Ministeriöt arvioivat kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsimista
Valtiovarainministeriö keräsi ideoita ja ehdotuksia siitä, missä tehtävissä ja palveluissa kuntien yksityiskohtaista sääntelyä voitaisiin keventää. Ehdotuksia saatiin 537 kappaletta. Monien ehdotusten toteuttamismahdollisuuksia arvioidaan jo nyt ministeriöiden eri hankkeissa.
Valtiovarainministeriö sai kunnilta ja muilta organisaatiolta ehdotuksia yhteensä 537, joissa oli paljon samoja ehdotuksia. Päällekkäisyyksien karsimisen jälkeen ehdotuksia jäi jäljelle 468 kappaletta.
”Kiitos vielä kunnille ja kuntalaisille asiaan pureutumisesta ja valtavasta määrästä ehdotuksia! Meidän pitää löytää keinoja, joilla kunnat voivat tulevaisuudessa järjestää palvelujaan aiempaa sujuvammin. Siksi on erittäin tärkeää tarkastella ja etsiä vahvassa yhteistyössä ratkaisuja tarpeettomasti kuntien työtä jäykistävään sääntelyyn, tulkintaan tai toimintatapoihin”, sanoo kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.
Ehdotuksia arvioidaan monissa eri ministeriöissä
Ehdotusten arvioinnissa on noudatettu ministeriöiden ja eri hallinnonalojen välistä työnjakoa, eli ehdotuksia on käsitelty kunkin tehtävän ohjauksesta vastaavassa ministeriössä. Ehdotukset koskevat hyvin moninaista joukkoa kuntien tehtäviä: osassa tehtävillä ja velvoitteilla on suojattu perusoikeuksia, kun taas osa tehtävistä on kunnille vapaaehtoisia ja mahdollistavan sääntelyn piirissä.
Ehdotuksista kolmasosa eli noin 160 kappaletta, on päätynyt arvioitavaksi käynnissä olevissa lain-säädäntö- tai kehittämishankkeissa.
• Kaavoitusta ja rakentamista koskevia ehdotuksia arvioidaan ympäristöministeriön alueidenkäyttölakia, kaavojen toteuttamisen ja katujen kunnossapidon lainsäädännön uudistamista ja rakentamislakia koskevassa lainvalmistelussa
• Oppimisen tukea koskevia ehdotuksia arvioidaan opetus- ja kulttuuriministeriön lainsäädäntöuudistuksissa
• Työvoimapalveluiden kehittämistä koskeva työryhmä käsittelee sitä koskevia normien keventämisehdotuksia
• Useat digitalisaatioon liittyvät ehdotukset arvioidaan digitalisaation ensisijaisuutta ja digitalisaation esteiden purkamista koskevissa valtiovarainministeriön uudistuksissa.
Toimenpiteiden toteuttamismahdollisuudet arvioidaan hankkeissa osana normaalia lainsäädäntö-valmistelua.
EU-sääntelyyn liittyvät norminpurkuehdotukset
Yhteensä 35 ehdotuksen osalta tunnistettiin, että EU-sääntely rajoittaa niiden toteuttamista ja kansallisen sääntelyn liikkumavaraa. Tällaisia ovat esimerkiksi tietosuojaa koskevat ehdotukset, joita sitoo suoraan EU:n tietosuoja-asetus. Myös EU:n valtiontukisääntely rajoittaa yhtiöittämisvelvollisuutta koskevaa sääntelyä. Kansallinen digipalvelujen saavutettavuussääntely taas pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin.
Norminpurkuehdotukset, joita lainsäädäntö ei estä
Ehdotuksista on tunnistettavissa 63 ehdotusta, joiden toteuttamista ei lainsäädäntö estä tälläkään hetkellä. Kyseessä voi olla kuntien tehtävien hoitamisen totuttuja toimintatapoja, jotka ovat vuosien varrella kunnissa muodostuneet hyvin pysyviksi, vaikka lainsäädäntö ei asiaan velvoita. Lisäksi kyse voi olla virka- ja työehtosopimuksiin liittyvistä asioista, jotka sitovat kuntia työnantajina, mutta joiden pohjana ei ole lainsäädäntö. Kyse voi olla myös tulkintavirheistä, joita voidaan selventää lisätiedoilla. Osassa kuntien tehtävistä lainsäädäntö on hyvinkin mahdollistavaa, mutta niitä saatetaan tulkita jäykästi.
Muiden ehdotusten arviointi jatkuu ministeriöissä. Tavoitteena on, että vuoden 2024 loppuun mennessä on tarkempi tieto niiden etenemisen mahdollisuuksista. Lisäksi arviointi ja pohdinta jatkuvat kokeiluehdotusten osalta, joita tuli alun perin 57 ja joita päällekkäisyyksien karsimisen jälkeen on 36. Erityisen olennaista olisi tunnistaa kokeiluja, joilla voi olla merkitystä erilaisten kuntien toimintamahdollisuuksien vahvistamiseksi. Myös 25 kansalaisten jättämää ehdotusta käydään läpi.
Näiden ehdotusten lisäksi eri ministeriöissä valmistellaan kehysriihessä linjattuja kuntien tehtäviä ja velvoitteita vähentämistä tai kuntien maksutulojen lisäämistä koskevia päätöksiä, joista hallitus tekee päätöksensä syksyn 2024 budjettiriihessä.
Lisätietoja:
Hallitusneuvos, yksikön päällikkö, Minna-Marja Jokinen, puh. 02955 30018,
minna-marja.jokinen(at)gov.fi
Neuvotteleva virkamies, Suvi Savolainen, puh. 02955 30122,
suvi.savolainen(at)gov.fi
Lisää tietoa lainvalmisteluhankkeista:
- Alueidenkäyttö lainsäädännön uudistus
- Kaavojen toteuttamisen ja katujen kunnossapidon lainsäädännön uudistaminen
- Rakentamislain muuttaminen
- Oppimisen tuen uudistus; esi- ja perusopetus ja Lukio ja ammatillinen opetus
- Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
Liitteet: