Rapport om statens ekonomiska risker utgiven
En av finansministeriet tillsatt arbetsgrupp hade i uppdrag att begrunda de mest betydande källorna för ekonomiska ansvar och risker, hur ansvar utvecklats under de senaste åren, bristerna inom riskrapporteringen och beslutsfattandet samt hur nuläget kunde förbättras under den kommande valperioden.
Med statens ekonomiska risker avses faktorer som påverkar statsekonomin på ett oförutsägbart sätt. Statens ekonomiska ansvar, och även risker, kan uppkomma utspritt inom såväl statsfinanserna, den övriga offentliga ekonomin, den privata sektorn som finansmarknaderna. Det är viktigt att man anammar ett tillräckligt vitt perspektiv vid kartläggningen av riskkällorna, även om det inte är möjligt att identifiera samtliga ekonomiska risker som staten kan utsättas för.
Eventualförpliktelsetransaktionerna, såsom statliga garantier, har ökat under de senaste åren. Eventualförpliktelsetransaktioner karaktäriseras av att beviljandet av dem inte medför några utgifter inom budgetekonomin innan de tillhörande kriserna utlöses, och skulden inom statsekonomin och den offentliga ekonomin växer inte heller. Beviljandet av eventualförpliktelsetransaktioner begränsas med andra ord inte av några nationella eller internationella bestämmelser. Denna slags konstellationer leder lätt till att eventualförpliktelser beviljas utöver vad som kan anses vara motiverat ur helhetsekonomiskt perspektiv. Beviljandet av eventualförpliktelser bör därför uppmärksammas särskilt under nästa regeringsperiod.
Rapporteringen om statens eventualförpliktelser är splittrad i dagsläget, och det har inte varit möjligt att skapa någon övergripande bild av dem. Det finns riktligt med information om förpliktelser, men informationen är utspridd. Dessutom saknas ordentliga anvisningar om bokföring av eventualförpliktelserna. Förpliktelserna bokförs alltså med varierande noggrannhet, och faktaunderlaget om eventualförpliktelserna är därför ofullkomligt.
Beslutsfattandeprocessen i anslutning till statliga garantier är mångfacetterad, men möjliggör i princip en balanserad övervägning av de potentiella för- och nackdelarna med de föreslagna garantierna. I praktiken har riskbedömningen i samband med ökning av eventualförpliktelser, i synnerhet i samband med det faktiskt beslutsfattande, varit liten.
Arbetsgruppen har i sin rapport lagt fram flera rekommendationer som siktar till mera regelbunden och täckande rapportering av ekonomiska ansvar och risker, samt till begränsande av dem under den kommande valperioden.
Ytterligare information:
Sami Yläoutinen, finansråd, tfn 02955 30320