Regeringens proposition
Regeringens proposition om en reform av regionförvaltningen förenhetligar tjänsterna och gör tillståndsprocessen smidigare – omfattande remissbehandling inleds
I samband med reformen av statens regionförvaltning inrättas ett nytt riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverk och tio regionala livskraftscentraler som har ett huvudsakligt verksamhetsställe eller ett annat verksamhetsställe i varje landskap. Målet är att förbättra och förenhetliga tillstånds- och tillsynsförfarandena samt att erbjuda kunder och företag smidig service i hela landet.
"Medborgarna och företagen förtjänar service som är så okomplicerad, jämlik och välfungerande som möjligt. Finland behöver ett starkare samarbete för att främja livskraft, investeringar och ny affärsverksamhet, bland annat för att stödja den gröna omställningen. Ett av regionförvaltningsreformens viktigaste mål är därför att effektivisera tillståndsprocessen. Lika viktigt är att vi säkerställer att lagarna om social- och hälsovård tolkas på samma sätt i olika delar av Finland och att beviljandet av och tillsynen över tillstånd är jämlik. Statens regionförvaltning satsar även i framtiden på sektorsövergripande samarbete och regional närvaro”, säger kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen.
Regeringens proposition om reformen av statens regionförvaltning sändes på omfattande remissbehandling den 20 juni.
Vid det nya riksomfattande ämbetsverket utgör tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifterna en sammanhängande uppgiftshelhet
Genom reformen skapas ett nytt ämbetsverk, Tillstånds- och tillsynsverket. Det svarar för verkställighets-, styrnings-, tillstånds-, registrerings- och tillsynsuppgifter som gäller lagstiftningen samt för tillsynen över det allmänna intresset. Ämbetsverkets uppgift är att trygga de grundläggande rättigheterna och rättssäkerheten i nära samarbete med regionerna.
Till verket samlas uppgifter som hör till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira, regionförvaltningsverken samt miljö- och naturresursfrågor som hör till närings-, trafik- och miljöcentralerna.
Tillstånds- och tillsynsverket har fem verksamhetsområden: social- och hälsovård, småbarnspedagogik, utbildning och kultur, miljö, arbetarskydd samt räddningsväsende och beredskap. Ämbetsverket ska ha riksomfattande behörighet. Den regionala närvaron och kapaciteten ska tryggas med stöd av välfärdsområdenas samarbetsområden. Ämbetsverkets nätverk av verksamhetsställen kan dock vara mer omfattande än så. I reformen säkerställs att de språkliga rättigheterna tillgodoses.
I och med reformen förtydligas förvaltningsstrukturen och överlappande strukturer avvecklas. Det riksomfattande verksamhetsområdet garanterar enhetliga förfaranden och fördelning av resurser, vilket bland annat säkerställer effektiva tillståndsprocesser. Merparten av regionförvaltningsverkens uppgifter överförs till Tillstånds- och tillsynsverket.
Regionförvaltningsverkens övriga uppgifter överförs enligt följande:
- Uppgifter inom konkurrens- och konsumentförvaltningen överförs till Konkurrens- och konsumentverket.
- Uppgifter som gäller djurens hälsa och välbefinnande samt livsmedel överförs till Livsmedelsverket.
Närings-, trafik- och miljöcentralernas uppgifter inom den offentliga persontrafiken överförs till Transport- och kommunikationsverket. Ställningen för och uppgifterna vid Statens ämbetsverk på Åland ändras inte i propositionen.
Livskraftscentralerna ska stärka den regionala livskraften
De nya livskraftscentralerna koncentrerar sig i fortsättningen på regionutvecklingen och finansieringen.
Livskraftscentralerna ska inom sitt verksamhetsområde sköta uppgifter som gäller främjande av näringsverksamhet och företagande, sysselsättning, jordbruk, invandring och integration, transporter, områdesanvändning, vattenhushållning, skyddet av den biologiska mångfalden och en god vattenstatus samt fiskerinäringen.
Livskraftscentralernas huvudsakliga verksamhetsställen motsvarar i stort sett de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralernas tre ansvarsområdens huvudsakliga verksamhetsställen. De ska ha ett huvudsakligt verksamhetsställe eller ett annat verksamhetsställe i varje landskap. Livskraftscentralerna arbetar kundorienterat, de utnyttjar digitala lösningar och samarbetar med andra aktörer.
Centralerna verkar regionalt, men vissa uppgifter kan om det finns anledning delas av centralerna i flera områden. Utgångspunkten är att personalen stannar kvar vid sina nuvarande verksamhetsställen.
Verksamhetsställena är:
Nyland och Päijänne-Tavastland: huvudsakligt verksamhetsställe i Helsingfors och verksamhetsställe i Lahtis
- Egentliga Finland och Satakunta, inklusive landskapet Åland: huvudsakligt verksamhetsställe i Åbo och verksamhetsställe i Björneborg
- Södra Karelen och Kymmenedalen: huvudsakligt verksamhetsställe i Kouvola och verksamhetsställe i Villmanstrand
- Birkaland och Egentliga Tavastland: huvudsakligt verksamhetsställe i Tammerfors och verksamhetsställe i Tavastehus
- Mellersta Finland: huvudsakligt verksamhetsställe i Jyväskylä
- Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen: huvudsakligt verksamhetsställe i Kuopio och verksamhetsställe i Joensuu och S:t Michel
- Södra Österbotten: huvudsakligt verksamhetsställe i Seinäjoki
- Norra Österbotten och Kajanaland: huvudsakligt verksamhetsställe i Uleåborg och verksamhetsställe i Kajana
- Lappland: huvudsakligt verksamhetsställe i Rovaniemi
- Österbotten och Mellersta Österbotten: huvudsakligt verksamhetsställe i Vasa och verksamhetsställe i Karleby
En del av livskraftscentralernas uppgifter är även i fortsättningen riksomfattande och koncentreras till vissa centraler i huvudsak utifrån de nuvarande centraliserade uppgifterna. Till de centraliserade uppgifterna hör bland annat uppgifter inom vattenhushållningen, fiskerihushållningen, upphandlingen av underhåll och byggande av landsvägar, vattenvården samt genomförandet av EU:s regional- och strukturpolitik. Den livskraftscentral som svarar för finansieringen för uppgifterna verkar i nära samarbete med de andra livskraftscentralerna och regionens landskap.
Eftersom vissa uppgifter överförs till Tillstånds- och tillsynsverket koncentreras de vattenhushållningsuppgifter som blir kvar vid livskraftscentralerna till tre helheter så att den regionala närvaron bevaras.
Utlåtanden kan lämnas till slutet av augusti
Reformen av statens regionförvaltning berör nio ministerier och 27 ämbetsverk med ca 4 600 anställda. Reformen baserar sig på regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.
I regeringens proposition finns förslag till lag om Tillstånds- och tillsynsverket, lag om livskraftscentralerna samt utvecklings- och förvaltningscentret och lag om Statens ämbetsverk på Åland. Lagförslaget innehåller bestämmelser om ämbetsverkens organisation, ledning, resultatstyrning och organiserandet av förvaltningen. Det är en omfattande helhet som innebär ändringar i nästan 290 lagar.
Finansministeriet tar emot utlåtanden till och med den 30 augusti 2024. Det föreslås att lagarna träder i kraft den 1 januari 2026.
Parallellt med reformen av statens regionförvaltning bereder miljöministeriet en modell med ett enda serviceställe, där Tillstånds- och tillsynsverket ska svara för handläggningen och samordningen av tillståndsärenden och andra förfaranden på miljöområdet. Miljöministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket och till vissa andra lagar som har samband med den senast den 30 augusti 2024.
Mer information:
Elina Laavi, statssekreterare, elina.laavi(at)gov.fi, tfn 029 553 0556
Juha Sarkio, överdirektör, juha.sarkio(at)gov.fi, tfn 029 553 0031
Tiina Korhonen, överdirektör, tiina.korhonen(at)gov.fi, tfn 029 504 7138
Janne Öberg, finansråd, janne.oberg(at)gov.fi, tfn 029 553 0473
Begäran om utlåtande (utlåtande.fi)
Miljöministeriet: Tjänster från ett enda serviceställe