Lyhennelmä
A oli työskennellyt viraston palveluksessa virastomestarin ja näytteenottajan tehtävissä 3.7.2006 - 30.6.2010 yhteensä viidessä määräaikaisessa virkasuhteessa. Nimittämiskirjoihin oli merkitty määräaikaisuuksien perusteiksi työtehtävien uudelleenjärjestäminen ja tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen.
Virasto ei ole esittänyt todennäköisiä perusteita tukemaan väitettään, jonka mukaan A:n nimittämishetkellä olisi ollut tiedossa, että tehtävien uudelleenjärjestely tulee johtamaan virastomestarin tehtävien vähenemiseen tai loppumiseen. Virasto ei ole selvittänyt, eikä A:n nimittämiskirjoista ilmene, että A:n tehtävät olisivat olleet nimittämishetkillä ajallisesti tai määrällisesti rajattavissa. Virasto ei siten ole selvittänyt, että työn luonne olisi edellyttänyt A:n nimittämistä määräaikaisiin virkasuhteisiin ajaksi 3.7.2006 - 31.12.2007. A:n hoitamia tehtäviä oli hänen palvelussuhteensa 1.1.2008 - 30.6.2010 päätyttyä siirretty hoitamaan toinen henkilö viraston sisältä eli tehtävät olivat edelleen jatkuneet. Tästä syystä nimittämiskirjoissa mainitut perusteet tehtävien uudelleenjärjestämisestä eivät muodostaneet työn luonteeseen perustuvaa syytä A:n nimittämiseen määräajaksi. Valtion tuottavuusohjelman mukaisella säästötavoitteella ei vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan ole oikeudellista merkitystä arvioitaessa määräaikaisten nimitysten laillisuutta.
Virkamieslautakunta määräsi viraston maksamaan A:lle kahdeksan (8) kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen (äänestys 6-3).
Valtion_virkamiesL_9_§ _1_mom
Valtion_virkamiesL_9_§ _3_mom
Valtion_virkamiesL_56_§