Minister Risikko: Digitalisering viktigt för tryggandet av medborgarnas tjänster
Digitaliseringen av de offentliga tjänsterna framskrider snabbt. Målet är att medborgarna inom ett par år skulle få största delen av den digitala servicen från ett enda ställe.
Trafik- och kommunminister Paula Risikko presenterade digitaliseringen av service åt media på torsdagen den 15 januari vid finansministeriet.
– Medborgarna måste ha bättre och jämlikare tillgång till tjänster än i dagsläget oberoende av boplatsen. Detta mål kan endast uppnås genom digitalisering av tjänsterna, konstaterar Risikko.
Medborgarnas vardag kan underlättas och ärendehanteringen göras flexiblare med hjälp av effektivare digitala tjänster.
Kommunerna bör engageras omedelbart
Finansministeriet svarar för utvecklandet av ett gemensamt underlag för digitaliseringen av statsförvaltningens tjänster inom programmet för den nationella servicearkitekturen. Ministeriets informations- och kommunikationstekniska funktion svarar för programmet.
Målet är att skapa en webbaserad ärendehanteringsplats åt medborgarna där de i fortsättningen har möjlighet att nå alla de väsentliga tjänsterna. Verkställandet har framskridit snabbt sedan sommaren i fjol, och de statliga aktörerna har samarbetat intensivt.
Målet är att vissa tjänster skulle öppnas vid ett serviceställe ännu under innevarande år. Det är inte möjligt att koncentrera all service till ett ställe på en gång, men planerna på att utöka servicen är färdiga så att största delen av den offentliga förvaltningens tjänster skulle vara tillgängliga vid ett enda ställa inom ett par års tid.
– Det finns mycket att göra, men tydliga gemensamma målsättningar hjälper att uppnå dem. Förutom statens tjänster måste även kommunerna engageras i projektet så snabbt som möjligt, sade Risikko.
Målet är att de första kommunala tjänsterna skulle vara aktiva nästa år. Utmaningen består i att samordna tjänster som fungerar i olika informationssystem, men målet om ett enda serviceställe är dock gemensamt.
En video illustrerar resultatet
En tvåminuters presentationsvideo som finansministeriet gjort illustrerar det eftersträvade resultatet ur medborgarperspektiv.
– Det spelar ur medborgarens perspektiv ingen roll om tjänsten erbjuds av staten eller kommunen. Det ska vara möjligt att erhålla service på ett behändigt, kontinuerligt och jämlikt sätt via en enda tjänst i hela landet. Mycket återstår att göra men vi är på rätt väg. Jag hoppas att vi i fortsättningen även kan införliva privata tjänster i systemet, säger minister Risikko.
Förfrågningar:
Anna-Maija Karjalainen, ICT-direktör, tfn 02955 30165
Sami Paatero, statssekreterare, tfn 02955 30353
fö[email protected]