Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä
A oli nimitetty yliopiston tiedekunnan projektisihteerin määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalla 1.12.1999 - 31.12.2001 kahdella eri nimityksellä ja tiedekuntajaon jälkeen amanuenssin määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalla 1.1.2002 - 31.1.2004 kolmella eri nimityksellä. A:n palkka oli koko palvelussuhteen ajalta maksettu opetusministeriön muuntokoulutusohjelman toteuttamiseen myöntämistä määrärahoista. A:n tehtävät olivat koko ajan koostuneet sekä muuntokoulutuksen että normaalikoulutuksen tehtävistä.

A oli toiminut ajalla 1.12.1999 - 31.12.2001 projektisihteerinä yliopiston opetusministeriön rahoituksella toteuttamassa muuntokoulutusohjelmassa. A:n palvelussuhteen perusteena oli ollut lisätyövoiman tarve muuntokoulutuksen toteuttamisen turvaamiseksi. A:n työ projektisihteerinä oli siten ollut luonteeltaan tilapäistä. Tätä seikkaa ei muuntanut toiseksi se, että tehtävät oli jaettu A:n ja muiden työntekijöiden kesken mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti siten, että kukin oli hoitanut tietyt tehtävät sekä muuntokoulutuksen että normaalikoulutuksen osalta. Yliopistolla oli siten ollut virkamieslain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu työn luonteeseen perustuva syy nimittää A määräaikaisiin projektisihteerin virkasuhteisiin.

A oli tiedekuntajaon jälkeen toiminut ajalla 1.1.2002 - 31.1.2004 amanuenssina opetusministeriön rahoituksella toteutetussa muuntokoulutusohjelmassa. Tehtävät olivat suurelta osin samoja kuin A:n ollessa projektisihteeri. A:n tehtävät olivat palvelussuhteen loppupuolella muuntokoulutukseen liittyvien tehtävien vähentyessä yhä enemmän liittyneet normaaliopetukseen. A:n tehtäviin oli vaikuttanut myös tiedekuntajaon jälkeinen tilanne, jossa tiedekuntaan ei ollut jäänyt vakinaista amanuenssin virkaa. Se, että A oli muuntokoulutukseen liittyvien tehtävien ohella amanuenssin viran puuttuessa hoitanut myös normaaliopetukseen liittyviä tehtäviä, ei muuttanut sitä, että A:n määräaikaisen palvelussuhteen perusteena olivat edelleen olleet muuntokoulutuksen toteuttamiseen liittyneet luonteeltaan tilapäiset tehtävät. A:n palkka oli edelleen maksettu muuntokoulutusohjelmaan saadusta rahoituksesta. Yliopistolla oli siten myös näiden nimitysten osalta ollut virkamieslain 9 §:n mukainen peruste nimittää A määräajaksi amanuenssin virkasuhteeseen.

1.1.2004 lukien perustettuun amanuenssin virkaan kuuluvat tehtävät eivät olleet jatkoa A:n muuntokoulutuksen puitteissa hoitamille tehtäville, vaan kyseessä oli uusi virka, jonka yliopisto oli päättänyt perustaa tiedekunnan normaaliopetuksen tarpeita varten. Yliopisto ei siten ollut kiertänyt palvelussuhdeturvaa jatkaessaan A:n määräaikaista amanuenssin virkasuhdetta muuntokoulutukseen ja normaaliopetukseen liittyvien hallinnollisten tehtävien hoitamiseksi perustamatta amanuenssin vakinaista virkaa välittömästi tiedekuntajaon jälkeen. Edellä selostetuilla perusteilla A:lla ei ollut oikeutta hakemaansa korvaukseen.

Korvausvaatimus hylättiin (äänestys, jossa neljä äänesti korvausvaatimuksen hylkäämistä, kaksi kahdeksan kuukauden korvausta ja kaksi kuuden kuukauden korvausta).

KHO:2007:3526
Ei muutosta.

Valtion_virkamiesL_9_§
Valtion_virkamiesL_56_§