Tuottavuusohjelman koordinointi- ja seurantaryhmä
VM047:01/2009 Kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on:
1. Koordinoida ja arvioida 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelmatyötä työsuunnitelmassa mainituilla seitsemällä eri osa-alueella.
2. Ohjata kaupunkeja käynnistämään kärkihankkeita, seurata ja koordinoida hankkeiden toteutusta.
3. Seurata 20 kaupungin tuottavuuskehitystä hyödyntäen näiden kuntien kärkihankkeessa kehitettyjä tuottavuusmittareita.
4. Järjestää 20 suurimman kaupungin, ministeriöiden ja yhteistyökumppaneiden yhteisiä seuranta- ja arviointiseminaareja.
5. Tehdä ehdotus tuottavuuden parantamista koskeviksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi hyödyntäen Tilastokeskuksen tuottamaa aineistoa sekä palvelujen laatua, saatavuutta, vaikuttavuutta ja taloudellisuutta koskevaa aineistoa.
6. Valmistella ehdotus kuntien ja kuntayhtymien tuottavuusohjelman laadintaohjeeksi hyödyntäen 20 suurimman kunnan tuottavuusohjelmista saatuja kokemuksia ja hyviä käytäntöjä.
7. Seurata kuntien, kuntayhtymien ja muiden palvelujen järjestäjien tuottavuuden parantamista ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM047:01/2009
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 22.3.2010 – 31.12.2011
Asettamispäivä 22.3.2010
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tavoitteena on koordinoida ja arvioida peruspalveluohjelman ministeriryhmän päättämää 20 suurimman kunnan tuottavuusohjelmatyötä, tehdä ehdotus tuottavuuden parantamista koskeviksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi sekä valmistella ohjeet kuntien ja kuntayhtymien tuottavuuden parantamista koskevan suunnitelman laadinnasta. Työssä tulee ottaa huomioon eduskunnan vastaus kunta- ja palvelurakenneuudistuksen selontekoon.
Lähtökohdat
Pääministeri Matti Vanhasen II hallitus linjasi politiikkariihessään 24.2.2009, että 20 suurinta kuntaa laatii palveluidensa kehittämiseksi tuottavuusohjelmat. Ohjelmien toteutumista seurataan ja arvioidaan kuntien ja valtion yhteistyönä. Syntyneitä hyviä käytäntöjä sovelletaan myös muissa kunnissa. Politiikkariihessä linjattiin, että kunnille ja kuntayhtymille asetetaan tuottavuuden parantamista koskevat valtakunnalliset tavoitteet hyödyntäen kehitettäviä tuottavuus- ja kustannuslaskentamittareita.
Peruspalveluohjelman ministeriryhmä täsmensi politiikkariihen linjausta seuraavasti:
20 suurinta kuntaa velvoitetaan laatimaan palveluidensa kehittämiseksi tuottavuusohjelmat, joiden toteutumista seurataan kuntien ja valtion yhteistyönä. Tuottavuusohjelmien toimintaa arvioidaan ja niiden perusteella syntyneitä hyviä käytäntöjä sovelletaan myös muissa kunnissa.
Kunnille, kuntayhtymille ja muille palvelujen järjestäjille asetetaan tuottavuuden parantamista koskevat valtakunnalliset tavoitteet hyödyntäen kehitettäviä tuottavuus- ja kustannuslaskentamittareita. Kuntien ja kuntayhtymien on laadittava suunnitelma tuottavuuden parantamista koskevista toimenpiteistä.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetussa selonteossa linjataan seuraavaa:
Kunnat vastaavat palvelurakenteiden ja tuotantotapojen uudistamisesta sekä toteuttavat toimenpiteitä tuottavuuden parantamiseksi. 20 suurimman kaupungin kanssa käynnistettyä tuottavuusohjelmatyötä toteutetaan ministeriöiden ja kuntien yhteistyönä. Kokemuksia hyödynnetään muille kunnille, kuntayhtymille ja palvelujen tuottajille annettavassa tuottavuusohjelman laadintaohjeessa. Tuottavuuden parantamista koskevat valtakunnalliset tavoitteet asetetaan valtion ja kuntien yhteistyönä.
Kuntapalvelujen tuottavuuden arvioinnissa hyödynnetään Tilastokeskuksen tuottamaa aineistoa ottaen huomioon tuottavuuden rinnalla palvelujen laatu, saatavuus, vaikuttavuus ja taloudellisuus.
20 suurimman kunnan tuottavuusohjelmatyön käynnistämiseksi on koottu kunnista aineistoa niiden tuottavuutta kohottavista toimenpiteistä sekä järjestetty keskustelutilaisuuksia suurimpien kuntien kanssa. Tuottavuusohjelmatyön käynnistämiseksi järjestettiin työsuunnitelman laadintaa tukeva seminaari. Valmisteluun ovat osallistuneet valtiovarainministeriön lisäksi opetus- sekä sosiaali- ja terveysministeriön, Suomen Kuntaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Tilastokeskuksen sekä Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen edustajia. Kaupunkien ja edellä mainittujen tahojen kanssa pidetyssä yhteisessä seminaarissa hyväksyttiin työsuunnitelma 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelman laadinnalle.
Työsuunnitelman mukaan 20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelmatyö etenee kahdessa linjassa, osana taloussuunnitelman ja talousarvion valmistelua sekä toteuttamalla ns. kärkihankkeita. Kunnissa tuottavuusohjelmatyötä tehdään seuraavilla osa-alueilla: Henkilöstö, osaaminen ja työhyvinvointi; palvelujärjestelmät, prosessit ja sähköiset palvelut; palveluverkko ja toimitilat; organisaatio ja rakenteet; hankinnat; johtamisjärjestelmä sekä tuottavuusmittareiden kehittäminen, tutkimus, kehitys ja innovaatiot. Kaikille osa-alueille hahmoteltiin työsuunnitelmassa kärkihankkeita.
Valtiovarainministeriön kuntaosasto on selvittänyt kyselyn avulla, mihin työsuunnitelmassa hahmoteltuihin kärkihankkeisiin 20 suurinta kuntaa ovat halukkaita osallistumaan tai mitä hankkeita kunnat ovat valmiita toteuttamaan.
20 suurimman kaupungin tuottavuusohjelman työsuunnitelman mukaan vuonna 2010 käynnistetään kärkihankkeet, vertaillaan tuottavuustoimenpiteiden vaikuttavuutta ohjelmien osa-alueiden ja toimenpiteiden osalta, seurataan tuottavuuskehitystä ja kehitetään yhteisiä mittareita, järjestetään yhteinen seuranta- ja arviointiarviointiseminaari sekä valmistellaan linjauksia vuoden 2011 peruspalvelubudjettiin. Vuonna 2011 pidettävässä tuottavuusfoorumissa arvioidaan tuottavuusohjelmatyötä mm. hyödyntämällä yhteisiä tuottavuusmittareita.
Kunnallistalouden ja hallinnon neuvottelukunta on tehnyt ehdotuksen valtakunnallista tuottavuus- ja tuloksellisuusmittareista, jotka täydentävät Tilastokeskuksen tuottavuustilaston antamaa kuvaa kuntapalvelujen tuottavuuskehityksestä. Täydentävät mittarit kuvaavat palvelujen laatua ja tuloksellisuutta. Mittareita on hyödynnetty Peruspalveluohjelmassa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa on kehitetty tuottavuuden mittausta erikoissairaanhoidon osalta. Suomen Kuntaliitto on käynnistänyt yhdessä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa vanhuspalvelujen tuottavuusmittarin kehittämisen.
