Pankkipalvelujen saatavuus

Valtiovarainministeriön työryhmä selvittää, miten pankkipalvelujen saatavuutta voitaisiin parantaa. Ryhmä tarkastelee muun muassa pienyritysten ja yhdistysten pankkipalveluja, yksityishenkilöiden yhdenvertaisuutta ja asiakaspalvelun tavoitettavuutta.

Työryhmä selvittää, kuinka pankkilainsäädäntöä ja alan toimintatapoja pitäisi kehittää.  Ryhmä tarkastelee asiaa peruspankkipalveluiden, käteisen saatavuuden ja käytettävyyden sekä asiakkaansuoja- ja menettelytapasääntelyn näkökulmasta.

Ryhmä valmistelee luonnoksen hallituksen esitykseksi

Työryhmä laatii ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Valmisteltavalla ehdotuksella on seuraavat tavoitteet: 

  • Varmistetaan mikro- ja pienyritysten sekä yhdistysten pankkipalveluiden riittävä saatavuus ja kohtuullinen hinnoittelu. Tämä tapahtuu laajentamalla oikeutta peruspankkipalveluihin koskemaan myös näitä toimijoita.
  • Varmistetaan peruspankkipalveluiden tarjonnan riittävä laatutaso ja yhtäläinen saatavuus myös erityisryhmille. Sääntelyä on tarkoitus kehittää niin, että edistetään asiakaspalvelun tavoitettavuutta. Asiakkaiden pitää saada vastaukset tiedusteluihinsa ja ratkaisut ongelmiinsa kohtuullisessa ajassa.
  • Täsmennetään pankkien velvollisuuksia ja menettelytapoja siten, ettei niitä tulkita tarpeettoman tiukasti palveluja tarjottaessa. Näin ei muodosteta asiatonta estettä palveluiden tarjonnalle (de-risking-ilmiön ehkäisy).

Lisäksi työryhmä seuraa käteistä koskevan sääntelyvalmistelun etenemistä EU:ssa. Ryhmä voi tarvittaessa sisällyttää ehdotukseensa säännöksiä käteisen saatavuudesta ja käytettävyydestä.

Työryhmässä on edustajat keskeisistä viranomaisista, toimialalta ja järjestöistä. Toimikausi alkaa 31. lokakuuta 2024 ja päättyy 31. joulukuuta 2025

Aiempi selvitys antoi tietoa kehittämistarpeista

Valtiovarainministeriö on aiemmin selvittänyt, saavatko kansalaiset, yritykset ja järjestöt riittävän hyvin pankkipalveluja. Ministeriö keräsi tietoa lausuntokierroksella, kuulemistilaisuuksilla ja otakantaa.fi-kyselyllä. Kyselyyn tuli 2 798 vastausta. Lisäksi ministeriö hyödynsi aiempia selvityksiä.

Yksityishenkilöt saavat ja pystyvät käyttämään peruspankkipalveluja keskimäärin kohtuullisesti, mutta ongelmia on etenkin erityisryhmillä. Yrityksillä ja yhdistyksillä on osin merkittäviäkin vaikeuksia saada pankkipalveluja, ilmenee ministeriön arviomuistiosta.

Arviomuiston mukaan kaikilla asiakasryhmillä on vaikeuksia saada henkilökohtaista asiakaspalvelua. Ongelma koskee kaikkia palvelukanavia, myös verkko- ja puhelinasiointia.

Monet asiakkaat kokevat, ettei käteistä hyväksytä maksuvälineenä riittävästi. Ongelmia on myös käteisen saatavuudessa.

Ryhmä järjestää kuulemisia

Työryhmä voi asettaa alatyöryhmiä sekä kutsua muita asiantuntijoita ja sihteereitä tukemaan työryhmän työtä. Ryhmä kuulee valmistelun aikana asiantuntijoita ja järjestää kuulemistilaisuuksia.

Samaan aikaan toinen valtiovarainministeriön työryhmä valmistelee pankkilainsäädännön uudistamista. Uudistuksen tavoitteena on turvata pankkisektorin ja rahoitusmarkkinoiden vakaus sekä ajantasaistaa kansallinen pankkilainsäädäntö.

Tiedote työryhmän asettamisesta (21.10.2024)

Arviomuistio (1.3.2024, valtioneuvoston julkaisuarkisto Valto)

Tiedote arviomuistiosta (1.3.2024)

Lausunnot arviomuistiosta (lausuntopalvelu.fi, 2024)

Lausunnot muutostarpeista (lausuntopalvelu.fi, 2023)

Otakantaa.fi-kysely (2023)

Hankkeen perustiedot ja asiakirjat (hankesivut)

Yhteystiedot

Työryhmän puheenjohtaja, neuvotteleva virkamies
Kari Kemppainen
Puh. 02955 30254
kari.kemppainen(at)gov.fi

Työryhmän sihteeri, hallitussihteeri
Iida Hauhia
puh. 02955 30606
iida.hauhia(at)gov.fi