Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä

A on työskennellyt amanuenssina, opintokoordinaattorina ja koordinaattorina yhtäjaksoisesti ajanjaksolla 1.11.1999 - 31.12.2006 13 eripituisessa määräaikaisessa virkasuhteessa.

A:n ensimmäisen nimityksen amanuenssiksi perusteena on ollut sijaisuus. Nimitykselle 1 on siten ollut laissa tarkoitettu peruste. Korkeakoulussa on sijaisuuden kesällä 2000 vielä jatkuessa tullut vireille amanuenssin viran muuttaminen koordinaattorin viraksi, mihin on liittynyt myös viran tehtävien tarkentaminen. Muutos on tehty vuoden 2001 alkuun mennessä ja virantäyttömenettelyyn on tämän jälkeen ryhdytty. A:n sijaisuutta seuraavan kahden nimityksen koordinaattoriksi ja amanuenssiksi perusteena on näin ollen ollut suunniteltu virkajärjestely ja näitä seuraavien kolmen nimityksen koordinaattoriksi perusteena avoinna olleen viran tehtävien väliaikainen hoitaminen. Nimityksille 2 - 6 on siten ollut laissa tarkoitettu peruste.

Kelpoisuusvaatimuksena koordinaattorin virkaan on ollut soveltuva korkeakoulututkinto ja riittävä työkokemus. A on suorittanut alemman korkeakoulututkinnon vasta viran hakuajan päättymisen jälkeen eikä siten ole täyttänyt kelpoisuusvaatimuksia. Korkeakoulun on katsoessaan, ettei virkaan ole ollut kelpoisuusvaatimuksia täyttäviä hakijoita, tullut järjestää viran tehtävien väliaikainen hoitaminen kunnes virka saadaan asianmukaisesti täytetyksi. Viran tehtävien väliaikaisena hoitamiseen liittyvänä järjestelynä ei kuitenkaan voida pitää sitä, että A on uuteen virantäyttömenettelyyn ryhtymättä nimitetty hoitamaan virkaa yhtäjaksoisesti kolmen vuoden määräajaksi. Nimitykselle 7 ei siten ole ollut laissa säädettyä perustetta.

Ministeriö on antanut kahdesti osastoa koskevan virantäyttökiellon. Koordinaattorin virka on keväällä 2005 muutettu amanuenssin viraksi. Viran täyttöön on osastosta itsestään johtuen voitu kuitenkin ryhtyä vasta yli vuotta myöhemmin. Virka on täytetty vuoden 2007 alusta lukien. Korkeakoululla on itsehallintoon perustuva asema suhteessa ministeriöön virkoja täytettäessä. Ministeriön virantäyttökielloilla ei yksinään ole ratkaisevaa merkitystä arvioitaessa, onko määräaikaisuudelle ollut laissa tarkoitettu peruste. Amanuenssin viran täyttämiseen ryhtymisen viivästyminen korkeakoulun sisäisistä ristiriidoista johtuen ei ole sellainen seikka, joka voitaisiin ottaa huomioon arvioitaessa yksittäisen virkamiehen virkasuhteiden laillisuutta. Edellä kuvatuissa oloissa korkeakoululla ei ole ollut laissa tarkoitettua perustetta nimittää A:ta määräaikaisiin virkasuhteisiin myöskään 31.8.2004 jälkeen. Määräaikaisille virkasuhteille 8 - 13 ei siten ole ollut laissa tarkoitettua perustetta.

Edellä lausutuilla perusteilla ja kun A:ta ei ole enää 31.12.2006 päättyneen virkasuhteen jälkeen nimitetty viraston virkamieheksi, A:lla on oikeus hakemaansa korvaukseen 1.9.2001 alkaneen ja sitä seuranneiden määräaikaisten virkasuhteiden osalta. Korvauksen määrää arvioitaessa on otettu huomioon edellä todetut olosuhteet kokonaisuudessaan.

Virkamieslautakunta, vaatimuksen enemmälti hyläten, määrää korkeakoulun maksamaan A:lle 10 kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen (7-1).

Valtion_virkamiesL_9_§
Valtion_virkamiesL_56_§