Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Valtiovarainministeriö
  • fi
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Hankesivu

Valtion tilinpäätöksen kehittämishanke (Valtike)

VM090:00/2022 Kehittäminen

Valtiovarainministeriö asetti 14.10.2022 Valtion tilinpäätöksen kehittämishankkeen (Valtike) ajalle 17.10.2022 – 31.5.2026.

Hankkeen perustiedot Käynnissä

Hankenumero VM090:00/2022

Asianumerot VN/17967/2022

Asettaja valtiovarainministeriö

Toimikausi/aikataulu 14.10.2022 – 31.5.2026

Asettamispäivä

Yhteyshenkilö
Niko Ijäs, BUDJETTINEUVOS
puh. +358 295 530 170
[email protected]

Hankkeen vaiheet

Tavoitteet ja tuotokset

Hankkeen tehtävänä on valtion tilinpäätöksen kehittäminen ja mahdollisen
valtion konsernitilinpäätöksen kehittämistarpeen arviointi sekä tarvittavien kehittämisehdotusten valmistelu sisältäen lainsäädäntö-, toimintatapa-, järjestelmä- ja muut tarvittavat muutosehdotukset. Lisäksi hankkeen tehtävänä on arvioida valtion tilinpäätöksen kehittämisen vaikutukset hallituksen vuosikertomukseen ja valtion talousarvion yleisperusteluihin sekä valmistella tarvittavat muutosehdotukset.

Hanke on pilkottu kolmeen vaiheeseen 1) suunnittelu, 2) toteutus ja testaus sekä 3) käyttöönotto.

Vaihe 1 – suunnittelu

Hankkeen ensimmäinen vaihe on suunnitteluvaihe, jossa
- määritellään 1) valtion tilinpäätöksen ja sen liitetietojen, 2) hallituksen vuosikertomuksessa
esitettävien valtion kokonaistaloudellista tilaa kuvaavien laskelmien sekä 3) valtion talousarviossa
esitettävien kokonaislaskelmien kehittämistarve;
- laaditaan edellä mainittuja koskevat mallilaskelmat liitteineen; ja
- käynnistetään edellä mainittujen muutosten edellyttämä lainsäädäntö- ja määräysmuutosvalmistelu.
Ensimmäinen vaihe kestää arviolta 15.10.2022 – 31.5.2023.

Vaihe 2 – toteutus ja testaus

Hankkeen toisessa vaiheessa toteutetaan tarvittavat säädös-, määräys- ja toimintatapamuutokset
sekä järjestelmäratkaisut sisältäen valmiuden siirtyä valtion uusimuotoisen tilinpäätöksen
käyttöönottoon. Vaihe sisältää myös tarvittavat testaukset, tietojen konvertoinnit, koulutukset ja
muut tarvittavat toimenpiteet. Vaihe kestää arviolta 1.6.2023-31.12.2024

Vaihe 3 – käyttöönotto

Hankkeen kolmannessa vaiheessa muutokset otetaan käyttöön kirjanpitoyksiköissä, liikelaitoksissa
ja talousarvion ulkopuolisissa valtion rahastoissa sekä Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon
palvelukeskuksessa ja valtion keskuskirjanpidossa. Vaihe käynnistyy arviolta 1.1.2025 ja päättyy arviolta 31.5.2026

Lähtökohdat

Taustaa

Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös

Perustuslain (731/1999) 46 §:n 1 momentin (1112/2011) mukaan valtioneuvoston tulee antaa
vuosittain eduskunnalle kertomus hallituksen toiminnasta sekä niistä toimenpiteistä, joihin se on
eduskunnan päätösten johdosta ryhtynyt, samoin kuin kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
noudattamisesta. Mainittuna kertomuksena eduskunnalle annetaan nykyisin hallituksen
vuosikertomus, josta säädetään valtioneuvostosta annetun lain (175/2003; valtioneuvostolaki)
9 a §:ssä ja valtion talousarviosta annetun lain (423/1988; talousarviolaki) 17 §:ssä. Talousarviolain
17 §:n mukaan hallituksen vuosikertomukseen otetaan valtion tilinpäätös ja tarpeelliset
muut tiedot valtiontalouden hoidosta ja talousarvion noudattamisesta sekä tiedot valtion toiminnasta
ja sen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja tuloksellisuudesta. Säännöksen mukaan hallituksen
vuosikertomukseen otetaan myös valtion liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolella olevien
valtion rahastojen tilinpäätökset sekä tärkeimmät tiedot niiden toiminnasta ja tuloksellisuudesta.

