Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Frågor och svar om ambassadernas kundservice och inresetillstånd

utrikesministeriet
Utgivningsdatum 21.12.2020 15.44 | Publicerad på svenska 21.12.2020 kl. 17.30
Typ:Nyhet

Suomen edustustot ovat toimineet koko koronapandemian ajan. Paikallisten viranomaisten rajoitukset ja kunkin maan tautitilanne ovat asettaneet toiminnalle ja asiakaspalvelulle rajoituksia ja vaatineet huomattavia lisätoimenpiteitä, jotta terveysturvallinen asiakaspalvelu on voitu mahdollistaa. Edustustojen asiakaspalveluun on voinut olla yhteydessä normaalisti sähköpostitse tai puhelimitse.

På denna sida finns svar på följande vanliga frågor: 

Behandlingen av ansökningar

  • Varför kan inte Finlands ambassader och konsulat erbjuda kundservice som vanligt?
  • Varför är behandlingen av ansökningar överbelastad?
  • Varför har behandlingen av till exempel familjeåterföreningar fördröjts?
  • Varför anställer man inte fler personer vid beskickningarna för att åtgärda anhopningen av ansökningar?

Att lämna ansökan till ambassad

  • Hur säkerställer ni att besök på ambassaden inte är riskabla med tanke på hälsosäkerheten?
  • Varför får inte min partner visum till Finland, fastän regeringen fattat beslut som borde göra det möjligt?
  • Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan inte visumansökan lämnas in till ett annat lands ambassad?
  • Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan ansökan om uppehållstillstånd då lämnas in till ett annat lands ambassad?
  • Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan man inte lämna in sin ansökan till någon extern tjänsteleverantör?
  • I vissa länder har ambassaden inte kunnat ta emot sökande som behöver tolk under sin intervju för uppehållstillstånd. Varför det?
  • Det är kö till Finlands ambassad i mitt hemland och jag kommer inte åt att lämna in min ansökan om uppehållstillstånd. Varför kan jag inte resa till ett annat land, som det finns flygförbindelser till, där det också finns en finsk ambassad? 

Andra frågor

  • Varför kan inte Finland i stället för Schengenvisum bevilja ett nationellt visum, som andra Schengenländer gör?
  • Bryter inte den dåliga tillgången till inresetjänster i många länder mot finsk lagstiftning eller internationella avtal? 
  • Finns det några nya metoder som skulle underlätta sökande av visum och uppehållstillstånd eller resor över den yttre gränsen? 

Behandlingen av ansökningar

Varför kan inte Finlands ambassader och konsulat erbjuda kundservice som vanligt?

Finlands beskickningar har arbetat under hela coronapandemin. De lokala myndigheternas restriktioner och epidemiläget i varje land har ställt upp hinder för verksamheten och kundservicen, och det har krävts en stor mängd extra åtgärder för att kundservicen kunnat ordnas på ett tryggt sätt med tanke på hälsosäkerheten. Det har varit möjligt att kontakta beskickningarnas kundservice per e-post och telefon.

Varför är behandlingen av ansökningar överbelastad?

I vanliga fall är det en extern tjänsteleverantör som tar emot en betydande del av uppehållstillstånds- och visumansökningarna. Företaget skickar sedan ansökningarna till beskickningen i elektroniskt format. Den externa leverantören lade tillfälligt ned sin verksamhet på grund av coronapandemin och beskickningarna har enligt bästa förmåga försökt sköta emottagandet av ansökningar, utöver alla sina andra uppgifter. Beskickningarnas lokaler och personalresurser är begränsade. 

På flera orter har vi nu igen kunnat anlita de externa tjänsteleverantörerna, vilket underlättar situationen. Vid många beskickningar har köerna nu åtgärdats, men vid vissa andra arbetar vi fortfarande på att förkorta köerna.

Varför har behandlingen av till exempel familjeåterföreningar fördröjts?

Fastän servicen tillfälligt lades ned på grund av pandemin har det oavbrutet kommit in ansökningar genom det digitala systemet för uppehållstillstånd (EnterFinland). För att dessa ansökningar ska gå vidare krävs det personliga besök vid beskickningens kundtjänst, bland annat för att kontrollera den sökandes identitet och ta upp biometriska uppgifter. Eftersom det endast finns ett begränsat antal tider att boka till kundtjänsten och det finns ett stort antal sökande, som lämnat in sin ansökan elektroniskt, i kö, har processen tyvärr dragit ut på tiden.

Varför anställer man inte fler personer vid beskickningarna för att åtgärda anhopningen av ansökningar?

Fler anställda skulle inte lösa problemet eftersom beskickningarnas lokaler av hälsosäkerhetsskäl inte rymmer större kundmängder. 

Dessutom försvårar eller rentav hindrar lokala reserestriktioner, och delvis bristen på flygförbindelser, utsändandet av personal. Interna reserestriktioner och lockdown påverkar också våra kunder i många länder, i det fall de måste resa inom landet för att komma till huvudstaden där ambassaden ligger.

Fastän Finland har 90 beskickningar runt om i världen, har vi inte representation i varje land. I vissa fall har andra länders reserestriktioner hindrat våra kunder från att resa från det land de bor till det land där Finland har en ambassad som kan sköta deras ärenden.

Att lämna ansökan till ambassad

Hur säkerställer ni att besök på ambassaden inte är riskabla med tanke på hälsosäkerheten?

Personliga ärenden kan i regel skötas så att man bokar tid på förhand, och på så vis begränsas antalet kunder inne på beskickningen. I väntrummet får det bara finnas en kund åt gången. Mellan kunderna vädras och desinficeras lokalen.

Varför får inte min partner visum till Finland, fastän regeringen fattat beslut som borde göra det möjligt?

Enligt statsrådets beslut om undantag till inreseförbudet tar alla finska beskickningar emot visumansökningar på basis av ett etablerat parförhållande från och med den 6 augusti 2020.

Pandemiläget kan emellertid orsaka tillfälliga, nödvändiga avbrott i beskickningarnas kundservice eller försvåra kundernas möjligheter att resa inom landet till den stad där beskickningen ligger. I många stater har flygtrafiken avbrutits på beslut av myndigheterna och då kan det vara praktiskt omöjligt att resa till Finland eller till ambassaden.

Beakta också att visumsökande, oberoende av regeringens beslut, ska fylla alla Schengens viseringskrav, precis som under normala förhållanden. Det slutgiltiga beslutet om en person får komma in i Finland fattas av Gränsbevakningen vid gränsen.

Om Finland inte har en beskickning i det land där den visumsökande är bosatt, läs nästa fråga.

Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan inte visumansökan lämnas in till ett annat lands ambassad?

Ett Schengenland kan representera ett annat Schengenland i viseringsfrågor om länderna ingått ett avtal om detta. På grund av coronapandemin har emellertid alla avtal upphävts tillsvidare från och med den 19 mars 2020. Alla EU-staters ambassader befinner sig i samma svåra sits. Därför har möjligheten att få sitt ärende behandlat vid ett annat lands ambassad varit liten.

Finland har jobbat för att finna en gemensam lösning tillsammans med Schengenländerna. I väntan på den gemensamma lösningen har Finland föreslagit bilaterala arrangemang för representation i viseringsärenden. Eftersom uppehållet i avtalen om representation i viseringsärenden fortsätter, är Finlands linje när det gäller visumansökningar av personer som hör till den så kallade undantagsgruppen, att från fall till fall be ett annat lands ambassad att hantera ärendet. Till undantagsgruppen hör bland annat de som ansöker om visum på basis av etablerat parförhållande eller familjeband. Läs vidare anvisningar.

Det land som representerar Finland fattar alla beslut gällande viseringsprocessen utifrån viseringskodexen och sina egna nationella krav och anvisningar. Anvisningarna fastställs av centralförvaltningen i huvudstaden, och ambassaderna måste följa centralförvaltningens anvisningar. Det finns alltså en risk att det land som tar emot visumansökningar för Finlands del inte tar emot ansökningar av personer i undantagsgruppen, om ansökan inte fyller alla krav i landets nationella anvisningar, fastän Finland skulle ta emot ansökan i motsvarande situation. Det är uteslutande det land som representerar Finland i viseringsärenden som beslutar om ansökan tas emot, behandlas och om visum beviljas. Finland kan inte påverka andra länders viseringsbeslut, fastän regeringen fattat beslut om specialgrupper.

Viseringsprocessen kan också vara lång och överbelastad för det land som representerar Finland och vi har tyvärr inga garantier för att landet tar emot eller hanterar en visumansökan.

Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan ansökan om uppehållstillstånd då lämnas in till ett annat lands ambassad?

Med några få undantag tar inte Schengenländerna emot ansökningar om uppehållstillstånd till ett annat land. Finland har upprepade gånger hört sig för om detta, men inget annat Schengenland har gått med på att sköta ärenden som rör uppehållstillstånd till Finland.

