Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä

Suunnittelija X oli työskennellyt saman työnantajan palveluksessa määräaikaisissa virkasuhteissa yhtäjaksoisesti kymmenellä eri nimittämiskirjalla ajalla 1.1.1999 - 31.3.2004. X:n työtehtävät liittyivät yliopistoon vuonna 1999 perustetun uuden tieteenalan opetuksen suunnitteluun, käynnistämiseen ja markkinointiin sekä oppilasvalintaan. Hänen palkkansa maksettiin ministeriön vuosittain myöntämästä hankerahoituksesta. Työnantajan käsityksen mukaan tehtävät olivat tyypillisiä koulutusohjelman valmisteluun ja käynnistämiseen liittyviä hallinto- ja tukitehtäviä. Tiedekunta oli 16.12.2003 päättänyt koulutusohjelman vakinaistamisesta ja resursoinnista. Suunnittelijan määräaikainen virkasuhde oli siten päättynyt suunnitteluhankkeen päättyessä. Virkamääräysten jaksottaminen useaan kauteen johtui yliopiston mukaan ministeriön erillisestä hankepäätöksestä ja siitä, että laitos ja tiedekunta halusivat riittävin väliajoin arvioida koulutuksen suunnittelun ja käynnistymisen etenemistä. X:n mukaan tieteenalan koulutus aloitettiin jo vuonna 1999. Työtehtävät eivät siten olleet vain koulutusohjelman valmisteluun ja käynnistämiseen liittyviä hallinto- ja tukitehtäviä, vaan X:n mukaan hän oli ollut keskeinen henkilö pääaineen kehittämisessä ja koulutuksen toteuttamisessa. Työtehtävät eivät ole olleet luonteeltaan tilapäisiä tai projektiluontoisia eikä virkanimitysten jaksottamista kymmeneen osaan voi perustella ministeriön hankepäätöksillä, koska rahoitus sovittiin kerrallaan kausiksi 1999 - 2000 ja 2001 - 2003. X vaati korvauksena perusteettomista määräaikaisista virkasuhteista 24 kuukauden palkkaa vastaavaa korvausta.

Virkamieslautakunta katsoi asiakirjoista saamansa selvityksen perusteella, että tiedekunta oli 16.12.2003 tehnyt päätöksen koulutusohjelman vakinaistamisesta ja resursoinnista. Tämä ja X:n työtehtävien sisällöstä esitetty selvitys huomioon ottaen työtehtävät olivat olleet luonteeltaan tilapäisiä uuden oppiaineen opetuksen suunnitteluun ja käynnistämiseen liittyviä tehtäviä, jotka oli rahoitettu ministeriön hankerahoituksesta. Sitä, että suunnittelijan tehtävien oli alun perin tarkoitus kestää määräajan puoltaa myös se, että suunnitteluvaiheen päätyttyä suunnittelijan virkasuhdetta ei enää jatkettu vaan tilalle perustettiin virkarakenteen mukainen yliassistentin virka. Yliopistolla oli myös ollut perusteet nimittää X usealla nimityksellä peräkkäin lyhyemmäksi määräajaksi kuin mihin ministeriö oli myöntänyt hankerahoitusta, koska suunnitteluvaiheessa oli ollut tarpeen lyhyin väliajoin arvioida hankkeen edistymistä ja henkilökunnan tarvetta. Näillä perusteilla yliopistolla oli ollut suunnittelijan tehtävien tilapäiseen luonteeseen perustuva syy nimittää X virkasuhteeseen määräajaksi.

Virkamieslautakunta hylkäsi korvausvaatimuksen (äänestys 6-3).

KHO:2007:2064
Ei muutosta.

Valtion virkamieslaki 9 § 1 mom.
Valtion virkamieslaki 9 § 2 mom.
Valtion virkamieslaki 56 §