Valtion tilinpäätöksen sisällöstä säädetään talousarviolain 17 a §:ssä ja tarkemmin valtion talousarviosta
annetussa asetuksessa (1243/1992). Valtion tilinpäätös sisältää valtion talousarviotalouden
tilinpäätöksen.

Muiden julkisyhteisöjen sekä yritysten tilinpäätöstä koskeva sääntely

Kuntalain (410/2015) 112 §:n mukaan kunnan kirjanpitovelvollisuuteen, kirjanpitoon ja tilinpäätökseen
sovelletaan sen lisäksi, mitä kuntalaissa säädetään, kirjanpitolakia. Lain 113 §:n mukaan
kunnan tulee laatia tilinpäätös ja lain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhtiöineen muodostaa
kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös.

Hyvinvointialueista annetun lain (611/2021) 116, 117 ja 118 §:n hyvinvointialueiden kirjanpitoa,
tilinpäätöstä ja konsernitilinpäätöstä koskeva sääntely on pitkälti saman tyyppistä kuin kunnissa.

Yritykset noudattavat kirjanpidossaan ja tilinpäätöksen laadinnassa kirjanpitolakia (1336/1997).
Kirjanpitolain mukaan kirjanpitovelvollisten tulee laatia tilinpäätös lain 3 luvun mukaisesti ja konsernitilinpäätös
lain 6 luvun mukaisesti. Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuus perustuu lähtökohtaisesti
lain 1 luvun 6 §:n mukaiseen konsernisuhteen syntymiseen. Konsernisuhde syntyy,
kun kirjanpitovelvollisella on kohdeyrityksessä määräysvalta, mikä käytännössä tarkoittaa yli 50
prosentin osuutta äänivallasta.

Aikaisemmat selvitykset ja toimenpiteet valtion tilinpäätöksen kehittämiseksi

Valtion tilinpäätöksen sisältöä on arvioitu useammassa valtiovarainministeriön työryhmässä vuosina
2010–2012. Työryhmissä katsottiin olevan tarve erityisesti tasehallinnan kehittämiseen. Valtion
konsernitason tasehallintapolitiikan määrittely –hankkeen projektiryhmän loppuraportti
11.1.2011 sisälsi mm. ehdotuksen IPSAS-tilinpäätösstandardien pohjalta laaditusta valtion konsernitilinpäätöksestä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan tilaamassa tutkimuksessa Eduskunnan budjetti- ja valvontavalta
1990–2020 (Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2016) on nostettu esiin kokonaisvaltaisesti
huoli eduskunnan budjettivallan kaventumisesta. Tutkimuksessa ehdotettiin valtiokonsernin
tilinpäätöksen ja taseen laatimista paremman valtiontalouden kokonaishallinnan aikaansaamiseksi
(toimenpide-ehdotus 3).

Valtion talousarvioasetuksen (1243/1992) 68 a §:n 1 momentin 4 kohtaan otettiin 11.2.2016 säännös,
jonka mukaan hallituksen vuosikertomukseen otetaan katsaus talousarviotalouden, valtion
liikelaitosten ja talousarvion ulkopuolisten valtion rahastojen muodostaman kokonaisuuden tuottoihin
ja kuluihin sekä varallisuusasemaan ja taseen ulkopuolisiin vastuisiin. Säännöksen perusteella
hallituksen vuosikertomuksessa on esitetty varainhoitovuoden 2015 tilinpäätöksestä alkaen
ns. valtion kokonaistuotto- ja kululaskelma ja -tase. Laskelmat on laadittu em. yksiköiden virallisten
tilinpäätösten perusteella, mutta niitä ei ole tilintarkastettu. Kokonaislaskelmat kuluvan vuoden
alkupuoliskolta on lisäksi esitetty valtion talousarvioesityksen yleisperusteluissa vuoden
2016 talousarviosta alkaen. Laskelmien tavoitteena on ollut parantaa kokonaiskuvaa valtioneuvoston
ohjausvallan alaisesta valtiontaloudesta (valtio-oikeushenkilö).

Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomuksessa eduskunnalle valtion vuoden 2016 tilinpäätöksen
ja hallituksen vuosikertomuksen tarkastuksesta (Valtiontalouden tarkastusviraston
eduskunnalle annettavat kertomukset K 9/2017 vp) todetaan, että kokonaislaskelmat parantavat
valtiontalouden läpinäkyvyyttä myös eduskunnan valvonta- ja ohjausvallan näkökulmasta, mutta
tarkastusvirasto huomioi, että kokonaisuutta ajatellen niiden ulkopuolelle jää edelleen merkittävä
osa valtiontaloutta, kuten erityistehtäviä hoitavat ja muut valtionyhtiöt.

Valtiovarainministeriö ja Valtiokonttori allekirjoittivat 30.11.2019 yhteistyöpöytäkirjan kaksivuotisesta
hankkeesta, jossa selvitettiin nykyistä laajemman konsernitiedon tuottamisen mahdollisuuksia
valtiontaloudessa. Valtiokonttori julkaisi 11.2.2022 hankkeen loppuraportin Kokonaisarvio
valtion konsernitiedon tarpeesta – Valtion konsernilaskemien tarve- ja toteutusselvitys (Valtiokonttorin
julkaisuja / valtion tilinpäätösraportointi 2/2022). Loppuraportissa ehdotetaan, että
valtion tilinpäätös laajennetaan kattamaan valtion talousarviotalouden lisäksi talousarvion ulkopuolella
olevat valtion rahastot ja valtion liikelaitosten muodostamat konsernit. Raportissa esitetään
myös, että vuosina 2022 ja 2023 jatketaan konsernilaskelmien kehittämistyötä laatimalla
laskelmat valtion talousarvio- ja rahastotalouden, liikelaitosten sekä erityistehtäväyhtiöiden yhdistelmästä
hankintamenomenetelmällä. Lisäksi ehdotetaan laadittavaksi laskelmat talousarvio
ja rahastotalouden, liikelaitosten sekä kaikkien valtio-omisteisten yhtiöiden yhdistelmästä pääomaosuusmenetelmällä.

Julkisen sektorin kansainväliset tilinpäätösstandardit (IPSAS)

International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), joka on International Federation
of Accountants:n (IFAC) eli Kansainvälisen Tilintarkastajaliiton yhteydessä toimiva vapaaehtoinen
yhteistyöliittymä, on laatinut kansainvälisiä tilinpäätösstandardeja (IPSAS; International
Public Sector Accounting Standards) julkista sektoria varten vuodesta 1996 alkaen.

IPSAS-standardit ovat pyritty kehittämään pitkälti yhteneväisiksi IAS/IFRS-standardien kanssa,
mikä osaltaan helpottaisi vertailua ja mahdollista konsolidointia eri standardeja noudattavien yksiköiden
osalta.1 Viime vuosina IPSAS-standardeissa on pyritty ottamaan paremmin huomioon
julkishallinnon erityispiirteitä. Nykyään varsinaisia IPSAS-standardeja on 43 kappaletta. Standardit
ovat hyvin yksityiskohtaista sääntelyä, standardit ja niihin liittyvää selittävää aineistoa on vuoden
2022 standardijulkaisussa yhteensä 1 878 sivua.

Eurooppalaisten julkisen sektorin tilinpäätösstandardien kehitystyö (EPSAS)

EU:n jäsenvaltioiden julkisen talouden kehyksiä koskevista vaatimuksista annetun neuvoston direktiivin
(2011/85/EU; budjettikehysdirektiivi) 16 artiklan 3 kohdan mukaan komission tuli arvioida
IPSAS-standardien asianmukaisuus jäsenvaltioiden kannalta vuoden 2012 loppuun mennessä.
Komission 6.3.2013 julkaisemaan kertomukseen (COM(2013) 114 final) ja tähän liittyvään komission
työasiakirjaan (SWD(2013) 57 final) sisältyvissä arvioissa puolletaan yhdenmukaistettujen
suoriteperusteisten tilinpäätösstandardien käyttöönottamista EU:n jäsenvaltioiden julkisella
sektorilla. Komission arvion mukaan yhteiset tilinpäätössäännöt parantaisivat julkisyhteisöön
kuuluvien organisaatioiden tilinpäätösten luotettavuutta ja vertailtavuutta sekä mahdollistaisivat
nykyistä selvästi luotettavampien julkista sektoria koskevien kansantalouden tilinpitotietojen tuottamisen.
Sekä IPSAS- että EPSAS-standardit sisältäisivät konsernitilinpäätöksen.

Komission alkuperäisenä tavoitteena on ollut antaa puiteasetus, jossa säädettäisiin EPSAS-standardien
antamiseen liittyvästä hallintomallista sekä standardien keskeisimmistä periaatteista.
Standardien käyttö olisi tällöin jäsenmaissa pakollista. Komission alkuperäisen näkemyksen mukaan
EPSAS-standardien tulisi olla pitkälle yhdenmukaisia IPSAS-standardien kanssa. Sittemmin
EPSAS-hankkeen aikataulu on venynyt ja mm. keskustelua standardien sitovuudesta käydään
edelleen. Tämän hetken tiedon mukaan nykyinen komissio ei tee EPSAS-standardeja koskevaa
lainsäädäntöehdotusta. Suomen valtion tilinpäätöksen IPSAS-vastaavuus komission selvityksen
perusteella vuonna 2013 oli 72 % (EU-keskiarvon ollessa 51 %) ja vuonna 2018 77 %
(65%).

Ruotsin valtion tilinpäätös

Valtiokonttorin em. selvityshankkeen loppuraportin mukaan Ruotsin valtion tilinpäätös perustuu
valtio-oikeushenkilöön kuuluvien yksiköiden tilinpäätösten yhdistelyyn yhdeksi vuositilinpäätökseksi
(Årsredovisning för staten), jossa valtion viranomaiset, niihin kuuluvat rahastot ja liikelaitokset
(4 kpl) yhdistellään täydellisesti (rivi riviltä). Kyseessä on Ruotsin valtion oikeushenkilön piiriin kuuluvien kirjanpitoyksiköiden yhdistetty vuositilinpäätös. Ruotsin valtio ei konsolidoi valtionyhtiöitä
rivi riviltä konsernitilinpäätökseen. Ruotsin valtion talouden ohjausta kehittävä Ekonomistyrningsverket
(ESV) on lähtenyt siitä, että valtiolla on omat erityispiirteensä, joiden vuoksi
kirjanpidollisten esittämisratkaisujen on perusteltua poiketa niin Ruotsin yksityissektoriin kuin
kansainvälisten IPSAS standardien sääntelystä.

Ruotsin valtion taseessa esitetään valtion yritysomaisuus (valtion liikelaitokset ja yhtiöomistus)
arvostamalla se pääomaosuusmenetelmää vastaavalla substanssiarvomenetelmällä taseeseen
yhdelle riville. Tätä varten ei tehdä sisäisten omistusten eliminointeja tai toisistaan eroavien tilinpäätöksen
laatimisperiaatteiden edellyttämiä oikaisuja. Arvostamisen osalta ESV:n johtopäätös
on, että markkina-arvostus ei ole sopiva menetelmä valtion täys- ja osaomisteisten yritysten arvostamiseen.
Markkina-arvostus on relevanttia vain silloin, kun yritystä ollaan myymässä tai kun
osakeportfoliota ollaan optimoimassa voiton tuottamisen tarkoituksessa. Vain näissä tapauksissa
rahalliset tuotot realisoituvat ja saadut vastikkeet voidaan käyttää toisiin tarkoituksiin.

Hankkeessa on käynnissä vaihe 2.

Ohjausryhmä

Henkilö

Rooli, Toimikausi

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
valtiovarainministeriö

Rooli: Puheenjohtaja
14.10.2022 –

Halonen, Juha
budjettineuvos
valtiovarainministeriö

Rooli: Varapuheenjohtaja
14.10.2022 –

Kananen, Vesa
konsernilaskennan asiantuntija
Valtiokonttori

Rooli: Sihteeri
14.10.2022 –

Mäki, Veera
taloushallintoasiantuntija
Valtiokonttori

Rooli: Sihteeri
14.10.2022 –

Ahola, Mikko
talousjohtaja
Senaatti-kiinteistöt

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Eskola, Jaakko
johtaja
Valtiontalouden tarkastusvirasto

Rooli: Asiantuntija
14.10.2022 –

Hattinen, Timo
Budjettineuvos
valtiovarainministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Holmberg, Jan
talouspäällikkö
valtiovarainministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Kaisto, Hanna-Leena
talouspäällikkö
Valtion eläkerahasto

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Karjalainen, Juha
Laskentapäällikkö, yksikön päällikkö
maa- ja metsätalousministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Korpela, Minna
prosessipäällikkö
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Lehtonen, Heli
talousjohtaja
Metsähallitus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Mustonen, Esko
Valtioneuvoston apulaiscontroller
valtiovarainministeriö

Rooli: Asiantuntija
14.10.2022 –

Nyman, Maija
business controller
Huoltovarmuuskeskus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Oulasvirta, Lasse
professori
Tampereen yliopisto, Julkisyhteisöjen laskentatoimi,

Rooli: Asiantuntija
14.10.2022 –

Patjas, Maria
Ylitarkastaja
liikenne- ja viestintäministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Rahko, Saara
Hallitussihteeri
valtiovarainministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Saarinen, Mikko
Finanssineuvos
valtiovarainministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Skog, Lasse
toimialajohtaja
Valtiokonttori

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Westerstråhle, Peter
Johtava asiantuntija
valtioneuvoston kanslia

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Wistbacka, Tanja
Apulaisjohtaja
Valtiokonttori

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Valmisteluryhmä

Henkilö

Rooli, Toimikausi

Wistbacka, Tanja
Apulaisjohtaja
Valtiokonttori

Rooli: Puheenjohtaja
14.10.2022 –

Tiimonen, Jaana
laskentapäällikkö
Valtiokonttori

Rooli: Varapuheenjohtaja
14.10.2022 –

Kananen, Vesa
konsernilaskennan asiantuntija
Valtiokonttori

Rooli: Sihteeri
14.10.2022 –

Mäki, Veera
taloushallintoasiantuntija
Valtiokonttori

Rooli: Sihteeri
14.10.2022 –

Allan, Suvi
Kehityspäällikkö
Palkeet

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Huovinen, Kimmo
apulaisjohtaja
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Jyrkänne, Miina
kirjanpitopäällikkö
Metsähallitus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Järvinen, Katri
Ylitarkastaja
Pääesikunta

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Mehtälä, Päivi
erityisasiantuntija
Senaatti-kiinteistöt

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Nikoskinen, Ira
Erityisasiantuntija
sisäministeriö

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Oulasvirta, Lasse
professori
Tampereen yliopisto, Julkisyhteisöjen laskentatoimi,

Rooli: Asiantuntija
14.10.2022 –

Pentikäinen, Satu
palvelupäällikkö
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus

Rooli: Jäsen
14.10.2022 –

Ryhmittelemättömät

Henkilö

Rooli, Toimikausi

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
valtiovarainministeriö

Rooli: Vastuuhenkilö
15.6.2022 –

Ijäs, Niko
BUDJETTINEUVOS
valtiovarainministeriö

Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
14.10.2022 –

Liittyvät hankkeet

  • Valtioneuvoston asetus hallituksen vuosikertomuksesta

Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa

Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.

Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet

Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
      • Usein kysyttyä valtionosuusuudistuksesta
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
      • Taloudellinen katsaus talvi 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot