Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö framsida
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken Budgeten, EU, internationellt
    • Ekonomiska utsikter Prognoser
    • Beskattning Skattesystemet och beredningen
    • Finansmarknaden Stabila och välfunktionerande marknader
    • Förvaltningspolitiken Förvaltningsutveckling och strukturer
    • Kommunärenden Ekonomi, strukturer och samarbete
    • Välfärdsområdena Uppgifter, verksamhet och ekonomi
    • Offentliga förvaltningens ICT Informationspolicy och styrning
    • Staten som arbetsgivare Personalen och arbetsgivarverksamheten
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Valtiovarainministeriö
  • sv
  • Projekt och lagberedning
  • Projektsida

Information säkerhet plan för Statsförvaltningen

VM115:01/2006 Projekt

Esitutkimushankkeen tehtävänä on

- selvittää, onko perusteltua lähteä selvittämään ja arvioimaan perusteellisesti tietoturvatasoja. Haasteena on harkita, mikä on tietoturvatasojen tarkoitus käytännössä ja onko (minimi)perustaso sovellettavissa jokaiseen organisaatioon.

- tuottaa suunnitelma toteutusvaihtoehdoille. Hankeryhmän on mietittävä määrittelyn suuntaus ja kohdentaminen: mihin ottaa kantaa, mitä osa-alueita painotetaan – joitakin tietoturvallisuuden osa-alueita todennäköisesti enemmän kuin toisia. Myöhemmin tarvitaan havainnollinen suunnitelma, miten määritellylle tasolle pääsee.

- kartoittaa kansainvälisten tietoturvatasojen tilanne; mitä vastaavia määrityksiä on olemassa. Soveltuvien käytäntöjen arviointi, tasomallit ja käytettävät ideat voivat vaikuttaa tulevaan määritykseen.

- kartoittaa olemassa olevien viranomaisaineistojen hyväksikäyttö ja perehtyä valtionhallinnon näkökulmasta kansallista ja kansainvälistä tietoturvallisuutta kehittävien tietoturvallisuuden ...

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer VM115:01/2006

Ärendenummer

Projektets arrangör finansministeriet

Mandattid 19.1.2007 – 31.5.2007

Datum för tillsättande 19.1.2007

  • informationsadministration
  • informationssamhälle
  • informationsteknik
  • datasekretess

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen tavoitteena ja haasteena on lisätä hallinnonalojen välistä sisäistä luottamusta sekä varmistaa yhteinen tietoturvataso valtionhallinnolle. Konkreettisena tavoitteena on tehdä ehdotus ja suunnitelma tietoturvan tasomäärityksille; millaisilla resursseilla esitutkimusvaiheen tuloksia jatketaan. Hankkeen kohteena on tietoturvan kokonaisvaltainen näkemys, joka ottaa huomioon laajasti kaikki tietoturvan osa-alueet, jotka on mainittu Valtioneuvoston valtion tietoturvallisuutta koskevassa periaatepäätöksessä sekä VAHTI-ohjeissa.

Esitutkimushankkeen tavoitteena ja haasteena on määritellä valtionhallinnon organisaatioiden tietojärjestelmille tietoturvatasot (perustaso ja korkea taso). Perustietoturvataso on tietoturvallisuuden eri osa-alueet kattava määritys perusedellytyksistä, jotka jokaisen organisaation ja tietojärjestelmän tulee täyttää. Organisaation on pystyttävä soveltuvin osin täyttämään vaatimukset ja myös noudatettava samaa tietoturvatasoa kuin muut. Korkeassa tietoturvatasossa määritellään yhteiskunnan elintärkeille toiminnoille, tietojärjestelmille ja verkoille tarvittavat lisäsuojaukset ja varmistukset. Valtionhallinnossa organisaation on pyrittävä tavoittamaan paras mahdollinen ja järkevä taso käytettävissä olevilla resursseilla.

Tietoturvavaatimuksien antamista harkitaan sitovana normina. Tietoturvan (taso)vaatimukset ovat jatkossa enenevästi organisaatioita velvoittavia. Tietoturvatasojen jatkohanke mahdollisesti valmistelee seuraavassa vaiheessa tuotettavan ohjeen vaatimukset velvoittavaksi määräykseksi valtionhallintoon.

Hankkeen kokonaisvaltaisena tavoitteena on parantaa valtionhallinnon organisaatioiden tietämystä tietoturvatasoista ja sitouttaa organisaatiot jatkotyöhön. Hankkeen lopputuloksena saadaan yhtenäinen perusta tietoturvan arviointitoiminnalle. Tietoturvan tasoajattelu toteutuu käytännössä hallinnossa, kun hallinnolla on apuväline tietoturvan kehittämiseen ja hankkeen lopputulokset ovat koulutettavissa ja auditoitavissa. Hankkeen tavoitteena on tukea valtionhallinnon organisaatioiden tietoturvallista toimintaa.

Utgångspunkter

Valtionhallinnon IT-strategian tavoitteena ovat tyytyväiset asiakkaat ja joustavat palvelut sekä tehokas, turvallinen ja verkottunut hallinto (15.6.2006, valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT-toiminnan kehittämisestä). Valtionhallinnon tietoturvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) yhteistyö ja ohjaus ovat tehostaneet ja parantaneet valtionhallinnon tietoturvallisuutta kokonaisuutena. Yhteistoimintaa edistetään sillä, että luottamus säilyy sekä kansalaisilla että viranomaisilla. Tasolähtöisellä ajattelutavalla hallinnon toimijat voivat luottaa toisiinsa ja kansalaiset hallintoon.

Keskeiset kehitystrendit - kansainvälistyminen, nopea tekninen kehitys, sähköinen asiointi ja palvelut sekä tietoyhteiskuntakehitys – lisäävät tietoturvallisuuden merkitystä. Lainsäädäntöön sisältyy jo nyt tietoturvavelvoitteita. Jokainen organisaatio on vastuussa oman toimintansa tietoturvallisuudesta ja säädösten noudattamisesta. Samalla toiminnassa on otettava huomioon taloudellisuus ja tuottavuus.

Kaikkien valtion organisaatioiden on päätettävä tavoitetasonsa suhteessa yhteisesti hyväksyttyyn tietoturvatasomalliin ja pyrittävä siihen. Tietoturvatasojen määrittämisen taustalla ovat organisaatioiden toiminnan ja rakenteiden erilaisuus. Perusturvataso on kuvaus minimiedellytyksistä, jotka jokaisen valtion organisaation tulee täyttää. Tavoitteena on varmistaa, että kaikki organisaatiot pystyvät täyttämään edes perustason tietoturvavaatimukset. Tietoturvavaatimuksissa on otettava huomioon toiminnan ja tietojärjestelmien erilaiset sisällöt ja tiedot sekä käyttötarpeet. Tästä syystä organisaation sisäisillä järjestelmillä voi olla erilaisia turvatasoja. Organisaation toiminnan tietoturvan tavoitetason on oltava johdon linjaama näkemys, joka on suhteutettu toiminnan kokonaisuuteen. Tietoturvatasojen määrittelyssä huomioidaan myös mahdollisuus, että jokin organisaation toiminto edellyttää erilaista tietoturvatasoa kuin muut toiminnot.

Toteutunut tietoturvan taso vaihtelee organisaatioittain. Tarve organisaation tietoturvatason arviointiin ja tietoturvavaatimusten noudattamiseen on ilmeinen, mutta kaikilla organisaatioilla ei ole resursseja tähän. Useissa organisaatioissa käsitellään tietoja ja tehdään töitä, jotka vaatisivat korkeaa tietoturvatasoa. Korkean tietoturvatason noudattamista edellytetään organisaatioilta, joilla on yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja (YETT) sekä keskeisiä ja luottamuksellisia tietoja sisältäviä tietojärjestelmiä. Käytännössä tämä ei vielä toteudu tarvittavassa laajuudessa.

Useiden hallinnon kehittämishankkeiden toimeenpano tai jatkotyö edellyttävät tätä tietoturvatasojen esitutkimushanketta. Hanke tukee esimerkiksi Puolustusvoimien tietohallinnon rationalisointi (TIERA)-hanketta sekä VAHTIn ja valtion IT-strategian hankkeiden toteuttamista. Hanke tukee kokonaisvaltaisen riskienhallinnan hyvien käytäntöjen omaksumista ja toteuttamista sen mallin mukaisesti, jonka valtioneuvoston controller ja valtion sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan neuvottelukunta ovat antaneet valtion virastojen ja laitosten hyvästä riskienhallintatavasta. Rajapintoja jo tehtyihin selvityksiin on mm. KuntaIT, Selvitys valtion ympärivuorokautisen tietoturvallisuuden järjestämisestä (Vahti 4/2006), Selvitys valtion tietoturvaresurssien jakamisesta (Vahti 3/2006) sekä Muutos ja tietoturvallisuus, alueellistamisesta ulkoistamiseen – hallittu prosessi (Vahti 7/2006).

