Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin palvelualustan kehittämisen ohjausryhmä
VM132:00/2009 Kehittäminen
Ohjausryhmä ohjaa julkisen hallinnon sähköisen asioinnin palvelualustan kehittämishanketta strategisella tasolla. Ohjausryhmä vastaa kehittämisen edellyttämistä ministeriötason toimenpiteistä, kuten rahoitus ja mahdollinen lainsäädännön kehittämistarve. Valtiokonttori vastaa taktisen tason hankkeistuksesta, toimii hankintayksikkönä, tuottaa palvelualustan ja vastaa sen palvelutarjonnasta. Palvelualustan markkinointiviestinnästä, neuvontapalveluiden järjestämisestä ja muista tarvittavista toimenpiteistä vastaa Valtiokonttori ja toimenpiteet koordinoidaan osana SADe-ohjelman asiaan liittyviä työryhmiä tai muuten parhaaksi arvioidulla tavalla.
Kehitettävä palvelualusta on keskeinen julkisen hallinnon sähköistä asiointia vauhdittava IT-ratkaisu, joka valmistuttuaan mahdollistaa sähköisten palvelujen kehittämisen nopeammin, helpommin ja kustannustehokkaammin. Palvelualustan kehittämisen ensimmäisinä toimenpiteinä käynnistetään yhteistyökumppanien ja soveltuvien ensimmäisten palvelujen ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero VM132:00/2009
Asianumerot
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.10.2009 – 13.1.2012
Asettamispäivä 26.10.2009
Tavoitteet ja tuotokset
Ohjausryhmän tavoitteena on ohjata Valtiokonttorin vastuulla olevaa julkisen hallinnon sähköisen asioinnin palvelualustan kehittämishanketta strategisella tasolla siten, että kehittämistyön tuloksena syntyy määrittelyn mukainen palvelualusta ja alustan koko elinkaaren kattava elinkaarisuunnitelma.
Lähtökohdat
Valtioneuvosto teki 15.6.2006 periaatepäätöksen valtionhallinnon IT-toiminnan kehittämisestä. IT-toiminnan kehittämisellä luodaan edellytyksiä asiakaslähtöisten ja joustavien palvelujen tuottamiselle sekä vahvistetaan hallinnon avoimuutta. Periaatepäätös sisältää Asiakaslähtöiset sähköiset palvelut kehittämisohjelman, jonka puitteissa on tehty Sähköisen asioinnin alustan esitutkimus vuosina 2006 2007. Tämän jälkeen aloitettiin Asiointitilin kehittäminen ensimmäisenä asiointialustakokonaisuuteen liittyvänä palveluna.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi asetti 29.8.2008 sähköisen asioinnin vauhdittamiseksi hankkeen, jonka tehtävänä oli laatia ehdotus julkisen hallinnon ja julkisten palveluiden sähköisen asioinnin kehittämislinjauksiksi sekä toimenpidesuunnitelmaksi vuosille 2009 - 2012. Hankkeesta käytettiin valmisteluvaiheessa lyhennettä SADe-hanke (Sähköinen asiointi ja Demokratia). SADe-hankkeen loppuraportti sisältää esityksen keskeisistä sähköisen asioinnin linjauksista sekä toimenpiteistä julkisen hallinnon tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamiseksi vuosina 2009 - 2012.
Linjausten mukaan sähköisen asioinnin tarvitsemat tukipalvelut kehitetään julkisen hallinnon yhteisinä ratkaisuina (JulkIT). Keskeisenä toimenpiteenä kehitetään julkisen hallinnon yhteinen sähköisen asioinnin alusta. Alustan avulla viranomaiset voivat nykyistä nopeammin ja kustannustehokkaammin kehittää omia sähköisiä asiointipalvelujaan. Alustalle rakennetut palvelut ovat turvallisia ja tarjoavat asiakkaille yhtenäisen ja helppokäyttöisen toimintalogiikan.
Eduskunta hyväksyi 20.5.2009 Valtiokonttorista annetun lain muutoksen, jonka mukaan Valtiokonttori voi hankkia yhteisiä sähköisiä tukipalveluja ja tarjota niitä koko julkiselle hallinnolle. Tämän lain puitteissa Valtiokonttorille voidaan valtioneuvoston asetuksella antaa toimivalta tuottaa koko julkiselle hallinnolle yhteinen sähköisen asioinnin palvelualusta valtiovarainministeriön ohjauksessa.
Sähköisen asioinnin alustan esitutkimuksen perusteella on luotu julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosien kuvaus, jonka mukaan yksi keskeisimpiä palveluja ovat hallinnon palvelualustat. Yksittäiset virastot (esim. Verohallinto) ja kunnat (esim. Oulu, Tampere ja Lahti) ovat kehittäneet tai parhaillaan kehittämässä palvelualustoja omista tarpeistaan lähtien.
Julkisen hallinnon sähköisen asioinnin palvelualusta tullaan kehittämään koko julkishallinnon tarpeita ajatellen. Julkishallinnossa voi olla käytössä useita palvelualustoja ja erityisesti suurten organisaatioiden ollessa kysymyksessä, saattaa tilanteesta riippuen olla tarkoituksenmukaista kehittää organisaatiolle oma palvelualustansa. Tavoitteena tulee kuitenkin olla se, että pyritään mahdollisimman paljon yhteisen palvelualustan käyttöön. Julkishallinnon yhteinen palvelualusta tulee tarjoamaan keskitetyn ratkaisun, jota voivat hyödyntää yksittäiset virastot, laitokset ja kunnat. Palvelualustan avulla voidaan myös rakentaa useiden viranomaisten yhteisiä palveluja tai palvelukokonaisuuksia.
Julkishallinnon yhteisen palvelualustan kehittämisessä hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan niitä tuloksia ja sitä kokemusta, mikä julkishallinnossa on jo aiemmin kertynyt yksittäisten organisaatioiden palvelualustojen kehittämistyössä.
Valtiokonttori on syksyllä 2009 yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa käynnistänyt palvelualustahankkeen esivalmistelutyöt (ks. liite 1 ja liite 2).
27.4.2016 Riku Jylhänkangas ilmoitti että sihteerinä ollut VK:n virkamies ei enää ole VK:ssä ja eikä aineistoja VM:ssä.
Muut asiakirjat ja muistiot
Tiedote 165/2009; Kansalaisten asiointitili käyttöön vuonna 2011
30.11.2009 Valtiovarainministeriö
Pressmeddelande 165/2009; Medborgarkontot tas i bruk 2011
30.11.2009 Valtiovarainministeriö
Asettamispäätöksen liite 1; Sähköisen asioinnin palvelualustan tiivistelmä PDF
26.10.2009 Valtiovarainministeriö
Asettamispäätöksen liite 2; Sähköisen asioinnin palvelualustan kuvaus PDF
26.10.2009 Valtiovarainministeriö
Asettaminen ja organisointi
Asettamispäätös PDF
26.10.2009 Valtiovarainministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet