Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö etusivu
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka Budjetti, EU, kansainväliset asiat
    • Talousnäkymät Ennusteet
    • Verotus Verojärjestelmä ja valmistelu
    • Rahoitusmarkkinat Toimivat ja vakaat markkinat
    • Hallintopolitiikka Hallinnon kehittäminen ja rakenteet
    • Hyvinvointialueet Tehtävät, toiminta ja talous
    • Julkisen hallinnon ICT Tietopolitiikka ja digitalisaatio
    • Kunta-asiat Talous, rakenteet ja yhteistyö
    • Valtio työnantajana Henkilöstö ja työnantajatoiminta
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Päätökset
  • Uutiskirjeet
  • Tapahtumat
  • Ajankohtaiset teemat
  • Tulevat julkistukset
  • VM sosiaalisessa mediassa
  • Tilaa aineistoja

Valtiovarainministeri Riikka Purran puhe vuoden 2025 talousarvioesityksen lähetekeskustelussa

valtiovarainministeriö
Julkaisuajankohta 24.9.2024 12.01
Tyyppi:Puhe
Kuva: eduskunta

Valtiovarainministeri Riikka Purra puhui vuoden 2025 talousarvioesityksen lähetekeskustelussa eduskunnassa 24. syyskuuta. Puhe muutosvarauksin.

Arvoisa puhemies! 

Suomen talouden tilanteessa näkyy valopilkkuja. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan talous kasvaa ensi vuonna 1,7 prosenttia. Myös monet muut ennustelaitokset povaavat ensi vuodesta jo parempaa. Kuluva vuosi on ollut taloudellisesti heikko. Geopoliittinen tilanne ja esimerkiksi Saksan vaisu talouskehitys ovat osuneet valitettavasti Suomen ulkomaankauppaan. Onneksi kuluvan vuoden valtiontalouden alijäämä näyttäisi jäävän yli miljardi euroa pienemmäksi odotuksiin nähden. 

Rakentamisessakin on jo nähtävissä, että suhdannekuoppa on takanapäin. Hallituksen talouspolitiikka ja vahva sitoutumisemme julkisen talouden vakauttamiseen luovat uskoa ihmisille ja yrityksille siitä, että Suomessa on jatkossakin hyvä elää, tehdä työtä ja yrittää. Kuluttajien ostovoima kohenee, kun inflaatio on hidastunut. Korkotaso laskee kuukausi kuukaudelta, ja asuntovelallisille perheille jää enemmän käteen rahaa. Näissä orastavan kasvun oloissa hallitus antaa eduskunnalle vuoden 2025 talousarvioehdotuksen. 

Arvoisa puhemies, Hallitus päätti keväällä merkittävistä, yli 3 miljardin euron lisäsopeutuksista, hallitusohjelmassa jo sovittujen toimien päälle. Tämä jos mikä on osoitus hallituksen erinomaisesta toimintakyvystä. Talousarvioehdotuksessa pannaan nyt toimeen näitä keväällä tehtyjä päätöksiä. Hallituksen vahva sitoutuminen julkisen talouden vakauttamiseen on välttämätöntä. Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ja luottoluokittajat ovat pitäneet hallituksen talouspolitiikan linjaa oikeana. 

Sopeutustoimista mainitsen esimerkkinä muutamia. Hallitusohjelmassa ja keväällä 2024 päätetyt valtionavustussäästöt kasvavat vuonna 2025. Säästöä syntyy yli 150 miljoonaa ministeriöiden avustuksista järjestöille ja säätiöille. 

Hallitusohjelmassa päätetyn valtionhallinnon tuottavuusohjelman ja kevään kehysriihessä päätettyjen lisäsäästöjen toimeenpano etenee samoin suunnitellusti. Niitä sisältyy budjettiehdotukseen noin 274 miljoonaa euroa lisää tähän vuoteen verrattuna. Ministeriöt ovat itse valmistelleet sektoreilleen ohjelmat, joissa on yksilöity tarkemmin toimenpiteitä säästöjen aikaansaamiseksi. Myös esimerkiksi kehitysavusta leikataan lisää pitkälti toistasataa miljoonaa.