Esitutkimusvaiheessa on tärkeää selvittää muiden maiden käytäntöjä, kansainvälisiä tasoarviointeja ja analysoida tilannetta yleisesti. Valtionhallinnossa on tarve määritellä toiminnassa toteutettavat tietoturvallisuuden tasot, jotka perustuvat laadittavaan tasomalliin. Tasomäärittelyssä tulee olla mukana keskeisinä taustatekijöinä myös toiminnan kehittämisen, hyvän tiedonhallinta ja -käsittelytavan, tuottavuuden ja tulosohjauksen elementit.

Tietoturvatasojen esitutkimushanke on VAHTIn seuraama ja valtion IT-toiminnan johtamisyksikön kärkihanke (Valt IT). Valtiovarainministeriö, ValtIT -yksikkö ja VAHTI seuraavat ja arvioivat toteutumista. Tietoturvallisuudella ja tällä esitutkimushankkeella on korkea prioriteetti valtion IT-strategiassa.

Ytterligare uppgifter

  • Hemsida

Remissbehandlingar och höranden

  1. Lausuntoyhteenveto

    18.9.2007 Valtiovarainministeriö

  2. Ilmoitus, ettei lausunttavaa

    17.9.2007 Korkein hallinto-oikeus

  3. Lausunto, 995/05/2007

    14.9.2007 Liikenne- ja viestintäministeriö

  4. Lausunto, 1430/003/2007TM

    13.9.2007 Työministeriö

  5. Lausunto, 1198/05/2007

    13.9.2007 Tietosuojavaltuutetun toimisto

  6. Lausunto

    12.9.2007 Puolustusvoimien Materiaalilaitoksen esikunta

  7. Lausunto

    12.9.2007 Rajavartiolaitoksen esikunta

  8. Lausunto, H 00093/07

    11.9.2007 Turun hallinto-oikeus

  9. Lausunto

    11.9.2007 Puolustusministeriö

  10. lausunto, 2157/044/2007

    10.9.2007 Maa- ja metsätalousministeriö

  11. Lausunto

    9.9.2007 Pelastusopisto

  12. Lausunto, TME2308 31/32/07

    7.9.2007 Metsäntutkimuslaitos METLA

  13. Lausunto, 1048/005/2007

    7.9.2007 Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

  14. Lausunto, 1216/040/07

    7.9.2007 Väestörekisterikeskus

  15. Lausunto

    7.9.2007 Kuluttajatutkimuskeskus

  16. lausunto, 357/1.1.5.2./16/2007

    7.9.2007 Poliisikoulu

  17. lausunto

    7.9.2007 Ylioppilastutkintolautakunta

  18. lausunto

    7.9.2007 Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta

  19. lausunto

    7.9.2007 MMM/TIKE

  20. lausunto

    7.9.2007 Länsi-Suomen lääninhallitus

  21. lausunto

    7.9.2007 CIMO

  22. lausunto, 365/006/2007

    7.9.2007 Riistan- ja kalantutkimuslaitos

  23. lausunto

    7.9.2007 Itä-Suomen lääninhallitus

  24. lausunto

    7.9.2007 Helsingin kauppakorkeakoulu

  25. lausunto

    7.9.2007 Merivoimien esikunta

  26. lausunto, YM111/04/2007

    7.9.2007 Ympäristöministeriö

  27. lausunto

    7.9.2007 Oulun yliopisto

  28. lausunto

    7.9.2007 Keskuskauppakamari

  29. lausunto

    7.9.2007 Oulun lääninhallitus

  30. lausunto, LLH-2007-01103/Yl-4

    7.9.2007 Lapin lääninhallitus

  31. lausunto

    7.9.2007 Tampereen yliopisto

  32. lausunto

    7.9.2007 Tiehallinto

  33. lausunto, 9/024/2007

    7.9.2007 Valtion taidemuseo

  34. Lausunto, 334/2007

    7.9.2007 Kansanterveyslaitos

  35. Lausunto, 1182/04/2007

    7.9.2007 Helsingin yliopisto

  36. ilmoitus, ettei lausuttavaa asiassa, H00219/07

