta ajattelua ja tarkkaa valmistelua usean viranomaisen yhteistyönä. Tärkeintä on, että liikkeelle lähdetään heti. Lisäksi Valtiokonttori ehdottaa, että vastuu julkishallinnon digitalisaation kehittämisestä ja edistämisestä annetaan jollekin valtionhallinnon toimijalle.
Lisätietoja:
erityisavustaja Tuomas Vanhanen, puh. 02955 530 216, [email protected]
erityisasiantuntija Tero Meltti, valtiovarainministeriö, puh. 02955 30770, [email protected]
pääjohtaja Timo Laitinen, Valtiokonttori puh. 0295 50 2200, [email protected]
toimialajohtaja Mikko Kangaspunta, Valtiokonttori puh. 0295 50 2277, mikko.kangaspunta@valtiokonttori
Selvityksen loppuraportti ”Valmiina digikiriin”
..................................
Elo-joulukuussa 2015 Valtiokonttori haastatteli 48 virastoa ja keräsi niiltä konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla valtion virastojen ja laitosten tuottavuutta ja vaikuttavuutta voidaan parantaa. Kehitysehdotuksia saatiin yli tuhat. Analyysin tuloksena Valtiokonttori esittää selvityksen loppuraportissa 34 toimenpidekokonaisuutta, joilla on saavutettavissa merkittäviä vaikuttavuus- ja tuottavuushyötyjä valtionhallinnossa. Loppuraportti luovutettiin kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle 12.1.2016. Työ jatkuu valtionvarainministeriön asettaman DigiNYT (Digitalisaatio 2020) -seurantaryhmän johdolla.