Leikkauksista huolimatta valtiontalouden alijäämä on ensi vuonna noin 12 miljardia euroa. Hallituksen toimenpidekokonaisuudella velkasuhde vakautuu vuonna 2027. Euroopan komissionkin tiukassa laskelmassa jo päätetyt toimet riittävät. On hyvä, että virkakuntamme on saanut velkakestävyysanalyysin tekniset oletukset kohdalleen Brysselissä. Emme voi tietenkään lyhentää valtion velkaa eläkesektorin ylijäämillä, vaikka sosialidemokraatit näin kuvittelivat 1990-luvulla, kun liityimme Euroopan talous- ja rahaliittoon.

Arvoisa puhemies, Kokonaisveroaste ei nouse vuoden 2023 tasosta hallituksen päätösten vuoksi, vaikka joudumme valitettavasti tekemään myös veronkorotuksia. Työn verotuksen kevennykset laskevat pieni- ja keskituloisen palkansaajan verotaakkaa. Joitakin veroja, kuten arvonlisäveroa, joudumme – ja jouduimme – valitettavasti kiristämään. 

Sosiaali- ja terveyspalvelut maksavat yhä enemmän vuosi vuodelta. Hallitus lisää soten rahoitusta ensi vuodelle yli 2 miljardia euroa. Haluamme varmistaa, että kansalaiset saavat heille kuuluvat peruspalvelut. Sotemalli on kuitenkin virheellisesti suunniteltu sdp:n ja keskustan johdolla. Valuvikojen arvioinnin ohella hallitus selvittää, mitä hyvinvointialueilla tapahtuu johtamisen näkökulmasta. Hyvinvointialuemalli on valitettavasti sellainen menoautomaatti, että luultavasti joudumme tekemään napakkoja korjaavia toimia. Tavoitteena on, että kansalaiset hoidetaan laadukkaasti ja nopeasti, kustannustehokkaalla tavalla. 

Mutta se vielä todettakoon – on tämä yksi pirullinen työmaa, minkä edellinen hallitus meille soteen avasi. Ylivoimaisesti suurin murheenkryyni myös näin valtiovarainministerin näkökulmasta.  

Arvoisa puhemies, Suomi tekee merkittäviä panostuksia omaan puolustukseensa. Nato-jäsenyyteen liittyviin uusiin resurssitarpeisiin osoitetaan yhteensä 67 miljoonan euron lisämääräraha. Tarpeet aiheutuvat Naton läsnäolon vahvistamisesta Suomessa. Näitä ovat Suomeen perustettava maajohtoporras sekä eteentyönnetty maavoimajoukkojen läsnäolo. Lisäksi liittolaismailta saatavan avun vastaanottokyvyn edistämiseen osoitetaan lisämäärärahaa.  

Budjettiehdotuksessa esitetään puolustusmäärärahoihin merkittäviä korotuksia, melkein puoli miljardia euroa. Rahoituksen riittävyys on tärkeää, mutta Suomen itsemääräämisoikeus nojaa viime kädessä suomalaiseen reserviläisarmeijaan, vankkaan maanpuolustustahtoon ja rakkauteen kallisarvoista isänmaatamme kohtaan. Hallitus varmistaa, että armeijamme on riittävällä tavalla varustettu. Ukrainaa tuemme voittamaan ja jälleenrakentumaan. 

Kuten ikääntyminen ja sisäisen turvallisuuden ongelmat kotimaassa lisäävät menotarpeita, niin tekevät myös ulkoisen ympäristön muutokset ja kansallinen turvallisuus. 

Arvoisa puhemies, Jokaisen itsenäisen maan tärkein tehtävä on huolehtia ulkoisesta ja sisäisestä turvallisuudesta. Olemme saaneet nähdä ja kuulla viranomaisilta, kuinka katurikollisuus ja nuorisojengiväkivalta ovat lisääntyneet. Maahanmuuton lieveilmiöt ovat kasvussa, kuten on tapahtunut ja tapahtuu kaikissa muissakin vastaavanlaista politiikkaa toteuttaneissa maissa. Onneksi Suomi korjaa suuntaa, ja esimerkiksi Ruotsin tilanne olisi vielä mahdollista välttää. 