    7.9.2007 Helsingin hallinto-oikeus

  37. Lausunto, TK-46-841-07

    7.9.2007 Tilastokeskus

  38. Lausunto

    7.9.2007 Etelä-Savon TE-keskus

  39. Lausunto, 106/050/2007

    7.9.2007 Opetusministeriö

  40. lausunto, 39/072/2007

    6.9.2007 Kauppa- ja teollisuusministeriö

  41. Lausunto

    6.9.2007 Tietoturva ry TTRY

  42. Lausunto

    6.9.2007 Eduskunta

  43. lausunto, 170/04/07

    6.9.2007 Poliisiammattikorkeakoulu

  44. lausunto, 858/08/2007

    6.9.2007 Valtioneuvoston kanslia

  45. lausunto, 1125/04/2007

    6.9.2007 Viestintävirasto

  46. lausunto, 86/33/2007

    6.9.2007 Merentutkimuslaitos

  47. Lausunto

    6.9.2007 Huoltovarmuuskeskus

  48. Lausunto, H00169/07

    5.9.2007 Vaasan hallinto-oikeus

  49. lausunto

    5.9.2007 Kuopion yliopisto

  50. lausunto, 2395/400/2007

    5.9.2007 Stakes

  51. lausunto, 959/09/2007

    5.9.2007 Verohallitus

  52. lausunto

    5.9.2007 Pohjois-Pohjanmaan TE-keskus

  53. Lausunto, 4073/00/005/07

    5.9.2007 Terveydenhuollon oikeusturvakeskus TEO

  54. Lausunto, 231/03/07

    5.9.2007 Åbo Akademi

  55. lausunto, 13/043/2007

    5.9.2007 Oikeusministeriö

  56. lausunto, 311/041/2007

    4.9.2007 Uudenmaan TE-keskus

  57. Lausunto, HELT045-35

    3.9.2007 Ulkoasiainministeriö

  58. lausunto

    3.9.2007 Pohjanmaan TE-keskus

  59. Lausunto, 151/041/07

    3.9.2007 Pohjois-Karjalan TE-keskus

  60. lausunto, 711/52/07

    3.9.2007 Keskusrikospoliisi

  61. lausunto

    3.9.2007 Varsinais-Suomen TE-keskus

  62. lausunto

    3.9.2007 Työterveyslaitos

  63. lausunto, 282/31/07

    2.9.2007 Valtiontalouden tarkastusvirasto

  64. lausunto

    31.8.2007 Liikkuva poliisi

  65. lausunto, ESLH-2007-05719/YI-4

    30.8.2007 Etelä-Suomen lääninhallitus

  66. lausunto, 105/041/2007

    27.8.2007 Kaakkois-Suomen TE-keskus

  67. Lausunto, 1173/02/2007/HPL

    27.8.2007 Helsingin kihlakunnan poliisilaitos

  68. lausunto, 1255/48/07

    24.8.2007 Tekes

  69. Lausunto

    23.8.2007 Kuopion hallinto-oikeus

  70. Lausunto, 45/004/2007

    21.8.2007 Vakuutusvalvontavirasto

  71. Lausunto, L 9

    17.8.2007 Kouvolan hovioikeus

  72. Lausunto, PTHK 11/012/2007

    17.8.2007 Poliisin tietohallintokeskus

  73. lausunto, 97/991/2007

    17.8.2007 Ajoneuvohallintokeskus

  74. Lausunto, 8/050/2007

    15.8.2007 Opetushallitus

  75. Lausunto, 244/2007

    8.8.2007 Suojelupoliisi

  76. Lausunto

    1.8.2007 Kansallisarkisto

  77. Lausunto, SM-2007-2150/Vi-1

    17.7.2007 Sisäasiainministeriö

  78. Ilmoitus, ettei lausuntoa anneta, TAS 246/07

    16.7.2007 Tasa-arvovaltuutettu

  79. Jakelussa mainitut; Lausuntopyyntö valtionhallinnon tietoturvatasojen esitutkimusraportista (TTT)

    20.6.2007 Valtiovarainministeriö

Publikationer och rapporter

  1. Valtionhallinnon tietoturvatasot - esitutkimus (hankeryhmän loppuraportti) PDF

    Valtiovarainministeriö

    Julkaisuvuosi: 2007; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20070626Valtio/02_TTT_Loppuraportti_26062007.pdf;

Tillsättande och organisering

  1. Asettamispäätös PDF

    19.1.2007 Valtiovarainministeriö

Samband med övriga projekt

  • Tietoturvallisuus ja varautuminen -kehittämisohjelma

    VM115:00/2006 Avslutat

    15.6.2006 – 31.12.2010 finansministeriet | Projekt

    • säkerhet och trygghet
    • vägtrafik
    • informationsteknik
    • datasekretess
    • Information säkerhet plan för Statsförvaltningen

      VM115:01/2006 Avslutat

      19.1.2007 – 31.5.2007 finansministeriet | Projekt

      • informationsadministration
      • informationssamhälle
      • informationsteknik
      • datasekretess
    • Valtionhallinnon ICT-varautumisen kehittämishanke (eVARE)

      VM115:04/2006 Avslutat

      1.3.2009 – 31.12.2010 finansministeriet | Projekt

      • informationsadministration
      • informationssamhälle
      • datasekretess
    • Tietoturvatasot -hanke

      VM115:03/2006 Avslutat

      28.2.2008 – 31.12.2008 finansministeriet | Projekt

      • säkerhet och trygghet
      • produktsäkerhet
      • informationssystem (tekniska system)
      • förvaltningsutveckling
      • informationshantering
      • datakommunikation
      • informationssamhälle
      • telekommunikationsnät
      • informationsteknik
      • datasekretess
    • Varautumisen esitutkimushanke

      VM115:02/2006 Avslutat

      1.11.2007 – 30.6.2008 finansministeriet | Projekt

      • informationsadministration
      • informationssamhälle
      • informationsteknik
      • datasekretess

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt

Valtiovarainministeriö framsida Valtiovarainministeriö

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 28, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Frågor och kommentarer

