Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmä
Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmä
VM101:00/2017 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Digitaalisella taloushallinnolla saavutetaan paljon hyötyjä niin kuluttajien, yritysten, pankkien kuin julkisen sektorin näkökulmasta, kun rakenteellisessa muodossa olevia tietoja voidaan tehokkaammin hyödyntää sekä ra portointitaakkaa keventää. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa suuria suoria kustannussäästöjä ja mahdollisuus viedä kokonaisia arvoketjuja reaaliaikaisiksi. Pääasiallisesti tiedot syntyvät erilaisissa maksutapahtumissa ja samoja tietoja hyödynnetään eri tavoin prosessien erivaiheissa. Tietojen tulee olla yhtenäisesti kuvattuja ja määriteltyjä.
Digitaalisen tiedon kokonaisvaltainen hyödyntäminen mahdollistaa myös lukuisia muita, osin epäsuoriakin etuja ja tehokkuushyötyjä koko talouden tasolla: niukkeneva työvoima vapautuu rutiineista tuottavaan työhön, ympä ristörasitusta voidaan pienentää, riskienhallintaa voidaan parantaa, har maata taloutta voidaan torjua tehokkaasti, sisämarkkinakehitystä vauhdit taa, globaalia standardointia edistää, pilvipalveluvientiä ...
Eroon päällekkäisestä työstä ja raportoinnista – Taloushallinnon täydellinen automaatio: mahdollisuus vai utopiaa?
12.4.2019 Muu
Tilaisuus reaaliaikataloudesta (RTE)
Lisätietoa
Hankkeen eteneminen
Eroon päällekkäisestä työstä ja raportoinnista – Taloushallinnon täydellinen automaatio: mahdollisuus vai utopiaa?
12.4.2019 Muu
Tilaisuus reaaliaikataloudesta (RTE)
Lisätietoa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM101:00/2017
Asianumerot VM/1660/00.01.00.01/2017
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.2.2018 – 31.3.2019
Asettamispäivä 6.2.2018
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tavoitteena on automatisoida taloushallintoja -raportointi Suomessa.
Työryhmän tavoitteena on edistää taloushallinnon ja -raportoinnin säästöjen syntymistä uusien toimintamallien käyttöönotolla julkishallinnossa ja laajemmin koko kansantaloudessa.
Ryhmän työn tavoitteena on luoda edellytyksiä harmaan talouden torjuntaan taloushallinnon digitalisaation keinoin.
Koordinaatioryhmän tehtävänä on:
Tunnistaa automaattisen taloushallinnon ja -raportoinnin sääntely tarpeita ja -esteitä ja tehdä ehdotuksia sääntelymuutoksiksi.
Toimia eri kehittämishankkeiden neutraalina yhteistoimintaverkostona.
Koota yhteen tietoa eri kehittämishankkeiden tilanteesta ja tarpeista ja jakaa tietoa eri hankkeiden välillä.
Muodostaa ja kuvata eri kehittämishankkeiden yhteistä tavoitetilaa ja tukea eri kehittämishankkeiden yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa.
Käynnistää tarvittavia selvitys- ja tukimuotoja käynnissä olevien hankkeiden edistämiseksi tai tarvittavien muutosten konkretisoimiseksi nykyisissä hallinnon tehtävissä.
Laatia itselleen tarkka työsuunnitelma.
Esittää tarvittavia lainsäädännön muutostarpeita ao. ministeriöille.
Lähtökohdat
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman tavoitteena on sujuvoittaa säädöksiä, rakentaa digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöjä ja digitali soida julkiset palvelut. Taloushallinto on niin julkisten kuin yksityistenkin organisaation keskeinen tukitoiminta, jolla varmistaa organisaation tavoitteiden saavuttaminen. Taloushallinnon digitalisointi parantaa organisaatioiden toimintaedellytyksiä automatisoimalla ja nopeuttamalla tukiprosessia ja luomalla toiminnan tehostamiseen perustuvia kasvuedellytyksiä.
Taloushallinnon automaation kehittämisen keskeisin hanke Suomessa on ollut Aalto yliopiston Real Time Economy (RTE) tutkimushanke, jonka juuret voidaan katsoa ulottuvan eurooppalaisen maksujärjestelmän (SEPA) luomiseen vuonna 2006. Verkkolaskun osalta yhteistyö alkoi jo 2000-luvun alussa.
RTE on koonnut yhteen kansalliset toimijat ja heidän kehityshankkeensa, kuten Taltio, XBRL-taksonomia ja viranomaisraportointi, ja jonka piirissä käynnistetyt hankkeet ovat edenneet hyvin tiettyyn vaiheeseen saakka. Kui tenkin esimerkiksi verkkolaskussa koko yhteiskunnan tasolla hyödyt ovat jääneet vajaiksi, koska kehitys on kohdannut erilaisia käyttöönottoon liittyviä haasteita ja useilla alueilla on sekä sääntely- että koordinointitarpeita.
Vastaavaa ongelmia on näköpiirissä myös muissa hankkeissa. Julkisen hallinnon toimenpiteitä tarvitaan ongelmien ratkaisemiseksi.
Digitaalisella taloushallinnolla saavutetaan paljon hyötyjä niin kuluttajien, yritysten, pankkien kuin julkisen sektorin näkökulmasta, kun rakenteellisessa muodossa olevia tietoja voidaan tehokkaammin hyödyntää sekä ra portointitaakkaa keventää. Digitalisoinnilla voidaan saavuttaa suuria suoria kustannussäästöjä ja mahdollisuus viedä kokonaisia arvoketjuja reaaliaikaisiksi. Pääasiallisesti tiedot syntyvät erilaisissa maksutapahtumissa ja samoja tietoja hyödynnetään eri tavoin prosessien erivaiheissa. Tietojen tulee olla yhtenäisesti kuvattuja ja määriteltyjä.
Digitaalisen tiedon kokonaisvaltainen hyödyntäminen mahdollistaa myös lukuisia muita, osin epäsuoriakin etuja ja tehokkuushyötyjä koko talouden tasolla: niukkeneva työvoima vapautuu rutiineista tuottavaan työhön, ympä ristörasitusta voidaan pienentää, riskienhallintaa voidaan parantaa, har maata taloutta voidaan torjua tehokkaasti, sisämarkkinakehitystä vauhdit taa, globaalia standardointia edistää, pilvipalveluvientiä kasvattaa ja uuden laista yritystoimintaa synnyttää.
Kansainvälisesti on arvioitu, että yritys voi säästää pelkästään verkkolaskulla 1-2 % liikevaihdostaan. Myös Suomen osalta pelkästään verkkolaskutukseen ja maksuautomatisointiin perustuvat säästöt on arvioitu erittäin merkittäviksi: Elinkeinoelämän keskusliiton arvion mukaan säästöt ovat 2,8 miljardia euroa yritysten välisessä laskutuksessa, Kuntaliiton mukaan 150 miljoonaa euroa kuntien osalta, Valtiokonttorin mukaan 150 miljoonaa euroa valtiolla, minkä lisäksi tulevat vielä kuluttajien saamat hyödyt.
Julkaisut ja raportit
-
Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmän loppuraportti PDF
11.4.2019 Valtiovarainministeriö
Muu laatija: Valtiovarainministeriö
Kokousaineistot ja liitteet
-
28.3.2019 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
26.3.2019 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
11.3.2019 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
26.2.2019 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
13.12.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
5.11.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
1.10.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
13.6.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
9.5.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
9.4.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Yritysten ja yhteisöjen talousraportointi viranomaisille, KPMG:n raportti PDF
20.3.2019 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto
-
7.5.2018 Valtiokonttori
-
16.2.2018 Suomen Pankki
-
25.1.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
24.10.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Valtiokonttorin jäsenen nimeäminen Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmään; jäseneksi Mikko Kangaspunta ja varajäseneksi Tanja Wistbacka
18.10.2017 Valtiokonttori
-
17.10.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Verohallinnon jäsenen nimeäminen Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmään; jäseneksi Tarja Rautio ja varajäseneksi Minna Rintala
16.10.2017 Verohallinto
-
Oikeusministeriön jäsenen nimeäminen Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmään; jäseneksi Sanna Appelberg ja varajäseneksi Juha Saunamäki
12.10.2017 Oikeusministeriö
-
11.10.2017 Finanssivalvonta
-
3.10.2017 Suomen Pankki
-
Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmän jäsenten nimeämispyyntö PDF
24.8.2017 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon ICT -osasto/Tietopolitiikka -yksikkö
Asettaminen ja organisointi
-
Jäsenmuutospäätös; Suomen pankin ja Finanssivalvonnan edustajan muutos PDF
2.3.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto/Tie
-
Taloushallinnon automaation ja raportoinnin kehittämisen koordinaatioryhmän asettaminen PDF
6.2.2018 Valtiovarainministeriö/Julkisen hallinnon tieto-ja viestintätekninen osasto/Palv
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Rissanen, Olli-Pekka
Erityisasiantuntija
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.2.2018 – 31.3.2019