Pääkaupunkiseudun osalta tilanne on menossa nopeasti huonoon suuntaan ilman jämäkkää rikostorjuntaa. Siksi teemme panostuksia jengirikollisuuden torjuntaan. Jo aiemmin päätetyn lisäksi satsaamme miljoonia euroja poliisin nuoriso- ja jengirikollisuuden torjuntaan. 

Teemme myös lisäpanostuksia esimerkiksi harmaan talouden torjuntaan osoittamalla poliisille lisämäärärahoja. Hallitusohjelman mukaisesti poliisin resursseja lisätään niin, että 8000 poliisin määrä vaalikauden lopussa mahdollistuu. Kun rikolliset on saatu kiinni, oikeuslaitoksemme tuomitsee ja vankeinhoito jatkaa siitä. Teemme merkittäviä panostuksia vankiloiden turvatekniikkaan ja -valvontaan. Vankilamme saavat suuren määrän esimerkiksi etälamauttimia ja huumetorjuntaan drone-tutkakalustoa. Aserikoksista tulevia vähimmäisrangaistuksia kiristetään.

Rajavartiolaitokselle ehdotetaan 6 miljoonaa euroa välttämättömiin materiaali- ja kalustohankintoihin. Rajavartiolentolaivueen toiminta jatkuu Turussa. Tämän vuoden kolmanteen lisätalousarvioesitykseen sisällytetään turvallisuuteen liittyvinä menokohteina mm. rajavartiolaitoksen rajatekninen valvonta sekä sotilaallisen tilannekuvan järjestelmien yhteensovittaminen.

Arvoisa puhemies, Suomen talouden tila on ollut pitkään aneeminen. Vaikka nyt kyse on myös huonosta suhdanteesta, ei 17 vuoden käytännössä toteutunut reaalinen talouskasvun olemattomuus ole kiinni suhdanteesta. Tämä tosiasia on nyt pakko tunnustaa. Kasvumantran hokeminen ei auta. Vaaditaan oikeita toimenpiteitä ja rohkeaa talouden rakenteiden ja yhteiskunnan uudistamista. Sitä tämä hallitus tekee. 

Suomen ja meidän suomalaisten on avattava silmämme; meidän on oltava yhtenäisiä haastavina aikoina. Naivismin on aika mennä. On myös tarve ryhdistäytyä, sillä olemme päässeet henkisesti veltostumaan vuosien saatossa. On aika kantaa vastuuta ja ottaa vastuuta itsestään. Ei vaatia vain oikeuksia vaan peräänkuuluttaa velvollisuuksia. Korkeilla veroilla, paapomisella ja holhoamisella emme tule selviämään. 

Lapsemme ansaitsevat hyvän koulutien, laadukkaan ja vaativan opetuksen. Näin pienellä kansakunnalla ei ole varaa päästää peruskoulusta lapsia maailmalle ilman oikeaa luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa. Miten voisimme ikinä menestyä jatkossa kansainvälisessä kilpailussa vaikkapa robotiikan, tekoälyn ja kvanttiteknologioiden saralla, jos lapsemme eivät osaa kertotaulua kuin auttavasti. Vanhemmilla on ensisijainen vastuu kasvatuksesta; opettajille on palautettava auktoriteetti. Tarvitsemme koulurauhaa. Siksi hallitus toimii. Oppimisen tukea vahvistetaan kaikilla asteilla. Perusopetuksen vähimmäistuntimäärää lisätään kolme vuosiviikkotuntia laajentamatta opetussuunnitelmaa. Hallitus satsaa koulupoliisiin, jotta lapsemme saisivat opiskella rauhassa kouluissamme, ilman väkivallan tai rikollisuuden uhkaa. Tulevaisuus tehdään kouluissa. Kännykät eivät kuulu oppitunneille. Tyrnävällä on päästy erinomaisiin tuloksiin yläluokilla, kun matematiikkaa ja äidinkieltä on opetettu tasoryhmissä. Tyrnävän Kuulammen koulu on Suomen paras PISA-koulu. Tästä sopii ottaa esimerkkiä. Kyllä me osaamme, kun haluamme! 

Arvoisa puhemies, Suomi ei nouse ilman kasvua ja työtä. Hallitus lisää T&K-panostuksia sadoilla miljoonilla. Suurten investointien verohyvitys on lausuntokierroksella. Teollisuussijoitusta pääomitetaan 100 miljoonalla eurolla ensi vuonna. Suomalaisille kasvuyrityksille tulee riittämään rahoitusta. Kantaverkkoyhtiötä pääomitetaan tarvittaessa, jotta investoinnit saadaan käyntiin esimerkiksi Itä-Suomessa. Esimerkkinä aluetaloudellisista panostuksista mainitsen GTK:n koerikastamon rakentamisen Outokumpuun. Kymenlaaksossa Kotkan valtatie ja VT 12 saavat merkittävän ja kauan toivotun rahoituksen tienpitoon ja perusparannuksiin. Ensi kesänäkin tuore asfaltti tuoksuu koko maassa. Koko maa on todella pidettävä elinvoimaisena näinä haastavina aikoina. 

Arvoisa eduskunta, kyllä me nousemme – työllä, sisulla ja rakkaudella isänmaatamme kohtaan.

Talouspolitiikka valtion budjetti
budjettipolitiikka finanssipolitiikka menot talous talouspolitiikka talouspolitiikka tulot valtion talousarvioesitys

Tutustu myös

Valtiovarainministeriö julkaisee alustavan arvion työmarkkinaosapuolten eläkesopimuksen vaikutuksista

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:24.1.2025 14.24

IMF suosittaa Suomea kääntämään julkisen talouden velkasuhteen laskuun

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:21.1.2025 10.11

Ennusteen taustaoletusten on oltava uskottavia ja harkittuja

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:9.12.2024 13.45

Ennusteiden ja suunnitelmien jännittävä todellisuus

VM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:24.9.2024 15.59

Kasvumantran sijaan hallitus uudistaa rohkeasti talouden ja yhteiskunnan rakenteita

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:24.9.2024 12.10

IMF ei voi normalisoida suhteitaan Venäjään sen jatkaessa hyökkäyssotaansa Ukrainassa - valtiovarainministereiltä yhteinen kirje IMF:lle

VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:13.9.2024 14.20
Valtiovarainministeriö etusivu Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki

PL 28, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Kysy ja anna palautetta

  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Talouspolitiikka
      • Talouspolitiikan lähtökohdat
        • Julkinen talous
        • Talouspolitiikan raamit
        • Finanssipolitiikka
        • Rakennepolitiikka
      • Valtiontalouden kehykset ja budjetti
        • Valtiontalouden kehykset
        • Valtion budjetti
          • Valtion budjetti lukuina
        • Laadinta- ja soveltamismääräykset
        • Yhteenvedot eduskunnan hyväksymistä talousarvioista
        • Hallituksen vuosikertomus ja valtion tilinpäätös
        • Kehys- ja budjettivalmistelun aikataulut
      • EU ja talous
        • Ecofin ja euroryhmä
        • Talouspolitiikan ohjausjakso
        • Finanssipoliittiset säännöt
        • Budjetti
          • Rahoituskehys
          • Omat varat
          • Vuotuinen talousarvio
          • Tilintarkastus ja vastuuvapaus
          • Petosten­torjunta
          • EU-varojen tarkastus
      • Valtiontalouden arviointi ja valvonta
        • Eduskunnan tarkastusvaliokunta
        • Valtiontalouden tarkastusvirasto
        • Luottoluokitukset
        • Suomen talous kansainvälisessä tarkastelussa
      • Kansainväliset rahoitusasiat
        • Euroalueen vakaus
          • Vakaudenhallinta
          • Eurokriisi
        • Maailmanpankki
        • Ilmastokoalitio
        • Kansainvälinen valuuttarahasto (IMF)
        • Euroopan investointipankki (EIP)
        • Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki (EBRD)
        • Euroopan neuvoston kehityspankki (CEB)
        • Pohjoismaiset rahoituslaitokset
        • EU:n makrotaloudellinen apu
        • Pariisin klubi
      • Valtionavustukset
        • Materiaalipankki
        • Parlamentaarinen neuvottelukunta
        • Yhteiskehittämisen yhteistyöryhmä
    • Talousnäkymät
      • Talouden seuranta ja ennusteet
        • Julkisen talouden kuukausitiedot ja vastuiden raportointi
        • Tulotyöryhmä
        • Rakennusalan suhdanteet
      • Menetelmäkuvaukset
      • Talouden analyysit
    • Verotus
      • Verotusjärjestelmä
      • Henkilöverotus
        • Ansiotulojen verotus
        • Pääomatulojen verotus
        • Korkotulojen lähdeverotus
        • Perintö- ja lahjaverotus
        • Varainsiirtoverotus
      • Elinkeinoverotus
        • Yksityisen yrittäjän ja maataloudenharjoittajan verotus
        • Elinkeinoyhtymän osakkaan verotus
        • Yhteisön verotus
        • Luonnollisen henkilön tai kuolinpesän saaman osingon verotus
      • Kansainvälinen tuloverotus
        • Yhteistyö kansainvälisessä verotuksessa
        • Verosopimukset
      • Kiinteistöverotus
      • Arvonlisäverotus
        • Arvonlisävero osana EU:n tuloja
        • Vakuutusmaksuvero
      • Valmisteverotus
        • Alkoholiverotus
        • Tupakkaverotus
        • Virvoitusjuomien verotus
        • Energiaverotus
        • Ympäristöperusteinen verotus
        • Kaivosmineraaliverotus
      • Tieliikenteen verotus
        • Autovero
        • Ajoneuvovero
        • Polttoainemaksu
      • Tullitoimi
      • Verotuet
    • Rahoitusmarkkinat
      • Rahoitus­markkinoiden sääntely
        • Asiakkaan- ja sijoittajansuoja
        • Pääoma­markkinat
        • Pankkien toiminta
        • Arvopaperi­markkinat
        • Maksaminen
        • Seuraamus­järjestelmä
        • Uudet finanssi­teknologiat
      • Rahoitus­markkinoiden vakaus ja valvonta
        • Finanssivalvonta ja Euroopan finanssi­valvonta­järjestelmä
        • Makrovakaus
        • Kriisinhallinta
        • Varautuminen ja huolto­varmuus
      • Valtion rahoituspolitiikka
        • Valtion velanhallinta ja lainanottovaltuus
        • Valtiontakaukset ja valtiontakuut
        • Valtion eläkerahasto
        • Peruskorko
      • Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estäminen
        • Estämistyö
        • Sääntely
    • Hallintopolitiikka
      • Hallintopolitiikan lähtökohdat ja tulevaisuus
        • Tulevaisuustyö ja hallintopolitiikan arvioinnit
        • Valtion ennakoiva ohjaus
        • Kansainvälinen toiminta
      • Julkisen hallinnon strategia
      • Avoimuus, luottamus ja etiikka
      • Julkinen johtaminen
        • Julkisen johtamisen arvopohja ja periaatteet
        • Yhteinen kehittäminen ja tilaisuudet
        • Johdon asema ja palvelussuhteet
        • Johdon valinta ja ura
        • Ylimmän johdon ja ministerien erityisavustajien sidonnaisuudet
        • Onnistumisen edellytykset
        • Tietojohtaminen
        • Valtionhallinnon johdon tuki
      • Hallinnon rakenteet ja ohjaus
        • Valtionhallinto
          • Valtionhallinnon ohjeet ja suositukset
        • Kuntahallinto
        • Valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen lainsäädäntö
        • Hallinnon ohjaus
        • Virastoarvioinnit
      • Julkiset palvelut
      • Sisäinen valvonta ja riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan koordinointi
        • Sisäinen tarkastus
        • Riskienhallinta
        • Sisäisen valvonnan arviointi
      • Valtion yhteiset palvelut
        • Kiinteistöt ja toimitilat
        • Hankinnat
        • Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut
        • Koulutuspalvelut
      • Julkisen hallinnon innovaatiot ja tuottavuus
      • Valtiontalouden hoito ja ohjaus
        • Valtion taloushallinto
        • Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta
    • Hyvinvointialueet
      • Hyvinvointialueiden tehtävät ja toiminta
        • Hyvinvointi- ja yhteistyöalueet
        • Kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyö
        • Päätöksenteko
        • Ohjaus
        • Hyvinvointialue­talouden ja -hallinnon neuvottelukunta
        • Asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot
      • Hyvinvointialueiden talous
        • Hyvinvointialueiden rahoitus
          • Rahoituslaskelmat
        • Lisärahoitus
        • Talousarvio ja -suunnitelma
        • Investoinnit
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
      • Hyvinvointialueiden neuvottelut
    • Julkisen hallinnon ICT
      • Julkisen hallinnon digitalisaatio
        • Elämäntapahtumalähtöinen digitalisaatio
          • Elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation edistämisohjelma
            • Usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia elämäntapahtumalähtöisestä digitalisaatiosta
          • Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito
            • Kysymyksiä ja vastauksia edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmasta
        • Digipalvelulaki
        • Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
        • Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
        • Tekoäly ja ja kehittyvät teknologiat
          • Ohjeistus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä julkisessa hallinnossa
          • Robotisaatiohaut
        • Digi arkeen -neuvottelukunta
          • Digi arkeen -toimintakertomus
        • Julkishallinnon digitaaliset palvelut
          • Palvelut kansalaisille ja yrityksille
          • Infrastruktuuripalvelut hallinnolle
        • Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuus
          • Kysymyksiä ja vastauksia digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuudesta
      • Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
        • Tietopolitiikka
          • Tietopoliittinen selonteko
            • Taustapaperit
          • Tiedonhallintalaki
          • Avoin tieto
          • Tekoälyn eettinen ohjeistus
          • Yhteentoimiva Eurooppa
            • Kysymyksiä ja vastauksia Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksesta
        • Julkisen hallinnon tiedonhallinnan ohjaus
          • Tiedonhallinnan yhteistyöryhmät
          • Julkisen hallinnon tiedonhallintakartta
          • Tiedonhallintalain lausuntomenettely
            • Usein kysytyt kysymykset tiedonhallintalain lausuntomenettelystä
          • ICT-hankehallinta ja Hankesalkkupalvelu
        • Hallitusohjelmahankkeet
          • Tiedon hyödyntäminen ja avaaminen
      • Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
        • Turvallisuusverkkotoiminta
        • Digitaalisen turvallisuuden kehittäminen
        • Digitaalisen turvallisuuden ohjaus
        • Valtion yhteiset tieto- ja viestintätekniset palvelut
          • Yhteisten palvelujen käyttövelvollisuus ja palvelujen ohjaus
          • Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus
        • Pilvipalvelujen hyödyntäminen julkisessa hallinnossa
      • EU ja kansainvälinen yhteistyö
        • Kansainväliset vertailut
        • Nordic Institute for Interoperability Solutions -instituutti
      • Tiedonhallintalautakunta
    • Kunta-asiat
      • Kuntalainsäädäntö
        • Kuntien itsehallinto ja päätöksenteko
        • Kuntarakenne
          • Kuntajaon muuttaminen
          • Vireillepano ja valmistelu
            • Yhdistymisprosessi
            • Osaliitokset
            • Erityinen kuntajakoselvitys
          • Päätöksenteko
          • Avustus kuntien yhdistymisselvityksiin
          • Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
        • Kuntien henkilöstö
      • Kuntien tehtävät ja toiminta
        • Kuntien tuottavuus ja digitalisaatio
        • Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmä
          • Suunnittelun tueksi - digikannustinavustukset
          • Kuntien digikannustinavustukset 2022
          • Kuntien digikannustinavustukset 2021
          • Kuntien digikannustinavustukset 2020
          • Kuntien digikannustinavustukset 2019
          • Kuntien digihankkeet
        • Valtion ja kuntien yhteistyö
          • Kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunta
          • Peruspalvelujen arviointi
        • Kansainvälinen yhteistyö
      • Kuntatalous
        • Kuntatalouden seuranta ja arviointi
          • Kuntien tilinpäätöstiedot ja tilinpäätöskortti
          • Talousarviot ja -suunnitelmat sekä talouden suunnittelukehikko
          • Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevat kunnat
        • Kuntatalousohjelma
        • Säädösvalmistelun kuntavaikutusten arviointi
        • Talousraportointi
          • Yhteistyöryhmä
          • Talousraportoinnin ohjeita
        • Valtionosuudet ja kotikuntakorvaukset
          • Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
          • Valtionosuuslaskelmia
          • Esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset
          • Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus
          • Kysymyksiä ja vastauksia kuntien valtionosuuksista ja sote-siirtolaskelmasta
        • Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista
        • Pidennyksen hakeminen alijäämän kattamiskaudelle
        • Kuntien koronatuet
        • Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto
    • Valtio työnantajana
      • Sopimustoiminta
        • Työrauha
        • Paikallinen sopimustoiminta
        • Luottamusmiestoiminta
        • Työsuojelu
        • Yhteistoiminta
        • Tilastoyhteistyö
      • Valtion virka- ja työehtosopimukset
        • Sopimukset
      • Virka- ja työehdot
        • Palkkaus, kannustejärjestelmät
          • Valtion palkkausjärjestelmä
          • Tulospalkkaus
          • Henkilöstörahastot
        • Työajat
        • Vuosilomat
        • Virkamatkat
        • Poissaolot
        • Luontoisedut
        • Työterveyshuolto
        • Henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Ohjeet, määräykset ja suositukset
        • Muut henkilöstöhallinnon asiakirjat
      • Virkamiesoikeus
        • Muutoksen johtaminen
        • Oikeustapaukset
          • Irtisanominen kollektiiviperusteella
          • Irtisanominen yksilöperusteella
          • Kirjallinen varoitus
          • Korvausvaatimus
          • Lomauttaminen
          • Virantoimituksesta pidättäminen
          • Virkasuhteen purkaminen
          • Muu aihe
        • Valittaminen virkamiestä koskevasta päätöksestä
      • Arvot ja virkamiesetiikka
        • Valtion virkamieseettinen neuvottelukunta
      • Henkilöstöjohtamisen tuki
        • Valtion henkilöstöstrategia
        • Henkilöstösuunnittelu
        • Monipaikkainen työ valtiolla
        • Rekrytointi
        • Osaamisen kehittäminen
        • Henkilökierto ja virkamiesvaihto
        • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
        • Työkalut ja menetelmät
        • Työ 2.0
        • Valtion virka-ansiomerkit
      • Valtion henkilöstö tilastoina
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Päätökset
    • Uutiskirjeet
    • Tapahtumat
    • Ajankohtaiset teemat
      • Hallitusneuvottelut 2023
      • Virkamiespuheenvuoro
        • Virkamiespuheenvuoron taustamuistiot
      • Meno- ja rakennekartoitus sekä verokartoitus
      • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
      • Pohjoismainen yhteistyö
        • Digitalisaatioministerineuvosto MR-Digital
        • Maailman sujuvinta maiden välistä arkea ja liikkuvuutta digitalisaation avulla
      • Suomen kestävän kasvun ohjelma
        • EU:n elpymisväline
          • Elpymis- ja palautumistukiväline
          • Muut ohjelmat
        • Suomen elpymis- ja palautumis­suunnitelma
          • Vihreä siirtymä
          • Digitalisaatio
          • Työllisyys ja osaaminen
          • Sosiaali- ja terveyspalvelut
          • REPowerEU
        • Rahoituksen hakeminen
        • Valmistelun eteneminen
        • Keskeiset termit
      • Digitaalinen euro
      • Pääomamarkkina­unionin syventäminen
      • Pankkiunionin syventäminen
      • Päivittäismaksamisen turvaaminen
    • Tulevat julkistukset
    • VM sosiaalisessa mediassa
    • Tilaa aineistoja
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Digiesteiden purkaminen
    • Digitoimisto
      • Yhteistyöryhmät
      • Digisalkku
      • EU:n digisäädökset
    • Hankinta-Suomi
      • Ajankohtaista ohjelmasta
        • Vuoden hankintayksikkö
      • Työkalut, oppaat ja selvitykset
      • Tilaisuudet ja kokoukset
        • Hankintayksikköverkostot
        • ICT-kohtaamo
        • Tutkijaverkosto
      • Ohjelmakausi 2019-2023
        • Strateginen johtaminen
        • Hankintataitojen kehittäminen
        • Tiedolla johtaminen ja vaikuttavuus
        • Toimivat hankinnat
        • Innovaatiot
        • Taloudellinen kestävyys
        • Sosiaalinen kestävyys
        • Ekologinen kestävyys
      • Kansallinen julkisten hankintojen tietovaranto
    • Hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittäminen
    • Julkiset tilat Suomi -ohjelma
    • Kiinteistöverouudistus
      • Usein kysyttyä kiinteistöverouudistuksesta
      • Aiempaa valmistelumateriaalia
    • Kuntien normien keventäminen ja kuntakokeilut
      • Norminpurkuehdotukset
    • Kustannus­vaikuttavuuden osaamis­keskus
      • Perustiedot hankkeesta
    • Pankki­palvelujen saatavuus
    • Rahapelijärjestelmän uudistuksen toimeenpanohanke
    • Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen
    • Teknologianeuvottelu­kunta
      • Teknologiapolitiikan toimeenpanon seuranta
    • Työllisyystavoitteiden seuranta
    • Uudistetun eIDAS-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon hanke
      • Eurooppalainen lompakkosovellus
        • Kysymyksiä ja vastauksia eurooppalaisesta lompakkosovelluksesta
        • Eurooppalaisten lompakkosovellusten pilotointi
    • Valtion aluehallinnon uudistus
      • Lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohanke
    • Valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistaminen 2020-luvulla
      • Kysymyksiä ja vastauksia valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamisesta
      • Uudistuksen eteneminen alueilla
      • Yhteisten työympäristöjen konseptikokonaisuus
    • Valtionhallinnon tuottavuusohjelma
    • Valtionosuusuudistus
  • Julkaisut
    • Verkkojulkaisut
      • Valtion matkustussääntö
  • Ministeriö
    • Tehtävä ja strategiset tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Valtiovarainministeri
        • Kunta- ja alueministeri
        • Elinkeinoministeri
      • Virkamiesjohto
      • Osastot
    • Lautakunnat
      • Tiedonhallinta­lautakunta
        • Tiedonhallintalautakunnan kokoonpano
        • Tiedonhallintalautakunnan jaostot
        • Tiedonhallintalautakunnan ajankohtaiset aineistot
        • Kysymyksiä ja vastauksia tiedonhallintalaista
      • Tuottavuuslautakunta
        • Lautakunnan jäsenet
    • Hallinnonala
      • Virastot
      • Yhtiöt ja liikelaitokset
      • Rahastot
      • Hallinnonalan ohjausasiakirjat
      • Toimialan kunniamerkit
    • Valmiusasiat
      • Valmiuslaki
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Kyberturvallisuusstrategia
    • Talous
    • Ilmoittajansuojelu
    • Ministeriö työpaikkana
      • Valtiovarainministeriö työpaikkana
      • Avoimet työpaikat
      • Tutustu työhömme
      • Uratarinat
        • Tiia Jalonen avaa valtion budjetin kaikille näkyväksi
        • Nico Käräjäoja kehittää sujuvampia digitaalisia palveluja
        • Laura Pitkänen toimii tietoyksikön päällikkönä
        • Emilia Rajaniemi aloitti uuden uran VM:ssä
        • Ville Koponen kehittää ja valmistelee kuntiin ja alueisiin liittyvää lainsäädäntöä
        • Katju Holkeri edistää avointa hallintoa ja demokratiaa
        • Sara Hellemaa arvioi ilmasto- ja luontopolitiikan vaikutuksia talouteen
      • Harjoittelijaksi ministeriöön
      • Virka- ja työehtosopimukset
    • Historiaa
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • VM:n viestintä
    • Asiakirjajulkisuuskuvaus

Yhteystiedot