Medlemsstaterna har inte den tekniska beredskapen att spara och sända de biometriska uppgifter som behövs för ansökan, såsom fingeravtryck och fotografi, till andra länder system.

Om Finland inte har en ambassad eller ett konsulat i ett visst land, kan man inte lämna in sin ansökan till någon extern tjänsteleverantör?

Från och med den 2 februari 2020 tillåter viseringskodexen att en extern tjänsteleverantör kan vara belägen i ett annat land än beskickningens stationeringsland. Inte en enda Schengenstat har ännu hunnit genomföra denna reform eftersom coronapandemin avbröt alla utläggningsprojekt. Utläggningen är en lång process. Den externa tjänsteleverantörens anställda utbildas i de finska inresebestämmelserna och företaget ska ha de tekniska förutsättningarna att ta upp biometriska uppgifter och överföra dem till Finlands viseringssystem. Den externa tjänsteleverantören kan med andra ord inte ta emot visumansökningar till Finland utan ett avtal, anpassning av it-systemen och utan möjlighet att överföra data till det finska viseringssystemet.

I vissa länder har ambassaden inte kunnat ta emot sökande som behöver tolk under sin intervju för uppehållstillstånd. Varför det?

Det beror på lokaler som inte lämpar sig för pandemiläget. Tolken sitter vanligtvis mycket nära kunden i ett litet rum. Då går det inte att garantera tillräckliga säkerhetsavstånd för vare sig kunden eller tolken.

Det är kö till Finlands ambassad i mitt hemland och jag kommer inte åt att lämna in min ansökan om uppehållstillstånd. Varför kan jag inte resa till ett annat land, som det finns flygförbindelser till, där det också finns en finsk ambassad? 

Enligt lagen om konsulära tjänster och förordning av republikens president har beskickningarna sina verksamhetsområden, och de betjänar människorna som bor inom det området. Inom sitt verksamhetsområde har beskickningen ingående lokalkännedom, till exempel om handlingar, kontakter till myndigheter och andra aktörer, och kapacitet att betjäna kunder på det lokala språket. 

Pandemin begränsar verksamheten vid alla Finlands ambassader och konsulat runt om i världen.

Andra frågor

Varför kan inte Finland i stället för Schengenvisum bevilja ett nationellt visum, som andra Schengenländer gör?

Finland har för närvarande inte något nationellt D-visum. Hösten 2020 har beredningen av lagstiftning om ett D-visum inletts i samarbete mellan myndigheterna och under utrikesministeriets ledning. 

Bryter inte den dåliga tillgången till inresetjänster i många länder mot finsk lagstiftning eller internationella avtal? 

Coronapandemin har lett till ett exceptionellt läge där alla tjänster inte går att ordna på samma sätt som under normala förhållanden.
Det är riksdagens justitieombudsman som övervakar lagligheten i utrikesministeriets verksamhet. Den som upplever att rättigheter kränkts kan klaga hos justitieombudsmannen. Justitieombudsmannen kan också på eget initiativ reda ut ett ärende.

Finns det några nya metoder som skulle underlätta sökande av visum och uppehållstillstånd eller resor över den yttre gränsen? 

Utrikesministeriet arbetar kontinuerligt för att den internationella rörligheten ska vara trygg även i framtiden. Digitalisering kan underlätta många processer.

Exempel på nya idéer är det nationella D-visumet, som nämns ovan, och möjligheten till intervjuer på distans. Utrikesministeriet arbetar för att främja båda dessa initiativ.
 

 

Visumansökan på grund av familjeband eller etablerat parförhållande under coronaviruspandemin

Frågor och svar om coronaviruset och resande

service

Tutustu myös

Viranomaisten yhteisen etäpalvelun pilotti käynnistyy kolmella paikkakunnalla

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:1.9.2025 11.21

Valtion palvelu- ja toimitilaverkko uudistuu Uudellamaalla ja Lapissa

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:18.6.2025 15.47

Hyvinvointialueen arviointimenettely käynnistyy kolmella alueella

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:17.6.2025 13.07

Suomi-pisteet kokoavat viranomaisten palveluja saman katon alle

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:9.6.2025 14.01

Valtiovarainministeriö päivitti julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:7.5.2025 14.02

Asiakkaiden käyntiasiointi turvataan osana valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamista

FM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:17.4.2025 15.09
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
      • Usein kysyttyä valtionosuusuudistuksesta
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Hankintakäsikirja
      • Valtion matkustussääntö
      • Taloudellinen katsaus syksy 2025
      • Taloudellinen katsaus talvi 2025
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot