Valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjausryhmä
VM072:00/2024 Toimielin
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Ohjausryhmä vastaa valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta. Ohjausryhmä toimii myös valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohankkeen ohjausryhmänä vastaten sen strategisesta ohjauksesta ja seuraamalla hankkeen etenemistä.
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero VM072:00/2024
Asianumerot VN/12155/2024
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 22.9.2023 – 30.6.2026
Asettamispäivä 22.9.2023
Toimielimen tyyppi Ohjausryhmä
Yhteyshenkilö
Janne Öberg, Finanssineuvos, yksikön päällikkö
puh. +358 295 530 473
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
LAINSÄÄDÄNTÖHANKKEEN (22.9.2023-30.6.2026) tavoitteena on valmistella hallitusohjelman linjausten mukaiset muutokset lainsäädäntöön niin, että uudet viranomaiset voivat aloittaa toimintansa viimeistään vuonna 2026 vaarantamatta kuitenkaan käynnissä olevien prosessien sujuvuutta.
Tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja.
Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.
Lainsäädäntöhankkeen tehtävänä on:
1. Valmistella hallituksen esityksen muotoon hallitusohjelman mukaiset lainsäädäntömuutokset vaikutusarviointeineen Valviran, aluehallintovirastojen, ELY-keskusten ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtävien ja hallinnon organisoinnista uuteen valtakunnalliseen virastoon, Elinvoimakeskuksiin sekä Ahvenanmaan valtionvirastoon.
2. Tunnistaa hallitusohjelman linjausten johdosta mahdollisesti muodostuvat uuden valtakunnallisen viraston ja muiden keskushallinnon virastojen tehtävien päällekkäisyydet sekä valmistella osaksi hallituksen esitystä ratkaisut näiden päällekkäisyyksien poistamiseksi.
3. Tehdä ehdotukset tarvittavista toimenpiteistä asian jatkovalmistelua varten ml. toimeenpanohankkeen asettaminen ja resursointi.
Hallituksen esitys tulee lähettää lausuntokierrokselle ennen kesälomakautta 2024 ja se tulee antaa eduskunnalle kevätkaudella 2025.
Hankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta vastaa ohjausryhmä. Ohjausryhmä raportoi työstään yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmälle sekä tarvittaessa muille ministeriryhmille.
TOIMEENPANOHANKKEEN (12.4.2024–31.12.2025) tavoitteena on toteuttaa uuden valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston suunnittelu ja perustaminen. Lähtökohtana on viraston perustoiminnan ja asiakaspalvelun sujuvuuden turvaaminen mahdollisimman laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toimeenpanohankkeessa noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja osallistetaan henkilöstöä muutoksen valmistelussa laaja-alaisesti.
Ohjausryhmän tehtävänä on
• Seurata toimeenpanohankkeen etenemistä
• Vastata toimeenpanohankkeen strategisesta ohjauksesta.
Tiivistelmä
Ohjausryhmä vastaa valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta. Ohjausryhmä toimii myös valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohankkeen ohjausryhmänä vastaten sen strategisesta ohjauksesta ja seuraamalla hankkeen etenemistä.
Lähtökohdat
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa ”Vahva ja välittävä Suomi” on linjattu valtion aluehallinnosta seuraavasti:
Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja. Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.
Ensisijaisesti tämä tarkoittaa lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien kokoamista uuteen perustettavaan monialaiseen virastoon, johon yhdistetään Valvira, Aluehallintovirastot sekä ELY-keskusten Y-vastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät. Uudessa virastossa ympäristöön liittyvät lupa- ja valvontatehtävät muodostavat yhden yhtenäisen kokonaisuuden.
Viraston pääasiallinen ohjausvastuu osoitetaan valtiovarainministeriölle. Virastolla on valtakunnallinen toimivalta. Alueellinen läsnäolo ja toimintakyky turvataan hyvinvointialueiden yhteistoiminta-alueisiin perustuen. Virastolla voi kuitenkin olla tätä laajempi toimipisteverkosto. Uudistuksessa varmistetaan kielellisten oikeuksien toteutuminen. Erityistä huomiota kiinnitetään varautumisvastuiden aukottomaan toteutumiseen ja yhteistoiminnan toteutumiseen alueellisten viranomaisten kanssa.
ELY-keskusten puitteissa järjestetyn hallinnon osalta lähtökohtana on monialainen valtion aluehallinto, joka kootaan nykyistä vahvemmille alueille Elinvoimakeskuksiin. Uudistamisessa huomioidaan käynnissä oleva TE-uudistus. Elinvoimakeskukset ja niiden alueet muodostetaan nykyisten täyden palvelun ELYjen pohjalta mahdollistaen tarvittaessa korkeamman toimipistemäärän. Elinvoimakeskusten määrää voidaan kasvattaa enintään yhdellä elinvoimakeskuksella palveluiden turvaamiseksi molemmilla kansalliskielillä. Edelleen mahdollistetaan elinvoimakeskusten erikoistuminen ja keskinäinen työnjako.
Valtion aluehallinnon uudistamisen osalta valmistelu tehdään niin, että uuden mallin mukaan järjestetty valtion aluehallinto käynnistää toimintansa lähtökohtaisesti vuoden 2025, mutta viimeistään vuoden 2026 alusta. Varmistetaan, ettei muutosvaihe vaaranna käynnissä olevien prosessien sujuvuutta. Uudistamisessa huomioidaan valtionhallinnon tuottavuusohjelma ja toimintamenojen sopeutustarve.
Lisäksi hallitusohjelmassa on linjattu suoraan virastorakenteeseen kytkeytyen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta ja ympäristöllisten menettelyjen kehittämisestä seuraavasti:
Yhtenäistetään sosiaali- ja terveyspalveluiden valvontaa. Kootaan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät yhden viraston alaisuuteen. Varmistetaan, että valvonta sekä lupakäytännöt ovat yhdenvertaiset sekä julkiselle että yksityiselle palveluntuotannolle.
Valtakunnalliselle, monipaikkaiselle sote- ja pela-valvontaviranomaiselle varmistetaan riittävät resurssit muun muassa ammattihenkilövalvontaan ja laillistamisprosessien sujuvoittamiseen.
Investointien edistämiseksi edetään kohti yhden luukun mallia, jossa asiointi ja lupien haku tapahtuu keskitetysti ja digitaalisesti yhden, toimivan ja käyttäjälähtöisen lupaprosessin kautta. Yhdellä viranomaisella on vastuullaan lupaprosessin eteneminen ja koordinointi tarvittavine selvityksineen. Tämä viranomainen vastaa myös siitä, että luvan hakijalla on mahdollisuus etukäteen keskustella luvitukseen liittyvistä velvollisuuksista, selvitystarpeista ja reunaehdoista. Tavoitteena on, että yllättäviä lisäselvitys- ja täydennyspyyntöjä voitaisiin hyvällä yhteistyöllä ja ennakoinnilla vähentää. Tavoitteena on myös, että luvituksen kokonaisuutta toteutetaan viranomaisten ja hanketoimijoiden yhteistyöllä rinnakkain, eikä irrallisina peräkkäisinä palasina.
Ympäristölupakäsittelyn viranomaisten erityisosaamista on tarve käyttää monipuolisemmin eri puolilla Suomea tapahtuvien investointien luvituksessa. Nykyisellään valtion virastojen rajat (AVIt, ELYt) vaikeuttavat tehokasta toimintaa. Ympäristölupakäsittely (lupa-, valvonta- ja ohjaustehtävät) kootaan juridisesti yhtenä viranomaisena toimivaan valtakunnalliseen kokonaisuuteen, jossa hyödynnetään monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia. Ympäristöluvitusta käsitteleviä toimipisteitä on jatkossakin kattavasti eri puolilla Suomea, ja valvontatehtävien riippumattomuudesta huolehditaan.
Sujuva luvitus sekä siitä syntyvä puhdas siirtymä ja talouskasvu varmistetaan huolehtimalla lupaviranomaisten ja hallinto-oikeuksien hyvästä asiakaspalvelukyvystä ja johtamisesta, toimivista digitaalisista järjestelmistä sekä riittävästä resursoinnista.
Lisätietoja
Sihteeristö
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kekki, Marjo
Erityisasiantuntija
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Keski-Hakuni, Laura
Erityisasiantuntija
ympäristöministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Laiho, Marko
Neuvotteleva virkamies
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Lehto, Miira-Maria
Erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Merin, Marcus
Yli-insinööri
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Sihvola, Sanna
Neuvotteleva virkamies
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Öberg, Janne
Finanssineuvos, yksikön päällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Sihteeri
22.9.2023 – 30.6.2026
Blinnikka, Päivi
Johtava asiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Korpi, Juho
Kehittämisjohtaja
ympäristöministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
14.12.2023 – 30.6.2026
Saarinen, Mikko
Finanssineuvos
valtiovarainministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Siikavirta, Jaska
Johtaja
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Westerholm, Leena
Vesihallintoneuvos
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Ohjausryhmä
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Laavi, Elina
Valtiosihteeri
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
22.9.2023 – 30.6.2026
Hartikainen, Teemu
Ministerin erityisavustaja
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Varapuheenjohtaja
22.9.2023 – 30.6.2026
Antila, Raimo
Osastopäällikkö
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Asiantuntija
22.9.2023 – 30.6.2026
Cantell-Forsbom, Anna
Osastopäällikkö
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Damski, Juhani
Kansliapäällikkö
ympäristöministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Huovinen, Susanna
Alivaltiosihteeri
valtiovarainministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Jaatinen, Timo
Kansliapäällikkö
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Jäsen
6.11.2023 – 30.6.2026
Kivimäki, Minna
Kansliapäällikkö
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Kohvakka, Kimmo
Pelastusylijohtaja
sisäministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Lehikoinen, Anita
Kansliapäällikkö
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Lindgren, Marjo
Valtiosihteeri
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Jäsen
21.12.2023 – 30.6.2026
Majanen, Juha
Valtiosihteeri kansliapäällikkönä
valtiovarainministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Nerg, Päivi
Valtiosihteeri
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Niemi, Veli-Mikko
Kansliapäällikkö
sosiaali- ja terveysministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Nylander, Mikaela
Valtiosihteeri
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Pesonen, Pekka
Kansliapäällikkö
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Pimiä, Kirsi
Kansliapäällikkö
sisäministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 30.6.2026
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Öberg, Janne
Finanssineuvos, yksikön päällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
22.9.2023 – 30.6.2026
Kaila, Minna-Mari
osastopäällikkö
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Jäsen
22.9.2023 – 15.2.2024
Makkonen, Teija
Valtiosihteeri
oikeusministeriö
Rooli: Jäsen
22.9. – 21.12.2023
Packalen, Tuula
Osastopäällikkö
maa- ja metsätalousministeriö
Rooli: Henkilökohtainen varajäsen
22.9.2023 – 15.2.2024
Peltonen, Petri
Alivaltiosihteeri
työ- ja elinkeinoministeriö
Rooli: Jäsen
22.9. – 6.11.2023