Hyppää sisältöön
Media


Lyhennelmä
Ylitullivartija X oli 15.11.2000 irtisanottu ja samalla pidätetty virantoimituksesta käräjäoikeuden tuomittua hänet 26.10.2000 varkaudesta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta sataan päiväsakkoon. Hän oli tahallaan jättänyt noudattamatta tullin haltuun luovutetun omaisuuden käsittelystä annettuja ohjeita ja määräyksiä. X on katsonut muun muassa, ettei häntä kohdeltu tasapuolisesti, koska irtisanominen ei kohdistunut kaikkiin muihin käräjäoikeudessa rangaistukseen tuomittuihin virkamiehiin, joiden teot eivät oleellisesti poikenneet hänen teostaan.

Irtisanomisperusteen olemassaoloa arvioitaessa on otettava huomioon virkamiesten toisistaan poikkeaviin tehtäviin kohdistuvat erilaiset vaatimukset ja tehtävistä johtuvat erityiset edellytykset. Eräillä virkamiesryhmillä on oikeus tarvittaessa puuttua kansalaisten oikeuksiin. Näitä ovat muun tullimiehet. X oli menetellessään käräjäoikeuden tuomiossa kuvatulla tavalla laiminlyönyt noudattaa työnjohto- ja valvontamääräyksiä, laiminlyönyt suorittaa tehtävänsä asianmukaisesti ja käyttäytynyt asemaansa nähden sopimattomalla tavalla. Myös sellaisissa tapauksissa, joissa irtisanomisen perusteena on henkilölle tuomioistuimessa tuomittu rangaistus, viranomaisen on henkilön käyttäytymisen moitittavuutta arvioidessaan kiinnitettävä huomiota rikosoikeudelliseen teonkuvaukseen ja itse tekoon ja harkittava teon merkitystä virkasuhteen jatkamisen edellytyksille kokonaisuutena. Kun arvioidaan erityisen painavan syyn olemassa oloa tässä tapauksessa, on erityisesti kiinnitettävä huomiota tehtyyn rikokseen sen tunnusmerkistön mukaan liittyvään taloudellisen hyödyn tavoitteluun ja tässä yksittäistapauksessa myös teon suunnitelmallisuuteen ja toistuvuuteen. Lisäksi on tullut ottaa huomioon teosta viranomaisen toiminnalle aiheutunut aineellinen ja aineeton vahinko. Tasapuolisen kohtelun osalta on tullut ottaa huomioon Suomen perustuslain 6 § sekä valtion virkamieslain 11 §. Ottaen huomioon irtisanomispäätöksen perustelut ja käräjäoikeuden tuomiossa rangaistuksen määrittämisen ja mittaamisen perusteena mainitut seikat asiassa ei virkamieslautakunnan mukaan menetelty yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisesti. X oli menettelyllään oleellisesti laiminlyönyt virkavelvollisuuksiaan esimiesasemassa olevana tullivirkamiehenä ja näin menettänyt sen luottamuksen, jota tullivirkamieheltä on kohtuudella voitava edellyttää. Hänen irtisanomiselleen oli siten ollut virkamiehestä johtuva erityisen painava syy. X:n teko oli myös osoittanut hänet siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, että hänet oli voitu pidättää virantoimituksesta.

Oikaisuvaatimus hylättiin.

KHO:2001:2799
X on muun ohella esittänyt, että muodollisesti kyse oli kurinpitomenettelystä. Hänen mukaansa vir-kasuhteen irtisanomista ei voitu millään tavoin pitää kohtuullisena lisäseuraamuksena. Virkamieslau-takunnan päätöksessä ei millään tavoin huomioitu viraltapanomenettelyn kohtuullisuutta tai oikeu-denmukaisuutta X:n jo kärsimien seuraamusten ja rangaistusten valossa. Virkamieslautakunnan ratkai-su oli perustunut yksioikoisesti vain niiden X:lle virkamiehenä rikoksiksi luettujen tekojen arvointiin, joista käräjäoikeus oli jo määrännyt rangaistuksen. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan valtion virkamieslaissa ei ole enää säännöksiä kurinpitomenettelystä. X:ää koskeva irtisanomismenettely ei ollut kurinpitomenettelyä eikä virkasuhteen irtisanominen ollut lisärangaistus. Tämän vuoksi ja muu-toin virkamieslautakunnan päätöksessä mainituilla perusteilla KHO katsoi, ettei virkamieslautakunnan päätöksen lopputulosta ollut syytä muuttaa, joten se jäi pysyväksi.


Valtion_virkamiesL_14_§
Valtion_virkamiesL_25_§_2_mom
Valtion_virkamiesL_40_§_2_mom_4_k