  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Finanspolitiken
      • Utgångslägena för finanspolitiken
        • Offentliga ekonomin
        • Ramarna för den ekonomiska politiken
        • Finanspolitik
        • Strukturpolitiken
      • Ramarna för statsfinanserna och budgeten
        • Ramarna för statsfinanserna
        • Statsbudgeten
          • Statistik
        • Berednings- och tillämpningsbestämmelserna
        • Sammandrag av statsbudgetarna
        • Regeringens årsberättelse och bokslut
        • Tidsplanen för ram- och budgetberedningen
      • EU och ekonomin
        • Ekofin och eurogruppen
        • Europeiska planeringsterminen
        • Finanspolitiska regler
        • Budget
          • Budgetram
          • Egna medel
          • Årlig budget
          • Nationell revision av EU-medel
          • Revision och ansvarsfrihet
          • Bedrägeri­bekämpning
      • Utvärdering av och tillsyn over statsfinanserna
        • Riksdagens revisionsutskott
        • Statens revisionsverk
        • Kreditbetyg
        • Finländska ekonomin i internationell granskning
      • Internationella finansiella frågor
        • Euroområdets stabilitet
          • Upprätthållande av stabiliteten
          • Eurokrisen
        • Världsbanken
        • Klimatkoalitionen
        • Internationella valutafonden (IMF)
        • Europeiska investeringsbanken (EIB)
        • Europeiska banken för återuppbyggnad och utveckling (EBRD)
        • Europarådets utvecklingsbank (CEB)
        • EU:s makroekonomiska stöd
        • Nordiska finansinstitut
        • Parisklubben
      • Statsunderstöd
        • Materialbank
        • Parlamentarisk delegation
        • Samarbetsgrupp
    • Ekonomiska utsikter
      • Ekonomiska prognoser
        • Byggbranschens konjukturer
        • Inkomstarbetsgruppen
      • Metodbeskrivningarna
      • Ekonomiska analyser
    • Beskattning
      • Skattesystemet
      • Personbeskattning
        • Beskattning av förvärvsinkomst
        • Beskattning av kapitalinkomst
        • Källskatt på ränteinkomst
        • Arvs- och gåvoskatt
        • Överlåtelsebeskattning
      • Näringsbeskattningen
        • Beskattning av enskilda företagare och jordbruksidkare
        • Beskattning av delägare i näringssammanslutning
        • Beskattning av samfund
        • Beskattning av utdelning som erhålls av fysiska personer eller dödsbon
      • Internationella inkomstbeskattningen
        • Samarbetet inom internationell inkomstbeskattning
        • Skatteavtal
      • Fastighetsskatten
      • Mervärdesbeskattningen
        • Mervärdesskatten som en del av EU:s inkomster
        • Skatt på försäkringspremier
      • Punktbeskattningen
        • Alkoholbeskattningen
        • Tobaksaccisen
        • Beskattningen av läskedrycker
        • Energibeskattningen
        • Miljöskatter
        • Gruvmineralbeskattningen
      • Vägtrafikbeskattningen
        • Bilskatten
        • Fordonsskatten
        • Bränsleavgiften
      • Tullväsendet
      • Skattesubvention
    • Finansmarknaden
      • Finansiella regelverket
        • Kund- och investerarskydd
        • Kapitalmarknaderna
        • Värdepappers­marknaderna
        • Betalning
        • Nya finansteknologier
      • Stabiliteten och tillsynen
        • Bankernas soliditet och likviditet
        • Finanstillsynen och den gemensamma tillsynsmekanismen
        • Makrostabilitet
        • Resolutionen
        • Beredskap och försörjningsberedskap
      • Statens finansieringspolitik
        • Statsskulden och bemyndigande för upplåning
        • Statsborgen och statsgaranti
        • Statens pensionsfond
        • Grundränta
      • Bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
        • Förebyggande arbete
        • Lagstiftning
    • Förvaltningspolitiken
      • Öppenhet, förtroende och etik
      • Utgångspunkter och utsikter för förvaltningspolitiken
        • Framtidsarbete
        • Internationell verksamhet
        • Föregripande statlig styrning
      • Offentligt ledarskap
        • Värdegrund och principer för offentligt ledarskap
        • Gemensam utveckling och evenemang
        • Ledningens ställning och anställningsförhållanden
        • Rekrytering av chefer och karriär
        • Högsta ledningens bindningar
        • Förutsättningar för framgång
        • Kunskapsbaserad ledning
        • Stöd för statsförvaltningens ledning
      • Förvaltningens strukturer och styrningen
        • Statsförvaltningen
        • Kommunförvaltningen
        • Styrsystemen
        • Regionaliseringen
        • Ämbetsverksutvärderingar
      • Offentliga upphandlingarna
        • Standardavtalsvillkor för upphandling
      • Skötseln och styrningen av statsfinanserna
        • Statens ekonomiförvaltning
        • Revisionsnämnden för den offentliga förvaltningen och ekonomin
      • Intern kontroll och riskhantering
        • Koordinering av intern kontroll och riskhantering
        • Intern granskning
        • Riskhantering
        • Utvärdering av intern kontroll
      • Statens gemensamma tjänster
        • Statens fastigheter
        • Statens upphandlingar
        • Ekonomi- och personalförvaltningens tjänster
        • Utbildningsservice
      • Innovationer inom den offentliga förvaltningen
    • Kommunärenden
      • Kommunallagstiftningen
        • Kommunernas självstyrelse och beslutsfattande
        • Kommunstrukturen
          • Ändring av kommunindelning
          • Beslutsfattandet
          • Inledande och beredning
            • Sammanslagningprocess
            • Partiella sammanslagningar
            • Särskild kommunindelningsutredning
          • Understöd för sammanslagningsutredningar
          • Sammanslagningsunderstöd
        • Kommunernas personal
      • Kommunernas uppgifter och verksamhet
        • Kommunernas produktivitet och digitalisering
        • Incitamentsystem för digitalisering i kommunerna
          • Stöd för planeringen av digitaliseringsprojektet
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2022
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2021
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2020
          • Kommunernas digitaliseringsunderstöd 2019
        • Samarbetet mellan staten och kommunerna
          • Delegationer för kommunal ekonomi och kommunal förvaltning
        • Internationellt samarbete
      • Kommunalekonomin
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen
          • Anvisningar för ekonomisk rapportering
        • Uppföljningen och utvärderingen av kommunalekonomin
          • Kommunernas bokslutsuppgifter och bokslutskort
          • Budgetar och ekonomiplaner samt planeringsram för ekonomi
          • Kommuner som befinner sig i ett särskilt svårt ekonomiskt läge
        • Kommunekonomiprogrammet
        • Statsandelarna och hemkommunersättningarna
          • Statsandel för kommunal basservice
            • Frågor och svar om kommunernas statsandelar och om överföringskalkylen för social- och hälsovården
          • Kalkyler över statsandelarna
          • Hemkommunersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning
          • Prövningsberoende höjning av statsandelar
        • Utvärderingen av lagberedningens konsekvenser för kommunerna
        • Bokföringsnämndens sektion för välfärdsområdena och kommunerna
        • Ersättning till kommunerna för kostnader för egendomsarrangemang
    • Välfärdsområdena
      • Uppgifter och verksamhet
        • Välfärds- och samarbetsområdena
        • Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena
        • Beslutsfattande
        • Styrningen
        • Välfärdsområdesdelegationen
        • Invånarnas deltagande
      • Välfärdsområdenas ekonomi
        • Finansiering
          • Finansieringskalkylerna
        • Tilläggsfinansiering
        • Budget och ekonomiplan
        • Investeringar
        • Ekonomiska rapportering
          • Samarbetsgruppen för ekonomirapportering
          • Anvisningar om välfärdsområdenas ekonomirapportering
      • Välfärdsområdesförhandlingarna
    • Offentliga förvaltningens ICT
      • Digitalisering
        • Offentliga tjänster digitaliseras
        • Digitaliseringen av processer
        • Servicemodellen med ett enda serviceställe
        • Tillgänglighet
        • Myndigheternas förpliktelse att tillhandahålla e-tjänster
        • E-tjänster
          • Tjänster för medborgare och företag
          • Infrastrukturtjänster för förvaltningen
        • Ett människocentrerat och föregripande samhälle
          • Genomförandet av nationella AI-programmet AuroraAI
        • Artificiell intelligens och robotisering
          • Robotiseringsansökan
            • Roboansökan 2020
          • Anvisningar om utnyttjande av generativ artificiell intelligens som stöd och hjälpmedel i arbetet inom den offentliga förvaltningen
        • Lagen om digitala tjänster
        • Prioritering av digital myndighetskommunikation
          • Svar på vanliga frågor om prioriteringen av digital myndighetskommunikation
      • Livshändelsebaserad digitalisering
        • Programmet för främjande av livshändelsebaserad digitalisering
          • Frågor och svar om livshändelsebaserad digitalisering
        • Enkelt sätt av en avliden anhörigs ärender
          • Frågor och svar om underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter
      • Informationspolitik och styrning
        • Informationshanteringskarta för den offentliga förvaltningen
        • Informationshanteringslagen
        • Informationspolitisk redogörelse
        • Remissförfarandet i informationshanteringslagen
        • Öppen data
        • Arkitekturerna
        • Projektet för att förnya personbeteckningen
        • Projekt enligt regeringsprogrammet
          • Utnyttja och öppna information
        • Etiska rekommendationer för artificiell intelligens
        • Styrningen av informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen
          • Samarbetsgrupperna inom informationshanteringen
        • Interoperabelt Europa
          • Vanliga frågor om interoperabelt Europa
      • EU och internationella samarbetet
      • Styrningen av tjänster och säkerhet
        • VAHTI-verksamheten
        • Den offentliga förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet
        • Utveckling
        • Statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster
          • Skyldighet att använda gemensamma tjänster och styrning av tjänsterna
          • Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och resultatstyrningen av Valtori
        • Utnyttjande av molntjänster inom den offentliga förvaltningen
      • Informationshanteringsnämnden
    • Staten som arbetsgivare
      • Avtalsverksamheten
        • Arbetsfred
        • Lokal avtalsverksamhet
        • Förtroendemannaverksamhet
        • Arbetarskydd
        • Samarbetet
        • Statistiksamarbetet
      • Statens tjänste- och arbetskollektivavtal
        • Avtal
      • Tjänste- och arbetsvillkor
        • Löner, incitamentsystem
          • Statens lönesystem
          • Resultatlön
          • Personalfonder
        • Arbetstid
        • Semestrar
        • Tjänsteresor
        • Frånvaron
        • Naturaförmåner
        • Företagshälsovården
        • Personalförvaltnings-dokument
      • Anvisningar, föreskrifter och rekommendationer
        • Övriga personalförvaltningens dokument
      • Tjänstemannarätt
        • Ledning av förändringar
        • Rättsfall
        • Besvär över beslut som gäller tjänsteman
      • Värdegrund och etik
        • Statens tjänstemannaetiska delegation
      • Stöd för personalledning
        • Statens personalstrategi
        • Personalplanering
        • Multilokalt arbete inom staten
        • Rekrytering
        • Prestations- och resultatledning
        • Kompetensutveckling
        • Personalrotation och tjänstemannautbyte
        • Jämställdhet och likabehandling
        • Verktyg och metoder
        • Statens tjänsteutmärkelsetecken
      • Statistik om statens personal
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Evenemang
    • Aktuella teman
      • Regeringsförhandlingarna 2023
      • Tjänstemannainlägg 
      • Kartläggning av utgifter och strukturer samt av skatter
      • Rysslands attack mot Ukraina
      • Det nordiska samarbetet
        • Ministerrådet för digitalisering MR-Digital
      • Finlands program för hållbar tillväxt
        • EU:s återhämtningsinstrument
          • Faciliteten för återhämtning och resiliens
          • Övriga program
        • Finlands plan för återhämtning och resiliens
          • Grön övergång
          • Digitalisering
          • Sysselsättning och kompetens
          • Social- och hälsovårdstjänster
          • REPowerEU
        • Beredningen
        • Centrala begrepp
      • Fördjupandet av kapitalmarknadsunionen
      • Fördjupandet av bankunionen
      • Digitala euron
      • Säkerställande av dagliga betalningar
    • Finansministeriet i sociala medier
    • Beställ material
  • Projekt och lagberedning
    • Digitaliseringsbyrån
      • Samarbetsgrupper
      • EU:s bestämmelser om digitalisering
    • Fastighetsskattereformen
    • Försök och avveckling av normer i kommunerna
      • Förslag till normavveckling
    • Kompetenscentret för kostnadseffektivitet
    • Programmet Offentliga lokaler i Finland
    • Projektet för genomförande av reformen av penningspelssystemet
    • Projekt för nationellt genomförande av den reviderade eIDAS-förordningen
      • Europeiska plånboksapplikationen
        • Europeiska e-identitetsplånboken – frågor och svar
        • Pilotförsök med europeisk e-identitetsplånbok
    • Reformen av statens regionförvaltning
      • Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt
    • Reformering av statens service- och lokalnät på 2020-talet
      • Frågor och svar om reformering av statens service- och lokalnät
      • Reformen i regionerna
    • Samarbetsforum för offentlig upphandling
      • Aktuellt om programmet
        • Årets upphandlande enhet
      • Verktyg, handböcker och utredningar
      • Möten och sammankomster
        • Nätverk för upphandlande enheter
        • IKT-Kohtaamo
        • Nätverket av upphandlingsforskare
      • Programperioden 2019-2023
        • Strategisk ledning
        • Utveckling av upphandlingskompetensen
        • Kunskapbaserad ledning och verkningsfullhet
        • Fungerande upphandlingar
        • Innovationer
        • Ekonomisk hållbarhet
        • Social hållbarhet
        • Ekologisk hållbarhet
        • Temagrupper
      • Nationella informationsresursen för offentlig upphandling
    • Statsförvaltningens produktivitetsprogram
    • Tillgång till bank­tjänster
    • Undanröjande av digitala hinder
    • Uppföljning av sysselsättningsmålen
    • Utnyttja och öppna information
    • Utveckling av den interna kontrollen och riskhanteringen
    • Utvecklingen av välfärdsområdenas finansieringsmodell
  • Publikationer
    • Webpublikationer
      • Statens resereglemente 2024
      • Statens resereglemente
      • Ekonomisk översikt, hösten 2025
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Ministrarna
        • Finansminister
        • Kommun- och regionminister
        • Näringsminister
      • Högsta ledningen
      • Avdelningarna
    • Nämnder
      • Informationshanteringsnämnden
        • Informationshanteringsnämdens sammansättning
        • Sektioner som informationshanteringsnämden tillsatt
        • Frågor och svar om informationshanteringslagen
      • Produktivitetsnämnden
        • Nämdens medlemmar
    • Förvaltningsområdet
      • Ämbetsverken
      • Fonder
      • Styrningen av förvaltningsområdet
      • Utmärkelsetecken
    • Beredskapsärenden
      • Beredskapslag
      • Säkerhetsstrategi för samhället
      • Strategi för cybersäkerhet
    • Visselblåsarskyd
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Finansministeriet som arbetsplats
      • Lediga arbetsplatser
      • Bekanta dig med anställda
      • Praktikplats på finansministeriet
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
    • Personsökning
    • FM:s kommunikation
    • Beskrivning av handlingars offentlighet

Kontaktinformation