Asiakaspalvelu 2014 -hanke kysyy kansalaisilta palvelutarpeista
Valtiovarainministeriön asettamassa Asiakaspalvelu 2014 -hankkeessa valmistellaan julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua, jonka tavoitteena on tarjota valtion ja kunnan palveluita ns. yhden luukun periaatteella yhdestä asiakaspalvelupisteestä. Jotta palvelu vastaisi mahdollisimman hyvin kansalaisten tarpeita, heiltä kysytään, mitä he tältä palvelulta odottavat.
Yhteisten asiakaspalvelupisteiden palvelutarjontaa määritellään hankkeessa parhaillaan. Valtiovarainministeriön tilaamana Taloustutkimuksen haastattelijat kysyvät lokakuun aikana tuhannelta 15 – 79 -vuotiaalta kansalaiselta mm. sitä, mitä palveluja he käyttäisivät, kuinka tärkeänä he pitävät henkilökohtaista käyntiasiointia verrattuna puhelimen, sähköpostin tai Internetin kautta tapahtuvaan asiointiin ja kuinka kauas kotoaan he olisivat valmiita matkustamaan saadakseen palvelua paikan päällä? Tutkimuksen tuloksista kerrotaan sen valmistuttua marraskuussa.
Uudessa julkisen hallinnon yhteisessä asiakaspalvelussa asiakas saa julkisen hallinnon asiakaspalvelun yhden luukun periaatteella käyntiasiointina, sähköisenä palveluna tai puhelinpalveluna. Asiakaspalvelupisteissä otetaan vastaan asiakirjoja ja maksuja, luovutetaan asiakirjoja sekä annetaan neuvontaa ja tuetaan sähköisten palvelujen käyttämistä. Pisteeseen tulee myösvideoneuvottelumahdollisuus (etäpalvelu), jonka kautta asiakas voi olla yhteydessä suoraan siihen julkishallinnon viranomaisen asiantuntijaan, jonka vastuualueeseen hoidettava asia kuuluu. Silloin, kun asia koskee useaa viranomaista, heidät saadaan samaan aikaan etäyhteydellä paikalle. Saatavilla on poliisin, maistraatin, Verohallinnon, työ- ja elinkeinotoimistojen (ent. työvoimatoimistot), elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY-keskusten), Työvoiman palvelukeskusten, Kelan ja kuntien asiakaspalveluja.
Yhteispalvelupisteitä on kunnissa tälläkin hetkellä, mutta uudistuksessa yhteisen asiakaspalvelun palveluvalikoima laajenee ja verkon kattavuus paranee huomattavasti. Uudistuksessa yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin tulee yhtenäinen palveluvalikoima.
Lisätietoja antaa hallitusneuvos Tarja Hyvönen, puh. 02955 30147