Valtiovarainministeriö on asettanut laajan sähköisen asioinnin ja demokratian kehittämisohjelman, jonka tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Ohjelman piiriin otettavien palvelukokonaisuuksien valinnassa painotetaan erityisesti kuntien tuottavuutta edistäviä hankkeita. Palvelukokonaisuudet valitaan vaiheittain ja tähän mennessä kuntasektoria koskevat oppijan palvelukokonaisuus, kansalaisten osallistumisympäristö, oma terveys/omahoito palvelukokonaisuus sekä rakennetun ympäristön palvelukokonaisuus.
Valtio voi ohjata kuntien, kuntayhtymien ja muiden palvelujen järjestäjien toimintaa lainsäädännöllä, talouden keinoin ja informaatio-ohjauksen avulla. Peruspalveluohjelmamenettely on koordinoiva informaatio-ohjauksen väline. Ohjelma käsitellään valtiovarainministeriön johtamassa ministeriryhmässä, jossa ovat edustettuina keskeiset ministerit sekä Suomen Kuntaliitto. Ohjelma on osa valtiontalouden kehyspäätöstä. Opetus- sekä sosiaali- ja terveysministeriö ohjaavat tämän koordinoidun ohjauksen lisäksi hallinnonalallaan palvelujen kehittämistä lainsäädännön, talouden ja informaatio-ohjauksen välinein.
Julkaisut ja raportit
Toimintaympäristö muuttuu - Keinoja kuntien ja kuntayhtymien tuottavuuden parantamiseksi
Valtiovarainministeriö
Muu laatija: Kuntaosasto; Julkaisuvuosi: 2011;
Kuntia, kuntayhtymiä ja muita palvelujen järjestäjiä koskevat valtakunnalliset tuottavuustavoitteet
Valtiovarainministeriö
Julkaisunumero: 26/2011; Julkaisuvuosi: 2011; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/03_kunnat/20110517Kuntia/name.jsp;
Asettaminen ja organisointi
Jäsenmuutospäätös; Raija Koskisen tilalle Jouko Narikka PDF
23.5.2011 Valtiovarainministeriö
Jäsenmuutospäätös; Marketta Kokkosen tilalle Jukka Mäkelä PDF
3.1.2011 Valtiovarainministeriö
-
28.10.2010 Valtiovarainministeriö
Asettamispäätös PDF
22.3.2010 Valtiovarainministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Edustajan nimeäminen, STM/1629/2010
27.4.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Edustajan nimeäminen, 39/042/2010
21.4.2010 Opetusministeriö
Jakelun mukaan; Henkilön nimeäminen sihteeristöön
14.4.2010 Valtiovarainministeriö
Vastaus pyyntöön tulla työryhmän jäseneksi
21.3.2010 Marketta Kokkonen
Vastaus pyyntöön tulla työryhmän jäseneksi
19.3.2010 Tapani Hellstén
Vastaus pyyntöön tulla työryhmän jäseneksi
18.3.2010 Jorma Rasinmäki
Edustajan nimeäminen
5.3.2010 Valtiovarainministeriö / Kansantalousosasto
Jäsenten nimeäminen, 627/90/2010
2.3.2010 Suomen Kuntaliitto
Edustajan nimeäminen, THL 306/4.02.00/2010
26.2.2010 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Edustajan nimeäminen
26.2.2010 Tilastokeskus
Jäsenen nimeäminen, 11/042/2010
26.2.2010 Opetusministeriö
Edustajan nimeäminen, VATT/31/004/2010
25.2.2010 Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
Edustajan nimeäminen, STM/744/2010
25.2.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö
Edustajan nimeäminen
22.2.2010 Valtiovarainministeriö / budjettiosasto
Edustajien nimeäminen
22.2.2010 Valtiovarainministeriö / hallinnon kehittämisosasto
Jakelussa mainitut; Edustajien nimeämispyyntö tuottavuusohjelman koordinointi- ja seurantaryhmään PDF
16.2.2010 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet